Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Lijnzaad ongekookt

 
Profiel   

Hoi bokkers

Ik heb al wat lopen zoeken, maar kon niet direct een antwoord op mijn vraag vinden...

Ik heb mijn paard namelijk afgelopen jaren altijd gekookt lijnzaad gegeven.. Met brokjes en dit ging er prima in! Nu krijgt hij slobber en heb ik er ook gekookt lijnzaad bij gedaan maar kan ik hier niet beter ongekookte lijnzaad bijdoen?

Ik weet dat ongekookt ook gevaarlijk kan zijn? (dacht ik te hebben gelezen?) vandaar mijn vraag hoe voeren jullie t? Mijn paard heeft namelijk al eens in de kliniek gestaan met zandkoliek..

Ik ben ook bekend met psyllium zaadjes maar omdat dat behoorlijk vocht op neemt eet ons paard op een gegeven moment z'n slobber niet meer... Dat word te dik..
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 21:03 



 
Profiel   

Er is een heel topic over psyllium incl recepten die mensen gebruiken.

Lijnzaad voerde ik altijd ongekookt, je kunt flinke hoeveelheden voeren voordat het echt problemen gaat opleveren. Toen ik nog heel zaad kocht, deed ik het in de koffiemolen om te malen. Tegenwoordig koop ik gemicroniseerd lijnzaad. Hoef ik zelf niks meer te doen.

Psyllium voer ik gemarineerd in olie en dan door de slobber. 300 gram voor een pony van 275 kg (iets hogere dosering ivm knoeien).

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 21:06 



 
Profiel   

Ongekookt lijnzaad bevat blauwzuur.

Vraag: wie is er ooit dood neergevallen boven de pan kokend lijnzaad bij jouw weten?
Niemand? Mooi. Dan zal het wel meevallen met het blauwzuurgas dat er uit komt. Als een mens er niet dood van neervalt, dan een paard dat 10x zo zwaar is ook niet.

"Utrecht" houdt aan dat 300 gram in ieder geval geen kwaad kan. Meer wil je over het algemeen ook niet geven per voerbeurt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 21:07 



 
Profiel   

Hilary schreef
Er is een heel topic over psyllium incl recepten die mensen gebruiken.

Lijnzaad voerde ik altijd ongekookt, je kunt flinke hoeveelheden voeren voordat het echt problemen gaat opleveren. Toen ik nog heel zaad kocht, deed ik het in de koffiemolen om te malen. Tegenwoordig koop ik gemicroniseerd lijnzaad. Hoef ik zelf niks meer te doen.

Psyllium voer ik gemarineerd in olie en dan door de slobber. 300 gram voor een pony van 275 kg (iets hogere dosering ivm knoeien).


Sorry ik kon het topic zo niet vinden, ik zal er ongetwijfeld overheen hebben gekeken..

Bedankt voor de je reactie.. Wat is gemicroniseerd lijnzaad? En mag ik vragen waarom je t fijn maakte in de koffie Molen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 21:09 



 
Profiel   

Hier vind je meer info over gemicroniseerd lijnzaad: https://www.purepaardenvoeding.nl/produ ... e-linseed/
Ik koop ‘m bij Rene Wielens.

Topic over psyllium: [VS] Weer zo'n psyllium-topic

Ik voerde gemalen omdat de schil van het zaadje dan al kapot is en de inhoud dus makkelijker opneembaar. Zonder malen vonden we vaak onverteerde zaadjes in de mest (daar waren de vogels erg blij mee, die plukten elke mesthoop volledig uit elkaar, vreselijk onhandig met uitmesten :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 21:17 



 
Profiel   

Ik heb jaren ongekookte lijnzaad gevoerd. Gewoon droog door de muesli of als topping over de slobber/geweekte bietenpulp, niet er doorheen gemengd.

Tegenwoordig doe ik dat met psylliumzaad.
Als ik slobber/geweekte bietenpulp voer, roer ik het er bewust niet doorheen, omdat het dan alweer een soort plakkerig cement wordt in de voerbak.
Ik strooi het er dan dus als laatste overheen en voer het dan direct.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 21:21 



 
Profiel   

Die blauwzuurreactie heeft zuurstof nodig en die is er amper in de spijsvertering. Malen is wel handig, anders komen de meeste zaadjes er weer heel uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 21:44 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Ongekookt lijnzaad bevat blauwzuur.

Vraag: wie is er ooit dood neergevallen boven de pan kokend lijnzaad bij jouw weten?
Niemand? Mooi. Dan zal het wel meevallen met het blauwzuurgas dat er uit komt. Als een mens er niet dood van neervalt, dan een paard dat 10x zo zwaar is ook niet.

"Utrecht" houdt aan dat 300 gram in ieder geval geen kwaad kan. Meer wil je over het algemeen ook niet geven per voerbeurt.


Oh ik kook het echt spastisch met alle ramen en deuren open :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 21:46 



 
Profiel   

Die van mij vond het gekookt echt niet lekker. Hij stond toen nog ‘s nachts op stal en at het in de loop van de nachts wel op (althans…ik ga ervan uit dat hij dat was en geen ander diertje… :D ). Toen hij 24/7 naar buiten ging was dat geen optie meer en ben ik gaan infomeren. Omdat Utrecht dat idd ook zo doet ben ik daarop overgegaan. Eerst gekeken of hij het lekker vond en zowaar hij at de lijnzaad ongekookt zo uit mijn hand! Ideaal, mikte het voortaan dus door zijn bakje. Geen gehannes meer met pannetjes.

Voor mezelf doe ik het in de koffiemolen en maal het vers; voor door de kwark.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 10:03 



 
Profiel   

Die van mij krijgen iedere maand 1 week lang een bekertje gemalen ljnzaad ongekookt.
Pas mestonderzoek bij da gedaan en geen zand erin.
kun je bij czav halen

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 10:19 



 
Profiel   

jolu schreef
Die van mij krijgen iedere maand 1 week lang een bekertje gemalen ljnzaad ongekookt.
Pas mestonderzoek bij da gedaan en geen zand erin.
kun je bij czav halen

Mestonderzoek zonder zand is geen garantie op geen zand in de darm, helaas…

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 11:34 



 
Profiel   

Wij geven al jaren ongekookt voor het zand. Maar helaas dit jaar toch zandkoliek. Nu wil ik maandelijks in de winter maar psylium bij doen, heb ik ook gegeven na de koliek, maar was ze niet happerig op. Dus denk dat ik gewoon dagelijks lijnzaad blijf geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 12:21 



 
Profiel   

Off-topic, maar omdat het topic ook langzaam richting “zand in de darmen” begint te gaan; over de dag/nacht voldoende ruwvoer op kunnen nemen is ook erg belangrijk bij het voorkomen van ophopen van zand in de darm. Lukt helaas niet overal hoor, dat weet ik, maar wilde het toch even melden.

Met psyllium heb ik eens een pony meegemaakt die bleef maar gapen en gapen en met z’n tong wurmen. Bleek er een complete aangekoekte psyllium klont in z’n gehemelte vast te zitten...

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 13:44 



 
Profiel   

Elin_ schreef
Ibbel schreef
Ongekookt lijnzaad bevat blauwzuur.

Vraag: wie is er ooit dood neergevallen boven de pan kokend lijnzaad bij jouw weten?
Niemand? Mooi. Dan zal het wel meevallen met het blauwzuurgas dat er uit komt. Als een mens er niet dood van neervalt, dan een paard dat 10x zo zwaar is ook niet.

"Utrecht" houdt aan dat 300 gram in ieder geval geen kwaad kan. Meer wil je over het algemeen ook niet geven per voerbeurt.


Oh ik kook het echt spastisch met alle ramen en deuren open :+


Nou ik ook! Weer wat geleerd, ik dacht dat ongekookt voeren gevaarlijk was... :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 14:24 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Ongekookt lijnzaad bevat blauwzuur.

Vraag: wie is er ooit dood neergevallen boven de pan kokend lijnzaad bij jouw weten?
Niemand? Mooi. Dan zal het wel meevallen met het blauwzuurgas dat er uit komt. Als een mens er niet dood van neervalt, dan een paard dat 10x zo zwaar is ook niet.

"Utrecht" houdt aan dat 300 gram in ieder geval geen kwaad kan. Meer wil je over het algemeen ook niet geven per voerbeurt.



Hahhaha naar mijn weten niemand, ik zelf ben er ook nog steeds, en ik heb al behoorlijk wat lijnzaad gekookt..

@paars: oef ja dat moet ook niet nee, over t hooi/voordroog hij krijgt inprincipe onbeperkt hooi/voordroog..
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 14:40 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen