Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 200 van de 216 [ 5380 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 197, 198, 199, 200, 201, 202, 203 ... 216  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] paarden die te dun zijn

 
Profiel   

Hier begint mijn paard helaas weer wat af te vallen. Hij krijgt nu totaal per dag en verdeeld over 2 porties:
1.5 voer scheppen fibre beet
2 voer scheppen performance müsli van havens
400 ml olie
300 gram body builder.

Onbeperkt hooi, maar dit is wat te mager hooi voor hem. 24/7 weidegang, maar daar heeft hij momenteel ook niet meer zo veel aan.

Ik lees uiteraard veel mee in dit topic. Zal waarschijnlijk in januari over gaan op 2 scheppen fibre beet en wellicht voor hem nog een plak luzerne hooi erbij geven oid.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 17:32 



 
Profiel   

StonedRomy schreef
Hier begint mijn paard helaas weer wat af te vallen. Hij krijgt nu totaal per dag en verdeeld over 2 porties:
1.5 voer scheppen fibre beet
2 voer scheppen performance müsli van havens
400 ml olie
300 gram body builder.

Onbeperkt hooi, maar dit is wat te mager hooi voor hem. 24/7 weidegang, maar daar heeft hij momenteel ook niet meer zo veel aan.

Ik lees uiteraard veel mee in dit topic. Zal waarschijnlijk in januari over gaan op 2 scheppen fibre beet en wellicht voor hem nog een plak luzerne hooi erbij geven oid.

waarom wachten tot januari?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 17:48 



 
Profiel   

YvonneV schreef
StonedRomy schreef
Hier begint mijn paard helaas weer wat af te vallen. Hij krijgt nu totaal per dag en verdeeld over 2 porties:
1.5 voer scheppen fibre beet
2 voer scheppen performance müsli van havens
400 ml olie
300 gram body builder.

Onbeperkt hooi, maar dit is wat te mager hooi voor hem. 24/7 weidegang, maar daar heeft hij momenteel ook niet meer zo veel aan.

Ik lees uiteraard veel mee in dit topic. Zal waarschijnlijk in januari over gaan op 2 scheppen fibre beet en wellicht voor hem nog een plak luzerne hooi erbij geven oid.

waarom wachten tot januari?


Aangezien ik volgende week op vakantie ga en ze dan maar een maaltijd per dag krijgen. Daar staan wel tegenover dat hij dan stil staat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 17:50 



 
Profiel   

ik zou echt nu al beginnen met extra voer hoor.
dat afvallen bij paarden gaat zo snel en het is vaak zo moeilijk om het er weer bij op te krijgen.
niemand die voor je voeren wil als je weg bent?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 18:01 



 
Profiel   

Ik heb ze in eigen beheer, dus geen stalgenoten die even voer erbij kunnen gooien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 18:09 



 
Profiel   

Dat is lastig inderdaad. Ik weet ook niet hoeveel je maximaal per voerbeurt van de Fibrebeet mag geven.. Ik zou in ieder geval daarvan het maximale dan voeren. Wie voert nu je paard? Doet die persoon ook nog andere dingen als hij/zij er is? Wellicht kan ze een portie voor de volgende dag alvast klaar zetten en dat geven bij aankomst en dan bij vertrek nog een portie. Dit doe ik vaak

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-21 20:38 



 
Profiel   

Hopelijk is mijn informatie zo goed compleet, nieuw op Bokt dus geen idee of ik nog belangrijke informatie vergeet. Maar:

Ik heb hulp nodig om mijn 20 jarige KWPN’er op gewicht te houden. Heb altijd jonge paarden gehad en deze merrie is de eerste bejaarde (en ook al 16 jaar bij mij/mijn familie). Maar dat zorgt er wel voor dat ik mij onzeker voel over hoe ik haar zo goed mogelijk op gewicht kan houden.

Algemeen:
- Cushing getest in oktober, negatief
- Tandarts komt elk half jaar, laatste keer november
- Ziet uitstekend In haar vacht, verhaart tot nu toe altijd prima
- Leeft in een kleine kuddes kan 24/7 kiezen uit bestrating/zand:stal/weide
- 2 ruime schuilstallen met stro, kunnen altijd uit de wind en regen staan
- Onbeperkt ruwvoer, meer plekken dan paarden
- Wordt getraind, liep van de zomer nog Z2
- Geen medische issues bekend
- 6 keer per jaar mestonderzoek
- Genoeg energie, speelt met de rest, ondeugend en een dag niet geboekt of gesteigerd is een dag niet geleefd
- Mest ziet er goed uit, plas heeft een normale kleur
- Staat onder een 200 gram waterdichte deken met hals

Ze at:
- onbeperkt ruwvoer
- 2 kilo Cavalor Structomix Senior
- 1,5 kg Cavalor Mash & Mix (slobber, gewicht is droog)
- 100 ml Cavalor OilMega
- 500 gram luzerne (door haar slobber)
- 20 gram knoflooksnippers

En sinds 5 dagen:
- onbeperkt ruwvoer
- 2,5 kilo Cavalor Structomix Senior
- 2 kg Cavalor Mash & Mix (slobber, gewicht is droog)
- 200 ml Cavalor OilMega
- 1 kg luzerne (door haar slobber)
- 20 gram knoflooksnippers
- 1,5 kg Subli Seniores Priores (gewicht is droog)

Hiernaast krijgt ze als snacks ook wortels en appels, maar dat verschilt per dag omdat ze van iedereen op stal krijgt.

Ze eet absoluut niet:
- alles van Pavo
- Speedibeet
- Fibrebeet
- Bietenoulp
- Appelmoes

Hopelijk heeft er nog iemand tips of een aanvulling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-21 13:54 



 
Profiel   

waarom geef je de knoflooksnippers? 20 gram vind ik echt veel

en is je merrie nu goed op gewicht?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-21 14:08 



 
Profiel   

Ze krijgt de knoflook alleen omdat ze er beter door eet. Het enige wat ze echt goed eet (buiten ruwvoer, daar bunkert ze in), is de Cavalor structomix, door de knoflooksnippers over haar voerbeurten te verdelen eet ze de rest ook goed. En ze krijgt zo veel omdat op de verpakking staat dat 15 tot 30 gram per dag mag, 20 gram kwam mooi uit omdat ze nu 5 gram per keer krijgt. Het liefst krijgt ze de snippers zo als snack uit de hand :+ Maar als dat te veel is kan het natuurlijk verminderd worden.

Ze begint nu wat in te vallen, vandaar dat ze meer eten krijgt sinds 5 dagen. Ik weet dat dit ook weer tijd nodig heeft, maar ik weet niet of ik haar nog beter kan ondersteunen of anders zou moeten voeren.

Ik las hier in het topic ook dingen over grasbrok van Hartog en een Body Builder supplement bijvoorbeeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-21 15:02 



 
Profiel   

NotNowNova schreef
Ze krijgt de knoflook alleen omdat ze er beter door eet. Het enige wat ze echt goed eet (buiten ruwvoer, daar bunkert ze in), is de Cavalor structomix, door de knoflooksnippers over haar voerbeurten te verdelen eet ze de rest ook goed. En ze krijgt zo veel omdat op de verpakking staat dat 15 tot 30 gram per dag mag, 20 gram kwam mooi uit omdat ze nu 5 gram per keer krijgt. Het liefst krijgt ze de snippers zo als snack uit de hand :+ Maar als dat te veel is kan het natuurlijk verminderd worden.

Ze begint nu wat in te vallen, vandaar dat ze meer eten krijgt sinds 5 dagen. Ik weet dat dit ook weer tijd nodig heeft, maar ik weet niet of ik haar nog beter kan ondersteunen of anders zou moeten voeren.

Ik las hier in het topic ook dingen over grasbrok van Hartog en een Body Builder supplement bijvoorbeeld.


Als ze "plots" begint in te vallen en tanden etc is uitgesloten zou ik zeggen kan het niet een worm zijn die met wormonderzoek niet zichtbaar is.. Dan kun je voeren wat je wil maar heb je geen effect. Zelf doe ik ook mest onderzoek maar met de eerste vorst wel een wormenkuur tegen horzeleitjes (onder andere)

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-21 16:30 



 
Profiel   

Geef je alles apart van elkaar?
Omdat je zegt dat ze de structomix alleen goed eet?

Heb je al eens geprobeerd om het te mengen?
Mocht je 3 leerboek dag vieren dan alles delen door 3 en dan zo geven. Dan heb he de knoflook mss niet meer nodig.

Heb je de fibrenuggets van Pavo al eens geprobeerd? Echt mooi spul. Kan ook gewoon mee geweekt worden met de rest. Of mss dat ze de bietenpulpbrok geweekt door de rest ook best wil eten. Die van mij eten dat do ook niet, maar geweekt door het andere voer gaat heel goed.

Maar mss eerst eens kijken hoe het gaat als je het huidige dieet mengt en weekt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-21 18:58 



 
Profiel   

Nutrimash is ook een fijn product om aan te zetten en wellicht lust ze dan ook de pulp (gecombineerd)?

Als vervanging van knoflook zou je foenegriek kunnen proberen, is ook kruidig qua smaak en eetlust opwekkend. Dat heeft mijn moeilijke eter (en maag patiënt) vorig jaar echt geholpen met eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-21 19:24 



 
Profiel   

Wat vinden jullie trouwens van het afwisselend voeren van rijk voordroog en arm voordroog? Bij ons op stal hebben ze geel grofstengelig voordroog en wat fijner meer bruine voordroog. Zouden jullie het aanraden om naast onbeperkt "arm"
voordroog bijv 1x per dag een portie rijke voordroog bij te geven om wat aan te komen? Of is dit niet goed voor de darmen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 00:24 



 
Profiel   

Ik doe dat al een hele tijd. Mijn paard krijgt hooi en voordroog, in de hoeveelheden die hij zelf aangeeft nodig te hebben. Nu zit hij in een periode dat ie het hooi beter eet dan het voordroog. Ik vul zijn grote net met hooi en hij krijgt een extra netje met voordroog waar hij uit eet. Dat grote net is elke dag volledig leeg en de kleine vul ik bij wanneer dat nodig is. Die is echt als extra.

Hiervoor at hij dan weer met gemak zijn grote hooinet volgestopt met voordroog leeg en dan vulde ik het kleine netje met hooi. Ik heb dit uiteraard wel opgebouwd en als je ermee wilt beginnen zou ik niet meteen volle bak aanbieden. Maar het is prima mogelijk hoor, en ik vind het fijn om te zien dat mijn paard zowel in zijn stal als buiten afwisselend van het hooi of voordroog eet. Even wisselen en dan weer naar het andere net :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 10:47 



 
Profiel   

die van mij krijgt ook hooi en voordroog :j
ik heb zelf hooi moeten kopen omdat ze de voordroog van stal niet kon kauwen, dat was te grof en te nat.
heb dus zelf fijn zacht en kort hooi gekocht en dat krijgt ze dan snachts in de stal.
dat ziet er dan zo uit:

[ img ]

een hele dikke bult hooi zodat ze eigenlijk onbeperkt snachts kan eten.
en een dikke bak slobber :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 17:32 



 
Profiel   

Oke misschien ga ik het dan eens proberen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 19:13 



 
Profiel   

Wou hier toch nog even op terug komen omdat ik jullie adviezen heel fijn vind!

Inmiddels heb ik dit gedaan:
- De dierenarts is geweest en heet een uitgebreid bloedonderzoek gedaan inclusief cushing etc. Alles is godzijdank helemaal in orde. Ook haar longen en hart klinken in rust en na inspanning heel goed.
- In overleg met mijn dierenarts hebben we besloten haar te ontwormen, ondanks dat haar mestonderzoek schoon is
- De fiber nuggets weigert ze te eten, ook als ik het verstop tussen ander voer (geen idee waarom mijn paard niks van Pavo wil hebben)
- Krijgt nu alleen een paar losse knoflooksnippers als beloning (heb het gewonen, ze krijgt 4 a 5 gram), verder vervangen door foenegruek wat ze ook lekker vindt
- Als de rest even van het deel met voer af moet zodat er schoongemaakt kan worden mag ze met haar maatje blijven staan. Denk njet dat die 45 a 60 minuten veel verschil maken, maar het is iets
- Tandarts was op stal en heeft voor de zekerheid haar bekeken maar haar gebit is ook helemaal prima
- Naast de bakken zonder netten zin er nu ook 4 slowfeeders oogehangen waardoor we 10 hooi punten hebben voor 5 paarden, de slowfeeders lijkt ze een hele leuke afwisseling te vinden en ze staat er regelmatig enthousiast aan te trekken

Ze krijgt dit nu verdeeld over 6 voerbeurten per dag, ook na overleg met de dierenarts en stal eigenaar (beide hebben zelf ook een paar 20 plussers), en alles wordt gemixt omdat het een kieskeurige eter is en nu eet ze wel goed.

- onbeperkt ruwvoer (getest en eieitrijk)
- 2 kilo Cavalor Structomix Senior
- 2 kg Cavalor Mash & Mix (slobber, gewicht is droog)
- 200 ml Cavalor OilMega
- 1 kg luzerne
- 10 gram foenegriek
- 2 kg Subli Seniores Priores (gewicht is droog)

En het belangrijkste is dat ze waar iets bij aan het komen is. We hebben een weegschaal op stal en ze is al 8 kg zwaarder. Ze woog 614 kg bij 1.75m en zit nu op 622 kg. Volgens mijn dierenarts moet ze afhankelijk van hoe ze in haar spieren zit rond de 670-700 zitten, wat ze meestal ook weegt.

Ze is overigens afgelopen vrijdag ontwormt. Qua training doet ze nu niks onder het zadel. Ze loopt 3 keer per week gewoon aan de longeerlijn voor een minuut of 20 en 1 keer per week pak ik balkjes mee tijdens het longeren. Vrij springen doet ze helaas zelf als ze het niet meer leuk vindt met haar maatje op het voerplein, Dan springt ze over 1.30m heen om bij de rest te komen wat haar maatje niet leuk vind, die durft niet :+

En sorry voor de lange verhalen, ik ben echt heel erg gek met dit paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 13:57 



 
Profiel   

ik ben alleen niet zo’n fan van de mash&mix.
die heeft maar liefst 32% zetmeel er in zitten.
maar als het goed gaat dan gaat het goed en dan moet je het rantsoen gewoon zo houden :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 14:41 



 
Profiel   

Ik ga de mash & mix ook proberen af te bouwen zodra ze weer op gewicht is. Kan ik dat, indien nodig, beter vervangen met de structomix of met de seniore priores?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 14:52 



 
Profiel   

eigenlijk is het het mooiste en beste als je zelf gaat kijken maar wat er nou eigenlijk in zit.
de seniores is meer een ruwvoervervanger.
1 kilo daarvan vervangt ongeveer een kilo hooi.
en de strucomix is meer een aanvullend krachtvoer denk ik?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 15:12 



 
Profiel   

Hoi, ik kom weer binnenvallen met een vraag. Mijn shetlanders zijn weer aan de magere, klinkt heel gek, maar dit probleem hebben ze vaker 's winters wanneer de weidegang wegvalt. Ze staan op onbeperkt onbemest kruidenhooi geschikt voor sobere pony's (En als ze dus gras erbij hebben is dit voor de nacht prima). Daarnaast krijgen ze elk denk ik iets van 200-400 gram equifyt pre-active per dag, verdeeld over 2 voerbeurten. Wij doen aan handjes qua afmeten en 1 handje is ongeveer 100 gram. Het zijn mini-shetlanders en staan allebei licht aan het werk. Dus afhankelijk van of ze gewerkt hebben pas ik hun avondhoeveelheid aan. Nu heb ik al SP liggen om af en toe eens als extra te geven, omdat daar nou eenmaal meer in zit dan hun hooi. Alleen dit kan ik niet alle dagen voeren wegens dat het een aantal uren moet staan weken, voor morgen staan hun portie al klaar en mijn moeder gaat die voeren. Maar ik zoek eigenlijk iets natuurlijks waardoor ze wat meer aanzetten voor bij hun normale voer. En ik moet toch hun voer nog weer bijbestellen en nu zie ik op de site staan dat ze ook esparcette brokken hebben en deze werken bij magere paarden, maar is dit ook echt zo? Luzerne kunnen mijn pony's niet hebben, aangezien de ene hierop gaat schuren.
Esparcette weet ik van dat ze het lusten, dit hebben ze wel eens vaker gekregen: https://www.paardeerlijk.nl/a-66762436/ ... escription

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-22 18:00 



 
Profiel   

Jorex schreef
Hoi, ik kom weer binnenvallen met een vraag. Mijn shetlanders zijn weer aan de magere, klinkt heel gek, maar dit probleem hebben ze vaker 's winters wanneer de weidegang wegvalt. Ze staan op onbeperkt onbemest kruidenhooi geschikt voor sobere pony's (En als ze dus gras erbij hebben is dit voor de nacht prima). Daarnaast krijgen ze elk denk ik iets van 200-400 gram equifyt pre-active per dag, verdeeld over 2 voerbeurten. Wij doen aan handjes qua afmeten en 1 handje is ongeveer 100 gram. Het zijn mini-shetlanders en staan allebei licht aan het werk. Dus afhankelijk van of ze gewerkt hebben pas ik hun avondhoeveelheid aan. Nu heb ik al SP liggen om af en toe eens als extra te geven, omdat daar nou eenmaal meer in zit dan hun hooi. Alleen dit kan ik niet alle dagen voeren wegens dat het een aantal uren moet staan weken, voor morgen staan hun portie al klaar en mijn moeder gaat die voeren. Maar ik zoek eigenlijk iets natuurlijks waardoor ze wat meer aanzetten voor bij hun normale voer. En ik moet toch hun voer nog weer bijbestellen en nu zie ik op de site staan dat ze ook esparcette brokken hebben en deze werken bij magere paarden, maar is dit ook echt zo? Luzerne kunnen mijn pony's niet hebben, aangezien de ene hierop gaat schuren.
Esparcette weet ik van dat ze het lusten, dit hebben ze wel eens vaker gekregen: https://www.paardeerlijk.nl/a-66762436/ ... escription


Kun je ze niet wat rijker hooi geven?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-22 19:06 



 
Profiel   

Ik zou ze idd rijker ruwvoer aanbieden en dit niet oplossen met extra krachtvoer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-22 19:13 



 
Profiel   

ik zou de seniores vervangen door een grasbrok of misschien een fibrebeet?
wat meer eiwit er in

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-22 19:21 



 
Profiel   

We hebben de opslag niet voor nog ander ruwvoer erbij en in de zomer mogen ze echt niks rijkers hebben, want dan staan ze te dik en eentje is al eens hoefbevangen geweest. Nog meer hooi voeren gaat ook niet, want ze eten er nu al onbeperkt van. Meestal helpt het wel om SP bij te voeren, maar het zou gemakkelijk zijn als er iets is wat droog bij te voeren valt en wat ik mee kan bestellen met de pre-active. Dat kan ik namelijk alleen op die site bestellen helaas. Er staat ook een grasbrok op de site, maar die is eiwitarm en esparcette heeft natuurlijk wel eiwitten. Ze hebben ook deze te koop als eiwitaanvulling zonder lucerne: https://www.paardeerlijk.nl/a-64490781/ ... escription
En coolstance copra, maar dat lijkt me een beetje overkill in eiwitten en dan wil Alex er ook nog wel eens op gaan schuren.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-22 00:52 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 200 van de 216 [ 5380 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 197, 198, 199, 200, 201, 202, 203 ... 216  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen