Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 8 [ 194 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Het zoveelste topic over mestwater

 
Profiel   

[***] schreef
Hier ook een oude ruin met mestwater. Heb ook van alles geprobeerd. Nu met elke dag wat bietenpulp (hooguit 1 grote beker) gaat het prima. Soms is het echt zoeken naar iets wat helpt.

Het geven van mest heb ik ook over gelezen, maar dat zou ik persoonlijk alleen in een kliniek met goed onderzochte mest laten doen, via een sonde.

Ben er intussen ook achter dat voor pre/probiotica GEEN sluitend wetenschappelijk bewijs is.



Nee het is nogal ingewikkeld anders was het ook al lang opgelost. Bij ieder paard is het ook weer anders. Bietenpulp was het eerste waar ik mee moest stoppen bij mijn paard. Sinds ik heel ander krachtvoer geef is een groot deel van het probleem over, nu het laatste deel nog MESTWATER :j
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-21 17:11 



 
Profiel   

Ik ga bij de mijne maar eens een periode fir humic clay proberen

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-21 17:36 



 

salamaleque schreef
[***] schreef
Hier ook een oude ruin met mestwater. Heb ook van alles geprobeerd. Nu met elke dag wat bietenpulp (hooguit 1 grote beker) gaat het prima. Soms is het echt zoeken naar iets wat helpt.

Het geven van mest heb ik ook over gelezen, maar dat zou ik persoonlijk alleen in een kliniek met goed onderzochte mest laten doen, via een sonde.

Ben er intussen ook achter dat voor pre/probiotica GEEN sluitend wetenschappelijk bewijs is.



Nee het is nogal ingewikkeld anders was het ook al lang opgelost. Bij ieder paard is het ook weer anders. Bietenpulp was het eerste waar ik mee moest stoppen bij mijn paard. Sinds ik heel ander krachtvoer geef is een groot deel van het probleem over, nu het laatste deel nog MESTWATER :j

Het blijft inderdaad een puzzel. Hopelijk vindt je snel een oplossing voor het laatste deel. Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 19:47 



 
Profiel   

salamaleque schreef
miereneter schreef
Interessant om te lezen. Ik zou het toch eng vinden om mijn paard mest te voeren. Op de kliniek via een sonde alla, maar zelf? Kan best zijn dat het echt werkt en niet slecht voor ze is, maar zouden ze het dan zelf niet eten?

Paard is nu verhuisd naar een stal met ander hooi en ander voerbeleid. In twee dagen is zijn dikke buik zichtbaar kleiner geworden en het mestwater zo goed als weg. Oorzaak was dus waarschijnlijk toch het hooi op oude stal (en zijn dikke buik ook - darmen overhoop). In dit geval lijkt de oplossing dus heel simpel: goed ruwvoer.


Snap ik, ik vind het ook heel spannend. Ik loop leeg op al die middelen en therapieën die zouden moeten helpen. In mijn zoektocht naar het zoveelste pre/probiotica kwam ik het volgende artikel tegen.

https://purehorse.nl/2021/06/21/waarom- ... t-idee-is/


Ik ben nog niet met de poeptransfusie :D begonnen omdat het uitgekozen paard maar niet op commando wil mesten haha. Wel nu een week bezig met de ultimaflor van de Groene Os en het lijkt iets beter te gaan (meestal gaat het 1 dag wat beter en is het de dag later weer slecht) ook een poeder van Hoveler aangeschaft Digest Pro maar nog niet in gebruik. Iemand hier ervaring mee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-12-21 10:16 



 
Profiel   

Met toch wel een beetje angst in het kader van ‘te vroeg juichen’, schop ik dit topic omhoog.

Heb al eerder geschreven over alles wat ik geprobeerd heb tegen de extreme mest water problemen van mijn merrie. Niks hielp en het was de afgelopen maanden zó erg dat ik haar benen en billen nauwelijks nog schoon kreeg.

Afgelopen woensdag overleg met de dierenarts. Toen vertelde ik over degene in dit topic die antibiotica en probiotica gaf. Dat was bij mij nog nooit geopperd, dus ik dacht: ik vraag ernaar.

Mijn gedachtengang: stel dat ze vanaf veulen af aan, al 11 jaar lang straks, een bacterie bij zich draagt. Ze heeft nog nooit AB gehad in haar hele leven (waardoor dat als bij-effect ook aangepakt werd).
Wat als dat het is? Mijn voorstel: mest en mestwater onderzoek of direct een AB kuur en daarna probiotica.

We kozen voor het laatste en ik ben direct woensdag gestart. Donderdag zag ik de hardheid van haar drollen veranderen en hoorde ik haar geen mestwater meer ‘spuiten’. Gisteren idem. En vandaag bekeek ik haar billen en toen zag ik dit:


[ img ]

Ik kon wel janken van geluk. Ik hoop hoop hoop dat dit doorzet ook na de kuur. Heb geen foto’s van hoe groot de ellende was voor deze kuur, maar ik weet zeker dat mijn paard in de ergste categorie viel. Dat werd ook bevestigd door de DA. Het is niet iets waar je blij van wordt en het graag vastlegt op foto zeg maar.
Dit waren haar drollen gisteravond. Oh, en kijk maar naar de muur om te zien hoe groot de ellende was. Die muur maak ik elke zoveel tijd schoon namelijk.


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 10:24 



 
Profiel   

Bij ons was het ook een probeersel.
Mijn paard heeft ook erg slechte kiezen zijn er inmiddels 5 getrokken. Het viel mij op dat na iedere kies hij antbiotica kreeg en het mestwater meteen verdween. Zo kwamen mijn dierenarts erachter om dit eens te proberen. En dan gelijk starten met chevital live yeast.
En warempel mooi harde drollen en geen mestwater meer *\o/* *\o/* *\o/*

We hebben 2 weken geleden de ultieme test gehad. We zijn verhuisd van stal waar hij ander hooi en andere meusli krijgt normaal is dat in combi met stress vragen om problemen. Eerste week iets nattere ballen en klein beetje vocht maar merk nu al dat hij langzaam terug gaat naar weer de stevige ballen.

Hij krijgt nu wel de live yeast preventief. 2x per dag 40 gram

Ik ben echt super blij dat dit de oplossing is. Hij zit ook beduidend beter in zijn vel.

Ik hoop dat dit voor jou ook een blijvende oplossing is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 12:20 



 
Profiel   

Ohhh ik hoop het ook zo erg! Heb wel vaker betere momenten met haar gehad, maar niet zo accuut als nu. Ze kwam van zo’n slechte periode en binnen een dag naar compleet schoon… dat komt echt door de AB. En ja ik hoop dat ze dit zo volhoudt! Ben in ieder geval al blij dat jouw ervaring mij een stapje verder heeft geholpen :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 19:59 



 
Profiel   

Ik voer al en tijdje Proferm maar dat lijkt nog niet heel veel te doen.. geef het nu 4 weken.
Zit te denken of misschien Moorbalans nog beter werkt… iemand daar ervaring mee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 10:41 



 
Profiel   

zit ik naar de ingrediënten van die chevital te kijken,maar daar zit ook gewoon biergist in.
ik vind dan 40 euro best wel veel voor een product terwijl je bij baroen voor 5 euro ook een kilo hebt.
ik vind sowieso kruiden en dat soort voor paarden veel te duur,maar dat is een ander verhaal.


die moorbalans had ik ook naar zitten te kijken ,is wel iets wat ik wel proberen wil :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 10:57 



 
Profiel   

en ik heb het besteld dus ik kan je over een tijdje vertellen wat ik er van vind :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 11:34 



 
Profiel   

Oh! Ja ik twijfel beetje of ik door moet met Proferm of over naar wat anders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 11:42 



 
Profiel   

heb je daar nog van dan?
dan zou ik dat eerst op maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 11:44 



 
Profiel   

Hah nou heel veel, want je koopt het per 5(!) kilo en gebruikt rond de 30 gram per dag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 11:45 



 
Profiel   

oei, ja dat is best veel,die moorbalans is een liter dus dat is zo op.
hoe lang geef je het nou al dan?

ik merk hier wel dat ik toch wel minimaal een week of vier iets moet geven wil ik verschil zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 12:26 



 
Profiel   

Een maand.
https://www.deduurzametuin.nl/winkel/di ... iervoeder/

Maar twijfel of “ gisten” en “ melkzuur” het niet gewoon erger maken. Achteraf gezien…

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 12:33 



 
Profiel   

het is gefermenteerde spelt wat er in zit?
ik heb echt totaal geen idee of het goed is of niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 12:42 



 

Bij mijn oudje deed Moorbalans helaas niets.....

Nu krijgt hij al een tijdje een halve schep bietenpulp en ik week zijn vitaminekorreltje er door en gooi er 2 handen Hartogh 5 star lucerne door en is hij van het mestwater af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 12:44 



 
Profiel   

het wisselt echt enorm he wat wel en niet werkt.
fijn dat dit bij jou goed werkt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 12:46 



 

Ja het is echt heel erg wisselend. Ik hoorde super goede berichten over Audevard yeasacc, heb het meteen gekocht, maar er gebeurde werkelijk niets. Terwijl het bij anderen echt wonderen verricht.

Ik heb overigens vooraf wel van alles laten checken, bloed en mest (eventueel zand) door dierenarts en tanden en kiezen een keer extra laten controleren. Daar waren echter geen bijzonderheden. Dus uiteindelijk de oudewetse bietenpulp maar weer eens geprobeerd. Dat houd ik deze winter nog maar even vol, hopelijk kan ik het straks weer afbouwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 12:56 



 
Profiel   

[***] schreef
Ja het is echt heel erg wisselend. Ik hoorde super goede berichten over Audevard yeasacc, heb het meteen gekocht, maar er gebeurde werkelijk niets. Terwijl het bij anderen echt wonderen verricht.

Ik heb overigens vooraf wel van alles laten checken, bloed en mest (eventueel zand) door dierenarts en tanden en kiezen een keer extra laten controleren. Daar waren echter geen bijzonderheden. Dus uiteindelijk de oudewetse bietenpulp maar weer eens geprobeerd. Dat houd ik deze winter nog maar even vol, hopelijk kan ik het straks weer afbouwen.


Das jammer dat deed bij mij echt wonderen. Ik heb wel een week vier schepjes gegeven over twee voerbeurten. Misschien kun je dat nog proberen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 13:02 



 

Heb ik ook gedaan -O- , op advies van de dierenarts. Mocht helaas niet baten.

Maar gelukkig gaat het niet goed. *\%/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 14:21 



 
Profiel   

ik doe wel even een update want ben aangenaam verrast over de Moorbalans!
de eerste week geen verschil gezien, merrie dik en bol en hele dunne mest
tweede week zag ik dat mijn merrie niet meer zo’n opgeblazen skippybal was.
en nu zie ik net sinds een dag of vier dat de mest veel en veel mooier is, zijn echt mestballen nu.
wel soms nog wat dunne ontlasting er bij,maar tot nog toe dikke prima.
ze is zelf ook helemaal happy en verhaart flink,is fit.
de stal is ook veel droger en schoner en ze drinkt ook veel minder.


wel hebben we een andere partij voordroog,het is wat droger en korter/fijner en ik weet eigenlijk wel zeker dat dat ook veel invloed heeft.
de vorige partij was kwa geur ook zoeter en het was natter en groffer.(oude merrie met slecht gebit dus grof kauwt niet goed)
maar als de fles leeg is stop ik er mee en als de klachten dan weer terug komen dan weet ik genoeg


Laatst bijgewerkt door ellepel op 13-02-22 19:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-22 19:25 



 
Profiel   

Bij mijn pony is t voornamelijk het voordroog.
En gestopt met equilin dat lijkt ook wel wat te doen

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-22 19:26 



 
Profiel   

[ img ]

Zo zag het er gisteren uit bij mijn paard. Ik was na een psylliumkuur weer voorzichtig positief. Pffft om moedeloos van te worden. Dit is 4 dagen nadat de kuur is gestopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-22 12:42 



 
Profiel   

Och dat is wel heel erg naar joh.
Mijne had zondag een klein beetje een nat plekje… vandaag super mooie mest. Geen druppel vocht.
Schiet mij maar lek.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-22 17:06 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 8 [ 194 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen