Op welke leeftijd hengst castreren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Op welke leeftijd hengst castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 17:30

Hans was een impulsaankoop en ik had 2 merries. Dus hij is met 7 maanden gecastreerd. In de winter in het weiland laten doen toen er dus geen insecten waren. Hij was er zo bovenop

Brainless

Berichten: 29722
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 17:42

KimD schreef:
Rond hun 5e levensjaar en van de hengsten die ik heb laten castreren heb ik er niet met een problemen ondervonden. Ik heb ervoor gekozen zo 'laat' te castreren vanwege het uitgroeien.

Een jonge ruin wordt groter dan een late ruin, ook verdwijnt de echte hengstennek zodra je gaat castreren (ook op latere leeftijd).

KimD

Berichten: 20411
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 18:05

Brainless schreef:
KimD schreef:
Rond hun 5e levensjaar en van de hengsten die ik heb laten castreren heb ik er niet met een problemen ondervonden. Ik heb ervoor gekozen zo 'laat' te castreren vanwege het uitgroeien.

Een jonge ruin wordt groter dan een late ruin, ook verdwijnt de echte hengstennek zodra je gaat castreren (ook op latere leeftijd).


Nooit last van gehad.

ElCid

Berichten: 9226
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 18:06

Brainless schreef:
Een jonge ruin wordt groter dan een late ruin, ook verdwijnt de echte hengstennek zodra je gaat castreren (ook op latere leeftijd).


Dat schijnt alleen te gelden als je voor het 1e levensjaar castreert en dan nog is er nog nooit sluitend bewijs over gekomen.
De hengstennek wordt wel veel minder als je vroeg castreert; op latere leeftijd heb ik geen verschil gezien ( 3,5 jarige en 13 jarige) hals is/was nog net zo als voor de castratie.
Ook hangt het hierbij weer erg van het ras af; sommige rassen ( bijv. de Iberiers) hebben meestal een zware ( hengsten?) hals die ook blijft als ze gecastreerd worden.