Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 6 [ 136 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Schraal paard

 
Profiel   

1. Heeft ze niet, nooit gehad
Hoefbevangenheid, ook wel bekend als laminitis.

2. Heeft ze niet
Veranderingen in de vacht. Dit kan variëren van milde verharing of verandering van kleur in vroege stadia van de ziekte tot een te volle, langharige en krullerige vacht in latere stadia van de ziekte.

3.niet anders als iedere winter
Verandering in de lichaamsbouw: hangbuik, spierverlies van de bovenlijn.

4. Heeft ze niet
Vetophopingen en verdikkingen rondom de ogen.

5. Heeft ze niet
Abnormaal zweten rond de nek en schouders. De dikke vacht speelt hierbij mogelijk een rol.

6. Heeft ze niet
Veel drinken en plassen.

7. Heeft ze niet, zit zelfs beter in haar energie als voorheen.
Lusteloosheid en verminderde prestaties.

8. Heeft ze niet
Verminderd afweersysteem, terugkerende infecties (zoals bijvoorbeeld bijholte-ontsteking) en vertraagde wondgenezing.

Daarom denk ik dat ze geen ppid heeft,
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 22:28 



 
Profiel   

Indi_Vito schreef
capopjekop schreef
Je zegt dat het bloed is onderzocht. Maar alleen op te korten en eventuele worminfectie of ook op ppid?


Alleen op tekorten, en infectie waarde.
Ze is net ontwormd met natriagel -p. Op advies dierenarts. Hiermee alle paarden meegenomen.

Ze is trouwens ook erg traag met fijn worden onder het zadel, ook geen paard die buiten eens een sprintje zou trekken maar liever stapt.



Dit laatste stuk spreektpunt 7 tegen maar ik zou ook eerst meer sp + hoger in de eiwitten gaan voeren

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 22:33 



 
Profiel   

Tarwebloem = zetmeel, voor de vertering daarvan is amylaze nodig en daar maakt een paard maar weinig van aan. Na dat stukje in de dunne darm komt wat overblijft in de dikke darm terecht en die darmflora kan daar slecht mee omgaan met o.a. opname problemen qua voer tot gevolg.
Gooi eerder een schep bietenpulp bij elke schep seniores, eventueel nog een schep grasbrok er bij en dat 2x/dag naast je voordroog. Seniores weegt niet zoveel per schep (dacht iets van 600gram), maar van de rest mag je zo al richting de 1 schep/100kg gewenst gewicht gaan denken als je er op een beetje tempo gewicht op wil krijgen. Als je voert om er gewicht op te krijgen zit je al rap aan een zak/week voor iets maatje welsh, laat staan een groot paard.

Verharen kan nu al, maar meestal is dan het licht op stal de oorzaak. Hier zonder kunstlicht en 24/7 buiten gaat de 1e pas eind jan/begin feb echt haren (andere pas april).

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 22:36 



 
Profiel   

snorkel1986 schreef
capopjekop schreef
Je zegt dat het bloed is onderzocht. Maar alleen op te korten en eventuele worminfectie of ook op ppid?


Alleen op tekorten, en infectie waarde.
Ze is net ontwormd met natriagel -p. Op advies dierenarts. Hiermee alle paarden meegenomen.

Ze is trouwens ook erg traag met fijn worden onder het zadel, ook geen paard die buiten eens een sprintje zou trekken maar liever stapt.



Dit laatste stuk spreektpunt 7 tegen maar ik zou ook eerst meer sp + hoger in de eiwitten gaan voeren[/quote]

Ze sprak mij vandaag ook tegen haha, ze was heerlijk te rijden, eindelijk weer in de les, zadel is waarschijnlijk grootste probleem hierin geweest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 22:44 



 
Profiel   

Oei, dat is geen fijn beeld. Het oogt alsof ze pijn heeft. Ze heeft namelijk een opgetrokken buik en een karperrug. Daarbij schrok ik ook behoorlijk van de laatste foto, dat is niet alleen een scheve bespiering, maar ook een scheefstand in het skelet. Volgens mij niet het bekken, maat het doet me heel erg denken aan dit plaatje https://www.science-equine.com/nl/artik ... sportpaard

Pijn kan natuurlijk ook stress geven, dus ik zou eigenlijk eerst pijn willen uitsluiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 23:17 



 
Profiel   

Mocht je een osteopaat zoeken, Iris Smalbeek van Los-paard komt uit Lekkerkerk en heeft Rotterdam ook op haar bereik staan geloof ik (Ik woon zelf in Gouda, redelijk in de buurt). Erg fijne vrouw!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 23:32 



 
Profiel   

Ik kan je zeker Cranio sacraal/osteopaat Iris Buddenberg aanraden. Heeft bij mijn merrie ook echt goed geholpen. Ze komt vanuit Den Hoorn dus de reiskosten zullen ook mee vallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 00:48 



 
Profiel   

Nicky1963 schreef
Indi_Vito schreef

Dit zou best kunnen hoor dat het zo is! Rechts is minder bespierd, stressgevoelig, nee niet echt. Wel een gevoelig paard die erg op zichzelf is. Maar de laatste tijd wel steeds meer aandacht komt vragen, ze is nu 12 jaar. Speedibeet kunnen we er altijd nog bij gaan geven.

Maagzweer zou ik nog eens kunnen laten nakijken.

Op de foto van achter genomen vind ik dat zij rechts meer/bredere kont heeft. Links is de kont veel vlakker.


Dit komt omdat paard waarschijnlijk rechts op rust staat en spieren dus korter zijn dan links waarbij de spieren langer gerekt zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 02:02 



 
Profiel   

Ik denk dat ik de rug eens op de foto wil hebben, stukje lendenen en heup.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 06:55 



 
Profiel   

Indi_Vito schreef
Ik denk dat ik de rug eens op de foto wil hebben, stukje lendenen en heup.


Stukje rug op de foto kan maar zal niet bijzonder veel zeggen. Ik zou eerder een echo van het SI maken.
Daarbij wil ik aangeven dit paard is absoluut niet mager, het is onbespierd. Onbespierd en mager zijn 2 verschillende dingen. Zoals mijn dierenarts vaak zegt wij zien de paarden gewoon heel graag veelste dik omdat we dat beeld gewend zijn. Dit beeld is niet gezond, spier is gezond en vet niet. Dit paar moet niet dikker maar bespierder, het snel invallen heeft te maken met te weinig voer in ondersteuning. Ik zou eens kijken naar sojaschroot en misschien iets van een merrie brok bijvoeren.
Mijn merrie bleef ook altijd schraal in de spieren en de kunst was toch om goed te voeren, niet voor heel even maar consequent blijven voeren. Daarnaast ben ik heilig overtuigd dat paarden die pijn hebben ook moeilijk aankomen, helaas was dat het geval bij mijn merrie. Na een 2 weken een hoge dosis buut er in te hebben gehad kreeg ik een ander paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 07:30 



 
Profiel   

Ik zou er ook zeker eens een foto van de buik laten maken voor zand en een scopie voor de maag.

Eet ze we alles lekker in eens op?

Mijn welsh A wilde niet goed eten en bleek ernstige maagzweren te hebben. Terwijl hij opzich prima in zijn vel bleek te zitten. Hij krijgt veel en veel meer dan jou paard en is maar een A pony. Ga eens kijken naar sojaschroot, dit zijn eiwitten voor spier opbouw, nog een extra schep SP en eventueel wat olie toevoegen. Ik zelf geef subli 369 en mijn pony is in 8 maanden 55 kilo bij gekomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 07:42 



 
Profiel   

Ik denk ook aan de maag….

En ik heb nog een vraag: hoeveel komt dit paard buiten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 08:23 



 
Profiel   

en toch doet het me allemaal ook wat denken aan de pony van ilora met de leverbot.
zou toch als beter ruwvoer niet helpt daar op laten testen :j


maar zorg dat je goede duidelijke info hebt over de voeding.
want in de openingspost staat onbeperkt goed hooi maar later blijkt dat dus half graszaadhooi te zijn en half voordroog.
en dat is wel een behoorlijk verschil!
ik denk zelf dat de eigenaar de tarwebloem weg moet doen en kijken naar een eiwitsupplement .
succes er mee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 08:33 



 
Profiel   

Ninx schreef
Ik denk ook aan de maag….

En ik heb nog een vraag: hoeveel komt dit paard buiten?

En aanvullend: hoeveel ruwvoer krijgt dit paard dagelijks? En dan in kilo's. Wat voor soort ruwvoer? Graszaadhooi is leuk, maar niet voor een paard dat aan moet komen. Rijk hooi is beter. Bij voorkeur getest, zodat je weet wat er in gaat.
Pas als dat goed is, kun je gericht gaan aanvullen. En dan niet met veel zetmeel (granen), dat brengt heel de boel overhoop. Maar meer eiwitten.

Qua osteopaat heb ik goede ervaringen met Michael Hamerslag. Zit in Strijen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 08:36 



 
Profiel   

Misschien kort door de bocht maar dit paard krijgt niet veel voer. Voor mijn obese ding zou het welliswaar killing zijn, maar voor een grote warmbloed kan het gewoon echt te weinig zijn.

Waarom niet gewoon eens kijken wat hij doet op 3x per dag een goede schep eiwit en vet rijke brok?
Priores is ook prima voer, maar 1 Kilo is niet bepaald veel. Zetmeel is contra productief, dat is vooral leuk voor snelle energie.
Vet en eiwit heb je nodig.

Daarnaast kun je uiteraard verder kijken of er een reden is dat ze niet goed aanzet, maar daar hoeft niet altijd een reden voor te zijn.


Laatst bijgewerkt door Sizzle op 18-01-22 08:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 08:47 



 
Profiel   

Voor hoeveel kilo is ze ontwormt?

En ik wou ook de vraag stellen hoeveel hooi/voordroog aan kilo ze krijgt.

Het nu al verharen kan kloppen.
Hier zijn beide ook al een beetje begonnen.

Als extra energie gever zou je de omega 3-6-9 kunnen proberen van subli.


En, ik zou nu ze zo schraal is niet eens willen rijden.
Eerst even 2 weken kijken of je er iets qua gewicht aan kunt krijgen.

Dit is toch voor het paard ook niet fijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 08:47 



 
Profiel   

Tarwe word je paard niet vetter van. Mais wel

Wat heel goed helpt bij schrale paarden is Wafer
Dit zijn dikke geperste luzerne brokken
Je hebt ze van verschillende merken. Ik geef al een jaar of 8 de Carli Wafer. Vooral schrale hengsten doen het daar goed op en merries die schraal zijn na het spenen vAn de veulens
Ze moten daar flink op kauwen en doen er lekker lang mee. Ik geef schrale paarden een emmer vol extra bij hun onbeperkte hooi en hun Krachtvoer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 08:48 



 
Profiel   

Heeft het paard een deken op?

Dat ze niet al het hooi op eet, hoeft niet te betekenen dat ze voldoende binnenkrijgt. Zeker als ze er hard voor moet werken. Ik zou denk ik zelf (mits nog niet gebeurd is), in elk geval een deken opdoen, zodat ze niet de warmte er nog bij moet eten. En daarnaast de SP flink opschroeven.

En daarnaast op PPID of leverbot of PSSM ofzo testen.

En ik begreep dat je er nu nog op rijdt? Ikzelf zou dat nu ook niet meer doen, beessie heeft geen enkele spier over

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 08:49 



 
Profiel   

Ninx schreef
Ik denk ook aan de maag….

En ik heb nog een vraag: hoeveel komt dit paard buiten?


9.00 tot 16.30.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 09:44 



 
Profiel   

tirzasarah10 schreef
Indi_Vito schreef
Ik denk dat ik de rug eens op de foto wil hebben, stukje lendenen en heup.


Stukje rug op de foto kan maar zal niet bijzonder veel zeggen. Ik zou eerder een echo van het SI maken.
Daarbij wil ik aangeven dit paard is absoluut niet mager, het is onbespierd. Onbespierd en mager zijn 2 verschillende dingen. Zoals mijn dierenarts vaak zegt wij zien de paarden gewoon heel graag veelste dik omdat we dat beeld gewend zijn. Dit beeld is niet gezond, spier is gezond en vet niet. Dit paar moet niet dikker maar bespierder, het snel invallen heeft te maken met te weinig voer in ondersteuning. Ik zou eens kijken naar sojaschroot en misschien iets van een merrie brok bijvoeren.
Mijn merrie bleef ook altijd schraal in de spieren en de kunst was toch om goed te voeren, niet voor heel even maar consequent blijven voeren. Daarnaast ben ik heilig overtuigd dat paarden die pijn hebben ook moeilijk aankomen, helaas was dat het geval bij mijn merrie. Na een 2 weken een hoge dosis buut er in te hebben gehad kreeg ik een ander paard.


SI heeft ook niet zoveel nut aangezien de beweeglijkheid in SI echt verwaarloosbaar klein is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 11:39 



 
Profiel   

heb niet alle reactie gelezen, maar neem eens contact op Chantal Rijkhoff.
Dierenarts, maar daarnaast ook breder opgeleid.

Als er een probleem in de darmen zit kun je erin stoppen wat je wilt maar dan wordt het niet opgenomen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 11:57 



 
Profiel   

Rocamor schreef
Heeft het paard een deken op?

Dat ze niet al het hooi op eet, hoeft niet te betekenen dat ze voldoende binnenkrijgt. Zeker als ze er hard voor moet werken. Ik zou denk ik zelf (mits nog niet gebeurd is), in elk geval een deken opdoen, zodat ze niet de warmte er nog bij moet eten. En daarnaast de SP flink opschroeven.

En daarnaast op PPID of leverbot of PSSM ofzo testen.

En ik begreep dat je er nu nog op rijdt? Ikzelf zou dat nu ook niet meer doen, beessie heeft geen enkele spier over


Ze heeft genoeg spier over, als ik stop met rijden is alles weg.
Ze heeft een 200gr deken op zodat dat geen energie naar gaat

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 12:24 



 
Profiel   

Misschien is het een idee om een te gaan berekenen of ze voldoende binnen krijgt ten opzichte van wat ze verbruikt. Er zijn hier makkelijke boekjes over te vinden. Zowel boekjes met de berekeningen erin, als boekjes met alle soorten voer en hun waardes (gemiddeld)

Hier kan je alvast inlezen:
http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... ergieeiwit

Pas als je weet wat er qua energie uit gaat en wat je er aan energie bij voert weet je waar het probleem ligt. Dat gezegd hebbende. Ik zou mais/bietenpulp gaan bijvoeren. Eventueel het hooi mengen met goede kwaliteit kuil. Eventueel dikkere deken erop bij koudere dagen/nachten.

En die scheefheid laten onderzoeken. Eerst met dierenarts (er zijn genoeg dingen al genoemd) en daarna alle osteopaat enz.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 13:29 



 
Profiel   

Ik zou persoonlijk ook niet op zo eentje gaan zitten, maar haar longeren. Omdat ze duidelijk wat ongemak laat zien, met de opgetrokken buik en wat bolle karperrug.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 13:45 



 
Profiel   

Ik vraag me toch af waar jullie de karperrug en opgetrokken buik zien hoor, jullie hebben door dat ze achter hoger staat als voor (de bodem) :p ik denk dat er ruim 10cm verschil in zit
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 15:14 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 6 [ 136 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen