Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Help, mijn paard is niet fit

 
Profiel   

Hoihoi,

Mijn paard heeft eergisteren een koliek aanval gehad. Dierenarts is erbij geweest. Alleen is ze nog steeds niet fit. Wat is jullie ervaring na koliek met je paard? Is het paard dan erg moe? Knapt ze gauw op?

Ik schets even hoe het begon
Dag 1, ze heeft de hele dag niks gegeten. Geen getrap naar de buik of liggen/rollen. Smiddags op advies diere arts colosan gegeven. Savonds pas gaat ze meer achteruit en wil ze wel telkens gaan liggen. Dierenarts erbij geweest.

Dag 2, begon goed. Hooi van avond ervoor is op. En eet sochtends ook weer. Savonds gaat het weer minder. Dierenarts erbij gehad en alleen pijnstillers gegeven

Dag 3 (vandaag), begon goed. Weer gegeten..maar buiten in paddock ligt ze wel erg veel. En is duidelijk nog niet de oude. Afspraak met Dierenarts is dat ik weer bel als ze echt gaat rollen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 14:16 



 
Profiel   

Ik snap niet zo goed waarom de veearts niet weer komt als ze niet rolt. Niet alle paarden rollen als ze pijn hebben.
Heeft ze wel voldoende darmgeluiden? En is er mest vanaf gekomen?
Is het een optie om een andere dierenarts te bellen die wat adequater reageert?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 14:20 



 
Profiel   

Eatshay schreef
Ik snap niet zo goed waarom de veearts niet weer komt als ze niet rolt. Niet alle paarden rollen als ze pijn hebben.
Heeft ze wel voldoende darmgeluiden? En is er mest vanaf gekomen?
Is het een optie om een andere dierenarts te bellen die wat adequater reageert?


Eens. Koliek kan het leven van je paard kosten. Dus second opinion!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 14:25 



 
Profiel   

Voor mij zou het belangrijkste zijn of ze wel al heeft gemest?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 14:29 



 
Profiel   

Earth schreef
Voor mij zou het belangrijkste zijn of ze wel al heeft gemest?


Ja ze heeft wel gemest. Gister toen dierenarts er was hartslag en temperatuur gecheckt 38,3. En d'r darmen klonken rustig. Maar volgens dierenarts niks alarmerds

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 14:30 



 
Profiel   

Je kunt het zelf ook luisteren, door met je oor aan beiden kanten achter de luisteren (dan moet je een soort duikboot geluiden horen) en moeilijker ook aan de voorkant onder aan de buik kun je het horen door je oor tegen de buik aan te leggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 14:48 



 
Profiel   

Mijn paard had een stuk van zijn darm afgekneld en had daar dus pijn aan. Ging alleen liggen in de modder en at niet (dat waren twee vreemde dingen en dat kreeg ik pas 4 uur later te horen). In stal wilde hij alleen liggen, na wandelen mestte hij meermaals dus ik dacht: opluchting!
Uiteraard gelijk colossan erin gedaan tweemaal. Maar na stappen en mesten wilde hij weer liggen. Paard heeft niet gerold, slijmvliezen waren prima, tandvlees was normaal, geen koorts of verhoorde hartslag. Maar wel mooi een gevaarlijke vorm van koliek die bij opvoelen werd gevonden.. Pijnstilling erin en spierverslapper en direct longeren 20 min. Dat werkte gelukkig en hij knapte helemaal op. Volgende ochtend mocht hij weer eten en toen was alles goed. Dus weinig symptomen maar wel foute boel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 14:57 



 
Profiel   

Als je het niet vertrouwd, gewoon weer de DA bellen. Er is niet 1 soort koliek dus hoe lang je paard nodig heeft is niet echt te zeggen als je niet weet of een verstoppingskoliek, gaskoliek, zandkoliek, nierband koliek, kou koliek, andere reden koliek is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 15:08 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Als je het niet vertrouwd, gewoon weer de DA bellen. Er is niet 1 soort koliek dus hoe lang je paard nodig heeft is niet echt te zeggen als je niet weet of een verstoppingskoliek, gaskoliek, zandkoliek, nierband koliek, kou koliek, andere reden koliek is.


Daarmee heb ik al 3 dagen een hotline bel liever te vaak als 1x te laat. Zij zeggen dat ze mag liggen maar niet continu.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 15:47 



 
Profiel   

Plausibel schreef
Mijn paard had een stuk van zijn darm afgekneld en had daar dus pijn aan. Ging alleen liggen in de modder en at niet (dat waren twee vreemde dingen en dat kreeg ik pas 4 uur later te horen). In stal wilde hij alleen liggen, na wandelen mestte hij meermaals dus ik dacht: opluchting!
Uiteraard gelijk colossan erin gedaan tweemaal. Maar na stappen en mesten wilde hij weer liggen. Paard heeft niet gerold, slijmvliezen waren prima, tandvlees was normaal, geen koorts of verhoorde hartslag. Maar wel mooi een gevaarlijke vorm van koliek die bij opvoelen werd gevonden.. Pijnstilling erin en spierverslapper en direct longeren 20 min. Dat werkte gelukkig en hij knapte helemaal op. Volgende ochtend mocht hij weer eten en toen was alles goed. Dus weinig symptomen maar wel foute boel.


Pfoe heftig, en dat kwam pas naar boven na het opvoelen? Bleef jouw paard continu liggen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 15:55 



 
Profiel   

Is er een risico op zandkoliek? Bijv. Door hooi voeren op de paddock?
Zo ja, dan zou ik er niet gerust op zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 15:57 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Is er een risico op zandkoliek? Bijv. Door hooi voeren op de paddock?
Zo ja, dan zou ik er niet gerust op zijn.


Dat zou kunnen, we hebben mest gecheckt van alle paarden op dag 2 tot nu toe maar bij 1 pony zand gevonden. En die pony heeft tegelijk dezelfde klachten gehad en is er nu weer bovenop. Alleen bij mijn paard in haar mest dus nog geen zand gevonden

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 15:59 



 
Profiel   

Dan zou ik eventueel toch aansturen op meer onderzoek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 16:02 



 
Profiel   

Ik zou toch een andere DA er bij willen hebben, veel liggen (ook al is het geen rollen) is geen goed teken. Jij kent je paard het beste, als dit ongewoon gedrag is, opnieuw DA er bij.

Bij koliek kan je nooit te vroeg zijn met de acties, wel te laat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 16:09 



 
Profiel   

Mrieke schreef
Sizzle schreef
Is er een risico op zandkoliek? Bijv. Door hooi voeren op de paddock?
Zo ja, dan zou ik er niet gerust op zijn.


Dat zou kunnen, we hebben mest gecheckt van alle paarden op dag 2 tot nu toe maar bij 1 pony zand gevonden. En die pony heeft tegelijk dezelfde klachten gehad en is er nu weer bovenop. Alleen bij mijn paard in haar mest dus nog geen zand gevonden


Ik zou in dit geval een foto van de buik willen hebben. Pas dan kun je echt zien of er zand aanwezig is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 16:26 



 
Profiel   

MarliesV schreef
Ik zou toch een andere DA er bij willen hebben, veel liggen (ook al is het geen rollen) is geen goed teken. Jij kent je paard het beste, als dit ongewoon gedrag is, opnieuw DA er bij.

Bij koliek kan je nooit te vroeg zijn met de acties, wel te laat.


Ja heb ook al met meerdere contact gehad. Maar haar controles zijn tot nu toe goed geweest. Aangezien ze ook heftig reageert op verdovingen/medicatie kan dit ook van d'r koliekkuur zijn. Gelukkig staat ze sinds gisteravond en hebben we haar nog niet zien liggen. Ook mest ze nog en heeft ze wat hooi gegeten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 10:01 



 
Profiel   

Oh wat rot dat ze nog niet fit is! Ik zou idd aandringen op meer onderzoek. Ze heeft duidelijk nog veel pijn. Mijn ervaring is juist dat mijn paarden niet duidelijk enorm gaan rollen, maar juist lusteloos steeds gaan liggen (wel vaker achter elkaar op een andere plek gaan liggen) als ze veel pijn hebben. Als de DA was geweest knapte ze vaak direct weer op na wat injecties en lagen ze niet meer en hadden ze ook weer zin in eten (wat vaak dan eventjes niet mag, of maar mondjesmaat mag).

Wel ergens fijn dat ze goed mest, maar zo te horen is het nog niet oke. Ik zou daarom toch de DA weer bellen. Koliek is een sluipmoordenaar... Sterkte, hopelijk knapt ze snel op :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 12:30 



 
Profiel   

Mrieke schreef
Plausibel schreef
Mijn paard had een stuk van zijn darm afgekneld en had daar dus pijn aan. Ging alleen liggen in de modder en at niet (dat waren twee vreemde dingen en dat kreeg ik pas 4 uur later te horen). In stal wilde hij alleen liggen, na wandelen mestte hij meermaals dus ik dacht: opluchting!
Uiteraard gelijk colossan erin gedaan tweemaal. Maar na stappen en mesten wilde hij weer liggen. Paard heeft niet gerold, slijmvliezen waren prima, tandvlees was normaal, geen koorts of verhoorde hartslag. Maar wel mooi een gevaarlijke vorm van koliek die bij opvoelen werd gevonden.. Pijnstilling erin en spierverslapper en direct longeren 20 min. Dat werkte gelukkig en hij knapte helemaal op. Volgende ochtend mocht hij weer eten en toen was alles goed. Dus weinig symptomen maar wel foute boel.


Pfoe heftig, en dat kwam pas naar boven na het opvoelen? Bleef jouw paard continu liggen?


Ja paard gaf minimaal pijn aan toen dierenarts op specifieke plek drukte (intern) dus die wist gelijk waar het om ging gelukkig! Mijn paard wilde met aanmoediging wel lopen maar op stal en buiten in de paddock (toen ik aan kwam scheuren) lag hij.
Hij voelde zich niet lekker, bij stilstaan wilde hij liggen. Dat in combi met niet willen eten als sinds die ochtend is foute boel. Verder geen koliek symptomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 15:32 



 
Profiel   

Gelukkig gaat het beter. Ze heeft gister niet meer gelegen en ook weer meer gegeten

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 12:12 



 
Profiel   

Zal je paard zeker behandelen tegen zand als hij zich weer beter voelt. Geen zand in de ontlasting betekend alleen dat het er niet uit komt. Niet dat er geen zand in de darmen zit. Het kan dus een vals beeld geven. Als je begint met een fikse Zandweg kuur controleer dan regelmatig. Dat geeft al een beter beeld. Een rx maken is ook een zeer goede optie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 13:01 



 
Profiel   

Is je paard een Fries.?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 13:29 



 
Profiel   

Waarom heeft je paard hooi gekregen terwijl het nog niet duidelijk was hoe het ging? Even opknappen van de spuit betekend niet dat ze mogen eten. Ben je in de nacht nog wezen checken?
Mesten zegt niet alles, er kan best na een verstopping/verdraaiing nog wat mest gezeten hebben.

Aangezien je nu op dag 3 zit, heel snel een andere dierenarts erbij, en de boel serieus aan gaan pakken.

En niets laten eten!! Hooguit wat waterige slobber om vocht naar binnen te krijgen. Als er wel een verstopping zit ben je nu de boel voller aan het maken.

Is er überhaupt opgevoeld? Lees hier niets over terug.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 13:36 



 
Profiel   

Mrieke schreef
Gelukkig gaat het beter. Ze heeft gister niet meer gelegen en ook weer meer gegeten


Fijn om te horen :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 18:13 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen