Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 161 van de 259 [ 6453 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 158, 159, 160, 161, 162, 163, 164 ... 259  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

 
Profiel   

Daihyo schreef
Hier ook een kieskeurige eter. Hij doet het heel goed op Agrobs Naturmineral. Eet het zelfs uit de hand.
Wat voer je aan ruwvoer?
Als hij het op de muesli goed doet, zou ik het voorlopig zo houden en ondertussen verder zoeken naar passend voer op basis van behoefte van je paard.


Goede tip! Hij krijgt onverpakt hooi verdeeld over de dag. Buiten in hooinetten. Ik heb Lucerne digest van havens om de muesli mee te mengen. Anderen nog ervaring met de Lucerne digest van Havens?


SUSANNEx schreef
Mijn erg kieskeurige dame met maag- en darmproblemen doet het onwijs goed op Vitalbix Active+! Dit is een balancer-muesli voor sportpaarden, hoog in energie (dus weet niet of dit aansluit bij jouw paard). Ik heb heel veel vitaminebrokjes geprobeerd, sommige begon ze niet eens aan (marstall, equilin, metazoa) en sommige at ze een paar dagen om ze vervolgens alsnog te laten staan (pavo vital, vitalbix DC). Deze muesli krijgt ze inmiddels al 1,5 jaar met succes :j Van alle Vitalbix producten kan je op hun website proefzakjes bestellen trouwens en volgens mij hebben meer merken dit.


Bedankt voor de tip!


Zinzi_jewel schreef
Als ze het goed doen qua mest ed op je sport muesli zou ik het nu even zo laten.
Hier werdt marstall goed gegeten en pavo
Equistyle absoluut niet .


Ik ga even op jullie advies af en het voermanagement even houden zoals het nu is en afwachten wat het op termijn gaat doen qua mest etc.

Ik hoopte afgelopen jaar op horse event proef zakjes te kunnen meenemen, maar dat is ook nog even niet aan de orde :n Laten we hopen dat 2022 alle evenementen weer gewoon lekker door kunnen gaan!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 11:38 



 
Profiel   

Kan je de bodybuilder ook geven als enkel aanvulling op het ruwvoer?
Ze krijgt nu bodybuilder en pavo vital. Maar ben gewoon niet zo weg van de vital. Voorheen metazoa gegeven. Maar vind het allemaal wat prijzig worden.
Ja, paarden kosten geld. Maar ze heeft eczeem, dat kost me ook al genoeg aan middeltjes en dekens :P
Ze doet het opzich wel goed op de vital en bodybuilder. Maar blijf wat zoekende.
Al die balancers zijn gewoon best prijzig, dan is pavo vital nog echt 1 vd goedkopere over de rit heen..
Ik geef fenegriek voor haar weerstand erbij (ooit wat last luchtwegen gehad en fenegriek zit ook in veel weerstand middelen, dus dat krijgt ze nu gewoon standaard erbij omdat ze gewoon zomers niet altijd een beste weerstand heeft)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 11:54 



 
Profiel   

maralyn schreef
Muze schreef
Ik denk van niet. Kan me simpelweg niet voorstellen dat anorganisch beter opgenomen wordt door een lichaam dan organisch. Maargoed.


https://www.google.com/amp/s/www.paardo ... f-nee/amp/

Omdat het lichaam met anorganisch, gezonder en beter kan verwerken dan organisch. En dat heeft puur te maken met de stof waaraan het mineraal gelinkt is.

Inhoudelijk wil ik me niet in de discussie mengen omdat ik me in specifiek dit onderwerp te weinig verdiept heb. Ik wil wel zeggen dat PaardOptimaal echt geen goede betrouwbare bron is. Zij brengt meerdere onwaarheden de wereld in op het gebied van voeding die allemaal niet op de wetenschap gebaseerd zijn.


Mijn moeilijke eter eet jpgef goed! Dus zolang hij dat eet blijf ik daar bij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 11:56 



 
Profiel   

Mijn Victorious Secret brok is nu op, ik heb nu Superfit Horse Timothee besteld. Heb al een proefzakje geprobeerd en hij deed het er goed op en vond het heerlijk, dus hopelijk komt de zak snel binnen :) Heb VS nu 2 jaar gevoerd maar vind het ook wel een fijn idee om te wisselen tussen balancers.

Hebben mensen ervaring met Metazoa Timothee? Hoorde ook dat er een aantal paarden flink druk van werden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 12:01 



 
Profiel   

Rainer, dat is wel ontzettend interessant!

Zal dit dan net zo broodje aap zijn? Of zou hier best een kern van waarheid inzitten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 12:10 



 
Profiel   

Misschien meldt Nienke zichzelf nog.
Er loopt al een ander topic over

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 14:10 



 
Profiel   

Equilin is best een mooi product, ik vond het wel chemisch ruiken en mijn paarden aten het slecht en het is wel Vrij prijzig door de organische producten.
Ik voer het dus ook niet meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 14:23 



 
Profiel   

Mijne vreet m’n vingers erbij op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 14:24 



 
Profiel   

Ik heb tijden Equilin gevoerd en ben nu bezig met de 2de zak VS. Het lijkt er op dat de fjord iets minder schuurt. Verder heb ik de afgelopen jaren ook Vitalbix DC gevoerd en de shet krijgt Cavalor Vitamino. Ik heb nog nooit meegemaakt dat mijn paarden iets niet op aten :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 15:38 



 
Profiel   

Nutella6 schreef
Ik meld me hier ook even want ik zie door de bomen het bos niet meer. (ik was altijd een stille meelezer, maar toch maar een account aangemaakt, zodat ik ook kan posten :) ) Allereerst dank voor al jullie informatie!

Mijn 'probleem': Deze winter is een beetje een kwakkel winter. De herfst begon met natte mest en mestwater. Ook heeft mijn paard niet vooraan gestaan bij het uitdelen van goede hoeven. Natuurlijk laat ik elke 6 weken bekappen, heb ik biotine bijgegeven. Het is beter geweest, maar gaat nu toch weer achteruit. Mijn hoefsmid geeft aan dat dit ook van binnen uit kan komen. Dat voedingsstoffen niet goed worden opgenomen als de darmen niet goed werken. En dus biotine ook niet goed wordt opgenomen. (corrigeer me als ik het verkeerd heb begrepen :) )

Begonnen met een Detox kuur van vitastyle. Dit wordt slecht tot niet opgegeten. Daarna de darmbalans geprobeerd, met zelfde verhaal als resultaat. Oerbalans geprobeerd, wordt ook niet opgegeten.
Lange tanden bij Pavo vital en metazoa. Dit mixen met grasmix/lucerne/muesli/brokjes, geen enkel effect. Hij gooit de balancers/detox/darmbalans, gewoon naast zijn bak. Of spuugt ze zelfs uit.

Ik vind het nu erg lastig om iets nieuws te bestellen/kiezen om vervolgens met een hele zak voer te zitten wat niet wordt gegeten. Ik zou graag willen overstappen op een balancer, maar voer nu weer 'gewoon' sportmuesli van subli. Mest gaat de betere kant op.

Zijn er meerdere bokkers met een kieskeurige eter? -O-


Hier ook een kieskeurige eter door de prascend. Ik heb het maar gewoon opgegeven -O- Iedere keer als ik iets kocht at hij het een paar dagen en daarna hoefde hij het niet meer. Zijn biks eet hij wel gewoon gelukkig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 15:47 



 
Profiel   

De mijne is na maag- darmproblemen ook heel erg moeilijk geworden, van alles wat ik geprobeerd heb eet ze nu alleen nog de Pavo vitaminekoek goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 19:03 



 
Profiel   

Heeft iemand goed vergelijk tussen de Metazoa en Vitalbix: de timothee versie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 19:22 



 
Profiel   

ik weet het verschil niet eens tussen organisch en anorganisch :')

ik kijk daar niet naar, is ook niet iets waar ik me in vediep, ook niet voor mezelf en de vitamines die ik zelf af en toe neem.
het ging mij bij de equilin er om dat er geen toegevoegd ijzer in zit en ik vond die pre en probiotica wel goed klinken.
mijn merrie gaat bijna overal van aan de diarree,dus ben wel benieuwd of dat iets zou doen
maar ik geef momenteel niet meer elke dag een vitaminesupplemen.
ze krijgen bij mij een 3x per week en eigenlijk gaat dat tot nog toe prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 19:31 



 
Profiel   

Ik geef m’n vitamine brokje ( nu dus equilin) ook maar om de dag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 19:32 



 
Profiel   

eigenlijk wilde ik atcom gaan geven en dan de atcom nutri vital.
deze
https://www.kifrahorse.nl/Atcom-Nutri-Vital-10-KG
of de provido vital
https://www.kifrahorse.nl/Atcom-Provido-Vital-10-KG

maar daar hoor ik van dat het nog best sterk ruikt.
nou zijn de pony’s die het krijgen totaal niet kieskeurig wat brokjes betreft maar ik weet het nog niet welke ik ga nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 19:44 



 
Profiel   

Eapy schreef
De mijne is na maag- darmproblemen ook heel erg moeilijk geworden, van alles wat ik geprobeerd heb eet ze nu alleen nog de Pavo vitaminekoek goed.

Zelfs die ging er hier helaas na een paar dagen niet meer in :n

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 22:35 



 
Profiel   

Ik zit nu op pavo vital. Lexa Amino en JPG&F werd niet meer gegeten, ook niet door de slobber.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 08:56 



 
Profiel   

Bij jullie zoektocht naar de juiste balancer, wat vinden jullie een optimaal gehalte selenium? Hebben jullie liever een lager gehalte selenium zodat je nog kunt aanvullen met een selenium supplement voor de spieren? Of juist een hoger gehalte zodat je in de basis voldoende geeft?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 12:46 



 
Profiel   

Ik was altijd voor wat lager, tot mijn paard een tekort bleek te hebben. Ik ben me meer in selenium gaan verdiepen en heb het nu juist liever wat hoger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 14:20 



 
Profiel   

Hoi! Op advies van de dierenarts krijgt mijn koliekgevoelige paard seniors priors en net iets meer dan een kilo (vier voerscheppen) zemelen per dag. Nu lees ik dat de verhouding calcium/fosfor scheef is bij het voeren van zemelen in grote hoeveelheden.

Ook moet ik binnenkort weer nieuwe vitaminebrok hebben, vaak wissel ik het soort brok af. Welke vitaminekorrel kan de verhouding eventueel iets rechter trekken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 18:42 



 
Profiel   

Zemelen kan je ook rechttrekken met bietenpulp. Volgens mij redt je dat niet met een vitamine korrel.
Maar is een kilo zemelen qua scheve verhoudingen niet te “verwaarlozen”? Vooral als het tijdelijk is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 18:52 



 
Profiel   

Freyr schreef
Hoi! Op advies van de dierenarts krijgt mijn koliekgevoelige paard seniors priors en net iets meer dan een kilo (vier voerscheppen) zemelen per dag. Nu lees ik dat de verhouding calcium/fosfor scheef is bij het voeren van zemelen in grote hoeveelheden.

Ook moet ik binnenkort weer nieuwe vitaminebrok hebben, vaak wissel ik het soort brok af. Welke vitaminekorrel kan de verhouding eventueel iets rechter trekken?

Dat is goed advies van de dierenarts denk ik. Seniores priores bestaat grotendeels uit bietenpulp wat heel erg rijk is aan calcium. Daarom past zemelen wat juist rijk is aan fosfor daar eigenlijk wel goed bij. Qua hoeveelheid valt het denk ik ook wel mee inderdaad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 19:12 



 
Profiel   

Hoeveel SP krijgt je paard droog gewogen, want daar zit voor een deel al de vitaminen en mineralen in. SP heeft al een rechtgetrokken Ca:P-verhouding dus een extra fosforbron heeft daar geen toegevoegde waarde voor, de verhouding is 1.8:1 (1.5.-2.5:1 is top). Wel is het zo dat het enige ruimte geeft voor extra fosfor voordat het onder de 1.2:1 verhouding zakt (lager dan dat wil je het eigenlijk niet hebben, onder de 1:1 is het zelfs gevaarlijk op iets langere termijn).

Metazoa Broxxx bevat 40g calcium per kg product samen met 3g fosfor. Dat betekent dat voor de ideale (2:1) verhouding 1kg broxxx 17g fosfor kan corrigeren. Nu is 1kg te veel voor de meeste paarden, maar met hun huidige vitaminen en mineralen moet je er 120g/100kg paard van voeren naast 2kg hooi/100kg paard om van alle vitaminen en mineralen voldoende binnen te krijgen in mijn ogen (dat is inderdaad een veel hogere dosering dan dat zij adviseren). Echter moet je dat wel corrigeren voor de hoeveelheid SP en tarwezemelen die hij ook krijgt en dan kan het zijn dat hij eigenlijk uberhaupt geen vitaminekorrel meer nodig heeft.

Uitgaande van een paard van 500kg met het volgende rantsoen:
- 10kg gemiddeld hooi
- 1.1kg tarwezemelen
- 2.0kg seniores priores (droog gewogen, geweekt gevoerd)

Blijkt dat de SP verhogen naar 2.5kg voldoende is om alle tekorten al weg te werken. De Ca:P-verhouding is dan echter maar 1.3:1, dus aan de lage kant, maar nog wel binnen acceptabele grenzen, mits het hooi ook netjes zit qua hoeveelheid calcium.

Een optie zou dus ook kunnen zijn om de SP wat te verhogen. Een andere optie is om bij de 2kg SP 250g Metazoa Broxxx toe te voegen. Geen van de vitaminen of mineralen worden dan te hoog (of te laag), maar de Ca:P-verhouding wordt wel rechtgetrokken naar 1.5:1, waarmee een wat calcium-armer hooi een veel kleiner risico vormt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 20:31 



 
Profiel   

Oh, helemaal nog niet achter gekomen dat SP de verhouding redelijk recht trekt! Er is nog heel veel te leren. Ze krijgt het wel zo goed als altijd trouwens.

Mizora schreef
Hoeveel SP krijgt je paard droog gewogen, want daar zit voor een deel al de vitaminen en mineralen in. SP heeft al een rechtgetrokken Ca:P-verhouding dus een extra fosforbron heeft daar geen toegevoegde waarde voor, de verhouding is 1.8:1 (1.5.-2.5:1 is top). Wel is het zo dat het enige ruimte geeft voor extra fosfor voordat het onder de 1.2:1 verhouding zakt (lager dan dat wil je het eigenlijk niet hebben, onder de 1:1 is het zelfs gevaarlijk op iets langere termijn).

Metazoa Broxxx bevat 40g calcium per kg product samen met 3g fosfor. Dat betekent dat voor de ideale (2:1) verhouding 1kg broxxx 17g fosfor kan corrigeren. Nu is 1kg te veel voor de meeste paarden, maar met hun huidige vitaminen en mineralen moet je er 120g/100kg paard van voeren naast 2kg hooi/100kg paard om van alle vitaminen en mineralen voldoende binnen te krijgen in mijn ogen (dat is inderdaad een veel hogere dosering dan dat zij adviseren). Echter moet je dat wel corrigeren voor de hoeveelheid SP en tarwezemelen die hij ook krijgt en dan kan het zijn dat hij eigenlijk uberhaupt geen vitaminekorrel meer nodig heeft.

Uitgaande van een paard van 500kg met het volgende rantsoen:
- 10kg gemiddeld hooi
- 1.1kg tarwezemelen
- 2.0kg seniores priores (droog gewogen, geweekt gevoerd)

Blijkt dat de SP verhogen naar 2.5kg voldoende is om alle tekorten al weg te werken. De Ca:P-verhouding is dan echter maar 1.3:1, dus aan de lage kant, maar nog wel binnen acceptabele grenzen, mits het hooi ook netjes zit qua hoeveelheid calcium.

Een optie zou dus ook kunnen zijn om de SP wat te verhogen. Een andere optie is om bij de 2kg SP 250g Metazoa Broxxx toe te voegen. Geen van de vitaminen of mineralen worden dan te hoog (of te laag), maar de Ca:P-verhouding wordt wel rechtgetrokken naar 1.5:1, waarmee een wat calcium-armer hooi een veel kleiner risico vormt.


Thanks voor je uitgebreide antwoord! Ik lees het morgenochtend nog een keer hoor.

Ze krijgt 2x per dag een schep Seniors Priors. Ik dacht dat 1 schep ongeveer 700 gram was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 00:21 



 
Profiel   

Goedemorgen, ik kom even dit topic binnen vallen ;-)

Een vraagje: ik voer onze pony's Marstal Force met Metazoa Timotexxx. Onze ene pony eet het prima, maar de andere haalt zijn neus er voor op, hij vindt het gewoon echt niet lekker. Hebben jullie misschien tips voor een andere vitaminekorrel die wellicht smakelijker is? Alvast bedankt!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 10:15 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 161 van de 259 [ 6453 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 158, 159, 160, 161, 162, 163, 164 ... 259  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen