Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

gevoelig lopen na bekappen

 
Profiel   

Dag Bokkers
Denken jullie even met mij mee? Iemand met hetzelfde probleem?

Ik heb al ongeveer 8 jaar mijn eigen paard Kenzo, hij heeft altijd al zonder ijzers gestaan en wordt de laatste jaren om de 10 weken bekapt.
We hebben altijd al het probleem gehad dat hij na het bekappen minstens een week gevoelig loopt. Maar de laatste tijd (aantal jaar) is het langzaam uitgebreid tot soms 2 weken. De eerste week kunnen we totaal niks doen, dan is alleen in de wei een optie. Daarna kunnen we eerst longeren en echt rijden gaat vaak pas na 10-14 dagen. Na die 2 weken is er dus ook zo goed als niks meer aan de hand, alleen steentjes blijven altijd wel een probleem (bv op buitenrit, meestal gebruik ik dan hoefschoenen)
In die 8 jaar hebben we al verschillende hoefsmeden gehad, de laatste hebben we nu sinds 2017.
Mijn instructrice raadde mij vandaag aan om eens te proberen om er langer tussen te laten, dus enkel te bekappen wanneer zijn hoeven te lang worden of gaan brokkelen. Zou dit een optie kunnen zijn, of net vaker bekappen?

Voor zo ver mijn kennis gaat zien zijn hoeven er best mooi uit, geen scheuren of stukjes af, de kwaliteit is gewoon goed volgens mij. Ook de hoefsmid is het hier mee eens. Hij heeft trouwens ook niet dadelijk een verklaring waarom Kenzo altijd zo gevoelig loopt na een bekapping. Zowel wanneer hij hem langer laat als wanneer ze wat korter gezet worden, maakt geen verschil in gevoeligheid de eerste dagen.

Omdat ik me tegenwoordig veel meer bezig houd met het welzijn van mijn paard (gezonde voeding, beweging, ...) begin ik me wel wat zorgen te maken over die gevoeligheid. Omdat hij dit al heel zijn leven heeft, dacht ik eerst dat het gewoon normaal was. Maar nu begin ik wel in te zien dat dit helemaal niet normaal is.

Wat denken jullie? Wat zouden we na kunnen gaan om de oorzaak te achterhalen? Nog een andere bekapper zoeken? Natuurlijk bekapper? Vaker bekappen of net langer wachten? Iets in het management aanpassen?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 12:13 



 
Profiel   

Zelf kijk ik altijd naar de hoeven van mijn paard, en heb ik geen standaard termijn wanneer ze weer bekapt moet worden.
Nu verschilt het bij haar echt per seizoen.
Zo kan het zijn dat ze in het voorjaar/zomer zomaar een keer na weken echt alweer hoognodig bekapt moet worden. Maar in de winter kan er ook zo maar 12 weken tussen zitten.

Halen ze altijd wat van de zool af?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 12:19 



 
Profiel   

Misschien kan je je hoefsmid wat vaker laten komen om de 6 / 8 weken zodat er wat minder afgehaald hoeft te worden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 12:26 



 
Profiel   

Mijn eerste gedachte is ook dat ze teveel van de zool afhalen. Iets gaat er niet goed in elk geval, je paard hoort niet gevoelig te lopen na het bekappen. En al helemaal geen 10-14 dagen. Ik heb een engels volbloed, dunne wand, dunne zool, kleine voetjes, snel gevoelig. Maar nooit dat ze gevoelig loopt na het bekappen. Ze staat meestal op ijzers, maar ook al paar keer ijzers eraf laten halen. Zonder ijzers kan ik niet fijn buitenrijden, inderdaad door steentjes ed. Maar gewoon erf en bak maakt het niet uit.
Ik ben geen fan van natuurlijke bekappers, ik zie heel veel paarden daar kreupel en gevoelig lopen, in mijn opinie omdat ze teveel naar een plaatje kijken en te weinig kennis hebben hoe een paard beweegt, en vooral, dat niet elk paard hetzelfde bekapt zou moeten worden, omdat je altijd rekening moet houden met standafwijkingen en het eigen beweegpatroon van een paard. Dat gezegd, ook bij traditionele smeden zie ik veel onkunde :+. Wat er mis gaat, kan ik vanuit deze informatie niet zeggen. Ook niet of je minder vaak de smid moet laten komen. Ligt erg aan de groei van de hoef. Maar dan alsnog geldt, dat na een bekapbeurt je paard niet gevoelig moet zijn, of hij nu 1x in de 4, 6, of 15 weken komt. De bekapbeurt zelf gaat niet goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 12:34 



 
Profiel   

in mijn ervaring zijn ze dan wel te kort bekapt hoor.
na die twee week dat ze dan wel weer goed lopen is er dan weer net voldoende bijgegroeid om de gevoeligheid weg te halen.
ik heb een smid gehad die het ook steeds deed, na bekappen steeds kreupel.
die ik nu heb haalt wat minder weg en dan is het goed.
hier bekappen om de 12 weken en laatste keer was er maar een minirandje

heb je duidelijke foto’s van de hoeven?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 12:37 



 
Profiel   

Bedankt voor jullie antwoorden al!

kiki1976 schreef
Zelf kijk ik altijd naar de hoeven van mijn paard, en heb ik geen standaard termijn wanneer ze weer bekapt moet worden.
Nu verschilt het bij haar echt per seizoen.
Zo kan het zijn dat ze in het voorjaar/zomer zomaar een keer na weken echt alweer hoognodig bekapt moet worden. Maar in de winter kan er ook zo maar 12 weken tussen zitten.

Halen ze altijd wat van de zool af?



jen schreef
Misschien kan je je hoefsmid wat vaker laten komen om de 6 / 8 weken zodat er wat minder afgehaald hoeft te worden?


Er wordt in mijn ogen al niet zo veel afgehaald, een klein randje rondom en dan de straal en de zool worden ook opgefrist. (deel weggesneden zodat het weer proper is)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 12:52 



 
Profiel   

De zool minder opfrissen zou ook nog een optie kunnen zijn. Ook de straal maar heel beperkt bijsnijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 13:21 



 
Profiel   

Citaat
Er wordt in mijn ogen al niet zo veel afgehaald, een klein randje rondom en dan de straal en de zool worden ook opgefrist. (deel weggesneden zodat het weer proper is)


Ik denk dat hierin de oplossing zit. Heeft je paard wat dunne zolen, dan is opfrissen/wegsnijden eigenlijk altijd teveel. Van de zool afblijven, kijk eens wat er dan gebeurd :o.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 15:41 



 
Profiel   

Diddykong schreef
Citaat
Er wordt in mijn ogen al niet zo veel afgehaald, een klein randje rondom en dan de straal en de zool worden ook opgefrist. (deel weggesneden zodat het weer proper is)


Ik denk dat hierin de oplossing zit. Heeft je paard wat dunne zolen, dan is opfrissen/wegsnijden eigenlijk altijd teveel. Van de zool afblijven, kijk eens wat er dan gebeurd :o.


Dat zal ik zeker binnenkort voorleggen aan mijn hoefsmid wanneer deze terug komt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 15:43 



 
Profiel   

Heb je goede hoevenfoto's?

Dit kan verschillende oorzaken zijn, smeden die bekappen voor ijzers snijden vaak vrij veel zool uit, (ook dus een laag nieuwe/gezonde zool). Dit zou een oorzaak kunnen zijn.
Het kan ook dat de steunsels te lang blijven (dus de zool uithollen maar steunsels niet voldoende weghalen), of dat er teveel straal blijft staan.
Paard is anders ok? (geen gekanteld hoefbeen, kraakbeenverbening of artrose?)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 09:50 



 
Profiel   

Ik denk ook aan of een gevoelige zool...of iets van "beginnend" ​artrose dan lopen ze ook vaak niet helemaal lekker na het bekappen maar eigenlijk nooit langer dan een week. Ik vind tien weken trouwens wel erg lang, dan krijg te grote veranderingen in stand. Ik zou de smid echt om de zes tot acht weken laten komen en er dan steeds zo min mogelijk vanaf halen zodat de stand niet veranderd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 10:05 



 
Profiel   

Hier iemand met een paard met dunne zolen (is ook gebleken bij foto's in de kliniek). Jarenlang om de 6 weken laten bekappen en hetzelfde verhaal, de laatste jaren (heb hem inmiddels 16 jaar). Ik heb er wat discussies over gehad met mijn toenmalige bekapper (Jaime Jackson methode). Geweldige man, hij gekapte prima, maar ik heb toch mijn gevoel gevolgd, want hij gooide het op andere zaken (lang verhaal).

Ik ben vorig jaar overgestapt op een andere smid, een traditionele. Heb haar foto's gestuurd en uitgebreid met haar overlegd. Uitkomst: minder bekappen, zelf af en toe wat bijvijlen.

Overigens staat ze open voor de JJ methode, vond mijn paard(en) ook prima bekapt. Jammer wel dat deze methode zo star is in het idee dat je zo vaak moet bekappen/vijlen. Dat zal bij veel paarden héél goed zijn, maar niet bij de mijne, die geen standaard voeten heeft blijkbaar. Wij hebben bv ook betonplaten op de track naar de schuilstal, waar ze veel over lopen. Allemaal zaken waar je ook rekening mee moet houden qua slijtende voeten....

Mijn paard loopt nu al maanden als een zonnetje. De smid komt om de 10 à 12 weken in plaats van mijn vorige elke 6 weken. Voor sommige paarden is dat blijkbaar gewoon te veel en ze is ook bewust veel voorzichtiger met de zool en stralen.... Wat mijn gevoel al zei. Ben superblij met mijn huidige, vrouwelijke hoefsmid!!

Wellicht ook voor jou, probeer het eens uit, meer tijd tussen de bekapbeurten door. Volg je gevoel. Succes, hoor!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 10:58 



 

Volgende keer inderdaad eens van de zool afblijven en enkel aan de straal komen als er losse “flapjes” zitten.
Loopt je paard vaak op t harde? Daar worden de hoeven ook harder en sterker van (en vaak dus minder gevoelig).

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 15:19 



 
Profiel   

Ik bekap mijn paarden zelf, maar haal eigenlijk nooit iets van de zool weg, behalve wat overgroeid steunsel. Wanneer je regelmatig naar buiten gaat, is niet meer nodig dan wat rafeltjes aan de hoefwand bijhouden. Daarnaast zijn er die in 2 weken enorm groeien, en is er ook 1 die bijna niet groeit helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 16:02 



 
Profiel   

even een update voor mensen die het misschien intereseert: De smid is net door en heeft er deze keer de minimum lengte afgedaan, de straal heel licht bijgesneden en van de zool volledige afgebleven. Ook kreeg ik het advies om 's ochtends voor dat hij de wei in gaat op de zool ook hoevenvet te smeren zodat er veel minder vocht in de hoef zou kunnen trekken en hij zo wat harder zou kunnen blijven. Dus dat gaan we eens proberen :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 16:37 



 
Profiel   

martiekenzo schreef
even een update voor mensen die het misschien intereseert: De smid is net door en heeft er deze keer de minimum lengte afgedaan, de straal heel licht bijgesneden en van de zool volledige afgebleven. Ook kreeg ik het advies om 's ochtends voor dat hij de wei in gaat op de zool ook hoevenvet te smeren zodat er veel minder vocht in de hoef zou kunnen trekken en hij zo wat harder zou kunnen blijven. Dus dat gaan we eens proberen :-)


Spannend! Hou je ons op de hoogte?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 17:04 



 
Profiel   

Je kunt ook hoefschoenen nemen voor de periodes dat je paard gevoelig loopt. Er zijn veel verschillende, voor alle vormen hoeven. Ik vind zelf scootboots heel fijn, makkelijk aan en uit doen en schoonmaken (ik rij regelmatig door blub). Mijn paard is er echt mee geholpen, heeft ze alleen aan haar voorhoeven nodig, loopt anders echt heel gevoelig op harde ondergrond, dan kon ik niet rijden.
Je schaft ze een keer aan, kost wat, maar ik vind het echt een superaankoop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 17:41 



 
Profiel   

Laat de smid eens minimaal een half jaar van de zolen afblijven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 17:44 



 
Profiel   

Gisteren (zaterdag) dag 2 na bekapping
In de wei een beetje grondwerk kunnen doen met draven en kleine stukjes galop op de volte (jammer genoeg niet meer kunnen proberen door de natte weide) en het zag er goed uit! Dit was nog lang niet mogelijk na vorige bekappingen. Dus ik heb ook de indruk dat het erg goed geholpen heeft om niks van de zool af te doen!
Ik hoop volgende week ergens naar de manege te gaan om daar eens goed te longeren, en eventueel te rijden om te kijken hoe dat gaat.

Ik ben al heel blij dat dit een oplossing zou kunnen bieden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 14:23 



 
Profiel   

Hier ook een pony met gevoelige voeten na het bekappen.
Als hij bekapt wordt en er zou bijvoorbeeld met gemak 2 a 3 cm afkunnen dan laat de smid altijd 1 cm er van zitten. Dit doe ik nu 5 jaar en dat werkt super.

Dus advies: Iets minder eraf halen dan nodig is. Gevolg is dan wel dat ze dan dus iets vaker bekapt moeten worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 15:42 



 
Profiel   

Andere hoefsmid nemen. Ik had ook een hoefsmid waar iedereen gek op was en die, ik dacht, supergoed was. Ik heb toen een keer een andere hoefsmid laten komen en mijn paard liep daarna opeens niet gevoelig. Hierdoor ben ik overgestapt en heeft mijn paard nooit meer gevoelig gelopen en heeft nog steeds hele mooie hoeven en hoefvorm.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 16:24 



 
Profiel   

martiekenzo schreef
Gisteren (zaterdag) dag 2 na bekapping
In de wei een beetje grondwerk kunnen doen met draven en kleine stukjes galop op de volte (jammer genoeg niet meer kunnen proberen door de natte weide) en het zag er goed uit! Dit was nog lang niet mogelijk na vorige bekappingen. Dus ik heb ook de indruk dat het erg goed geholpen heeft om niks van de zool af te doen!
Ik hoop volgende week ergens naar de manege te gaan om daar eens goed te longeren, en eventueel te rijden om te kijken hoe dat gaat.

Ik ben al heel blij dat dit een oplossing zou kunnen bieden!


Dat kan zeker de oplossing bieden, als het paard al gevoelige zolen heeft. Sommige smeden halen ook teveel van de zool af. Hopelijk blijft de positieve ontwikkeling zich door trekken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 09:11 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen