Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Pony met erge stress

 
Profiel   

Hii,

Ik zit een beetje met mijn handen in het haar. Mijn pony is 2 dagen geleden onwijs gestrest zijn paddock uit gehaald en kon nergens staan met rust, wilde alleen maar lopen, kon niet stilstaan, onwijs veel gapen in periodes en veel kleine bijtjes geven. Op dat moment dacht ik aan koliek, want als hij koliek heeft, is dit een van de eerste signalen. Er waren wat minder darmgeluiden en hij had weinig mest en weinig tot niet gedronken, dus DA geweest en behandeld voor koliek. Daarnaast had hij tranquilgel gekregen voor de nacht, omdat hij erg onrustig stond in zijn paddock zonder eten. Gisteren weer de DA geweest, darmgeluiden waren goed, mest goed en weer beetje gedronken dus we mochten langzaamaan weer naar het voer wat hij normaal krijgt (onbeperkt ruwvoer).
Gisteren is het heel de dag goed gegaan, hij was weer wat rustiger, ging weer slapen en nam zijn rust. Helaas hield dit niet aan en is hij sinds vandaag weer zo gestrest, hij wilt zijn paddock uit, kan niet stilstaan, gaapt veel, doet alles heel gehaast en snel (snel eten) en loopt te ijsberen. Dit keer is zijn mest goed en een goede hoeveelheid, eet hij goed/genoeg en drinkt hij ook goed, maar de stress is weer terug. Hij is altijd wel gevoelig voor stress, maar hoe erg het nu is, nog nooit. Maandag was hij heerlijk ontspannen en hebben we een heerlijk buitenritje gemaakt. Nu schrikt hij van alles om zich heen, van zijn eigen voet die verschuift over de grond schrikt hij al.

Even wat meer informatie over de pony:
- hij is 20 jaar en heeft PPID, dit is dit najaar gecontroleerd en de medicatie was een goede dosering
- Hij staat in een uitloop, een stal met verhard stuk en paddock stuk.
- Hij stond tot 3 maanden geleden met een vriendje, ze waren niet zo'n goede match dus staan met een draadje tussen hun in, kunnen elkaar dus wel zien en aanraken, dat vriendje is rustig als hij zo gestrest is.
-Er staan andere paarden om hem heen, die ook rustig zijn
-Er is een kas achter hun, waar nu werkzaamheden in zijn, wat hij wel heel spannend kan vinden (ene keer wel andere keer niet)
-hij staat op onbeperkt ruwvoer
-in zijn paddock zijn meerdere plekjes met wat verrijking.

Twee dagen geleden en vandaag laat hij dus onwijs gestrest gedrag zien en het is echt hartverscheurend om te zien, hij heeft zo veel stress en onrust en ik snap gewoon niet waarom. Hij is absoluut zichzelf niet. Konden ze maar praten..

Hebben jullie misschien ideeën wat ik kan doen of wat dit kan zijn?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 16:17 



 
Profiel   

Ben je ander krachtvoer gaan geven?
Het kan een uiting van pijn zijn, is hij gevoelig op zijn maag?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 16:19 



 
Profiel   

Poeh lastig zeg. Dat moet wel een lichamelijke reactie zijn. Mijn eerste idee was zet hem met een rustgevend middel op de trailer en rijd hem naar de kliniek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 16:25 



 
Profiel   

Wildgirl schreef
Ben je ander krachtvoer gaan geven?
Het kan een uiting van pijn zijn, is hij gevoelig op zijn maag?


Nee, krachtvoer is hetzelfde gebleven. Hij krijgt wel wisselende kruiden van horsecomplete uitgemeten, dit verandert met de maand en is eind december weer verandert. Verder heeft hij een tijdje geleden (in oktober 2021) een ongeluk gehad, waarna een aantal dagen moeilijk at. Ik heb het idee dat hij toen misschien iets van een maagzweer heeft gekregen, ondanks dat er gewoon ruwvoer beschikbaar is altijd. Dit heb ik ook met de DA besproken, maar voor nu is het enige symptoom gapen als zijn slobber er aan komt. Dus met onbeperkt ruwvoer denken we dat de eventuele maagzweer (als die er dus is), weg zal gaan uit zichzelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 16:28 



 
Profiel   

Earth schreef
Poeh lastig zeg. Dat moet wel een lichamelijke reactie zijn. Mijn eerste idee was zet hem met een rustgevend middel op de trailer en rijd hem naar de kliniek.


Even mijn nieuwsgierigheid :), waarom zou dit zeker wel een lichamelijke reactie moeten zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 16:37 



 
Profiel   

Wat voor kruiden geef je hem sinds december dan?
Gapen wanneer er eten aankomt en de onrust/stress zijn voor mij wél alarmbellen voor maagproblemen, die ontstaan makkelijker dan je denkt.
Over wat voor pony hebben we het, koud bloed?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 18:58 



 
Profiel   

De PPID of de pracend geven ook wel onrust heb ik ervaren.
Ook als de bledwaardes goed zouden zijn.
Overleg eens om bijvoorbeeld een kwartje minder te geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 19:06 



 
Profiel   

Als je niks medisch vindt is het misschien iets om EMDR voor paarden te doen. Esdr heet dat als ik het goed heb.

Was een tijd geleden een topic over op bokt van een paard dat helemaal in paniek was en ook gestresst bleef. Dit had goed geholpen

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 19:10 



 
Profiel   

geef je medicatie voor de ppid en hoeveel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 16:03 



 
Profiel   

Ik zou zelf eerst de kruiden eens weg laten, ook al zijn ze doorgemeten, kan best even te veel zijn op dit moment

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 16:11 



 
Profiel   

Wildgirl schreef
Wat voor kruiden geef je hem sinds december dan?
Gapen wanneer er eten aankomt en de onrust/stress zijn voor mij wél alarmbellen voor maagproblemen, die ontstaan makkelijker dan je denkt.
Over wat voor pony hebben we het, koud bloed?


Ja die alarmbellen gaan zeker ook bij mij af. De pony is een koudbloed ja, shetlander x ijslander.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 12:28 



 
Profiel   

Dank voor jullie reacties over de medicatie en kruiden, de DA had dezelfde avond nog terug gebeld en aangegeven even te stoppen met de medicatie (hij krijgt 1/8 pilletje, dus verlagen is moeilijk) en kijken hoe hij dan is, en ik moet zeggen dat de stress helemaal weg is als hij zijn medicatie niet krijgt.
Nu even in de gaten houden en over 2 weken weer waardes prikken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 12:30 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen