Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 110 van de 168 [ 4195 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113 ... 168  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

 
Profiel   

Hopelijk helpt het!

Hier buik klachten na kuur psyllium.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 15:49 



 
Profiel   

Vervelend! Hier gaat het juist vaak beter met de buik na psyllium. Hopelijk valt het mee en is er snel vanaf.
Op Facebook kwam dit artikel voorbij, wel informatief. Niet veel nieuws onder de zon maar toch geüpdatet op 27 november 2021:
https://equusmagazine.com/horse-care/mu ... PY-luRx2Mk

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 17:43 



 
Profiel   

Ons andere paard heeft flinke maagproblemen en daar werkt psyllium ook goed bij, geven het nu standaard door zijn voer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 20:02 



 
Profiel   

Nouvel schreef
Ons andere paard heeft flinke maagproblemen en daar werkt psyllium ook goed bij, geven het nu standaard door zijn voer.


Ik dacht dat je psyllium niet langer dan een week mocht voeren, omdat dan de darmen minder hard gaan werken. Of heb je hier andere info over?

Edit; bij mijn maagzweer gevoelig paard merk ik ook positief effect op de psyllium als ze last van haar maag heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 20:42 



 
Profiel   

Ik wissel het wel in hoeveelheid en geef af en toe een dag tussendoor niet, maar ze hebben op de kliniek nier echt gezegd dat ik langer moet stoppen tussendoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 21:26 



 
Profiel   

Vanwege een andere redenen heb ik afgelopen half jaar 2x bloedonderzoek gedaan bij mijn haf. Beide keren viel het op dat hij wat verhoogde spierenzymen had, zonder dat er vooraf met m gewerkt was. Beide keren bloed afgenomen in rust. Nu waren de waardes niet spierbevangen hoog, maar vielen wel op. Kan dit beeld ook een vermoeden op PSSM geven? Ik ga in ieder geval haren insturen voor variant 1.
Welk testlab bevelen jullie aan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 10:42 



 
Profiel   

Achteraf had mijn paard dat inderdaad ook.
Nooit schrikbarend hoog maar wel systematisch te hoog. Ik doe standaard een bloedtest per 1-2 jaar en dat viel iedere keer weer op.
Pas toen ze symptomatisch werd viel toen het kwartje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 11:19 



 
Profiel   

Ja precies, ik ben er zelf ook wel bang voor. Hij staat al op een soort van pssm dieet omdat hij slecht tegen suikers kan, maar als hij pssm heeft verklaart het wel een hoop. Nog niet symptomatisch in de zin van tying up, hopelijk kan ik dit houden zo.
Hoe oud was je paard toen ze symptomen kreeg?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 14:40 



 
Profiel   

Marigo schreef
Ja precies, ik ben er zelf ook wel bang voor. Hij staat al op een soort van pssm dieet omdat hij slecht tegen suikers kan, maar als hij pssm heeft verklaart het wel een hoop. Nog niet symptomatisch in de zin van tying up, hopelijk kan ik dit houden zo.
Hoe oud was je paard toen ze symptomen kreeg?


7 jaar, maar dat kun je niet vergelijken want dat was een warmbloed. Koudbloeden lijken beter te managen te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 14:45 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Marigo schreef
Ja precies, ik ben er zelf ook wel bang voor. Hij staat al op een soort van pssm dieet omdat hij slecht tegen suikers kan, maar als hij pssm heeft verklaart het wel een hoop. Nog niet symptomatisch in de zin van tying up, hopelijk kan ik dit houden zo.
Hoe oud was je paard toen ze symptomen kreeg?


7 jaar, maar dat kun je niet vergelijken want dat was een warmbloed. Koudbloeden lijken beter te managen te zijn.


Ah ok, die van mij is 13, bijna 14. Stap 1 is in ieder geval testen voor variant 1. Kijken wat eruit komt

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 15:01 



 
Profiel   

Hier helaas wormen gevonden in de mest. ;(
Vrouwke heeft ook al een week of 3 onverklaarbare slappe mest en Noa is laatste 2 weken op onverklaarbare reden afgevallen terwijl ze juist wat meer op t gras staat.
Die gevonden wormen zou het verklaren!

Zometeen dus een wormenkuur geven.. pff vreselijk vind ik dat voor Vrouwke met haar PSSM (N/P1 N/P2)! :(
Nu maar hopen dat ze er niet al te ziek van wordt. :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-21 11:46 



 
Profiel   

Heyheyy,

Na een tijdje hier enkel mee gelezen te hebben wil ik toch graag eens mijn vraag stellen.
In de Facebook groep krijg ik hier helaas geen antwoord op.

Ik geef sinds vandaag de bruine rijst eiwitpoeder van Bulk aan mijn paard, maar kan werkelijk nergens vinden wat nu de dosering per 100kg paard is?? Een mens moet 1 zo'n schepje van 30gram dagelijks hebben, dus ik neem aan dat een paard meer moet hebben..maar hoeveel meer dan?

Ook ben ik nog opzoek naar vitamine C, maar wat is dan het beste om te geven?? Ik weet het niet..

Waar kopen jullie (keltisch) zeezout voor je paard?

Of ik ben blind, of het is gewoon heel moeilijk te vinden.. Ik wilde het toch graag hier even vragen :)

Mijn 11-jarige Oldenburger merrie heeft PSSM2 N/P4 en N/Px.

Ze doet op het moment niks qua werk. Dit doe ik bewust omdat ze afgelopen tijd steeds slechter ging met beweging. Nu wil ik eerst gaan supplementeren in de hoop het werk weer langzaamaan te kunnen gaan opbouwen wanneer ze goed staat.
staat 24/7 buiten met onbeperkt hooi en een maatje.

Van mij krijgt ze nu:
- Vitalbix Nutrimash 5 drinkbekers
- Metazoa broxxx (esparcette of timothee weet ik zo even uit mijn hoofd niet) 2 handjes
- Vitamine E olie 40ML (ga de vit E bestellen bij Inge)
- eiwitpoeder 30/60MG
- wortels

Zijn er mensen met een P4 en miss Px paard die aanvullingen of adviezen voor mij hebben?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-21 16:02 



 
Profiel   

Bruine rijstpoeder bevat zo'n 80% eiwit en de aanbevolen hoeveelheid is 50-200 gram per dag, dus reken maar uit :-) . Voor elk paard is het zoeken hoeveel hij/zij precies nodig heeft. Begin met een lage dosering en kijk hoe je paard er op reageert en ga dan langzaam de dosering opvoeren totdat je resultaat gaat zien.

Keltisch zeezout koop ik bij Pit & Pit
Zout is voor een paard met Px extra belangrijk, dus probeer daarvan zo veel mogelijk in je paard te krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-21 17:58 



 
Profiel   

Mac schreef
Bruine rijstpoeder bevat zo'n 80% eiwit en de aanbevolen hoeveelheid is 50-200 gram per dag, dus reken maar uit :-) . Voor elk paard is het zoeken hoeveel hij/zij precies nodig heeft. Begin met een lage dosering en kijk hoe je paard er op reageert en ga dan langzaam de dosering opvoeren totdat je resultaat gaat zien.

Keltisch zeezout koop ik bij Pit & Pit
Zout is voor een paard met Px extra belangrijk, dus probeer daarvan zo veel mogelijk in je paard te krijgen.


Oh super dankjewel!!
Dan begin ik gewoon met 1 schepje eiwitten en voer dat elke...week?.. op met 1 schep tot ik resultaten ga zien.

Bij Pit & Pit, dankjewel!
Ja dat zout naar binnen krijgen gaat nog wel een dingetje worden gok ik zo :') een zoutblok moet ze al niks van hebben.
Heel erg bedankt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-21 18:04 



 
Profiel   

Wellicht ten overvloede maar Keltisch zeetout is gewoon erg duur zout. Je kan ook normaal zeezout kopen voor 5x minder.
Het verkoopt vooral via marketing claims en het aangename mondgevoel door de grote korrel.
Die zogenaamde extra mineralen kun je vergeten. Met 1 hap hooi heb je daar al meer van binnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-21 18:34 



 
Profiel   

Toch krijg ik Keltisch zeezout beter gevoerd dan gewoon tafelzout.
Kennelijk is het voor paarden toch niet precies hetzelfde qua smaak

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-21 18:46 



 
Profiel   

Kim_97 schreef
Hier helaas wormen gevonden in de mest. ;(
Vrouwke heeft ook al een week of 3 onverklaarbare slappe mest en Noa is laatste 2 weken op onverklaarbare reden afgevallen terwijl ze juist wat meer op t gras staat.
Die gevonden wormen zou het verklaren!

Zometeen dus een wormenkuur geven.. pff vreselijk vind ik dat voor Vrouwke met haar PSSM (N/P1 N/P2)! :(
Nu maar hopen dat ze er niet al te ziek van wordt. :(:)

Je zal deze periode sowieso ontwormen moeten doe je dat dan nooit? Na de eerste nachtvorst want er zitten nu women in die in mestonderzoek niet zichtbaar zijn plus horzelarven die uit gaan komen in de maag en darmen.

Daarom moet je áltijd een najaarsontworming doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-21 18:46 



 
Profiel   

Mac, dat komt waarschijnlijk door de grotere korrel, dat schijnt een aangenamer smeltgevoel te geven. Wellicht is er ook goedkoper zout met een grotere korrel?
Hoe dan ook zou ik als iemand het voor het eerst gaat proberen eerst met normaal zout uit je eigen keukenkastje proberen alvorens op duurdere over te stappen, genoeg paarden die ook gewoon prima de 20 cent per kilo zout in orde vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-21 18:48 



 
Profiel   

Ik voer zout door een nat prakkie, dus dan zou het niet uit moeten maken wat voor zout je gebruikt.
Het zal dan toch anders smaken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-21 19:02 



 
Profiel   

Ik heb echt een makkelijke eter… kan alle soorten zout door zijn voer gooien en alle soorten supplementen, hij eet alles :D
Ik heb nu de laatste tijd zout bij bulk vandaan, roze hymalaya volgens mij ofzo

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-21 19:08 



 
Profiel   

Er zit wel verschil in de verschillende zouten hoor: https://voedingsadviesrotterdam.nl/het- ... alayazout/ . Misschien wel interessant om te weten hier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-21 19:37 



 
Profiel   

Umh, sorry daar ga ik niet verder op in. Dat valt voor mij onder een kwakzalverij site :o
Al het zout dat we in ons eten stoppen is voornamelijk NaCl. Die trace elements zijn wel verschillend maar te verwaarlozen. Sterker nog, er zitten ook traces van zware metalen in.

Never mind, ik had me er niet in moeten mengen het is al lastig genoeg om te leven met PSSMers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-21 20:13 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Umh, sorry daar ga ik niet verder op in. Dat valt voor mij onder een kwakzalverij site :o
Al het zout dat we in ons eten stoppen is voornamelijk NaCl. Die trace elements zijn wel verschillend maar te verwaarlozen. Sterker nog, er zitten ook traces van zware metalen in.

Never mind, ik had me er niet in moeten mengen het is al lastig genoeg om te leven met PSSMers.


Je hebt gelijk, ik had beter even verder moeten kijken. Op de bekendere sites wordt dat wel duidelijk verteld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-21 22:13 



 
Profiel   

Sweetiee schreef
Heyheyy,

Na een tijdje hier enkel mee gelezen te hebben wil ik toch graag eens mijn vraag stellen.
In de Facebook groep krijg ik hier helaas geen antwoord op.

Ik geef sinds vandaag de bruine rijst eiwitpoeder van Bulk aan mijn paard, maar kan werkelijk nergens vinden wat nu de dosering per 100kg paard is?? Een mens moet 1 zo'n schepje van 30gram dagelijks hebben, dus ik neem aan dat een paard meer moet hebben..maar hoeveel meer dan?

Ook ben ik nog opzoek naar vitamine C, maar wat is dan het beste om te geven?? Ik weet het niet..

Waar kopen jullie (keltisch) zeezout voor je paard?

Of ik ben blind, of het is gewoon heel moeilijk te vinden.. Ik wilde het toch graag hier even vragen :)

Mijn 11-jarige Oldenburger merrie heeft PSSM2 N/P4 en N/Px.

Ze doet op het moment niks qua werk. Dit doe ik bewust omdat ze afgelopen tijd steeds slechter ging met beweging. Nu wil ik eerst gaan supplementeren in de hoop het werk weer langzaamaan te kunnen gaan opbouwen wanneer ze goed staat.
staat 24/7 buiten met onbeperkt hooi en een maatje.

Van mij krijgt ze nu:
- Vitalbix Nutrimash 5 drinkbekers
- Metazoa broxxx (esparcette of timothee weet ik zo even uit mijn hoofd niet) 2 handjes
- Vitamine E olie 40ML (ga de vit E bestellen bij Inge)
- eiwitpoeder 30/60MG
- wortels

Zijn er mensen met een P4 en miss Px paard die aanvullingen of adviezen voor mij hebben?


Ik mis magnesium(oxide), zout (2 el) en amino's. Kijk voor PX trouwens uit met voer dat hoog is in calcium en kalium (bijvoorbeeld luzerne). Ik weet niet hoeveel wortels je voert, maar die zijn hoog in kalium dus ik zou er geen kilo's van voeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-21 10:40 



 
Profiel   

maartje0987 schreef
Ik mis magnesium(oxide), zout (2 el) en amino's. Kijk voor PX trouwens uit met voer dat hoog is in calcium en kalium (bijvoorbeeld luzerne). Ik weet niet hoeveel wortels je voert, maar die zijn hoog in kalium dus ik zou er geen kilo's van voeren.


Klopt die heb ik alledrie nog niet. Sta op het punt 3 amino te gaan bestellen van Horseflex.
Ik had wel magnesiumchelaat, maar die eet ze niet goed meer na 3 weken nu gevoerd te hebben. Ik ben nog zoekende welke variant van magnesium nou het beste is en welke ze het beste eet.
Zout ga ik morgen halen bij de jumbo, gewoon normaal zout zonder jodium.
Niet hoog in calcium en kalium..noted!
Ze krijgt max 6 wortels op een dag. Niet elke dag. Maar goed om te weten dankjewel!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-21 18:11 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 110 van de 168 [ 4195 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113 ... 168  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen