Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 239 van de 324 [ 8080 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 236, 237, 238, 239, 240, 241, 242 ... 324  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] hoestende paarden

 
Profiel   

Wat balen dat je flexineb zo slecht werkt Saams, kunnen ze inderdaad geen vervangende sturen?

Hoelang doen jullie met een medicatiecup en wanneer merk/zie je dat hij het minder goed doet?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 22:31 



 
Profiel   

Ik heb morgen telefonisch contact. Gezien de snelle behulpzame appjes verwacht ik wel een passende oplossing.

Vanmiddag was ik echt weer even pissig. Wil de pony zo graag ondersteunen en dan baal ik dat het niet werkt.

Maar verwacht dat het goed komt. Wil het apparaat indien werkzaam toch wel houdrn. Alleen gaf dit niet echt overtuiging na die enorme investering.

Lastig luchtwegen. Je kan er zelf moeilijk in kijken of er vooruitgang is :+


Laura@ Ik hoop dat je snel iets hoort over je cup.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 22:34 



 
Profiel   

Nog even een update. Probleem bleek in de medicatie cup te zitten. Dus die is retour en ik krijg een nieuwe. Erg fijn!

Ik had vandaag voor het eerst na het vernevelen een flinke klodder snot. Hoe blij kan je zijn met snot :+

Ik liet er direct met hoofd op de grond wat eten. Dus het kwam direct los. *\o/*

Tijdens het longeren van de week had ik 2x een kuch en daarna wat gebries. Dus het zit eindelijk wel los.
De dierenarts medicatie hebben we nu gestopt. Is op.
Dus even deze week aankijken of ze fitter wordt. Anders plannen we een nieuwe scopie om even binnenin te gluren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 16:12 



 
Profiel   

Hahaha klodders snot kun je echt blij mee zijn.

Sws omdat je nu goed kunt inhaleren, zal het ook sws nog wat beter los komen

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 16:16 



 
Profiel   

Hoi allemaal,
Ik kom hier ook even binnenvallen. Mijn paard is afgelopen voorjaar begonnen met hoesten bij het aandraven. In de zomer NAF respirator boost 10daagse kuur gebruikt waardoor het flink is verbeterd. In het najaar is hij enorm ingevallen doordat hij simpelgezegd te weinig voeding binnen kreeg (dit is nu weer op orde). Ook had ik steeds wat meer het idee dat hij meer hijgde tijdens het werk; sneller, harder en ook minder snel weer op adem. Eind december naar de kliniek geweest voor een maagscopie en een luchtwegscopie. Zijn "luchtwegen lijken heel mind geirriteerd" staat letterlijk in het verslag, maar de da had het wel over asmatisch. Ik heb toen weer NAF respirator boost gegeven, maar merkte te weinig verbetering dus weer contact gehad met da en paard zit nu aan 10 daagse kuur Prednison en Ventipulmun. Paard lijkt er in z'n vrije tijd geen last van te hebben. Hij staat op een paddock paradise met momenteel voordroog. Alleen met werken dus (soms wel, soms niet) hoesten met aandraven en hijgt hij meer dan zou moeten.

Het is allemaal nieuw voor mij, dus heb geen idee hoe hij gaat reageren op de medicijnen, wat ik precies moet doen als hij niet reageert, hoe ik het hem zo comfortabel mogelijk kan maken en hoe ik er mee om moet gaan. We waren altijd wel heel fanatiek met rijden bijvoorbeeld en rijd nu nog steeds wel rustiger aan, want alleen dan kan ik aan hem merken of er iets veranderd t.o.v. tijdje terug. (hij lijkt nog steeds heel vrolijk en wil nog steeds graag voor je werken, daar ligt het niet aan gelukkig)

Hebben jullie nog tips/ideeën/hulp?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 21:16 



 
Profiel   

Ik hou van herhaling,
Inhaleren is voor vele een betere optie als medicijnen
Tevens is beweging in bepaalde mate goed, en zodra als dat de conditie goed is zelf handig om de longen schoon te houden.


Zie de longen een beetje als de darmen.
Het slijm is het zand wat zich ophoopt
En alleen door je juiste omstandigheden en beweging komt het eruit

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 22:11 



 
Profiel   

Wat hagelslag zegt inderdaad :j
En @mayka1234: kan het nu ook niet zo zijn dat je paard het tijdens het werk te warm heeft, door zijn wintervacht? Die van ons (quarter, 19 jaar) moet in de winter echt geschoren worden sinds hij astma heeft want anders begint hij vooral tijdens het werk meteen weer te hoesten, ondanks flexineb en gestoomd hooi. Gek genoeg heeft hij trouwens in de zomermaanden, onder verder nagenoeg gelijke omstandigheden, totaal geen last van/tijdens warm weer :o?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 10:30 



 
Profiel   

Inhaleren is inderdaad de volgende stap, maar ook dat is nieuw voor mij en lees in voorgaande pagina's verschillen. de een gebruik het dagelijks, de andere paar keer per week, de ander nauwelijks of niet meer. Dus ik weet ook niet goed hoe ik dat voor me moet zien, is dat iets wat hij dan altijd nodig zal hebben?


@Sandra_H: hij heeft het wel warm ja en dat zal niet mee helpen, ik denk een combinatie van alles. Dit ook besproken met de dierenarts en besloten volgende winter deken op te doen zodat hij niet zo'n dikke vacht krijgt, voor deze winter kan ik er niks meer aan doen - scheren vond de dierenarts geen goed idee, dus nu moeten we het nog even doen met wat we hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 12:54 



 
Profiel   

mayka1234 schreef
Inhaleren is inderdaad de volgende stap, maar ook dat is nieuw voor mij en lees in voorgaande pagina's verschillen. de een gebruik het dagelijks, de andere paar keer per week, de ander nauwelijks of niet meer. Dus ik weet ook niet goed hoe ik dat voor me moet zien, is dat iets wat hij dan altijd nodig zal hebben?


@Sandra_H: hij heeft het wel warm ja en dat zal niet mee helpen, ik denk een combinatie van alles. Dit ook besproken met de dierenarts en besloten volgende winter deken op te doen zodat hij niet zo'n dikke vacht krijgt, voor deze winter kan ik er niks meer aan doen - scheren vond de dierenarts geen goed idee, dus nu moeten we het nog even doen met wat we hebben.



Er zijn inderdaad meerdere inhalatie apparaten.
Ik gebruik een simpele.
Voor ons afdoende.
Was mijn paard jonger geweest had ik misschien de flexineb gekocht. Maar eigenlijk doet deze het dik prima.

Ik probeer 2x per week te inhaleren.
Helaas kan ik haar zelf momenteel geen beweging geven. Maar ze zorgt er zelf wel redelijk voor door veel tussen de 3 voer plekken te lopen.
En als het ruintje van de buren ernaast word gezet dan galopeerd ze vaak even een doelloos naar hem toe om hem als een echte merrie te begroeten.
Dus beweging doet ze gelukkig zelf, tot ik weer fit ben

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 13:06 



 
Profiel   

Ik heb mij de laatste dagen wat ingelezen over vernevelen en dan voornamelijk zouttherapie/halotherapie (zoals Equisana). Heeft iemand ervaring met bijvoorbeeld een Salzmax zoutvernevelaar waarmee je van bijv. je trailer een eigen zoutkamer zou kunnen maken? Uiteraard kan het ook gewoon via een korf zoals Flexineb, maar omdat zouttherapie ook hele positieve invloed kan hebben op de huid/vacht ben ik juist benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 13:09 



 
Profiel   

SUSANNEx schreef
Ik heb mij de laatste dagen wat ingelezen over vernevelen en dan voornamelijk zouttherapie/halotherapie (zoals Equisana). Heeft iemand ervaring met bijvoorbeeld een Salzmax zoutvernevelaar waarmee je van bijv. je trailer een eigen zoutkamer zou kunnen maken? Uiteraard kan het ook gewoon via een korf zoals Flexineb, maar omdat zouttherapie ook hele positieve invloed kan hebben op de huid/vacht ben ik juist benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft. :j



Daar heb ik geen ervaring mee.
Maar ik zou ivm zout wat veel aantast geen trailer doen die nog gebruikt word op de straat.

Zout tast uiteindelijk best wel het ijzer etc aan

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 13:18 



 
Profiel   

Ik heb wel ervaring met Equisana. Ons paard heeft daar 10 dagen gestaan. Een absolute aanrader! Verder, qua zoutkamer in je eigen trailer ga ik met hagelslag mee.
En daarbij vind ik dat Salzmax spul (als je tenminste uitgaat van zuiverzout.shop) erg duur. Precies datzelfde systeem, met die bruine inhalatiekorf (ik geloof dat Hageslag die ook heeft?) kun je als je even goed zoekt voor heel veel minder krijgen.

Wij hebben een flexineb, en zouden niets anders willen dat ding is z'n geld absoluut waard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 13:49 



 
Profiel   

Ik lees hier al een tijd mee, en misschien is mijn ervaring ook nuttig voor iemand hier.

Mijn paard begon twee jaar geleden met hoesten. Via de reguliere dierenarts het hele pretpakket geprobeerd: ventipulmin, prednisolon etc. Uiteindelijk met de Equihaler goede resultaten behaald, maar helaas begon hij in het najaar weer te hoesten.

Na weer een aantal kuren en medicijnen erin gestopt te hebben ben ik verder gaan kijken en kwam ik bij een dierenarts uit die naast dat ze regulier dierenarts is (vond ik heel belangrijk) ook accupunctuur doet. Ze heeft mijn paard bekeken als regulier dierenarts, daarna heeft ze hem "alternatief" behandeld via accupunctuur, daar reageerde hij enorm op en daarnaast heb ik ondersteunende kruiden mee gekregen.

Ze heeft geconstateerd dat hij waarschijnlijk ooit een luchtweginfectie heeft gehad en dat hij daardoor nu gevoelig is voor stof. Na twee dagen flink hoesten na de behandeling is het hoesten daarna bijna een jaar weg gebleven. Nu hij weer volledig op de paddock staat in plaats van in de wei, krijgt hij logischerwijs meer hooi en begon hij weer te kuchen. Hij is nu weer behandeld en het is nu weer over.
Ik week nog wel altijd mijn hooi en hij staat op strokorrels, maar ik doe verder niks qua verdere preventie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 15:07 



 
Profiel   

Niwla schreef
Ik lees hier al een tijd mee, en misschien is mijn ervaring ook nuttig voor iemand hier.

Mijn paard begon twee jaar geleden met hoesten. Via de reguliere dierenarts het hele pretpakket geprobeerd: ventipulmin, prednisolon etc. Uiteindelijk met de Equihaler goede resultaten behaald, maar helaas begon hij in het najaar weer te hoesten.

Na weer een aantal kuren en medicijnen erin gestopt te hebben ben ik verder gaan kijken en kwam ik bij een dierenarts uit die naast dat ze regulier dierenarts is (vond ik heel belangrijk) ook accupunctuur doet. Ze heeft mijn paard bekeken als regulier dierenarts, daarna heeft ze hem "alternatief" behandeld via accupunctuur, daar reageerde hij enorm op en daarnaast heb ik ondersteunende kruiden mee gekregen.

Ze heeft geconstateerd dat hij waarschijnlijk ooit een luchtweginfectie heeft gehad en dat hij daardoor nu gevoelig is voor stof. Na twee dagen flink hoesten na de behandeling is het hoesten daarna bijna een jaar weg gebleven. Nu hij weer volledig op de paddock staat in plaats van in de wei, krijgt hij logischerwijs meer hooi en begon hij weer te kuchen. Hij is nu weer behandeld en het is nu weer over.
Ik week nog wel altijd mijn hooi en hij staat op strokorrels, maar ik doe verder niks qua verdere preventie.


Dat is interessant! Welke arts is dit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 15:55 



 
Profiel   

Niwla schreef
Ik lees hier al een tijd mee, en misschien is mijn ervaring ook nuttig voor iemand hier.

Mijn paard begon twee jaar geleden met hoesten. Via de reguliere dierenarts het hele pretpakket geprobeerd: ventipulmin, prednisolon etc. Uiteindelijk met de Equihaler goede resultaten behaald, maar helaas begon hij in het najaar weer te hoesten.

Na weer een aantal kuren en medicijnen erin gestopt te hebben ben ik verder gaan kijken en kwam ik bij een dierenarts uit die naast dat ze regulier dierenarts is (vond ik heel belangrijk) ook accupunctuur doet. Ze heeft mijn paard bekeken als regulier dierenarts, daarna heeft ze hem "alternatief" behandeld via accupunctuur, daar reageerde hij enorm op en daarnaast heb ik ondersteunende kruiden mee gekregen.

Ze heeft geconstateerd dat hij waarschijnlijk ooit een luchtweginfectie heeft gehad en dat hij daardoor nu gevoelig is voor stof. Na twee dagen flink hoesten na de behandeling is het hoesten daarna bijna een jaar weg gebleven. Nu hij weer volledig op de paddock staat in plaats van in de wei, krijgt hij logischerwijs meer hooi en begon hij weer te kuchen. Hij is nu weer behandeld en het is nu weer over.
Ik week nog wel altijd mijn hooi en hij staat op strokorrels, maar ik doe verder niks qua verdere preventie.


Equihaler gebruik je toch bij 1 neusgat?
En wat kun je inhaleren met een equihaler?

Accupunctuur kan idd sommige helpen.
Ik heb het bij mijn tinker gebruikt maar dat heeft niet geholpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 16:23 



 
Profiel   

Equihaler deed bij mij helemaal niks, hij was superduur en zo kapot. Toen wel een vervangende gehad, maar deed niks bij de mijne. Daarna een flexineb gekocht, dan heb je meer zelf in de hand.
Alternatieve therapieën als acupuntuur etc deden hier helaas ook niks.

Maargoed, ik heb dus een flexineb en het gebruik hangt bij mij af van hoe mn paard is. Van helemaal niet tot dagelijks 2x 45 min tot alles daartussenin zo'n beetje. Op den duur leer je je paard ook wel kennen daarin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 16:34 



 
Profiel   

hagelslag, klopt inderdaad wat betreft het neusgat. Ik heb even moeten googelen maar je vernevelt Ciclesonide. Ik vond het goed werken, maar ik meen dat ik € 250,00 heb betaald voor een kuur van 10 dagen, dus het is vrij prijzig.

Ninx, ik ben bij Minneke van Duijn geweest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 16:38 



 
Profiel   

Niwla schreef
hagelslag, klopt inderdaad wat betreft het neusgat. Ik heb even moeten googelen maar je vernevelt Ciclesonide. Ik vond het goed werken, maar ik meen dat ik € 250,00 heb betaald voor een kuur van 10 dagen, dus het is vrij prijzig.

Ninx, ik ben bij Minneke van Duijn geweest.


Ha, Minneke.... die ken ik wel... ik zal het haar eens vragen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 16:46 



 
Profiel   

Niwla schreef
hagelslag, klopt inderdaad wat betreft het neusgat. Ik heb even moeten googelen maar je vernevelt Ciclesonide. Ik vond het goed werken, maar ik meen dat ik € 250,00 heb betaald voor een kuur van 10 dagen, dus het is vrij prijzig.

Ninx, ik ben bij Minneke van Duijn geweest.



Oh wauw, voor dat geld had ik of de flexineb gehuurd. Of een paar euro erbij gedaan voor de goedkopere inhaleer apparaat.

Ik heb dus de goedkopere versie. En gewoon met zout inhaleren helpt bij haar echt al flink

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 17:17 



 
Profiel   

Een vriendin kampte met een soortgelijk luchtwegprobleem.
Die vertelde dat vaak een longprobleem in combinatie staat met een darm. Dit bevestigde mijn osteopaat ook.
Phytonics was helaas niet leverbaar tot maart. Ik voer nu (baad het niet….) de pavo guthealth.

Vandaag gestart met een extra middel ter verneveling. Aangezien de reguliere medicatie klaar is.
Volgens mijn collega (energetisch therapeut) heeft ze een schimmel. Collega weet niks van paarden. ;+

[ img ]



Vandaag eerst verneveld. Daarna weer gelongeerd. 2x hoest, wat proesten en eigenlijk geen snot of natte neus. Ze was 0.0 gemotiveerd om te bewegen :+ maar ze was direct op adem na beweging. De afgelopen week was dat continue kortademig en grote neusgaten.

Hopelijk is er een stijgende lijn.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 20:05 



 
Profiel   

Die van mij was vandaag ook verrassend goed tegenover de afgelopen 2 maanden! Komt dat omdat het eindelijk niet zo vochtig was buiten, of gaan toch de medicijnen aanslaan? Twijfels twijfels. Gaan in ieder geval vrijdag naar Equisana hopelijk knapt ze daar helemaal op!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 20:36 



 
Profiel   

Die van mij hoor ik de laatste tijd na het rollen ook niet meer kuchen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 20:45 



 
Profiel   

Ik ga 31 januari naar Bodegraven voor een scopie
Even wat verleden opgespeurd en hij hoeste bij de vorige eigenaar al toen hij 24/7 buitenstond.

DA vond m erg jong om al stofallergie op te lopen (3,5)

Donderdag worden zijn tanden gedaan, ik heb zo het idee alsof dat geen kwaad kan maar ik kan niks vinden over tanden en hoesten samen.

Dan heb ik de darmen ook aangekaart.

We gaan ieder geval.op zoek vind m veel te jong om t maar af te wachten

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 21:28 



 
Profiel   

Saaams schreef
Een vriendin kampte met een soortgelijk luchtwegprobleem.
Die vertelde dat vaak een longprobleem in combinatie staat met een darm. Dit bevestigde mijn osteopaat ook.
Phytonics was helaas niet leverbaar tot maart. Ik voer nu (baad het niet….) de pavo guthealth.

Vandaag gestart met een extra middel ter verneveling. Aangezien de reguliere medicatie klaar is.
Volgens mijn collega (energetisch therapeut) heeft ze een schimmel. Collega weet niks van paarden. ;+

[ [url=m/KAxm2P.jpg]Afbeelding[/url] ]



Vandaag eerst verneveld. Daarna weer gelongeerd. 2x hoest, wat proesten en eigenlijk geen snot of natte neus. Ze was 0.0 gemotiveerd om te bewegen :+ maar ze was direct op adem na beweging. De afgelopen week was dat continue kortademig en grote neusgaten.

Hopelijk is er een stijgende lijn.

[ [url=m/YXKg2h.jpg]Afbeelding[/url] ]


Fijn die verbetering, ik hoop met je mee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 21:44 



 
Profiel   

Mijn lieftallige pony dame had de equihaler ook binnen de eerste behandeling al gesloopt. Ding kon er niet tegen als ze flink brieste, en dat kreeg ze door. |o Gelukkig heeft de da deze toen van de rekening geschrapt, want het alternatieve plan, 4 weken predisolon tabletten, kostte ook wat.

Pony gaat al maanden heel erg goed, en ik ben in kleine stappen aan het opbouwen. Kilometers staan nu op 12, en waar ik eerst 95% stapte, ben ik nu sinds vrijdag juist wat meer snelheid op gaan bouwen. En nu heeft ze 2 ritten achter elkaar een keer gekucht. Gister bij uitstappen, vandaag na eerste 20 minuten stappen en heuvel over. Mn redenatie is dat nu ze harder aan het werk is, er meer van de longen wordt gevraagd...en mogelijk dus nog wat op te ruimen heeft.

Buitenritten maakt ze zich wat druk bij, zeker met ander paard erbij, zit dan hoger in ademhaling. Maar hersteld ook prima na beweging. Ook nu met een stukje galop (paar x echt gas erop) of wat langer draven is ze niet méér aan het blazen dan dat ik van haar ken. Op en na deze momenten hoest ze niet. Hoog in energie, probeerde vandaag na 3/4e deel van de rit er nog vandoor te knallen. :+ Eet goed, alert op omgeving en op haar kudde.

Voor zekerheid nu weer dagelijks op de flexineb met zoutoplossing gezet. Doet het niets omdat er niets geks aan de hand is, dan heeft ze dagelijks een zen-moment met dr turks stoombad.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 23:47 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 239 van de 324 [ 8080 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 236, 237, 238, 239, 240, 241, 242 ... 324  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen