Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 4 [ 88 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard verliest oog door ongeluk en heeft schedelbreuk

 

Ik had een merrie die blind was aan 1 kant. Haar liet ik altijd kijken als ze een vreemd geluid hoorde, maar niet kon zien. Ze draaide dan haar hoofd bij. Eenmaal gezien was ze kalm, niet laten kijken werd ze onzeker van.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 17:37 



 
Profiel   

xxxmh schreef
Bij mijn bijrijdpaard is vorig jaar mei het linker oog eruit gehaald ivm een tumor. We weten niet of ze er nog goed mee zag maar als je een beweging maakte voor haar oog knipperde ze wel. Wij hebben alles eigenlijk gedaan zoals normaal. Wel ietsjes meer praten maar dat doe ik nu eigenlijk ook niet meer. Alleen als ik het zadel en dekje erop leg zeg ik even let op want dan kan ze nog wel eens schrikken. Met opstappen zeg ik ook niks meer. Haar linkeroor gaat alle kanten op, dat gebruikt ze veel meer dan met oog. Soms is ze wat schrikkerig maar dat valt heel erg mee. Ik loop ook meestal nu rechts van haar anders knalt ze wel eens tegen me aan en met wandelen buiten vindt ze dat prettiger dat ze mij ziet. Soms is ze wel een beetje lomp en stoot ze haar hoofd aan een paal ofzo als ze die niet ziet. Eigenlijk merk ik er heel weinig aan dat ze maar 1 oog heeft. Het gat wordt wel vaak vies. Komt allemaal stof en troep in dus dat maak ik 1 keer per week schoon met een doekje.

Spoiler:
[ [url=m/N4GsxP.jpg]Afbeelding[/url] ]
week na de operatie geloof ik


[ [url=m/X1bMUD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Voor ik de foto zag dacht ik al dat het een Haflinger zou kunnen zijn.Die schijnen dit vaker te krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 18:30 



 
Profiel   

anjali schreef
xxxmh schreef
Bij mijn bijrijdpaard is vorig jaar mei het linker oog eruit gehaald ivm een tumor. We weten niet of ze er nog goed mee zag maar als je een beweging maakte voor haar oog knipperde ze wel. Wij hebben alles eigenlijk gedaan zoals normaal. Wel ietsjes meer praten maar dat doe ik nu eigenlijk ook niet meer. Alleen als ik het zadel en dekje erop leg zeg ik even let op want dan kan ze nog wel eens schrikken. Met opstappen zeg ik ook niks meer. Haar linkeroor gaat alle kanten op, dat gebruikt ze veel meer dan met oog. Soms is ze wat schrikkerig maar dat valt heel erg mee. Ik loop ook meestal nu rechts van haar anders knalt ze wel eens tegen me aan en met wandelen buiten vindt ze dat prettiger dat ze mij ziet. Soms is ze wel een beetje lomp en stoot ze haar hoofd aan een paal ofzo als ze die niet ziet. Eigenlijk merk ik er heel weinig aan dat ze maar 1 oog heeft. Het gat wordt wel vaak vies. Komt allemaal stof en troep in dus dat maak ik 1 keer per week schoon met een doekje.

Spoiler:
[ [url=m/N4GsxP.jpg]Afbeelding[/url] ]
week na de operatie geloof ik


[ [url=m/X1bMUD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Voor ik de foto zag dacht ik al dat het een Haflinger zou kunnen zijn.Die schijnen dit vaker te krijgen.


Klopt. Schijnt een haflinger kwaal te zijn. Wist ik ook niet totdat ze het kreeg en ik ging googlen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 19:25 



 
Profiel   

Ik heb niet alles gelezen maar zie bij de haflinger dat het geneest als bolling zeg maar en een poosje later is het een gat.. hoe kan dat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 20:02 



 
Profiel   

Ladygiroc schreef
Ik heb niet alles gelezen maar zie bij de haflinger dat het geneest als bolling zeg maar en een poosje later is het een gat.. hoe kan dat?


Vocht en bloed en zwelling van de operatie en dat slinkt tijdens de genezing.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 20:27 



 
Profiel   

Aha ja.. logisch! Dank voor je opheldering!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 20:37 



 
Profiel   

toevallig is rocky waarschijnlijk een haflinger kruising. Maar zijn ouders zijn een totaal vraagteken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 22:31 



 
Profiel   

Mijn merrie moest ivm terugkomende maanblindheid haar oog missen. Met een breuk gelukkig geen ervaring.
De dag na de operatie, onderweg naar huis na een nachtje logeren op de kliniek
[ img ]
Een maand of 3 later (weer op de kliniek voor wat anders)
[ img ]
En een jaar later, paar dagen voor haar inslapen (voor weer totaal iets anders, haar laatste jaar was een hoop ellende)
[ img ]

Eerst was het vlak, daarna een klein bolletje die later hol trok. Dat was idd vocht en bloed wat er achter zat wat later weg trok.
Gat moest ik af en toe uitborstelen of met de hand schoon maken. Ivm haar wimpers die dachten dat ik in haar oog wou prikken niet haar favoriete klusje. Want knipper en terugtrek reflex om haar oog te beschermen zat er natuurlijk gewoon nog.

Roos liep na 3 weken gewoon weer op ZZ nivo, rustig aan doen was niet aan haar besteed ;) .

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 22:47 



 
Profiel   

Hier ook ervaring... Mijn inmiddels overleden pony is door een stom en dom ongeluk in 1 klap aan 1 oog blind geraakt en heeft dr oogkas toen verbrijzeld.

Binnen een maand liep ze weer "alsof er nooit iets was gebeurd"

Inderdaad wel altijd aankondigen dat je ze vanaf de blinde kant benaderd en geen tastharen aan die kant knippen!

Succes met je pony! Gaat echt weer helemaal goed komen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 23:23 



 
Profiel   

Crista schreef
Hier ook ervaring... Mijn inmiddels overleden pony is door een stom en dom ongeluk in 1 klap aan 1 oog blind geraakt en heeft dr oogkas toen verbrijzeld.

Binnen een maand liep ze weer "alsof er nooit iets was gebeurd"

Inderdaad wel altijd aankondigen dat je ze vanaf de blinde kant benaderd en geen tastharen aan die kant knippen!

Succes met je pony! Gaat echt weer helemaal goed komen!


ik kan bijna geen verhalen vinden van en oog in 1 keer kapot en kapotte schedel of oogkas. wat fijn dat ze zo snel weer de oude was. dat geeft mij hoop. rocky is zeker geen zz paard... ik nog mindet zz ruiter haha en buitenritten doen we veel maar dan is ie vaak wel lastig. ik sta regelmatig midden op de weg of ineens in de sloot. robotgrasmaaiers is ie doodsbang voor. eens kijken hoe het daar straks mee gaat doen. bedankt voor je verhaal

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 01:51 



 
Profiel   

rocky is weer thuis. Het was als vanouds nodig hem te verdoven want meneer gaat de wagen gewoon NIET in. Na verdoving loopt hij er zo op !!!!

Hij eet inmiddels weer goed en mag ook weer alles eten. Het gaatje moet dichtgaan en hij heeft advies 2 weken stalrust met 2x per dag stappen. En nog 5 dagen de antibiotica. Nou die vind ie niet leuk die wormspuitachtige dingen.... maar goed. Hij is thuis en leek meteen volledig op zijn plek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 21:15 



 
Profiel   

Ik zit nu achter de pc en zal even wat uitgebreider reageren. Mijn pony is tijdens het longeren in het hek gevallen. In eerste instantie leek er weinig aan de hand, behalve een dik oog, maar voor de zekerheid toch even een nachtje op stal gehouden toen (was einde van de dag gebeurd). De volgende ochtend kwam ik vroeg op stal en stond ze helemaal te shaken van de pijn.
Meteen de dierenarts gebeld en doordat er zoveel zwelling was kon die weinig zien/doen. Advies was rust en pijnstillers en als de zwelling weg was en ze nog klachten had, dan verder kijken.

Na een week pijnstillers ben ik af gaan bouwen en het leek erop dan mijn pony geen pijn meer had. dus pijnstillers helemaal afgebouwd en na een week of 2 was de zwelling ook volledig weg.

Toen rustig aan het werken weer op gaan pakken. Het viel mij op dat ze, zelfs toen de zwelling weg was, erg schrikkerig was aan die kant. Telefonisch overleg gehad met de veearts en die zei dat er waarschijnlijk bij haar val een zenuw beschadigd was geraakt.
Ik kon haar laten scannen om het zeker te weten, maar ze konden er sowieso niets aan doen. Daarom dus bewust gekozen niet te laten scannen en gewoon af te wachten.

Volgens de veearts kon de zenuwbeschadiging tot maximaal 12 maanden na het ongeluk herstellen. was dit niet gebeurd, dan zou dit niet meer herstellen en zou ze dus blijvend blind zijn aan 1 oog.

Ongeveer een maand later gingen we op vakantie met pony-lief. En na 2 dagen kreeg ze groene snot uit 1 neusgat en werd ze wat sloom. Daar een veearts gebeld en verteld wat er anderhalve maand geleden was gebeurd.
Vermoeden was een os botfragment wat nu voor irritatie zorgde en een ontsteking had gegeven. Op de antibiotica gezet en in overleg zou ik thuis mijn eigen veearts laten kijken .

Bij thuiskomst was er niets meer aan de hand, na weer telefonisch contact met mijn eigen veearts geconcludeerd dat alles nu rustig was en dat we het dus weer even aan zouden kijken.

Weer een week of 3 later kreeg mijn pony weer uit 1 gat neusvloeiing. Weer m'n veearts gebeld en toen kreeg ik 2 opties. Een operatie om het botframent weg te laten halen of nog 1x antibiotica proberen in de hoop dat het fragment in kapselt en dan rustig blijft.
Ik heb toen voor optie 2 gekozen, mocht het na die 2e antibioticakuur weer onrustig worden, kon ik altijd nog laten opereren.

Daarna is het altijd rustig gebleven.

Intussen deden we alles weer, buiten rijden, springen, mennen.

Ponylief is altijd volledig blind gebleven aan dat oog en heeft altijd iets moeite gehad met stelling en buiging die kant op. Of dat door de zenuwbeschadiging of door haar blind oog kwam weet ik niet. Ik vond het niet de moeite om het te laten onderzoeken omdat er toch niets aan gedaan kon worden. Ik hield er gewoon rekening mee en accepteerde haar "beperking".

Na een paar jaar (heb ik het echt over 10 jaar later ofzo) had ze een keer haar hoofd heel hard gestoten (geschrokken in de stal) en had ze een flinke wond aan haar blinde kant, die moest worden gehecht. Veearts erbij en toen die aan het hechten was voelde hij ook even rondom haar oog want hij zag een bobbeltje.
Toen schrok hij van wat hij voelde en ging verder voelen. Hij vertelde mij dat het voelde alsof ze haar hele oogkas verbrijzeld had gehad. Toen ik vertelde van haar ongeluk 10 jaar geleden kon hij het zich weer herinneren! Omdat ze steeds aan die kant vrij heftig reageerde als de veearts er was heeft hij nooit verder gevoeld en was dit dus nooit opgevallen. Nu achteraf bleek dus dat ze haar oogkas flink verbrijzeld heeft gehad toendertijd, maar weinig pijn heeft laten zien!
Binnen 1 maand deed ik alles alweer met haar en ik merkte niets aan haar behalve dat ze liever niet aan die kant van haar hoofd wilde worden aangeraakt, maar ik dacht dat dat was omdat ze het eng vond omdat ze niks zag aan die kant...

Heb me er nog best lang schuldig over gevoeld en me bedacht hoeveel pijn ze gehad moet hebben en toch gewoon alles deed wat ik van d'r vroeg!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 21:19 



 
Profiel   

mijn hemel wat een verhaal. Wat eerlijk ook en wat een band dat jullie toch zo door hebben kunnen blijven gaan! en ook hier put ik kracht en hoop uit dat het ook bij ons helemaal goed gaat komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 21:33 



 
Profiel   

Wat een sneu verhaal. Hopelijk is hij snel weer beter! :(:)

Ik heb ook een lotgenoot met een schedelbreuk. Philaina was 3 weken oud toen ze zeer waarschijnlijk een trapt in het land tegen haar hoofd heeft gekregen. Daarbij heeft ze haar oogkas verbrijzeld en een stuk bovenkaak gebroken. Wat een nachtmerrie was dat. Haar oog was letterlijk lek geprikt door een botsplinter en zat er een kwart slag gedraaid in. En ze bloede hevig uit haar neus.

Mijn meisje liep ondanks dat gewoon vrolijk door het land te draven toen ik ze in de avond op stal wilde zetten. Toen ze haar koppie om draaide schrok ik me dood en viel de grond onder mijn voeten vandaan.

Gelukkig is de kliniek dichtbij en stond er al een spoedeisende hulp team op onze te wachten toen we aan kamen. Ze is op de foto gezet en direct mee genomen naar de O.K. Daar hebben ze haar oog verwijderd en haar koppie weer gerepareerd. De eerste dagen waren best wel kritiek. Maar gelukkig is mijn kleine vechter er doorheen komen. En is ze volledig hersteld na haar ongeluk.

[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 20:51 



 
Profiel   

nou ging hier precies zo! cherm toch! kaak lijkt me nog lastiger omdat ze dan nog meer last hebben met eten? ik hoop dat het bij rocky snel herstelt dat stuk bot. bij hem is het boven zijn oog. hij moet eigenlijk 14 dagen stalrust maar dat gaan we noet halen. hij staat de hele dag te knetteren en de kudde te roepen en als hij er ook maar ff uit is gaat hij er echt niet meer terug in. hij is echt een weide paard dat vind ik nog het ergste van alles: hem opsluiten weg van zijn kudde

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 21:54 



 
Profiel   

Ze had een paar dagen een beste kater. Maar werd goed in de gaten gehouden op de kliniek. Ze was nog zo klein dus dronk vooral nog bij haar moeder.
Ze heeft idd toen ook 14 dagen op stal gestaan. En ik liep twee keer daags met moeders. Anders ging die uit haar plaat. En Philaina bleef met mijn man en een bakje brokjes achter. Na 3 keer vonden mijn beide dames dat wel prima.
Hierna hebben ze nog een maand apart gelopen van de groep. Philaina heeft nooit last gehad met het inschatten van de omheining. Ze wachte alleen braaf tot dat je haar de stal in bracht, ze had een keer de binnenbocht gekomen. En dat vond ze niet zo fijn.
Nu staat ze in een kleinschalige opfok. Ze doet zeker niet onder voor alle andere. Is super makkelijk met alles, zolang je maar met haar praat. Dan kan je haar ook rustig van de blinde kant benaderen.
Grappig detail, haar 'gat' is dus niet rond. Maar gerafeld door de stukje bot daar missen. En ze vind het heerlijk om er in gekrabd te worden. :+ _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 22:15 



 
Profiel   

wat fijn dat ze er zo goed doorgekomen is zeg. Ik hoop maar zo dat dat bij ons ook zo gaat zijn. Houd jullie op de hoogte. Heel erg bedankt voor alle antwoorden en ervaringen. zo leer ik het van veel kanten bekijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 22:59 



 
Profiel   

update
Rocky heeft 2 dagen heel dramatisch tegengewerkt om op stal te gaan. Zijn wond zag er zo goed uit en het was eeg mooi weer en we hadden een mooi veilig weitje voor hem dus daar heeft hij een paar dagen mogen verblijven. Gelukkig is het oog echt schitterend aan het genezen vandaar dat ik hem gisteren met zijn vriendinnetje naast de kudde heb gezet. Wat kan een paard daarvan opleven!! Hij had zich duidelijk neergelegd bij de situatie op stal maar wat was hij blij dat hij weer naar zijn thuisplekkie mocht. Voorlopig blijft hij naast de kudde. Al geneest zijn oog geweldig het bot moet natuurlijk nog aangroeien maar ik weet zeker dat hij nu veel sneller hersteld omdat hij zich mentaal veel beter voelt dan op stal.

(ik snap echt niet waarom ik geen fotos geplaatst krijg)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 01:29 



 
Profiel   

Hier een stille meelezer, wat heerlijk dat het de goede kant op gaat en hij weer lekker buiten naast de kudde kan staan.
Dat doet zoveel goed in zo'n koppie.. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 16:04 



 
Profiel   

Wat een fijn nieuws!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 21:16 



 
Profiel   

nog maar eens een update

we zijn nu 4 weken na de operatie. rocky staat nu al 2 weken naast de kudde met zijn vriendinnetje. hij slaapt en ligt veel. hij komt vrolijk aanrennen als hij me ziet en laat zich zonder problemen overal aanraken aan zijn blinde kant. Gisteren heb ik heel even rondjes door de bak gestapt met hem met zijn halster. hij doet het verbluffend goed.

de arts zegt dat de breuk 8 tot 12 weken moet helen. ik ben van plan hem met 1 a 2 weken terug de kudde in te zetten. hoe lang wachtten jullie met het terugzetten in de kudde van paarden met een schedelbreuk?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-22 02:30 



 
Profiel   

Mijne heeft/had een breuk in de oogkas, ik had hem weer vrij snel in de groep, na 4,5 week, er was ook niks tegen mij gezegd over uit de groep houden

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-22 07:56 



 
Profiel   

Die van mij stond in een groepsstalling dus eigenlijk is het niet eens in me opgekomen om te scheiden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-22 07:58 



 
Profiel   

Mijn veulentje heeft een goede maand apart gestaan met moeders. Voordat ze weer in de groep kwam. Ik vond dat wel doodeng, omdat het ongeluk ook in die groep was gebeurd. Gelukkig is het goed gekomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-22 08:38 



 
Profiel   

dNk voor jullie antwoord
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-22 10:16 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 4 [ 88 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen