HELP! Welk stress verlagend supplement voor scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gekkie10
Berichten: 231
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Limburg, Bit

HELP! Welk stress verlagend supplement voor scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-22 09:38

Hallo bokkers,

Gisteren was ik van plan mijn paard te scheren (wegens verhuizing stal met binnenbak).

Nu had ik al een week van te voren geoefend en hij reageerde niet op het apparaat, tot gisteren dus. Begonnen bij zijn bil. Nadat zijn bil half geschoren was begon hij te flippen, trappen, stijgeren etc.

Nu hadden we al voor afleiding gezorgt, liksteen, voer, braaf paard naast hem etc.

Confidence gel in de neusvleugels had ik al voor de zekerheid toegebracht maar dit werkt dus niet



Wie heeft er ervaring met Stressless pasta of een ander supplement voor hem. Ik moet en wil hem graag verder kunnen scheren zodat hij zijn extreem dikke vacht kwijt is op zijn nieuwe stal.

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Re: HELP! Welk stress verlagend supplement voor scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 09:46

Toen mijn paard op boxrust stond gaven we hem een klein roesje dmv Relaquine als we hem moesten stappen, wellicht is dat iets? Wel alleen via de DA te krijgen, wij betaalden 18€ voor een tube en daar konden we uit mijn hoofd dan 6x mee doen.

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 09:48

Als je paard zo heftig reageert zou ik inderdaad eerder gaan voor een sedatiepasta via de dierenarts. Zelf gebruik ik Domosedan. Veiliger voor jou en je paard!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 09:49

Wat gek dat hij met confidence gel alsnog flipte. Wel genoeg gel gebruikt ?

Mijn voormalige D pony kon ik niet eens scheermachine in de buurt houden of die steigerde en kapte met voorbenen en probeerde zich los te rukken.

Confidence gel en ik kon hem geheel scheren zelfs los zonder halster aan.

Domosedan is ook wel een fijn middel. Wel half uur laten inwerken.

Gekkie10
Berichten: 231
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Limburg, Bit

Re: HELP! Welk stress verlagend supplement voor scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-22 10:05

Vanillia & Pistasche: bedankt voor de tips, ik was idd al aan het twijfelen om de DA te bellen of zij iets hadden voor hem.

Liefst stopte ik maar met scheren, maar hij staat zo dik in zijn vacht dat hij zelfs op stal vochtig staat, dit is ook niet goed voor zijn gezondheid.


@Art_Ificious: ik heb in overleg met de stalhouder in ieder neusgat/vleugel eerst een half zakje gedaan, naderhand het andere zakje ook nog erbij gedaan. Helaas echt 0,0 effect. Hij was op den duur gewoon gevaarlijk.

Uiteindelijk de machine zo lang aan laten staan totdat hij rustig stond en toen zijn wij maar gestopt, zodat we het toch "positief" afgesloten hadden

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: HELP! Welk stress verlagend supplement voor scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 10:20

Die confidence gel werkte hier ook voor geen meter.

Een praam kan ook, maar niet ideaal omdat scheren natuurlijk vrij lang duurt. Ik zou dus inderdaad even naar de DA gaan voor iets als domosedan

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 10:21

Art_Ificious schreef:
Wat gek dat hij met confidence gel alsnog flipte. Wel genoeg gel gebruikt ?

Mijn voormalige D pony kon ik niet eens scheermachine in de buurt houden of die steigerde en kapte met voorbenen en probeerde zich los te rukken.

Confidence gel en ik kon hem geheel scheren zelfs los zonder halster aan.

Domosedan is ook wel een fijn middel. Wel half uur laten inwerken.



Niet alle paarden reageren op confidence gel, ik had er ook een waarbij het geen enkel effect had.
Ik zou voor kalmerende pasta gaan via DA. Wel half uur van te voren geven anders breken ze er nog doorheen en dan heeft het geen zin meer.

Anoniem

Re: HELP! Welk stress verlagend supplement voor scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 10:28

Gewoon sedatie via de da. Of doormiddel van een pasta of gewoon een spuit.

Ik ben gezegend met een braaf paard. Alleen hoofdscheren is een ding en pak ik de praam. Maar werkt prima voor nu.

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: HELP! Welk stress verlagend supplement voor scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 10:29

Domosedan halen, en er rekening mee houden dat je nu met een negatieve ervaring bent gestopt. Dus extra voorzichtig zijn volgende keer, of een prof erbij halen.

Gekkie10
Berichten: 231
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Limburg, Bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-22 10:52

Pantykous schreef:
Domosedan halen, en er rekening mee houden dat je nu met een negatieve ervaring bent gestopt. Dus extra voorzichtig zijn volgende keer, of een prof erbij halen.


Ja hier hield ik idd al rekening mee. Vandaar dat ik de machine heb laten lopen naast hem totdat hij rustig was en wat ontspande, toen de machine uit gezet om het enigzins positief af te sluiten.

Mijn vorige paard was gewoon heel braaf, en mijn huidige is ook al 2 keer geschoren en dat ging redelijk, wel wat onrustig maar niet gevaarlijk, en dat werdt hij nu wel.

In de tussentijd is naar mijn weten niets gebeurt wat dit gedrag kon/kan veroorzaken. Alleen had ik hem uit voorzorg confidence gegeven om net dat onrustige eruit te halen. Ik weet dus ook niet of dat gedrag ook door confidence kan komen, want voorheen trapte hij dus niet, stond alleen wat onrustig.. -O-

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: HELP! Welk stress verlagend supplement voor scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 11:03

Geen hete messen of messen die trokken bv?

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 11:05

Waarom niet gewoon een praam?

Lijkt me een prima eerste oplossing.

Supplementen zijn waarschijnlijk niet krachtig genoeg en een belasting voor nieren en lever.

Verdovingspasta werkt erg wisselend per paard.

Sedatie via de dierenarts is veiliger.

Of clickertraining, dat kost alleen veel tijd.

Gekkie10
Berichten: 231
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Limburg, Bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-22 11:11

Pantykous schreef:
Geen hete messen of messen die trokken bv?


Nee niet dat ik weet.
Messen zijn net geslepen en gingen heel makkelijk door zijn vacht, waren ook niet heet, dat heb ik meteen gevoeld.

Een ander paard na die van mij nog geschoren en die stond gewoon relax en de messen gleden netjes over/door de vacht.



Praam heb ik ook over nagedacht ja.
Heb mijn dierenarts meteen even gemaild, zij kennen hem ook en weten ook hoe hij kan reageren als hem iets niet bevalt, even afwachten of zij een idee hebben om te geven

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: HELP! Welk stress verlagend supplement voor scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 13:44

Wel eerst de praam erop en dan scheerapparaat pakken.

tamary

Berichten: 29180
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: HELP! Welk stress verlagend supplement voor scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 14:23

Begin met patroon scheren zodat je op kan houden bij problemen, dan heb je wel een stuk voordeel van het scheren ook al gaat niet alles er af. Nat ivm te warm weer was hier opgelost met enkel streep langs luchtpijp en middenstuk borst uitscheren.
Bil en achterhand zijn stukken die je eigenlijk juist warm wil houden, want als ze daar te snel afkoelen krijg je spierklachten waar ze zelfs kreupel van kunnen lopen. Kijk maar naar hoe in de endurance gekoeld wordt bij wedstrijden als het niet super warm of koud is. Voorhand gaat water over, achterhand heeft deken er over.
Je kan veel makkelijker wat meer scheren bv door elke dag een streep er bij als nodig, dan er weer vacht aan plakken en bij maar 1 kant kaal is deken ook geen optie. Nu ben ik geen fan van dekens ivm altijd te warm/koud/stuk net als de winkels lang weekeind dicht zijn ... Maar als het moet, dan moet het en liever dat je dan zo start dat je elk moment kan stoppen dan dat je een situatie creeert waarin je iets moet forceren om paard gezond te houden door manier waarop je begonnen bent met scheren.

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: HELP! Welk stress verlagend supplement voor scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 14:44

Paard aan de machine leren wennen, niet ineens een heel paard willen scheren.
Sluit na een positief stuk af en haak er niet teveel bombarie bij.
laat het door iemand doen die rustig is en ervaring heeft.

Gaat het echt niet de dierenarts laten sederen, heeft hij een goede ervaring en kan je daarna gaan oefenen.

Lees net ook dat je er al een paard mee geschoren had, dan kunnen ze iets wat bot zijn, zorg dat je paard de dag ervoor gewassen is of heel goed schoon gepoetst.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: HELP! Welk stress verlagend supplement voor scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 14:55

Domosedan gel is super voor dit soort dingen. Kan je ook veilig het hoofd en de benen doen.

Gekkie10
Berichten: 231
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Limburg, Bit

Re: HELP! Welk stress verlagend supplement voor scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-22 16:11

Tamary: bedankt, hier ga ik iets mee doen. Slimme aanpak is dat idd.

Na mijn paard heb ik er een mee geschoren, mijn paard ben ik mee begonnen, hij was gewassen en al.


Er staan fijne en goede tips bij, dankjulliewel.

Annemarievzr

Berichten: 265
Geregistreerd: 01-05-11
Woonplaats: Zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 16:39

in mijn topic over watten in de oren met oud en nieuw kwam ook een aantal keer voorbij dat mensen oorpluggen gebruiken bij het scheren en dat schijnt ook te werken.

Equipro
Berichten: 399
Geregistreerd: 18-10-09

Re: HELP! Welk stress verlagend supplement voor scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 16:44

Ik gebruik ook sedatie pasta van de DA.
Let wel op dat het paard alles meemaakt en zich alleen niet meer kan bewegen! Ze worden door deze middelen veel gevoeliger voor geluid. Vandaar dat ik ook inderdaad oordoppen in doe, en zorg voor een rustige omgeving. Dus geen mensen die met hun paard langs komen lopen etc.

Gekkie10
Berichten: 231
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Limburg, Bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-22 23:49

Equipro schreef:
Ik gebruik ook sedatie pasta van de DA.
Let wel op dat het paard alles meemaakt en zich alleen niet meer kan bewegen! Ze worden door deze middelen veel gevoeliger voor geluid. Vandaar dat ik ook inderdaad oordoppen in doe, en zorg voor een rustige omgeving. Dus geen mensen die met hun paard langs komen lopen etc.



Goed om te weten. Dan ga ik denk ik nog een geluidsdempend oornetje halen voor hem

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: HELP! Welk stress verlagend supplement voor scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 09:17

Als je paard niet meer reageerde op het geluid, maar wel toen je ging scheren, kan hij ook reageren op het gevoel. Zeker als ze het niet gewend zijn, kan dat ook heel vreemd zijn.
Zeker oefenen met geluid, maar bijvoorbeeld ook met het apparaat tegen de huid (omgekeerd) zonder te scheren, om te wennen aan de trilling. En als je gaat scheren, begin dan bij de borst/hals. Mocht het dan niet verder lukken, heb je in ieder geval het cruciale deel eruit.

Utixo

Berichten: 6577
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: HELP! Welk stress verlagend supplement voor scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 09:51

Hier ook team Domosedan. Ze kunnen zo maf doen, alle truucjes om hem te wennen eraan zijn leuk, maar begin daar lekker van de zomer mee. Hij moet nu geschoren worden zeg je. Dan een spuit Domo bestellen bij je dierenarts (let op, wel Domosedan, geen Tranquigel. Domo werkt veel fijner). Vaak is 1 streepje al genoeg.

Domo moet door de slijmvliezen opgenomen worden en dus onder de tong gespoten worden. Als je hier zelf niet handig in bent, vraag even of iemand je helpt. Je wil het spul zelf niet opnemen. Ik gebruik meestal handschoenen, just in case. Tussen een half uurtje en een uurtje gaat het werken, vooral bij een ruin kun je het makkelijk zien.

Gekkie10
Berichten: 231
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Limburg, Bit

Re: HELP! Welk stress verlagend supplement voor scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-22 10:29

Bedankt voor alle tips, ik heb de dierenarts het verhaal uitgelegd en kreeg Tranquigel van hun mee. Demosedan hadden ze op dat moment niet en ze wisten niet wanneer dat weer kwam.

Heb wel een oornetje besteld dat het geluid iets zal dempen, ben dus eens benieuwd..

Gekkie10
Berichten: 231
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Limburg, Bit

Re: HELP! Welk stress verlagend supplement voor scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-22 22:56

Update vanuit hier..

Helaas had de tranquigel geen effect samen met het oornetje. Hij werd alsnog gevaarlijk, hij begon gericht te trappen.

Gelukkig zijn hals met heel veel moeite met een kleine hondentondeuse kunnen afmaken, dan kan hij daar tenminste al wat warmte kwijt.



Voor komend jaar gaan wij gewoon veel oefenen en komt er een tondeuse, dan maar langer bezig maar misschien wel een minder gevaarlijk paard