Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 22 van de 26 [ 638 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

 
Profiel   

Je mag fier op jezelf zijn.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 08:47 



 
Profiel   

llora schreef
Ik moet jullie wel heel hard bedanken om mij te wijzen op leverbot! Als jullie het niet hadden aangekaart en ik had daardoor niet van dierenarts verandert waren we waarschijnlijk nog mager en aan het sukkelen. Doordat mijn vorige dierenarts niet mee wilde gaan in het verhaal van leverbot ben ik van dierenarts verandert en dit heeft zoveel verandert. Ben jullie er zo dankbaar voor. Echt zonder jullie had ik er nooit bij stilgestaan en had de leverbot op termijn misschien het leven gekost aan onze pony doordat de lever te veel beschadigd was


Wat lief van je! Maar ook complimenten aan jezelf. Filteren van nuttige reacties is soms erg lastig, zeker bij vage klachten waar je alle kanten mee op kunt.

Moedig om van dierenarts te veranderen. Helaas is leverbot bij veel mensen en ook dierenartsen nog onbekend, terwijl het zo een ellende aan kan richten.

Er zal best nog wat tijd overheen gaan voor ze helemaal is hersteld. Goede nieuws is dat ze al ontzettend goed op weg is en de kans is groot dat het nog beter gaat worden. De lever is wat dat betreft een mooi orgaan.

En wat betreft Bokt is geen dierenarts sluit ik me bij je aan. Mooie is dat er een publiek op Bokt zit met een hele brede kennis. Misschien dan geen DA, maar wel andere achtergrond/opleiding en ervaring wat heel erg nuttig kan zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 09:13 



 
Profiel   

Mee eens, en inderdaad wees trots op jezelf voor het filteren van de juiste adviezen en door te zoeken naar oplossingen. Dat doet ook niet iedereen.

Ze ziet er super uit!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 09:26 



 
Profiel   

Goed zo TS! Ze krijgt misschien nog vaker een dip, maar je zit er bovenop en hebt nu wel die goede veearts. Niet alleen vanwege Bokt, maar omdat jij open stond.

Over pssm kan je je altijd inlezen en de optie een keer bij je veearts neerleggen. Maar niet alle veeartsen weten er al heel veel over.
Testen doe je dmv getrokken haren opsturen. Over de pssm 2 test zijn nog discussies en kan nog niet overal.

Fijn dat je paard zich weer beter voelt nu. Niet alle paarden doen het goed op hetzelfde, maar dat hangt van zo ontzettend veel af. Je kan als ze alle seizoenen stabiel is, altijd nog een keer het dieet onder de loep nemen en kleine veranderingen rustig doorvoeren. Dan heb je wat meer tijd en kan je het effect ook beter onderzoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 14:15 



 
Profiel   

Net het hele topic doorgelezen, wat een verandering! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 14:33 



 
Profiel   

superpony schreef
Goed zo TS! Ze krijgt misschien nog vaker een dip, maar je zit er bovenop en hebt nu wel die goede veearts. Niet alleen vanwege Bokt, maar omdat jij open stond.

Over pssm kan je je altijd inlezen en de optie een keer bij je veearts neerleggen. Maar niet alle veeartsen weten er al heel veel over.
Testen doe je dmv getrokken haren opsturen. Over de pssm 2 test zijn nog discussies en kan nog niet overal.

Fijn dat je paard zich weer beter voelt nu. Niet alle paarden doen het goed op hetzelfde, maar dat hangt van zo ontzettend veel af. Je kan als ze alle seizoenen stabiel is, altijd nog een keer het dieet onder de loep nemen en kleine veranderingen rustig doorvoeren. Dan heb je wat meer tijd en kan je het effect ook beter onderzoeken.



Het onozele is dat ze nu enkel op pulp met luzerne korrel en heel klein beetje alpengrun mash geweekt staat en voor de rest hooi. En voor de lever echuchol en omeprazole. En terug voller wordt terwijl we ervoor vanalles gaven om bij te komen en moeilijk lukte zelfs als ze al behandelt was voor leverbot. Die pulp en luzerne doen het precies goed voor haar.

De myo protein flakes enzo deed niet wat de luzerne en pulp doen. Misschien zit daar minder belast stoffen in wat haar nu goed doet

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 17:52 



 
Profiel   

llora schreef
Het onozele is dat ze nu enkel op pulp met luzerne korrel en heel klein beetje alpengrun mash geweekt staat en voor de rest hooi. En voor de lever echuchol en omeprazole. En terug voller wordt terwijl we ervoor vanalles gaven om bij te komen en moeilijk lukte zelfs als ze al behandelt was voor leverbot. Die pulp en luzerne doen het precies goed voor haar.

De myo protein flakes enzo deed niet wat de luzerne en pulp doen. Misschien zit daar minder belast stoffen in wat haar nu goed doet


Maar dat is ook soms een groot vraagteken waarom het ene paard het beter zo doet en het andere beter zus.

Je leert als je je gaat verdiepen in voer bijv analyseren en dan kom je nogal wat onnnodige zaken tegen in het meeste commerciele voer.
Als mensen overstappen naar "natuurlijker" voeren, moeten ze het tijd geven, want veel paarden krijgen een dip en soms zie je meerdere fases tijdens het veranderen van dieet.
En soms gaat het heel snel veel beter.

Maar ik heb ook vaak genoeg gezien dat paarden echt niet verbeteren en zelfs verslechterden. Dan moet je ook kijken naar het gehele verleden en eigenlijk begint dat al bij hoe de merrie is gevoerd tijdens de dracht, hoe merrie en veulen zijn gehouden en gevoerd, de opfok was etc. Daar gaat helaas nog veel mis.

Bij een jong, gezond paard kan je wel doorzetten en kan het wel goed herstellen. Maar er zijn genoeg paarden waar je niet teveel meer moet willen veranderen. En het is ook niet zo dat die paarden dan ziek worden of het slecht (gaan ) doen. Genoeg worden 30+ op gewone brok en of muesli, kuil etc.

Toen we voer verkochten kreeg ik ook te horen dat mensen niet naar voedingsadviseurs moeten luisteren, want een veearts heeft ervoor geleerd. Dat is deels waar. Maar dan is het een deel van de opleiding.
Ga je je verdiepen en ligt je interesse daar, kom je wat meer info tegen. Toch heeft een veearts wel ervaring met veel paarden en ook een totaal plaatje van "het paard".

Heel veel veeartsen adviseren nog steeds een vrij standaard voer. Een ander wil de bonpard verkopen. En de volgende is "fan" van supplementen. Vragen niet naar het ruwvoer en hardvoer, maar adviseren een supplement als ze dat verkopen.

Je paardje komt nu van ver en heeft tijd nodig. Over een tijdje kan alles weer anders zijn. Wij voeren bijv in de winter ook net anders dan in de zomer. Het is allemaal tegen natuurlijk wat we doen, want dan zouden paarden in de zomer veel mogen eten en in de winter juist minder, maar bij "gehouden" paarden zien we ze graag op gewicht.

En we zijn echt aan te dikke paarden gewend. Er zit bij jouw paard verschil in opgetrokken staan en ontspannen, energie, gevoelig etc. Maar wat je zelf al zegt; de focus op gewicht kan overnemen.

Het komt vast wel goed als je nu ziet dat ze zo kan opknappen. Maar je zit er midden in en dan is het echt frustrerend als het weer even minder gaat. Als je in het voorjaar achterom kijkt, kijk je echt anders tegen deze weken aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 18:50 



 
Profiel   

Hey ze doet het super op de moment. Ze komt steeds meer bij en krijgt stilaan beetje spieren. We hebben nog wel een lange weg af te leggen en waarschijnlijk nog wel een tijdje op lever ondersteunende producten.
we rijden nu ongeveer twee a drie keer een twintig minuten a een half uurtje met regelmatig stap en wat eraf. Ze doet dat super. Nog niet perfect en is nog werk aan maar ze doet het graag en heeft er plezier in. Andere dagen doen we is grondwerk of gaan is wandelen of gewoon rust

Op voedingsgebied gaan we nog wat moeten zoeken. Eerst nog eens bloed trekken om te kijken of de selenium nog aan de hoge kant is of niet en hoe de vitamine e staat. En of ik terug vitamine korrel kan geven. Want in de meeste zit extra selenium bij en als hij nog wat te hoog is is vitamine korrel geen optie.
Ze eet hooi als een olifant. Hebben het hooi is gewogen. Krijgt twee keer per dag een hooinet van 15 kilo dus morgens en s avonds een net. En meestal schiet er nog een heel klein beetje over


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 22:19 



 
Profiel   

Wauw wat een mooi bericht!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-21 08:16 



 
Profiel   

Dat ziet er goed uit! Heerlijk dat ze zo opknapt hoor!

Qua vitaminebrokjes met vitamine E zonder Selenium kan ik je Equilin aanraden, de Basic heeft sowieso geen Selenium toegevoegd: https://www.equilin.eu/product/equilinb ... artpakket/ . Of een kuur van de Immuno: https://www.equilin.eu/product/equilini ... erpakking/ . Ze hebben kleine verpakkingen, waarmee je kan kijken of ze het wel willen eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-21 09:16 



 
Profiel   

Ze ziet er super uit! bietenpulp is een goede dikmaker..al vele positieve ervaringen mee gehad. Zit ook nog pectine in wat goed is voor gevoelige magen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-21 09:52 



 
Profiel   

Ja, ze ziet er zeker goed uit ! En je dochter heeft haar mooi aan het lopen, zie ik !

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-21 10:27 



 
Profiel   

Lekker bezig! Fijn hoor, dat ze het zo goed oppakt. Het ziet eruit als een mooi team!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-21 13:41 



 
Profiel   

Ik denk dat we wel kunnen stellen dat ze echt wel veel beter is. En de goede weg opgaat.
Krijgt praat voor tien en heeft energie genoeg denk ik.
@jet ik ga die vitaminen zeker is opzoeken en bekijken. Lijkt mij interessant vitamine zonder selenium.

Grondwerk enzo begon rustig
[ img ]
[ img ]

En dan nam ze de osteopaat zijn raad van maak alle kanten goed los letterlijk

[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Maar echt zo blij dat we de leverbot hebben aangepakt. Ik vermoed toch dat ze het heeft gehad haha. Denk 100% dat ze het heeft gehad. Want na de ontworming ervoor is ze echt beginnen bij te komen

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 19:41 



 
Profiel   

Apart dat ze zo opknapt van de ecuchol. Zitten geen wauw-ingredienten in. Vitamines en wat choline. Ze is wel weer enorm uit haar laatste dipje gekomen door dat weer te geven toch? Hoeveel magnesiumsulfaat zit er per dosering ecuchol?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 19:46 



 
Profiel   

Hannanas schreef
Apart dat ze zo opknapt van de ecuchol. Zitten geen wauw-ingredienten in. Vitamines en wat choline. Ze is wel weer enorm uit haar laatste dipje gekomen door dat weer te geven toch? Hoeveel magnesiumsulfaat zit er per dosering ecuchol?


Ze krijgt ook nog golden paste bij. Dat is kurkuma met zwarte peper en kokosolie
En magnesium en vitamine e. En voordroog hooi gemengd met gewoon hooi en geweekte pulp met geweekte luzerne korrel. Daar doet ze het blijkbaar goed op. Omeprazole zijn we langzaam aan het afbouwen

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 20:07 



 
Profiel   

Ilora wat wordt ze mooi. Ik vind het een prachtig paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 20:22 



 
Profiel   

Ilora, diep respect hoe je het hier hebt aangepakt. Je paard mag in zijn hoefjes knijpen met jou als bediende

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 20:31 



 
Profiel   

Ik had het eigenlijk niet durven denken dat ze zo zou veranderen. Veel mensen zeiden van wat heb je nu gekocht? En te mager paard met weke rug en overbouwd. Dat gaat nooit een pony voor in de sport worden.
En eerlijk haar rug baarde mij echt wel zorgen.
Daar ben ik echt wel van verschoten hoe goed die verandert is door de oefeningen en de osteopaat enzo.

Zo was de rug als we ze kochten

[ img ]
[ img ]
[ img ]

En zo is hij nu

[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]


Ben echt zo blij dat we doorgezet hebben want is echt een top pony en een gouden karakter met af en toe haar speciale kantjes. En ik vind ze prachtiger en prachtiger worden. En ! Het trailerladen begint aardig goed te lukken. Ze gaat er zo goed als vanzelf op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 21:15 



 
Profiel   

Zo fijn!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 21:36 



 
Profiel   

Ik vind het echt heel mooi om te zien hoe veel je ervoor hebt gedaan en hoe ze er nu uit ziet. Petje af!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 22:14 



 
Profiel   

Eve_16 schreef
Ik vind het echt heel mooi om te zien hoe veel je ervoor hebt gedaan en hoe ze er nu uit ziet. Petje af!


Veel tranen en veel kopzorgen en onzekerheid. En constant ermee bezig zijn, constant puzzelen en piekeren van wat zou het kunnen zijn.

Durf alleen de dierenarts rekeningen enzo en alle kosten van speciaal voer en de kostprijs van al haar hooi dat ze opeet ( eet tussen de twintig a dertig kilo hooi per 24 uur) niet op te tellen haha. Denk dat ik niet goed wordt als ik dat ga zien haha. En dan ga ik de mensen gelijk moeten geven dat een gezonde pony op het eind van de rit goedkoper ging zijn. Maar dan had ik waarschijnlijk niet de voldoening die in nu heb. En dan ga ik mij afvragen wat zou er met haar gebeurd zijn? Zou ze nog zieker zijn? Zou ze nog leven?
Ach we hebben ons best gedaan en waarschijnlijk fouten gemaakt in het hele parcours maar daar leren we uit en kunnen we misschien ooit nog gebruiken die ervaringen.
Voornaamste is pony die gelukkig en dochter ook!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 23:30 



 
Profiel   

Elk dier dat op iemands pad komt geeft vaak een leerproces. In mijn 62 jaar al heel veel dieren gehad en je kunt veel bereiken met intuïtie en gezond verstand.
Petje af, je pony ziet er geweldig uit !

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 23:53 



 
Profiel   

Ik vind het een heel aansprekend dier. Lijkt nog wat overbouwd, maar misschien trekt dat ook nog wel bij. Ze is nog jong toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 22:39 



 
Profiel   

Pumpkins schreef
Ik vind het een heel aansprekend dier. Lijkt nog wat overbouwd, maar misschien trekt dat ook nog wel bij. Ze is nog jong toch?


Ze wordt in april zes jaar. Vermoed dat dat wat gaat blijven dat overbouwd.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 08:28 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 22 van de 26 [ 638 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen