EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 20:21

Slmt9 schreef:
Ik weet niet of het zo zeer geen vertrouwen in deze DA is. Het is meer dat het plan van aanpak mij minder goed past dan gehoopt. Dat komt omdat deze ziekte zich niet heel zwart-wit laat zien.

Als voorbeeld 1:
Paard ging drie jaar terug voor het eerst op de foto. DA 1 en DA 2 zouden drie aangetaste tanden verwijderen. DA 3 besloot na 2 jaar, op basis van nieuwe foto’s, twee te verwijderen.
De interpretatie van de foto’s is dus niet zwart-wit.

Voorbeeld 2:
De EOTRH ontwikkelt zich niet in een cinsrquent. Het fluctueert. Na de eerste diagnose, verbeterde zijn gebit in eerste instantie alleen maar.
Is zijn weerstand goed, is zijn gebit goed, is zijn weerstand slecht is zijn gebit slecht. Ik en de DA monitoren dit met zowel foto’s, als de wortelcheck. Als mijn paard goed gaat, bijt hij die wortel met gemak door midden.
Na een ziekteperiode ging hij slechter, filmpjes naar DA gestuurd die twee weken later sowieso zou komen om bloed te prikken. Is hij weer fitter en zie je niets meer aan zijn gebit :?

Voorbeeld 3:
Hoe vaak lees je niet in dit topic dat mensen dachten geen pijn te zien, maar na het trekken er toch een heel ander paard te voorschijn komt. Ook weer koffiedik kijken.

Op dit moment is zijn weerstand echter heel goed, maar zijn gebit minder. De wortel lukt niet meer, kauwen met de kiezen gaat moeizamer, rode vlekjes op zn tandvlees. Hij had tekorten, maar dat is inmiddels weer aangevuld. Dat maakt mij nu onzeker. In combinatie met het fluctuerende beeld, maakt dat ik eigenlijk zoiets heb van: haal alles er maar uit, dan heb ik dat onzekere ook niet meer. En dan word ik in dit topic weer in twijfel gebracht doordat men volgens mij vooral kiest om alleen aangetaste tanden te verwijderen.

Pfff, als iemand hier chocola van kan maken en een goed advies voor heeft: graag. Ik maak mezelf er gek mee :+

Edit: ik heb trouwens hersenletsel, samenvatten lukt mij niet goed, excuus voor de lange teksten


Ik zou zeggen volg vooral je eigen gevoel hier in. Jij kent je paard het beste.

Bij die van mij destijds ging de EOTRH zo hard en aggresief. Hij kreeg ook last van zijn kiezen door de pijn in z'n tanden. Ik denk dat het er ook aan ligt welke vorm je paard heeft wat de belangrijkste behandel methode is.

Dat was hier vooral hypercementosis.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 21:25

Elisa2 schreef:
Ik zou zeggen volg vooral je eigen gevoel hier in. Jij kent je paard het beste.

Bij die van mij destijds ging de EOTRH zo hard en aggresief. Hij kreeg ook last van zijn kiezen door de pijn in z'n tanden. Ik denk dat het er ook aan ligt welke vorm je paard heeft wat de belangrijkste behandel methode is.

Dat was hier vooral hypercementosis.


Ik heb dus ook de indruk dat hij last krijgt van zn kiezen door zn snijtanden. Maar dat is een aanname. Ik weet ook eigenlijk niet welke vorm mijn paard heeft. Hoe kom je daar achter?

Ik ga maandag met onze andere lokale paardenkliniek bellen of ze die week 2 röntgen willen maken. Ben niet echt fan van de kliniek, maar ze zijn wel snel en dat vind ik voor nu ook even prettig. Zij hebben ook een erkend paardentandarts die ik nog niet ken. Benieuwd wat die erover kan zeggen.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 10:44

Heel verstandig! een nieuwe frisse mening kan ook helpen voor meer duidelijkheid.

Nou die van mij ging altijd iedere twee jaar naar de tandarts en kreeg altijd complimenten over het gebit, toen de EOTRH kwam en dat ontwikkelde echt heel snel toen kreeg hij op een gegeven moment een soort golfpatroon in zijn kiezen wat er daarvoor nooit was. De DA zei toen dat dat veroorzaakt werd doordat de voortanden zo'n pijn deden en hij anders ging eten om ze te ontlasten zeg maar. Dus ik denk (maar ik ben geen tand of dierenarts) dat zo'n golf patroon in de kiezen duidt op pijn/ problemen door de EOTRH.

Nu had die van mij alleen nog ondertanden waar de EOTRH zat vanwege kribbebijten, maar die tanden waren ook echt huge.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 12:01

Interessant. Ik neem het eens mee als vraag tijdens de foto’s deze week!

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 14:33

Goed idee, ik ben benieuwd naar het antwoord en alvast veel succes. Hopelijk krijg je wat meer duidelijkheid.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 14:59

Dank je wel :)

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 22:58

Elisa2 schreef:
Heel verstandig! een nieuwe frisse mening kan ook helpen voor meer duidelijkheid.

Nou die van mij ging altijd iedere twee jaar naar de tandarts en kreeg altijd complimenten over het gebit, toen de EOTRH kwam en dat ontwikkelde echt heel snel toen kreeg hij op een gegeven moment een soort golfpatroon in zijn kiezen wat er daarvoor nooit was. De DA zei toen dat dat veroorzaakt werd doordat de voortanden zo'n pijn deden en hij anders ging eten om ze te ontlasten zeg maar. Dus ik denk (maar ik ben geen tand of dierenarts) dat zo'n golf patroon in de kiezen duidt op pijn/ problemen door de EOTRH.

Nu had die van mij alleen nog ondertanden waar de EOTRH zat vanwege kribbebijten, maar die tanden waren ook echt huge.

Mijne had ook een golfgebit qua kiezen tot de snijtanden eruit waren, nu herstelt dat langzaamaan.

Taar_tje

Berichten: 312
Geregistreerd: 07-08-09
Woonplaats: Minilandgoed in Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 13:38

[/quote]Ik vind het oprecht een lastig besluit. Gevoelsmatig neig ik voor de derde keer naar alles eruit halen, ook de niet aangetaste tanden. Zijn er meer die dit hebben gedaan in een vroeg stadium?[/quote]

Bij mijn merrie heeft Jan Kroes half december alle voortanden getrokken, en twee kiezen. Op de foto's waren 4 boventanden en 3 ondertanden aangetast. In overleg met oud stalgenootje, waar jaren geleden ook alle voortanden eruit zijn gehaald, en in overleg met Jan, heb ik gekozen om alles te laten trekken. Ze is nu ruim 21 jaar, nu nog goed te vervoeren naar de kliniek. Het is nu vier weken geleden. Het tandvlees is vrijwel helemaal dicht, mooi lichtroze, en ze is er zo van opgeknapt. Tevreden, hinnikt weer als ik aan kom, rustiger, en eet haar voordroog met smaak. Voor de behandeling van ze stiller, geirriteerd, liep van mij weg, onrustig etc. EOTRH schijnt echt heel pijnlijk te zijn, en als de tanden eruit zijn, is de pijn weg.

Nb minishet mocht mee naar de kliniek. Samen in een grote box, en zelfs meegenomen in de behandelruimte, omdat ze erg onrustig was. Ze staan al 7 jaar samen aan huis.

Slmt9, als je vragen hebt, stuur maar pb. We kunnen ook bellen.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 14:55

Wat lief, dank je wel. Ook voor het uitgebreide delen van jouw ervaring voor en na!
Had jij het idee dat jouw paard ook pijn had met het kauwen door de kiezen, toen de snijtanden er nog inzaten?

Maandagmiddag worden bij ons weer foto’s gemaakt. Vind het niet spannend, ben vooral toe aan duidelijkheid en een besluit kunnen nemen.

Taar_tje

Berichten: 312
Geregistreerd: 07-08-09
Woonplaats: Minilandgoed in Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 17:14

Nee, mijn paard heeft altijd goed gegeten, ook uit slowfeeders. Ze beet alleen geen wortels meer af, en de takken van de wilgenboom liet ze ook met rust. De twee kiezen, die eruit zijn gehaald, hadden niets met EOTRH te maken. Die waren versleten, en er zaten ontstekingen onder. Ik merk het vooral goed in haar gedrag. Ze is opgewekt en tevreden. Ik kan je zeker aanraden om contact op te nemen met Jan Kroes van DAP Krommerijnstreek. Misschien kan je de foto's doorsturen en het telefonisch met hem bespreken. Ik was naar deze kliniek doorverwezen door onze eigen DA.

Mijn paard is ook altijd lastig te sederen. Thuis heeft ze weinig steun, alleen de stalwand, en proberen we haar met tanden vijlen zo licht mogelijk te sederen. In de kliniek zetten ze het paard in een opvoelbox, zodat ze rondom kunnen leunen, en via een infuus wordt sedatie en pijnstilling toegediend.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 17:57

Het stukje gedrag merk ik nu niet aan mijn paard. Hij speelt, slaapt, eet, is vrolijk en zich zelf. En we hebben op het gebied van pijn wel wat mee gemaakt samen, dat ik dat ook met enige zekerheid kan zeggen.

Mijn paard is gelukkig niet lastig te sederen. Ik schrijf de naam even op van de DA. Zit helaas wel helemaal aan de andere kant vh land.

Taar_tje

Berichten: 312
Geregistreerd: 07-08-09
Woonplaats: Minilandgoed in Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 18:46

Succes. Bij de kliniek is het de gewoonte dat je ze brengt, de volgende dag gaan ze behandelen, en de dag erna haal je ze weer op. Op de dag van vertrek controleert Jan het paard nogmaals.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 19:34

Vanmiddag zijn opnieuw foto’s gemaakt. Ik vond het een prettig consult met duidelijke uitleg. Ik dacht altijd dat je óf de oplos-variant had óf de cementvorming. Mijn paard heeft beide en er werd uitgelegd dat de oplosvariant pijnlijker is.

Mijn paard heeft aantastingen in 8 van de nog 10 snijtanden. Bij de ene beginnend en bij de ander al wat verder. Niet zo drastisch dat alles er stel op sprong uit moet. Het prettige was dat de DA niet het besluit voor mij nam, maar uitlegde wat opties zouden zijn.

Voor mij was het ergens een opluchting, mijn gevoel dat het was verergerd is dus bevestigd. En met 8 vd 10 aangetast, voelt het voor mij ook als het juiste besluit om alle snijtanden te laten trekken.

Anoniem

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 21:37

Fijn dat je een goed en duidelijk consult hebt gehad.

Heb je al een idee wanneer je de tanden laat verwijderen?

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 22:37

Nog niet. Ik wil eerst besluiten voor welke DA ik ga en prijzen opvragen. Vervoer regelen en dan inplannen.
Foto’s en DA gaven mij ook de bevestiging dat het geen bloedspoed is. Dus misschien combineer ik alles in 1x in april (vaccinatie, gebitsbehanding en trekken).

Als ik het niet vergeet zal ik de foto’s nog onder elkaar zetten. Om de progressie in drie jaar tijd te zien.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 10:08

Wat fijn dat je duidelijkheid hebt! Ik zou het niet combineren met vaccineren want alles bij elkaar is nogal een aanslag op het lichaam. Al snap ik dat het financieel voordeliger is.

Ik dacht ook altijd dat je de of/ of variant had..mijne met de cementvorming had ook al wel echt veel pijn. Maar goed, de DA zei hier ook al dat het sowieso echt een pijnlijke rotziekte is omdat er zoveel zenuwen in dat gebied lopen. Alles er uit laten halen lijkt me ook wel verstandig in dit geval.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 10:25

Dat bedacht ik mij gister ook! Ik ga voor week 6 of week 8 het trekken en dan 5 weken later de vaccinatie.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 13:21

10 februari staat de operatie gepland. Toch gekozen voor de oorspronkelijk behandelend DA/TA. Had de foto's na de 2nd opinion doorgestuurd met mijn voorkeur om dan alle snijtanden te verwijderen en of zij dat wil doen. En dat wil ze. En dat scheelt mij een hoop spanning en stress tov de kliniek vd 2nd opinion, dus opgelucht.

Anoniem

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 13:51

Spannend hoor. Fijn dat het gewoon op stal gedaan kan worden.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 14:52

Hij gaat wel een dagje naar haar kliniek, dat begrijp ik volkomen. Maar kan dezelfde dag weer naar huis.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 15:34

Ah fijn, het zal even spannend zijn maar voor hem waarschijnlijk een opluchting als ze er eenmaal uit zijn en alles genezen is.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 15:51

Ik ben ook erg benieuwd of ik verschil ga merken. Vooral omdat ook ik het idee heb dat we er op tijd bij zijn en al drie jaar monitoren.
Maar dit keer heeft hij er voor mijn gevoel voor t eerst pas echt last van in zn hele mond en is het sneller verslechterd dan voorheen.

Nog niet toegekomen aan de foto’s bij elkaar zetten. Het is een hoop geregel voor mij (welke kliniek, welke datum, welk vervoer, welke chauffeur etc).
Gelukkig nog even de tijd om thuis het laden te herhalen voor het echt zo ver is :)

Anoniem

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 16:51

Oh dat is wel spannend naar de kliniek. Ik vond het met de mijne ook wel een dingetje, maar hij mocht gelukkig ook dezelfde dag weer naar huis.

Ik dacht dat jouw eigen tandarts het aan huis zou doen. Misschien begrijp ik het niet goed hoor, maar waarom moet je nog een kliniek moet zoeken als je eigen tandarts het doet? Heeft die geen kliniek waar zij mee samenwerkt?

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 17:50

Ik leg het wellicht wat verwarrend uit.

Mijn behandelend DA doet een enkele tand of twee wel aan huis, maar zulke aantallen op een eigen kliniek/locatie.
Omdat ik een 2nd opinion wilde heb ik een andere kliniek gevraagd aan huis foto’s te maken. Dit hebben zij gister gedaan.

Vanmorgen heb ik met beide partijen contact gehad en besloten voor de oorspronkelijk behandelend DA gekozen. Naar haar ga ik 10 feb toe.

Anoniem

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 18:27

Ah nu begrijp ik het. Dankje.

Veel sterkte met de voorbereidingen. Komt wel goed hoor.