[VOLG] Behandeling sarcoid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 21:31

Na 3x Aldara zalf te smeren. Pfoe dit is wel pijnlijk denk ik hoor... Thuis waren ze net al aan het zeuren dat ik beter naar de kliniek rijd want ze vinden het niet normaal uit zien. Ik weet het niet hoe het uit hoort te zien.. Ik zal de dierenarts maar gewoon vertrouwen :?

Afbeelding
Afbeelding

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 21:37

Ik vind het wel meevallen hoe het eruit ziet. Bij TS werd het een hele pittige wond waarbij het uiteindelijk afstierf, zie ook foto’s in OP

Winna

Berichten: 328
Geregistreerd: 11-06-04

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 07:57

Zo ging het bij mijn paard er ook uit zien. Is de reactie van de sarcoide op de zalf. Ging heel snel vond ik en heb daarom ook een paar keer foto’s naar m’n dierenarts geappt, want dacht ook dat het niet goed ging.

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 22:26

Nog eens een update. Dit was vorige week. Ziet er al beter uit. Morgen is het weer tijd om de aldara zalf te smeren. Als ik eraan denk maak ik dan nog eens een foto.

Ik was net aan het denken, wat hebben jullie na de behandeling gesmeerd om de huid weer te herstellen?


Afbeelding

Afbeelding

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 00:02

Mesitran honingzalf. Sinds de sarcoid en het gebruik van mesitran ben ik heilig overtuigd dat dit een wondermiddel is.

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 20:54

Afbeelding
Afbeelding

Dit is dus na vandaag. Heb het letterlijk 10 min geleden afgewassen. Hij krijgt ineens weer flinke korsten maar ga die toch laten zitten. Waar die korsten zitten is niet meer waar de sarcoid zat maar erbuiten. Nog een paar weken dan zijn we er hopelijk vanaf :(:)

Kaatje

Berichten: 1678
Geregistreerd: 02-09-04

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 08:15

Wat een verschil.

IrisDH
Berichten: 2644
Geregistreerd: 26-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 13:24

Ik stuitte op dit topic en kreeg inspiratie om eens een samenvatting van de behandelingen van mijn paard zijn sarcoïd te maken :) Inmiddels is hij anderhalf jaar geleden al genezen verklaard en is er nog steeds niks teruggekomen. Hij had bij aankoop al wratten onder zijn buik, achteraf gezien zijn dit vermoedelijk ook sarcoïden geweest. Deze zijn nu echter ook verdwenen. Gedurende de behandelingen ontstond er ook een klein plekje op zijn oor, maar deze is ook weg. Hij krijgt nog dagelijks Kurkuma over zijn voer, dit lijkt te helpen (en kan verder geen kwaad, dus we laten het maar zo).

Wij gingen naar de kliniek in Wolvega, en ik heb niks anders dan goede woorden over voor de behandelingen en de manier waarop ze met mijn paard om zijn gegaan. Hij is niet per se makkelijk en op stal een dikke draak (voernijd). Maar ze konden super met hem uit de voeten! Ook de adviezen van de arts waren altijd reëel en in goede afstemming. Kortom: top :D

Ik smeer het litteken nog dagelijks in met Bio oil. Verder hoefde gedurende de behandelingen niks op de wond worden gesmeerd, maar dit mocht wel en deed ik dan ook graag om het een beetje soepel te houden. Meestal gebruikte ik levertraanzalf of simpele vaseline.

Verder staat alles in onderstaand filmpje:

https://www.youtube.com/watch?v=1Rhg6q1tPEI

Edit; typo en toevoeging.

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 13:54

IrisDH schreef:
Ik stuitte op dit topic en kreeg inspiratie om eens een samenvatting van de behandelingen van mijn paard zijn sarcoïd te maken :) Inmiddels is hij anderhalf jaar geleden al genezen verklaard en is er nog steeds niks teruggekomen. Hij had bij aankoop al wratten onder zijn buik, achteraf gezien zijn dit vermoedelijk ook sarcoïden geweest. Deze zijn nu echter ook verdwenen. Gedurende de behandelingen ontstond er ook een klein plekje op zijn oor, maar deze is ook weg. Hij krijgt nog dagelijks Kurkuma over zijn voer, dit lijkt te helpen (en kan verder geen kwaad, dus we laten het maar zo).

Wij gingen naar de kliniek in Wolvega, en ik heb niks anders dan goede woorden over voor de behandelingen en de manier waarop ze met mijn paard om zijn gegaan. Hij is niet per se makkelijk en op stal een dikke draak (voernijd). Maar ze konden super met hem uit de voeten! Ook de adviezen van de arts waren altijd reëel en in goede afstemming. Kortom: top :D

Ik smeer het litteken nog dagelijks in met Bio oil. Verder hoefde gedurende de behandelingen niks op de wond worden gesmeerd, maar dit mocht wel en deed ik dan ook graag om het een beetje soepel te houden. Meestal gebruikte ik levertraanzalf of simpele vaseline.

Verder staat alles in onderstaand filmpje:

https://www.youtube.com/watch?v=1Rhg6q1tPEI

Edit; typo en toevoeging.



Brrr wat een rot plek. Vond de koker al een vervelende plek maar mondhoek lijkt me nog minder leuk. Wat zijn dat voor een injecties? Daar heb ik nog niet van gehoord en is me ook niet als een optie gegeven van de dierenarts?

Blij dat je paard gezond verklaard is! <3
----

De mijne heb ik 2 weken aldara zalf rust gegeven. Hij werd nogal zuur en aangezien ik 2 weken geleden een schop heb gehad in de wei van een ander paard had ik even geen zin om het te zoeken en door te gaan :+ Maandag gaan we weer verder. Ik ben toch wel blij dat ik niet heb geluisterd naar mijn ouders die het nogal zielig vonden en zeiden dat ik moest snijden/bevriezen na bovenstaand filmpje gezien te hebben. Mijn dierenarts weigert om te snijden omdat 9/10 ze gewoon terug groeien en groter worden en met bevriezen hetzelfde omdat ze meestal niet alle cellen weg krijgen genomen. Ik hoop echt dat mijn paard (en ik) er over enkele weken vanaf zijn en hij ook "gezond" wordt verklaard.

IrisDH
Berichten: 2644
Geregistreerd: 26-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 14:31

@joliieeenn de DA vond het inderdaad een vervelende plek. Je kunt niet zoveel wegsnijden bij de mond, anders zou hij bijvoorbeeld niet meer goed kunnen drinken. Met wegsnijden kregen ze dus inderdaad niet alles weg. Het bevriezen leek eerst echt heel goed, maar helaas bleken ook met deze methode inderdaad niet alle cellen weg te zijn.

BCG injecties worden/werden (meende ik) gebruikt voor tuberculose. Waarom het dan bij een sarcoïd ook helpt, weet ik eigenlijk dan weer niet precies. Maar uiteindelijk hielp het wel. Mijn paard heeft wel ongeveer twee keer zoveel behandeling gehad dan ‘normaal’. De DA gaf eerst 3 tot 5 injecties aan. De mijne heeft zeker 8 bezoekjes aan de kliniek gehad en kreeg dan uiteindelijk ook nog eens twee injecties. In het begin wel gewoon 1. Maar de sarcoïd begon ook aan de binnenkant te groeien, dus werd zowel aan de binnen als buitenkant een injectie gezet.

Op enig moment begonnen we met het voeren van kurkuma poeder en het lijkt alsof dat net het extra zetje richting genezing heeft gegeven. Zeker weten doen we dat natuurlijk niet..

BCG kan schijnbaar heel pijnlijk zijn, maar mijn paard lijkt nooit ergens last van te hebben gehad. Hij bleef altijd goed eten en had een goed humeur, de plek kon je gewoon (voorzichtig) aanraken en op de kliniek werd hij nooit vervelend.

Ik heb het als een nare aandoening ervaren. De kennis is nog niet groot genoeg om de plek snel en effectief aan te pakken. Zeker als je de diversiteit in behandelmethodes die voorbij komen ziet..

Heel veel succes en beterschap voor jouw paard! Hopelijk komt hij er ook weer helemaal bovenop :)

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 18:08

Zoals ik hierboven schreef heb ik mijn paard 2 weken pauze gegeven van de zalf. Vandaag eens even gekeken hoe het eruit zag en ben echt positief verrast! Maandag starten we weer en dan zijn we over enkele weken klaar als het goed is. Heb de foto's net ook naar de dierenarts gestuurd en ben benieuwd wat hij gaat zeggen. Hoe slecht ik me voelde over die zalf, zo blij was ik vandaag om dit te zien! Die op zijn been lijkt voor mijn oog helemaal weg! Die op zijn koker heeft nog way hulp nodig zo te zien. Mag er ook weer aankomen zonder dat die begint te dreigen dat ik weg moet. Ben blij dat ik pauze heb ingelast..

Afbeelding
Afbeelding

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 19:18

Zo dan. Ik heb drie dagen gesmeerd met de zalf en de wrat is weg! Wat een topspul! Ik heb twee potjes over... Dus als iemand die wil hebben :D

Afbeelding
Afbeelding

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 19:27

@Gimme_joy: Wat is "de zalf"? Overigens zou ik nog wel doorsmeren, ookal is de wrat weg lijkt er nog wel een gekke zwarte plek te zitten. als die niet weg is heb je waarschijnlijk binnen no-time weer een wrat.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 19:45

We hebben een DA op stal en die zei stoppen met smeren.

Het is salicylzuur. Of een zalf in ieder geval met dat als werkend bestanddeel.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 19:49

Gimme_Joy schreef:
We hebben een DA op stal en die zei stoppen met smeren.

Het is salicylzuur. Of een zalf in ieder geval met dat als werkend bestanddeel.


Interessant, weet je ook het percentage salicylzuur dat erin zit?

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 20:18

Slmt9 schreef:
Gimme_Joy schreef:
We hebben een DA op stal en die zei stoppen met smeren.

Het is salicylzuur. Of een zalf in ieder geval met dat als werkend bestanddeel.


Interessant, weet je ook het percentage salicylzuur dat erin zit?


40%

Marie111
Berichten: 4670
Geregistreerd: 15-07-10

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 23:06


Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 23:19

Ah, hier in huis is idd 20% voor likdoorns ooit gebruikt meen ik.
Sterft de huid met dat percentage dan net zo af als bij dermequinn?

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 00:05

Klopt ja. Het zit ook in wartner.

Ik moest het smeren met handschoenen aan, dus ik denk het wel. Al weet ik niet wat dermequinn doet.

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 23:00

Weer even een update! Dierenarts is vandaag geweest. We hebben wel na enkele pauzes (want hij schopte me half voor m'n harses als ik er nog maar naar wees :+ ) de kuur afgerond. Volgens de dierenarts is hij weer gezond verklaard! *\o/* Hopelijk blijft het weg nu. Hij had op zn flank ook een bolletje maar hij heeft zn deken op en de dierenarts vond het ook een rare plek en nadat hij gekeken heeft heeft hij me verzekerd dat hij voor nu sarcoid vrij is. Ook dat hij merkt dat de meeste paarden eigenaren van paarden met sarcoiden bij elk bolletje paniek krijgen. Ik dus ook hahaha.

Ben zo blij! Hoop echt dat het afgelopen is en het niet meer terug komt. Wat een rot dingen zijn dat zeg!
Afbeelding
Zoals je ziet begint op deze het haar al terug te groeien.

En dan de hardnekkigste op zijn koker;

Afbeelding

Paard kwam net van de wei dus nog lekker modderig. Ook is m'n scheerwerk daar niet goed gelukt want hij vond er maar niks aan als ik daar in de buurt kwam ..

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 08:08

Je kunt op FB ook kijken bij sarcoid cure voor de behandeling van een sarcoid.

Lienboon

Berichten: 477
Geregistreerd: 23-10-12
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 13:47

Hallo allemaal, mijn merrie heeft ineens een verdachte plek, ik gok op een sarcoid. Nooit eerder van gehoord en ben mij aan het verdiepen.
Natuurlijk wordt de da ingeschakeld, ik ben wel benieuwd wat jullie zouden adviseren/ tips hebben?
Dank! Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 02:02

Vind het idd op een sarcoid lijken. Je kunt contact opnemen met sarcoid cure, Esc16 cream of sarcoid center op FB.

Lienboon

Berichten: 477
Geregistreerd: 23-10-12
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 09:52

Niello schreef:
Vind het idd op een sarcoid lijken. Je kunt contact opnemen met sarcoid cure, Esc16 cream of sarcoid center op FB.


Bedankt, ik ga eens kijken!

Elin_

Berichten: 9637
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 10:19

Even een upje. Ik heb helaas ook te maken met drie sarcroids. Eentje op de borst die momenteel actief lijkt te worden. Knottenbelt zalf wil ik (nog) niet aan beginnen, maar hoe gaan jullie om met dekens? Hij zit op zijn borst en is geschoren, dus ik zit eigenlijk wel vast aan de dekens.