Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 49 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

WLD tot aan kroonrand uitgesneden maar blijft ontwikkelen?

 
Profiel   

Beste bokkers, wellicht willen jullie even meekijken.

Mijn 19 jarige arabier ontwikkelde eind zomer oppervlakkige opgezette scheurtjes in beide voorhoeven. Wij zijn onlangs verhuist naar waar we nu wonen, dus ik heb hiervoor een beklapper laten komen die ik nog niet kende. Hij is gaan snijden, de schimmel zat verder onder de hoefwand dan wat het scheurtje liet zien.

Zo zag het er oppervlakkig uit:

[ img ]

En dit na de bekapping 20 oktober 2021:

[ img ]

[ img ]

Met het advies elke dag schoon te maken en hypozin smeren. Dit heb ik gedaan, maar gezien het feit dat niet al het aangetaste weggesneden was en dit ook hoger tot de kroonrand liep, is het verder aangepakt enkele weken later:

[ img ]

[ img ]

Nu leek het volledig schoon te zijn, dus alle schimmel weg en alles toegankelijk voor zuurstof en goed schoon te krijgen.

Maar met schoonmaken zag ik toch weer kleine zwarte stukjes bovenin de groef, ik hoop toch niet dat er toch weer schimmel is ontwikkeld en zich weer omhoog aan het werken is (hoger snijden wordt onmogelijk ivm de kroonrand)? Wat denken jullie?
Foto's van vandaag:

[ img ]

[ img ]


Toelichting:
Paard staat sinds enkele maanden aan huis in Lemelerveld (omgeving Ommen/Raalte/Zwolle). Ze hebben een inloopstal met vloeistofdichte rubber matten, een betonnen plein voor de stal, en daarna een paddock (paddock is nu zwarte grond wat met veel regen blubberig is, de paarden staan dan vaak op het beton bij/voor de stal). Ze hebben overal 24/7 toegang tot, met onbeperkt ruwvoer, en dagelijks een handje lucerne en pavo vital. Komend voorjaar wordt de paddock aangepakt door de loonwerker, waardoor we van de blubber af moeten zijn, maar daar heb ik nu niets aan.

Hoeven worden enkele keren per week schoongespoten met de tuinslang, dan gepoetst met groene badedas en een tandenborstel, daarna drooggemaakt en de groeven worden dan ingesmeerd met hypozin.

Het zou prettig zijn ervaringen te lezen, tips te krijgen hoe verder, tips over goede bekappers hier in de buurt en welke middelen nou echt goed schimmeldodend werken waarmee ik het (bijna) dagelijks kan ontsmetten om van die schimmel af te komen en te blijven.

Alvast bedankt!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 11:02 



 
Profiel   

Voor mijn tante's paard met wld gebruiken wij Hooflex Absorbine icm hypozin en dat werkt goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 11:07 



 
Profiel   

Mijn paard had wld en heb ik behandeld met acacia honing ( van de imker ). Werkt heel goed

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 22:37 



 
Profiel   

Ik heb een hardnekkige WLD waarbij de dierenarts ons bijna naar Utrecht wilde doorsturen weg gekregen door elke dag een watje met appelazijn in het gat te duwen en even te laten zitten. En ik heb ondersteund met hoef comp (of podo comp, kleine twijfel) van Phytonics.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 22:41 



 
Profiel   

Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb nu ctc spray van de dierenarts meegekregen. Hopelijk zorgt dit voor goed resultaat.

Weet iemand nog een fijne en goede bekapper in onze omgeving? Lemelerveld (Zwolle/Ommen/Raalte/Dalfsen)?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 23:32 



 

https://nvnbh.wordpress.com/hoefsmeden/symon-hofstra/

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 00:09 



 
Profiel   

Ik heb goede ervaringen met wonddressing/spoeling van vetramil.
Eerst ook die appelazijn, maar dat deed weinig, daarna vanaf het vers weg snijden dagelijks wassen met de vetramil shampoo en dan naspoelen met de wondspoeling. Verder goed schoon/droog houden.
Daarna knapte het snel op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 00:11 



 
Profiel   

Zorg dat de smid het goed openlegt als hij aangetast weefsel vind.
En zeer consequent (dagelijks) behandelen met een bacterie/schimmeldodend middel. Er zijn meerdere opties.

Verder zorgen voor een zo schoon en droog mogelijke stal/paddock/weide/ondergrond. Vocht geeft gunstige omstandigheden voor de wld.

Soms wordt de algehele weerstand van het paard ook wel gelinkt met deze aandoening. Dus eens kijken naar supplementen is de moeite waard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 00:19 



 
Profiel   

Hier ook weg gekregen met honing van de imker. Moest zuivere natuurhoning zijn, geen extra suikers aan toegevoegd. Mijn hoefsmid had die tip gekregen van de smeden van Van Nassau op een bijscholing.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 01:23 



 
Profiel   

Cherdenise schreef
Voor mijn tante's paard met wld gebruiken wij Hooflex Absorbine icm hypozin en dat werkt goed.


Hier ook goede ervaring met Absorbine icm propolis (honing basis).

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 01:43 



 
Profiel   

Ik raad echt Daktarin aan. Een schimmeldodend middel voor mensen. Je kan een flesje voor 13 euro ongeveer bij de kruidvat krijgen? Het werkt fantastisch en ook makkelijk. Volgens mijn hoefsmid moet je het om de dag aanbrengen en dan gaat het weg. Bij mij ging het ook direct weg. Het is een soort nagellak. dus ook heel handzaam om aan te brengen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 01:47 



 
Profiel   

_Caro_ schreef
Hier ook weg gekregen met honing van de imker. Moest zuivere natuurhoning zijn, geen extra suikers aan toegevoegd. Mijn hoefsmid had die tip gekregen van de smeden van Van Nassau op een bijscholing.



Ik heb lang geleden ooit een paard gehad die dit had en mijn smid advieeerde ook natuurlijke honing (ik heb een smid die aangesloten en opgeleid is bij Van Nassau) Één keer weg gesneden en trouw ingesmeerd. De keer dat de smid erna kwam was het weg en is nooit meer terug gekomen.

Je zou nog kunnen overleggen met je dierenarts om te kijken of je een röntgenfoto van de voet kan maken om te zien hoe ver het zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 08:50 



 
Profiel   

Ik heb ook daktarin gebruikt bij mijn paard met WDL. Smeert wat makkelijker dan honing. Maar honing werkt wel goed. Dan wel koudgeslagen honing gebruiken bij de imker vandaan of ik wel verkrijgbaar meestal bij een boerderijwinkel

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 09:21 



 
Profiel   

Ik volg even mee

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 09:24 



 
Profiel   

Kelly_ann schreef
Soms wordt de algehele weerstand van het paard ook wel gelinkt met deze aandoening. Dus eens kijken naar supplementen is de moeite waard.

Klopt, die van mij had het idd na een hele zware koliek operatie en bloedvergiftiging.
Naast het openleggen, vetramil... ook veel geinvesteerd in zijn weerstand oa met pre en pro biotica etc.
Dat was bij hem toen het zwakke punt, de darmen. De wld was meer een symptoom.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 09:43 



 
Profiel   

Ik moest werken met citroensap van de eerste dierenarts. Bij mijn merrie was het 2 jaar geleden echt heel heftig. Haar hele voorkant was er bijna vanaf. Indien je een foto wil zien, kan ik je mijn instagram doorgeven, want die is niet zo fris om te zien.
Toen we vorig jaar april het 2e stukje WLD gingen behandelen, omdat de smid die ik had hier niks aan deed, heb ik er niks op hoeven smeren. Enige advies dat mijn hoefsmid toen gaf was invetten met DuoProtection. December is hij geweest en je ziet er nu eigenlijk niks meer van. Behalve dat ze een dikke schiefel heeft gekregen en een kanteling, omdat ze eigenlijk in het gips had gemoeten.

Succes, WLD is een heftig proces :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 10:15 



 
Profiel   

Daktarin is inderdaad effectief. Naast deze rommel wel graag zaken gebruiken om de darmflora peil te houden, het is en blijft een schimmeldodend middel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 11:35 



 
Profiel   

Zelf geen ervaring mee, maar hoor hier ook goede verhalen over

https://www.gezondepony.nl/product/5572379/unique-horn-hpe
Is ook op basis van propolis

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 12:54 



 

Mijn hoefsmid raadde me unicorn horse hoof clay aan. Voor rotstraal, maar dit moet ook goed zijn voor de witte lijn. Het sluit af en gaat bacteriën tegen dacht ik. Zou je kunnen proberen. Bij hardnekkige rotstraal en een zachte zool werkt het wel heel goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 12:57 



 
Profiel   

Marije_1997 schreef
Mijn hoefsmid raadde me unicorn horse hoof clay aan. Voor rotstraal, maar dit moet ook goed zijn voor de witte lijn. Het sluit af en gaat bacteriën tegen dacht ik. Zou je kunnen proberen. Bij hardnekkige rotstraal en een zachte zool werkt het wel heel goed.

Heb je er ook ervaring mee? Blijft het goed zitten?

Mijn paard heeft geen wld meer. Dat heb ik weg gekregen met Intracare Hoof-fit
https://www.welkoop.nl/intracare-hoof-f ... qr=klauwen

Maar ze heeft steeds zandkanaaltjes en daardoor brokkel voeten.
Als de smid er is stopt die er ook wat in, maar misschien is dit ook wel wat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 13:02 



 
Profiel   

Mijn shet heeft ook zo er bij gestaan. Die was ook tot de kroonrand open gesneden en kreeg ook nog een ijzertje onder voor de steun. Toch moet ,lucht, wat er nu bij kan komen eigenlijk al genoeg doen.

Ik heb eerst in het begin ook nog koud geslagen honing er op gedaan. Het is helemaal goed gekomen en best snel weer volledig dicht gegroeid

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 13:37 



 
Profiel   

Mijn paard heeft ook heel lang met koeientenen gestaan. Niet schadelijk wel stom vond ik dat. Net als velen hierben ik honing gaan gebruiken. Mijn smid was geen voorstander, maar het hielp wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 01:15 



 
Profiel   

Ik heb vroeger hele goede resultaten gehad met producten van RWL. En dan de Resolutio i.c.m de Pro Ablutio
http://www.rwlquality.com/webshop/

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 02:10 



 
Profiel   

Geen ervaring maar ik heb als bekappers mirre van de paarden pedicure

Ik heb in deze omgeving hele slechte ervaring met Jarin Vos. Heel ongeduldig en geïrriteerd en totaal niet om kunnen gaan met jonge pony's.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 07:43 



 

Humpiedumpie schreef


Deze kan je helpen
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 09:40 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 49 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen