Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Explosief (sport)paard optimaal voeren

 
Profiel   

Ik heb geen recent topic kunnen vinden die goed bij mijn issue aansluit vandaar toch een gloednieuwe speciaal voor mijn paard geopend :) Ik zit namelijk behoorlijk met mijn handen in het haar hoe ik mijn paard optimaal kan voeren zo'n bijzonder geval als dat ze is.

Meest relevante informatie op 't rijtje over mijn one of a kind vriendinnetje:
- KWPN merrie, 11 jaar, springpaard
- momenteel 5 keer in de week aan het werk + op de lockdown periode na zeer regelmatig op wedstrijd, we maken ook redelijk intensieve buitenritten, alvast conditie aan het opbouwen voor sgw in het voorjaar ;)
- heet genoeg voor 10 gewone paarden :+ kan soms echt idioot pittig doen vooral met springen/crossen
- staat overdag in het land, met lekker veel ruimte tot beschikking en in een stabiele merriegroep, daarna op stal
- volledig geschoren (vanzelfsprekend met een winterdeken om)

Fly is normaalgesproken eerder dik dan mager, in het zomerseizoen doet ze het prima op 24/7 weidegang en Pavo vital. Ook als ze relatief veel ohz loopt. Ongeschoren en recreatief bereden kan ze in de winter ook aardig wat spekjes kweken op rantsoen van onbeperkt ruwvoer en pavo vital met optioneel kwartje basisbrok erbij en heeft dan 10x zoveel energie als er voor zo'n werk nodig is, so far so good.

Wat nu mijn issue is... ik merk dat ze met de huidige net wat zwaardere werkbelasting toch wat loopt te schommelen qua energieniveau en gewicht. Mager durf ik haar niet te noemen maar er zou nog wat extra vlees op mogen in de bovenlijn. En er zitten daarnaast dagen tussen dat het scherpe randje van mij scherper zou mogen richting einde van de les of tijdens het tweede rondje op jumping. Ze begint altijd vrolijk en vol energie maar houdt het niet altijd optimaal vol. Ook op buitenrit lijkt ze soms net te vroeg zonder nodige kracht komen te zitten.

Fly is daarbij nog steeds een hele, I can't stress this enough, HELE pittige en gevoelige dame, sportbrok zorgt ervoor dat er geen land mee te bezeilen is :+ ze gaat nooit wat verkeerds doen, dat niet, maar fokt zich zo belachelijk op dat ze dan continu tegen de hulpen aan stoot en maar heel beperkt kan focussen. Om na 30 minuten van zo'n gestuiter weer op te zijn. Ik vind het lastig om uit te leggen aan iemand die nooit op dit paard heeft gezeten, het voelt een beetje alsof je met haar lijf aan het pingpongen bent met letterlijk elke mini beweging die je maakt ;) Rijtechnisch valt er uiteraard ook nog wat winst te behalen maar voer is niet onbelangrijk in het totaalplaatje :o

Ik vind haar op graanvrij / graanarm voer het beste beheersbaar maar ik twijfel nu of ze daar wel voldoende (slow release bij voorkeur) energie uit kan halen. Geschoren hele dagen buiten lopen is ook niet niets qua energieverbruik lijkt me... Ik ben dus op zoek naar mensen die ervaring hebben met vergelijkbaar type (sport)paarden, hoe pakken jullie dat aan? :)

Ze krijgt trouwens onbeperkt ruwvoer, niet getest, komt neer op kilo of 12-13 per dag. In de wei staat er zo te zien nog genoeg gras (maar goed deze tijd van het jaar zou er niet veel aan voedingsstoffen in zitten) en er is geen optie om daar hooi extra bij te voeren (pensionstal). Verder gaat er nog dagelijks +/- 2-2,5kg Cavalor fiberforce in, wat winterpeen als traktatie en een klein beetje basisbrok, 3/4 schep per dag ongeveer, dat verdeeld over 3 voerbeurten. Vooral Fiberforce tikt best vervelend aan, goedkoper voeren is zeker welkom!

Meest recente foto's van haar waarop de conditie enigszins te beoordelen is, excuses voor de kromme houding ze moet zich uiteraard meteen naar mij toe omdraaien zodra ik mijn telefoon vast heb :Y)

[ img ]

[ img ]


Fly is ondanks haar pit trouwens absoluut geen schrikkerig of ril paard, echt allesbehalve, ze is zo'n beetje 150% bombproof. Dus ik hoef geen rustgevende supplementjes oid ;)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 23:31 



 
Profiel   

Paard zier er best uit hoor! Ik hoor vaker dat paarden op vitalbix behoorlijk reageren, daar zou je mee kunnen proberen om of iets minder te geven of een ander merk, pavo vital of metazoa bv
Voor spieropbouw kijk je naar een eiwitrijk voer- luzerne of een aanvulling mijten bodybuilding of pavo topsport . Ik vind de hoeveelheid krachtvoer best hoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 23:36 



 
Profiel   

Omega 3/6/9 van horsefood is super voor dit soort paarden. Geeft de energie op een langdurige manier vrij.
Mijn paarden (Pre’s) zijn vaak in het begin heel heet en zijn dan na 30 minuten al een soort van op. Dit voer helpt de energie iets gedoseerder los te laten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 23:44 



 
Profiel   

Ik heb gelukkig geen hittepetits meer. Wel voer ik mijn dieren om ze rond te krijgen en niet perse scherper.

Wellicht het proberen waard: pavo fibrebeet erbij geven, zeg 1 schep droge brok per dag, geweekt voeren. En als dat te weinig blijkt, luzerne erbij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 23:47 



 
Profiel   

Rijstolie

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 00:35 



 
Profiel   

Ik ben van de Pavo Vital overgegaan naar Victorious secret. Toch het idee dat ze daar rustiger op is.
Om deze balancer lekker te verpakken krijgt ze er een schep Agrobs Muesli bij (graanvrij, suikerarm).

Daarbij wat lijnzaadolie.
En een beetje appelazijn.

Mocht een paard wat extra's nodig hebben, dan Coolstance copra erbij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 06:53 



 
Profiel   

In endurance wordt olie toegevoegd aan het voer (over het krachtvoer, of in slobber, of in bietenpulp) juist om langer vol te houden, langzame energie. Je hebt allerlei speciale olies maar gewone zonnebloemolie kan ook. Beetje opbouwen, want veel paarden moeten er een beetje aan wennen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 07:30 



 
Profiel   

Ik vind endurix erg fijn voer. Als ze daarop te scherp is zou eventueel seniores priores met luzerne brok ook nog wel een leuke combi kunnen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 07:40 



 
Profiel   

Ik zou het in de eiwitten zoeken aangezien je aangeeft dat het metname gaat om de spieren in de bovenlijn.
En vermoeide spieren kunnen en er ook voor zorgen dat ze het net niet goed genoeg volhoudt.

Je kan kijken naar lijnmeel, sojaschroot of 1 van de andere die hierboven al genoemd zijn.
O.a. de mijten bodybuilder, pavo topsport of fibrebeet of de omega 3-6-9. Of een ander voer met veel eiwitten.
Hierdoor kan je waarschijnlijk dan de cavalor verlagen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 07:43 



 
Profiel   

Ik zou het zoeken in eiwitten en niet in energie. Ze hebben de eiwitten nodig om spieren op te bouwen en zo te zien mist dat in jouw dieet.
Dus terug naar een vitaminebrokje en dan gericht een eiwitbron erbij. Ik ben zelf erg fan van lijnzaad, maar je zou ook aan de myo protein flakes kunnen denken, of luzerne als ze het daar goed op doet. Fibrebeet is ook een mooi product. Geen energie extra, maar zet mooi aan en vol met eiwitten.
Zowel de myo als de fibrebeet zijn ruwvoer producten, dus geen krachtvoer, maar puur aanvulling op de eiwitten.
De Fiberforce en de basisbrok zou je dan zelfs weg kunnen laten of verlagen.
Merk je dat de energie te laag wordt, zou je dit ook weer gericht kunnen toevoegen. En dan zou ik eens kijken naar zwarte haver. Hebben ze niet veel van nodig en geeft langzamer energie af en de meeste granen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 07:45 



 
Profiel   

Als het puur gaat om spieropbouw op de bovenlijn zou ik sojaschroot gebruiken. Dit voegt alleen eiwitten toe, waardoor haar spieropbouw makkelijker zal gaan. En ik denk zelf dat door die spieropbouw vergroten je ook dat stukje kwijt zal raken van net niet tot het einde redden, want alles zal haar dan makkelijker af gaan gok ik zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 07:51 



 
Profiel   

Brok vervangen door Masters spier-plus en een schep Fibrebeet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 08:11 



 
Profiel   

knollentuin schreef
Paard zier er best uit hoor!


Ja klopt, ze is niet mager te noemen (dan zou ik in een ander topic aankloppen ;) ) maar net niet wat ik zou willen zien qua conditie bij het werk dat ze doet. Haar ribben zijn in een statische houding niet zichtbaar wel goed te voelen, in beweging schijnen die wel wat door (maar goed, dat is volgens mij nog redelijk normaal met kortgeschoren vacht?). Misschien komt het ook doordat ik op een stal met voornamelijk recreatie- en dressuurpaarden sta, vergeleken daarmee lijkt ze echt slank :?


_Zsazsa_ schreef
Omega 3/6/9 van horsefood is super voor dit soort paarden. Geeft de energie op een langdurige manier vrij.
Mijn paarden (Pre’s) zijn vaak in het begin heel heet en zijn dan na 30 minuten al een soort van op. Dit voer helpt de energie iets gedoseerder los te laten.


Dit merk ken ik nog niet ga ik naar kijken! Maar zo te zien zit er aardig veel spelt en tarwe in, daar heb ik vraagtekens bij of het nou de optimale oplossing is.


jowien schreef
In endurance wordt olie toegevoegd aan het voer (over het krachtvoer, of in slobber, of in bietenpulp) juist om langer vol te houden, langzame energie. Je hebt allerlei speciale olies maar gewone zonnebloemolie kan ook. Beetje opbouwen, want veel paarden moeten er een beetje aan wennen.

Anne_GTI schreef
Rijstolie


Ik heb weleens lijnzaadolie geprobeerd, eerst een klein beetje maartoen liet ze haar voer helemaal staan. Het is normaalgesproken geen kieskeurig paard met eten maar die lijnzaadolie hoefde ze echt niet te hebben, uiteindelijk hele verpakking maar doorverkocht aan een stalgenoot :') Denken jullie dat het dan proberen waard is met zonnebloem- of rijstolie? Met hoeveel ml zouden jullie dan gaan opbouwen?


Daihyo schreef
Ik zou het zoeken in eiwitten en niet in energie. Ze hebben de eiwitten nodig om spieren op te bouwen en zo te zien mist dat in jouw dieet.
Dus terug naar een vitaminebrokje en dan gericht een eiwitbron erbij. Ik ben zelf erg fan van lijnzaad, maar je zou ook aan de myo protein flakes kunnen denken, of luzerne als ze het daar goed op doet. Fibrebeet is ook een mooi product. Geen energie extra, maar zet mooi aan en vol met eiwitten.
Zowel de myo als de fibrebeet zijn ruwvoer producten, dus geen krachtvoer, maar puur aanvulling op de eiwitten.
De Fiberforce en de basisbrok zou je dan zelfs weg kunnen laten of verlagen.
Merk je dat de energie te laag wordt, zou je dit ook weer gericht kunnen toevoegen. En dan zou ik eens kijken naar zwarte haver. Hebben ze niet veel van nodig en geeft langzamer energie af en de meeste granen.


Ik zie Fibrebeet vaker voorbijkomen, dat lijkt mij gezien de samenstelling een goede! Dat heeft ze vroeger namelijk ook al weleens gekregen en het kwam heel goed op. Het enige minpunt is dat ik geen warm water op stal heb, maar goed met koud water aanmaken moet het ook lukken en anders maar bij de Action een simpele waterkoker aanschaffen :o

Myoflakes is zo te zien nergens in de buurt verkrijgbaar, dan neig ik toch meer naar lucerne en lijnzaad als eiwitbronnen. Fiberforce is namelijk ook grotendeels op basis van deze twee ingredienten en daar doet ze het niet slecht op, alleen is Fibreforce echt flink aan de prijs voor wat daadwerkelijk erin zit. In welke vorm voer je linzaad dan, het eerste waar ik aan moet denken is zo'n ouderwetse gekookte ;) bedoel je toevallig toch iets anders en meer gebruikervriendelijks?

Haver vind ik ook een heel verleidelijk idee :) vroeger kregen alle paarden bij ons voornamelijk haver gemengd met lucerne-stro om Ca-P verhouding goed te houden en ook van die explosieve types (AA's en andere paarden erg hoog in het bloed) deden het daar goed op. Iemand raadde Endurix van Cavalor aan dat is dus ook voer met haver en lijnzaad op 2 eerste plekken van de ingredientenlijst.

Ik zit nav alle tips te denken om sowieso extra fibrebeet of seniores priores bij te gaan voeren (al neig ik meer naar Fibrebeet doordat ik al weet dat het goed gegeten wordt, geen idee hoe goed ze SP zou lusten) met sojaschroot erin om eiwittekort op te vangen (welke dosering zouden jullie anhouden voor een paard van 550kg?) en zodra mijn laatste zak Fiberforce op is dat te vervangen door geolied lucerne-stro (lucernebrok hoeft mevrouw namelijk niet, ook al weleens een 20kg zak aan een stalgenoot moeten slijten :') ) met vitaminebrok + lijnzaad (in welke vorm dan?) + wat haver naar behoefte zeker als er meer wedstrijden bij komen te kijken. En eventueel nog extra olie daarbij afhankelijk van of het wel gegeten wordt.


Ik ben trouwens helemaal weg van pittige paarden en al helemaal van deze merrie gezien ze tegelijkertijd doodnuchter is, perfecte combi zou ik zeggen :o Maar qua management, training en voerbeleid kan het zo nu en dan een flinke uitdaging zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 12:23 



 
Profiel   

Fly_high schreef
Ik zie Fibrebeet vaker voorbijkomen, dat lijkt mij gezien de samenstelling een goede! Dat heeft ze vroeger namelijk ook al weleens gekregen en het kwam heel goed op. Het enige minpunt is dat ik geen warm water op stal heb, maar goed met koud water aanmaken moet het ook lukken en anders maar bij de Action een simpele waterkoker aanschaffen :o

Fibrebeet welt ook in koud water, duurt alleen wat langer. Een waterkoker kost inderdaad weinig, dus dat is ook een prima optie. Zal meerdere keren koken of mengen worden maar dan is toch in elk geval de kou van het kraanwater.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 12:28 



 
Profiel   

Citaat
Ik zie Fibrebeet vaker voorbijkomen, dat lijkt mij gezien de samenstelling een goede! Dat heeft ze vroeger namelijk ook al weleens gekregen en het kwam heel goed op. Het enige minpunt is dat ik geen warm water op stal heb, maar goed met koud water aanmaken moet het ook lukken en anders maar bij de Action een simpele waterkoker aanschaffen :o

Wij hebben 3 oude waterkokers op stal staan voor dat probleem :D
En wat ik ook nog wel eens doe is thuis limonadeflessen met heet kraanwater vullen en die meenemen naar stal. Dat is dan echt nog wel warm. Warm welt het in 15 minuten. Koud heeft een klein uurtje nodig.
Ik denk dat als je dit gaat voeren, met het luzernestro er nog bij en lijnzaad, dat sojaschroot niet eens nodig hoeft te zijn, want dan heb je al 3 goede eiwitbronnen :j

Citaat
Myoflakes is zo te zien nergens in de buurt verkrijgbaar, dan neig ik toch meer naar lucerne en lijnzaad als eiwitbronnen. Fiberforce is namelijk ook grotendeels op basis van deze twee ingredienten en daar doet ze het niet slecht op, alleen is Fibreforce echt flink aan de prijs voor wat daadwerkelijk erin zit. In welke vorm voer je linzaad dan, het eerste waar ik aan moet denken is zo'n ouderwetse gekookte ;) bedoel je toevallig toch iets anders en meer gebruikervriendelijks?

Ik bestelde de myo flakes altijd online. Misschien is dat nog een optie? Maar als luzerne goed gaat, dan zou je daar prima iets mee kunnen als eiwitbron. Ik gaf voor lijnzaad inderdaad wel eens de gekookte, maar ik heb ook een tijdje een lijnzaadbrokje gehad. Of flakes/snippers. Die zijn ook gewoon te koop en wordt vaak prima gegeten. Je hoeft er niet eens zoveel van te voeren. Maar prijstechnisch denk ik dat fibrebeet interessanter is. En makkelijker te verkrijgen :j

Citaat
Haver vind ik ook een heel verleidelijk idee :) vroeger kregen alle paarden bij ons voornamelijk haver gemengd met lucerne-stro om Ca-P verhouding goed te houden en ook van die explosieve types (AA's en andere paarden erg hoog in het bloed) deden het daar goed op. Iemand raadde Endurix van Cavalor aan dat is dus ook voer met haver en lijnzaad op 2 eerste plekken van de ingredientenlijst.


Verwerkte haver kan nog wel eens een explosief effect hebben. Zwarte haver heeft dit minder en heeft juist een langer effect. Gewoon in pure vorm, zonder verwerking of toevoeging.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 12:36 



 
Profiel   

Ik dacht ook aan rijstolie, ondersteunt de spieropbouw door een bepaald enzym, waarvan ik de naam niet meer weet.

Mijn slungel krijgt ~2 dl per dag over zijn slobber, heb dat denk ik in een week opgebouwd. Houd er wel rekening mee dat je dan goed moet kijken of hij voldoende vit E binnen krijgt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 12:55 



 
Profiel   

Je zou de omega 369 van Subli eens kunnen proberen, dat zijn eigenlijk enkele alleen maar olieën van oa lijnzaad en soja in een soort gemalen vorm. Doet veel goed bij paarden die wat schraal zijn, moeten herstellen van ziekte of bv dracht en bij paarden die meer spieropbouw moeten krijgen bij (intensievere) training.
Veel energie zonder dat ze er heter van worden en een hoog eiwitgehalte. Ze eten het ook heel graag.
Werd vroeger in Deurne ook altijd gebruikt bij paarden die ondersteuning van de spieropbouw konden gebruiken. Echt heel fijn product. Niet heel goedkoop maar je hebt er relatief weinig van nodig per dag.
Van seniores priores zetten ze ook mooi aan, maar dat is in principe een compleet voer (inclusief ruwvoervervanger) wat me niet zinvol lijkt bij al de kilo's ruwvoer die ze al krijgt? Daar zit haar tekort niet.

Met haver zou ik voorzichtig zijn, heel veel paarden reageren daar heel heftig op, maar je kan het altijd testen natuurlijk. Mijn paarden worden er in ieder geval niet fijner van.

Zonnebloemolie bijvoeren kan ook. Gewoon beginnen met een klein scheutje per keer. In principe kun je opbouwen naar 200ml per dag, maar dan wordt het de gok of ze het nog wil eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 12:56 



 
Profiel   

Als langzame energieleverancier kun je heel goed lijnzaadolie gebruiken, deze geeft de energie langzaam af en krijg je dus geen energiepiek of dal.
Daarnaast is het goed voor de darmen, en spieropbouw.

Geef nooit zonnebloemolie, hier zitten stoffen in wat een paardenlichaam niet kan afbreken en dus er niets aan heeft.
Paard gaat er uiteraard niet zo snel van ziek worden. Maar goed is het ook niet.

Zelf heb ik goede ervaring met de lijnzaadolie van vitalbix.

Als extra ondersteuning van het lichaam (invallen), zou je de nutrimash van vitalbix kunnen proberen, graan en melassevrij. Dit is een zeer makkelijk in gebruik slobber, je voegt koud water toe en in 5 minuten is de slobber klaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 12:57 



 
Profiel   

Ik voer mijn hete springmerrie Pavo Cerevit muesli. Dit is voor haar voldoende

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 12:57 



 
Profiel   

Ik denk ook dat je het vooral in eiwit moet zoeken. Ik vond de pavo topsport heel fijn. Dat is een topping speciaal voor extra eiwit en tevens vetrijk ipv suikerrijk. Speciaal bedoelt als het rantsoen wat te weinig eiwit bevat en om prestaties langduriger vol te houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 13:02 



 
Profiel   

Voor de bovenlijn heb je genoeg eiwit nodig. Je kan je hooi testen of daar genoeg in zit, of een proef doen met sojaschroot voeren. Werkte als een tierelier als het daarin zit.

Voor de energie zou ik vetrijk voeren. Dus olie over het voer en anders subli omega 3-6-9. Maar eerst dat eiwitverhaal uitsluiten.

Met fibrebeet voer je vooral extra vezels, met onbeperkt hooi is dat niet perse nodig. Er zit ook wel eiwit in, maar niet veel meer dan in gewoon hooi. Als je het dan via een slobber wil doen, zou ik eerder seniores priores doen, dat is vezelrijk maar ook wat meer eiwit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 11:28 



 
Profiel   

Cavalor aanvullen met de Endurix misschien?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 11:41 



 
Profiel   

GJ9 schreef
Voor de bovenlijn heb je genoeg eiwit nodig. Je kan je hooi testen of daar genoeg in zit, of een proef doen met sojaschroot voeren. Werkte als een tierelier als het daarin zit.

Voor de energie zou ik vetrijk voeren. Dus olie over het voer en anders subli omega 3-6-9. Maar eerst dat eiwitverhaal uitsluiten.

Met fibrebeet voer je vooral extra vezels, met onbeperkt hooi is dat niet perse nodig. Er zit ook wel eiwit in, maar niet veel meer dan in gewoon hooi. Als je het dan via een slobber wil doen, zou ik eerder seniores priores doen, dat is vezelrijk maar ook wat meer eiwit.


Dat valt wel mee. 11,8% ruw eiwit voor de SP tegenover 11% van fibrebeet. VREp is niet vrijgegeven, maar zal ook zo rond de 80 zitten, naast de 81 van de SP.
SP bevat wel veel meer granen.
Citaat
Bietenpulp, Tarweproducten (gries en heel), Luzerne, Haverproducten (schillen), Sojaproducten, Speltdoppen, Maisvoermeel, Gerst, Melasse, Palmolie, Lijnzaad, Lijnzaadolie, Monocalciumfosfaat, Natriumchloride, Magnesiumoxide, Calciumcarbonaat


Fibrebeet bevat geen granen
Citaat
Bietenpulpvlokken (< 8% suiker) / Luzerne / Sojahullen GMO / Lijnzaad / Rietmelasse / Fenegriek


Suiker en zetmeel van de SP is 13,1%, van de fibrebeet 8%.

Beiden zijn ruwvoervervangers, dus dat zou het verschil ook niet moeten maken. Op basis van de ingrediënten, suiker/zetmeel gehalte en het aandeel eiwit (dat dus bijna gelijk is), adviseer ik dus de fibrebeet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 11:43 



 
Profiel   

Ik herken veel in je verhaal als het gaat om dat hele pittige. Mijn merrie is ook heel heet in het werk. Aan de hand is het een mak schaap, maar zodra ze mag werken gaat ze aan.

Zij had ook moeite om de focus goed te houden en ik geef haar sinds een week of 6 magnesium bij. Dat werkt als een tierelier! Ze is niet suf, maar gewoon net iets meer ontspannen. Dat komt de training ook ten goede. Misschien het overwegen waard :)

Verder zie ik dat er qua voer en eiwitten al goede tips gegeven worden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 11:46 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen