Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 11 van de 12 [ 293 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

3 paarden met koliek (fatale afloop). Hoe?

 
Profiel   

Denk dat je dit soort dingen door de verzekering moet laten regelen.
Met wat mazzel is de leverancier goed verzekerd voor dit soort schade en wordt het netjes opgelost zonder teveel rompslomp.

Het is natuurlijk geen opzet geweest!Als je hier al leest hoe onbekend het zelfs is bij paardenmensen!

Het grootste verlies is al geweest en dat is niet te compenseren!
:(:)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 15:53 



 
Profiel   

Ik las je waarschuwing op FB. Ook ik ben 2 jaar geleden een paard verloren aan een vergiftiging door Robinia, mijn pony was er bovenop gekomen. Ze hadden een klein beetje geknaagd van een omgezaagde boom. Beiden echt een paar hapjes, ik had nog 4 paarden erbij lopen, die hadden gelukkig niks.
Het begon met koliek bij mijn pony, die toont dat altijd zeer heftig. DA erbij, wat weinig darmgeluiden, spierverslapper en pijnstiller gespoten. Toen DA weg was liep ik naar mijn paard, ze was wat lusteloos, en toen viel bij mij het kwartje, het (pseudo) acacia-hout (=robinia). Ik heb meteen DA gebeld, hij zei ga direct naar een kliniek. Ik heb gebeld dat we eraan kwamen, op de kliniek meteen infuus bij beide, opvoelen, bloed afnemen en echo van de darmen. De darmen van mijn merrie toonden weinig activiteit en de bloedwaarden waren slechter dan bij mijn pony, terwijl hij veel zieker toonden. Ze moesten op de IC blijven. Toen ik uurtje thuis was werd ik gebeld dat ik moest komen want dat mijn merrie achteruit ging, op de kliniek aangekomen had ze een toxische shock en hebben ze haar direct ingeslapen toen ik er was. Mijn pony is er helemaal bovenop gekomen.


Laatst bijgewerkt door Delphi2 op 16-01-22 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 18:23 



 
Profiel   

Danuah schreef
Wat betreft de leverancier: hen gaan we niks verwijten. Eerst maar eens om de tafel, vooraf gaan we geen conclusies trekken. Natuurlijk is dit een hele erge ‘les’, maar wie weet kunnen ook zij hiervan leren.

Bij Saar is er geen bloed onderzocht omdat dit al gestold was. Haar organen waren verder allemaal goed.
Bij Grayson is er wel meteen bloed afgenomen en globaal onderzocht, hier kwam dat zijn leverwaardes aan de tax zitten. Dit kan duidden op toxines en dus gif.


Begrijp me niet verkeerd hoor, ik trek ook geen conclusies over jullie leverancier, maar vroeg me alleen af of dit een mogelijkheid was. Je geeft nu aan dat jullie met elkaar om de tafel gaan zitten. Dat siert jullie leverancier in ieder geval, niet iedereen zou daar voor open staan.

Overigens jammer dat er gekozen is om de palen van acaciahout een andere naam te geven. "Acacia palen" klinkt inderdaad minder mooi, maar had wel meer paardeneigenaren van het gebruik afgeschrikt, aangezien deze boom toch bekend staat als zeer giftig voor paarden.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 18:25 



 
Profiel   

Ik heb in mijn kennissenkring diverse boomverzorgers en boomexperts zitten die zelf ook paarden hebben. Zij wisten het niet, een dacht dat alleen de bladeren giftig waren. Een ander wilde haar weide ook met Robinia palen gaan afzetten. Afgelopen zomer was ik op een manege, het terrein stond vol robiniabomen en ook hun weidepalen waren van Robinia, met schors. De manege was al meerdere generaties in de familie, volgens de eigenaar nooit problemen geweest. De weidepalen waren sowieso geen probleem, want volgens hem was gedroogd Robinia niet meer giftig. De bomen waren soms wel aangevreten zag ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 18:31 



 
Profiel   

Super goede post van je op Facebook, ik heb 'm gedeeld. Ieder die er zijn of haar voordeel mee doet is er 1.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 19:10 



 
Profiel   

Ook ik heb het gedeeld.
1 paard die daardoor niet ziek of erger word zou meegenomen zijn.
Voor jou niet minder erg. ;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 19:12 



 
Profiel   

Nogmaals bedankt allemaal voor het meedenken. Wij hopen echt dat dit de oorzaak is. We krijgen ze er inderdaad niet mee terug, maar hopen wel de andere ermee te kunnen beschermen. Inclusief die van iedereen hier en verder.

En goed dat het zoveel gedeeld wordt op Facebook! Ik heb ondertussen contact met verschillende platforms die er ook wat mee gaan doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 19:29 



 
Profiel   

Miischien mosterd na de maaltijd, maar heb je ook gedacht aan herfststijlloos in het hooi. Er hoeft maar een plantje gegeten te worden en je krijgt dezelfde verschijnselen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 20:38 



 
Profiel   

Kan iemand de facebook link hier neerzetten zodat ik hem ook kan delen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 20:53 



 
Profiel   

https://www.facebook.com/10000351821864 ... 3/?app=fbl

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 20:57 



 
Profiel   

Hartstikke fijn dat je via Facebook ook mensen probeert te waarschuwen , ik heb je bericht gedeeld. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 00:50 



 
Profiel   

Ik zag het bij iemand anders langs komen en heb het ook gedeeld, fijn dat de oorzaak gevonden is. Al is de hele gebeurtenis vreselijk natuurlijk.
Maar zo kunnen veel mensen geinformeerd worden en verder leed bespaard blijfen.

Dat vind ik ook erg mooi aan jouw hele instelling eigenlijk.
De meeste mensen zouden kwaad en wraakzuchtig worden, maar jij zet je vooral in om anderen te helpen en hebt ook oog voor de verkoper die het waarschijnlijk niet wist.
Dat siert je heel erg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 15:35 



 
Profiel   

https://www.gddiergezondheid.nl/nl/Actu ... 20mogelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 16:01 



 
Profiel   

c_alsemgeest schreef
Ik zag het bij iemand anders langs komen en heb het ook gedeeld, fijn dat de oorzaak gevonden is. Al is de hele gebeurtenis vreselijk natuurlijk.
Maar zo kunnen veel mensen geinformeerd worden en verder leed bespaard blijfen.

Dat vind ik ook erg mooi aan jouw hele instelling eigenlijk.
De meeste mensen zouden kwaad en wraakzuchtig worden, maar jij zet je vooral in om anderen te helpen en hebt ook oog voor de verkoper die het waarschijnlijk niet wist.
Dat siert je heel erg.

We zijn vandaag bij de leverancier geweest. Die is zich het apenlazerus geschrokken. Wist van niets!!
Morgen/overmorgen komt er een nieuwe partij palen, kastanje. Alles wordt omgeruild.
Dan volgt de grote klus om de ene eruit te halen en de ander er weer in te zetten.
Ze gaf aan blij te zijn met onze nuchtere kijk op de zaken. Hoe verdrietig het allemaal ook is. Natuurlijk begrijpen wij heel goed dat hier geen opzet in het spel is. En als ons verhaal maar 1 paard kan redden dan heeft het nog een soort van ‘zin’ gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 17:29 



 
Profiel   

Komen ze het niet kostenloos vervangen? Dat zou ze sieren dat zij het werk doen.

Maar fijn dat jullie zo snel nieuwe palen krijgen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 17:37 



 
Profiel   

Ze worden kosteloos omgeruild maar het wisselen doen we zelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 17:59 



 
Profiel   

Vandaag ook gesprek met de dierenarts gehad. Ook die was niet op de hoogte van de giftigheid.
Hij acht de kans ook zéér groot dat dit de oorzaak is geweest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 18:01 



 
Profiel   

Fijn dat de leverancier de palen wil omwisselen! Kastanjepalen zijn een stuk duurder dan Robinia. Mooie oplossing en super dat jullie je zo inzetten om dit te delen, hopelijk bereikt het veel mensen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 18:18 



 
Profiel   

Netjes en snel opgelost door de leverancier. Hebben jullie je ponies niet mee terug natuurlijk maar iig daar geen stress extra van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 18:24 



 
Profiel   

Wat afschuwelijk dat je 2 pony's, bijna 3 bent verloren, TS!
Maar ik vind het knap hoe je er mee om gaat!
En ook heel fijn hoe de leverancier het oppakt.
Wel bijzonder dat je DA niet wist dat Robinia giftig waren.

Ruim 20 jaar geleden wist ik al dat Robinia giftig was, (dus zolang is het al bekend) want in ons weitje voor de pony's stond er 1. Wel afgezet met gaas, maar de pony's probeerden er ook niet aan te komen. Later stond mijn pony bij een particulier in pension, daar stonden heel veel Robinia's rondom de weilanden. Ik vond dat soms wel een beetje spannend, maar gelukkig aten de paarden er daar ook niet van. Al wilde ik hier op ons eigen plekje geen risico nemen toen we konden kiezen uit Robinia of Kastanje houten palen. Dat is nu ruim 3 jaar geleden, de Robinia palen waren toen een euro duurder per paal...

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 19:04 



 

SensaHorses, dat het bij jou bekend is al 20 jaar, wil niet zeggen dat het algemeen bekend is. Een dierenarts weet veel, maar kan domweg ook niet alles weten, helaas.

Wat fijn dat de leverancier het zo netjes en snel helpt oplossen. Wat een nachtmerrie voor jullie zeg -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 19:26 



 
Profiel   

idinn schreef
SensaHorses, dat het bij jou bekend is al 20 jaar, wil niet zeggen dat het algemeen bekend is. Een dierenarts weet veel, maar kan domweg ook niet alles weten, helaas.

Wat fijn dat de leverancier het zo netjes en snel helpt oplossen. Wat een nachtmerrie voor jullie zeg -O-



Nee dat wil zeker niet zeggen dat het algemeen bekend is, dat zeg ik ook niet. Je hoort er juist helemaal niet veel over. Ik bedoelde alleen maar te zeggen dat het toen al wel bekend was, anders kon ik het niet weten. ;)
Daarom juist ook heel goed van TS dat ze het deelt! +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 20:41 



 
Profiel   

Ik heb ondertussen met tig dierenartsen contact gehad en er is er geen één die hier vanaf wist. Zo zie je maar weer. Ook zij leren hiervan, hoe k u t die les ook voor ons is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 21:13 



 
Profiel   

Dan lijkt het me een heel zinvol plan om een artikel te schrijven voor het Nederlands tijdschrift voor diergeneeskunde. Is vast wel een co-assistent of intern op de kliniek die daar tijd voor heeft en dat vakblad wordt enorm goed gelezen door dierenartsen. Dan wordt het sneller herkend met dus evt. snellere verplaatsing naar kliniek + verwijderen van andere dieren uit de risicovolle omgeving. Daarnaast zal het het ook deels wel een preventieve werking hebben, want dierenartsen komen natuurlijk ook wel veel bij mensen thuis en zien dus ook veel m.b.t. het houden van de dieren.
En als er helemaal niemand tijd voor heeft wil ik het ook wel op papier zetten, maar dan moet de dierenarts de medische gegevens er zelf nog aan toevoegen.

Aantonen d.m.v. bloedonderzoek zal denk ik lastig zijn, omdat het in dit geval om toxines gaat. Misschien dat dat met geavanceerde technieken wel mogelijk is, maar ik vind daar in de literatuur niet direct iets over bij eerdere casusbeschrijvingen, ook niet in de humane casuïstiek.

Fijn dat de leverancier jullie zo tegemoet gekomen is, die zullen zich inderdaad ook wel rotgeschrokken zijn...En petje af voor jullie houding richting hen ondanks het zware verlies van 2 maatjes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 21:23 



 
Profiel   

gomir schreef
Dan lijkt het me een heel zinvol plan om een artikel te schrijven voor het Nederlands tijdschrift voor diergeneeskunde. Is vast wel een co-assistent of intern op de kliniek die daar tijd voor heeft en dat vakblad wordt enorm goed gelezen door dierenartsen. Dan wordt het sneller herkend met dus evt. snellere verplaatsing naar kliniek + verwijderen van andere dieren uit de risicovolle omgeving. Daarnaast zal het het ook deels wel een preventieve werking hebben, want dierenartsen komen natuurlijk ook wel veel bij mensen thuis en zien dus ook veel m.b.t. het houden van de dieren.
En als er helemaal niemand tijd voor heeft wil ik het ook wel op papier zetten, maar dan moet de dierenarts de medische gegevens er zelf nog aan toevoegen.

Aantonen d.m.v. bloedonderzoek zal denk ik lastig zijn, omdat het in dit geval om toxines gaat. Misschien dat dat met geavanceerde technieken wel mogelijk is, maar ik vind daar in de literatuur niet direct iets over bij eerdere casusbeschrijvingen, ook niet in de humane casuïstiek.

Fijn dat de leverancier jullie zo tegemoet gekomen is, die zullen zich inderdaad ook wel rotgeschrokken zijn...En petje af voor jullie houding richting hen ondanks het zware verlies van 2 maatjes!


Helemaal mee eens. Heb jij enig idee wie ik daarvoor zal kunnen contacten?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 21:33 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 11 van de 12 [ 293 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen