Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 272 van de 314 [ 7829 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 269, 270, 271, 272, 273, 274, 275 ... 314  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] paarden met overgewicht

 
Profiel   

Nou die van mij is na 1,5 week kliniek en 5 dagen bijna niks eten flink afgevallen. Al haar spieren zijn ook weg.. ze had zandkoliek en wil jullie wel op het hart drukken om zeer goed op te letten op zand inname bij een graasmasker. Echt 100 gram per 100 kilo psyllium zaadjes voeren voor 5-7 dagen per maand.

[ img ]
Dit was ze.. zomer en najaar
[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 11:30 



 
Profiel   

Ik vind haar nu juist prachtig op gewicht en zie niet zo'n verschil qua spieren. het blijven slechts foto's uiteraard :o

onwijs mooie merrie trouwens <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 11:45 



 
Profiel   

Fly_high schreef
Ik vind haar nu juist prachtig op gewicht en zie niet zo'n verschil qua spieren. het blijven slechts foto's uiteraard :o

onwijs mooie merrie trouwens <3


Dank je! Je ziet echt kuilen op dr rug :( ze kwam net lekker in de spieren. Maar goed nu toch eerst verbouwen en dan pak ik dr later op

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 11:53 



 
Profiel   

Marjan jeetje wat schrikken. Hier geef ik elke maand minimaal 250 gram per dag als onderhoud en 500 als ik verdenk van (veel) zand. Krijgt grotendeels in zijn schuilstal te eten. Maar staat verder op zand. Aan de kantjes zit nog kaal gras dus vind het een fijn idee om dan maar elke maand een kuur te geven.


Ik kwam net nog een mooie foto om te vergelijken tegen. Hoe we begonnen en op dit moment. :):)

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 14:54 



 
Profiel   

Groot verschil!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 15:36 



 
Profiel   

Godzijdank dat ze van de koliek hersteld is, Marjan, wat een nachtmerrie. Bij ons op stal ook een paard het net gehad, die was een schim van zichzelf toen ze terugkwam. Gelukkig kwam ze goed aan, veel bijvoeren en een deken erop.

Jij bent echt zo goed bezig Puppy, wat is hij afgevallen!

Ik ga paard verhuizen. Hele leuke nieuwe stal gevonden. Niet alleen vanwege het overgewicht en het feit dat ik nu niet kan voeren hoe ik wil, maar het speelt wel een rol. Hij krijgt nu vele maal meer buitenruimte in de winterperiode en er wordt in porties gevoerd in plaats van onbeperkt. Hooi wordt getest en is suikerarm. In de groep, dus ook spelen. Ga mijn stalgenoten enorm missen, maar kijk er ook erg naar uit, nu kan ik er echt wat aan zijn lijn gaan doen.

Sowieso prachtplekje. Kost mij wat meer, maar dat is me het waard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 16:23 



 
Profiel   

miereneter schreef
G
Ik ga paard verhuizen. Hele leuke nieuwe stal gevonden. Niet alleen vanwege het overgewicht en het feit dat ik nu niet kan voeren hoe ik wil, maar het speelt wel een rol.


Ik schop het topic maar eens omhoog met een quote van mezelf en een update :Y) . Interessant genoeg was na de verhuizing binnen twee dagen de buik van paard zichtbaar minder dik. Huidige staleigenaar vindt zelfs dat paard niet te dik is, maar een rare buik had. Last van de darmen, was het vermoeden. Dat klopt sowieso, want paard had last van mestwater en ik vermoedde dat dit kwam door de wisselende kwaliteit van het hooi op oude stal. In ieder geval lijkt paard erg veel baat te hebben bij het goed ruwvoer en andere voerbeleid op de nieuwe stal. Paard blij, ik blij, en goede hoop dat ik hem nu op goed gewicht kan brengen en houden *\o/* .

Los daarvan ben ik in de zevende hemel met mijn nieuwe plek. Zo fijn daar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-21 17:10 



 
Profiel   

@Miereneter
Fijn dat je paard al minder buik heeft en je zelf ook blij bent met de stalling!


Hier een topic gemaakt met een paar vergelijk foto's en nog wat leuke foto's erbij. :D
[ITP] Een hele andere pony

Ik heb laatst al zijn hooi een kg verhoogd. Langzamerhand zoeken naar de balans om hem op hetzelfde gewicht te houden. *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-21 20:03 



 
Profiel   

@puppy1128: jullie hebben echt heel hard gewerkt en het resultaat mag er zijn. Hij ziet er geweldig goed uit!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-21 06:18 



 
Profiel   

Hey wat een stilte hier.... komt het door de winterperiode? :) Hoe gaat het met jullie?

Valt me hier helaas flink tegen het afvallen in deze periode zonder al te veel gras. Elaya blijft te dik.... (is veel erger geweest overigens).
Ging in september tot en met november eigenlijk heel goed en in december/ januari minder kunnen doen en dat zie je gelijk.... Lijkt aan te komen van lucht. Ze staat nog altijd beperkt op hooi (meer dan voldoende overigens!) en krijgt enkel haar vitalbix brokjes met wat luzerne en een heel klein beetje gewone brok (anders eet ze het niet :') )
Beweging is nu 3/4 keer in de week. Ben zelf van baan gewisseld in december en kost me nog veel energie... zou wel heel graag meer willen doen. Vandaag in ieder geval weer begonnen met een buitenrit van dik een uur. Wil ik straks in de zomermaanden weer gaan uitbreiden naar 2/3 uur en dan haar op die manier hopelijk op goed gewicht houden dan.

Ze krijgt momenteel nog een kuurtje voor de mok (die gelukkig heel goed helpt :D ), maar als die afgelopen is wil ik toch even kijken hoe ze in deze winterperiode op gluco balance reageert. Bleef ze van de zomer echt op een veel beter gewicht dan het jaar ervoor. Wil even niet vanalles door elkaar doen, dus vandaar dat ik nog even wacht met Gluco balance. Iemand ervaring met gluco balance en een zandkuurtje?
Wil uit voorzorg namelijk ook even een zandkuur doen als de mokkuur klaar is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 21:56 



 
Profiel   

Ik vind het echt super lastig om ze op gewicht te krijgen met minder beweging dan ze normaal hebben. Het lijkt dan altijd wel alsof het er aanschiet. Dus ik zou het wat tijd geven, straks als je weer meer tijd hebt voor langere ritten gaat het er wel weer af.
Glucobalance heb ik geen ervaring mee.


Mijn merries waren aangekomen door een over ijverige voerder op stal. Maar inmiddels vallen ze weer keurig af. De hele stal helpt mee, elke keer als ze stalhouder te veel zien voeren wordt het gezegd. Zo blijft het goed. Ik zit wel met een extreem irritant schrikkerig paard steeds. Geen idee wat het is. Ik denk iets in het voer, maar ik weet echt niet wat. Ze zit verder top in d'r vel, loopt goed (2 op 3 dagen 45 minuten intensief). Ze is ook niet heet of lastig. Alleen schrikkerig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 22:53 



 
Profiel   

Veulen84 schreef
Ik vind het echt super lastig om ze op gewicht te krijgen met minder beweging dan ze normaal hebben. Het lijkt dan altijd wel alsof het er aanschiet. Dus ik zou het wat tijd geven, straks als je weer meer tijd hebt voor langere ritten gaat het er wel weer af.
Glucobalance heb ik geen ervaring mee.


Mijn merries waren aangekomen door een over ijverige voerder op stal. Maar inmiddels vallen ze weer keurig af. De hele stal helpt mee, elke keer als ze stalhouder te veel zien voeren wordt het gezegd. Zo blijft het goed. Ik zit wel met een extreem irritant schrikkerig paard steeds. Geen idee wat het is. Ik denk iets in het voer, maar ik weet echt niet wat. Ze zit verder top in d'r vel, loopt goed (2 op 3 dagen 45 minuten intensief). Ze is ook niet heet of lastig. Alleen schrikkerig.

Ja zo moet ik ook maar denken. Merk dat ik wat teleurgesteld ben in mezelf dat ik niet gewoon fanatiek ben doorgereden zoals ik voor ogen had van de zomer. Is nu ook niemand te vinden die mee gaat op buitenrit op paard of fiets en dan wat langer. Mensen op stal rijden of niet buiten of rijden op t moment niet vanwege blessure etc en op de fiets mee dan heb je het na een uur wel koud als je vooral lange stukken stapt...

mmm nu je het zegt, hier waren ze afgelopen week allemaal wat schrikkerig. Had vandaag voor t eerst weer een relaxed paard..
Wel fijn dat er zo wordt meegekeken met het voeren. Hier heb ik daar dus ook geen weet van, dat maakt het ook lastig. We werken met verschillende diensten dus iedereen voert zijn eigen porties. Hooinet vol of hooinet half vol (ik noem maar wat) kan bij mij heel anders zijn dan bij een stalgenoot.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 23:01 



 
Profiel   

Veulen84 schreef
Ik vind het echt super lastig om ze op gewicht te krijgen met minder beweging dan ze normaal hebben. Het lijkt dan altijd wel alsof het er aanschiet. Dus ik zou het wat tijd geven, straks als je weer meer tijd hebt voor langere ritten gaat het er wel weer af.
Glucobalance heb ik geen ervaring mee.


Mijn merries waren aangekomen door een over ijverige voerder op stal. Maar inmiddels vallen ze weer keurig af. De hele stal helpt mee, elke keer als ze stalhouder te veel zien voeren wordt het gezegd. Zo blijft het goed. Ik zit wel met een extreem irritant schrikkerig paard steeds. Geen idee wat het is. Ik denk iets in het voer, maar ik weet echt niet wat. Ze zit verder top in d'r vel, loopt goed (2 op 3 dagen 45 minuten intensief). Ze is ook niet heet of lastig. Alleen schrikkerig.


Toevallig van balancer veranderd onlangs? Van sommige kunnen paarden schrikkerig worden. Die van mij had dit heel erg op Vitalbix, maar heb vergelijkbare reacties ook gelezen over Metazoa en Marstall force.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 00:15 



 
Profiel   

Welke balancer geef je?
En wat nog meer?

Hier gaat het redelijk. Wel een buikje, maar met alle omstandigheden mag ik niet klagen. Doe ik dus ook niet :D
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 07:03 



 
Profiel   

Meten/wegen jullie je paarden ook?

Ik merk dat ik die van mij 'dikker' vind dan in de zomer, maar als ik het meetlint er langs haal is ze geen kilo aangekomen. Conclusie: wintervacht oogt mega dik.

Hier alles onder controle. Wel met een afgewogen hoeveelheid hooi, maar meer dan ze kreeg toen ze moest afvallen en ze blijft mooi op gewicht.

Ik merk wel dat er best variatie is in het gewicht van het hooi. Wij hebben alles van 1 leverancier, en toch verschilt het hoe vol het net moet om de kilo's te halen.

Voor de mensen die zelf voeren/klaarzetten misschien een tip om alles een tijd te gaan wegen ipv op het oog te voeren, om zo te zien hoeveel je daadwerkelijk voert. Want dat kan nog wel eens afwijken van de verwachting.
Mocht je dit al doen, merken jullie ook die variatie?

En hebben jullie de paarden met of zonder deken staan? Want als ze zichzelf warm moeten houden, dus zonder, dan verbranden ze meer dan dat je er een deken op hebt liggen. Nu kan je dat natuurlijk niet aanpassen als je ze geschoren hebt, maar wel een overweging voor volgend jaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 08:15 



 
Profiel   

Hier gaat het nog steeds goed qua gewicht, ik ben iig tevreden. Het meetlint geeft nog steeds stabiel +--50kg aan ten opzichte van vorig jaar begin mei (toen was hij gewogen op 503 kg en heb ik het meetlint afgetekend). Ik voel netjes zijn ribben maar met zijn mega berenvacht vind ik het inderdaad lastig in te schatten. Hij beweegt in ieder geval lekker door zijn lijf, glimt er over en is blij. Ik merk vooral dat hij veel minder zwaar in zijn hals is en qua vet op zijn billen.
Vet op de schouders is ook afgenomen.


[ img ]


Hij is nog steeds volslank zeg maar, maar het gaat echt de goede kant op. Ik merk het ook echt met rijden dat hij veel minder rond is.Ik ben benieuwd hoe hij straks onder zijn vacht vandaan komt.

[Edit] hier geen dekens en niet geschoren. Bevalt heel goed zo!


Laatst bijgewerkt door Leo op 24-01-22 08:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 08:25 



 
Profiel   

Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar :j

Hier geen dekens.
Ik heb het hooi gewogen voor we gingen voeren. Nu met de winter krijgen ze iets meer. We hebben eiwitrijk hooi, maar laag in suikers en energie, dus daar ben ik wel heel blij mee. Wat voor ons het verschil in gewicht maakt is vooral hoe los of hoe compact het is geperst. Nu weer heel fijn van structuur, maar heel compact geperst. Dus meer kilo’s in de kruiwagen per saldo als je niet uitschudt.

We voeren nu het minimale aan hooi voor 6 grote pony’s op basis van EWpa. Daarnaast voeren we nog 3kwart baaltje gerstestro bij. Droge stof is hierdoor ruim voldoende terwijl de energie laag blijft. De 2 oudjes krijgen 2x per dag een portie extra hooi en ruwvoervervangers. En mijn jonkie een paar keer per week ook en wat jonge paarden muesli en vitamines. De rest staat gewoon op een balancer. Dat gaat wonderbaarlijk goed. Alles is mooi op gewicht, oudjes hebben reserves en jonkie groeit als een trein.
Dus ik durf wel te zeggen dat we de juiste balans voor de winter wel hebben gevonden :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 08:37 



 
Profiel   

Marigo schreef
Toevallig van balancer veranderd onlangs? Van sommige kunnen paarden schrikkerig worden. Die van mij had dit heel erg op Vitalbix, maar heb vergelijkbare reacties ook gelezen over Metazoa en Marstall force.


Nee ik ben niet veranderd. Tenminste de laatste keer is in november geweest. Toen kwam ze van de wei en ging ze ook meteen naar stal. Beetje mijn twijfel is dat het tekorten nu opbouwt en dat ze daarom misschien zo is.

Ze krijgen 100 gram eggersman aminoral en een 200 gram marstall faser light elke dag verspreid over 4 voerbeurten. De schrikker krijgt ook een beetje magnesium.

Ik weeg niet elke dag mijn hooi. Maar wel elke keer als er een nieuwe baal open gaat. In de praktijk geef ik ongeveer 9,5 a 10 kg. Dat is 1 net vol. ze moeten beide rond de 500 kg wegen. Ik heb aan de voorkant van het net een paar lagen over elkaar. Dus ze pulken lekker door. De een doet daar echt gewoon de hele dag mee. De gene die echt snel dik wordt die heeft hem een uur of 3 te vroeg leeg. Die moet zich dan verder vermaken met wilgentakken.

Ik gebruik wel dekens. Ze zijn geschoren (en dan nog is de ene echt bezweet). Het is ook makkelijk vind ik om je rij/train doelstellingen te halen als je paard gewoon droog (en schoon, gezien ik witte heb) onder een deken vandaan te halen en terug te stoppen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 09:39 



 
Profiel   

Heb je een analyse van je hooi? Ik kan het wel even door het systeem gooien om te kijken of er ergens tekorten zijn :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 09:47 



 
Profiel   

Daihyo schreef
Heb je een analyse van je hooi? Ik kan het wel even door het systeem gooien om te kijken of er ergens tekorten zijn :j


Nee jammer genoeg niet. Zit daar wel over te denken. Maar dan moet het stiekem want stalhouder vind dat onzin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 09:51 



 
Profiel   

Hier sinds 2 maanden een nieuwe situatie. 24/7 buiten met onbeperkt ruwvoer en ook wat grasjes beschikbaar.
Ze staat nog steeds op rust dus door deze combi is ze sowieso te dik, maar het is weer een hele nieuwe puzzel om uit te zoeken. Ook straks in de zomer.
Wel krijgt ze nu geen krachtvoer meer, maar enkel een vitaminebrok met luzerne.

Hier ook nog geen analyse van het hooi, maar misschien wel een goede om eens te overleggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 09:58 



 
Profiel   

Veulen84 schreef
Daihyo schreef
Heb je een analyse van je hooi? Ik kan het wel even door het systeem gooien om te kijken of er ergens tekorten zijn :j


Nee jammer genoeg niet. Zit daar wel over te denken. Maar dan moet het stiekem want stalhouder vind dat onzin.

Het heeft ook alleen zin als je wel een vaste partij hooi hebt van hetzelfde land. Als dat teveel wisselt, kun je blijven analyseren :+

Ik vind een analyse dan overigens wel heel zinvol. Wij hadden vorig jaar een partij dat heel droog was maar enorm hoog in suiker en laag in eiwit. Toen moesten we heel anders bijvoeren. Meer stro, meer eiwitten, glucobalance.
Nu hebben we hooi laag in de suikers, hoge droge stof en gemiddelde eiwitten. Voor paarden echt heel mooi! En voeren we dus veel minder/armer bij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 10:08 



 
Profiel   

Veulen84 ik vind het niet gek dat ze met 9.5/10 kg per dag niet afvallen.

De DA gaf hier aan, om af te vallen: 1.5 kg ruwvoer per 100 kg lichaamsgewicht per dag voeren, als je dus 500 kg als streven hebt, zou dat 7.5 kg per dag zijn. Daar zit je royaal boven.
Vitamine korrel er bij en eventueel eiwitten afhankelijk van de hooi analyse.

Kan je een deel van je 'gewone' hooi vervangen door graszaadhooi? Dan hebben ze nog steeds voldoende te eten qua kilo's maar krijgen ze veel minder binnen wat aanzet.

Hier na analyse vorig jaar: 5 kg 'gewoon' hooi en 2.5 kg graszaadhooi per dag. Aangevuld met eiwitten.
Na analyse dit jaar: 7.5 kg 'gewoon' hooi en 1 kg graszaadhooi per dag, geen aanvulling nodig want er zit voldoende eiwit in het hooi dit keer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 10:22 



 
Profiel   

Daihyo schreef
Het heeft ook alleen zin als je wel een vaste partij hooi hebt van hetzelfde land. Als dat teveel wisselt, kun je blijven analyseren :+

Ik vind een analyse dan overigens wel heel zinvol. Wij hadden vorig jaar een partij dat heel droog was maar enorm hoog in suiker en laag in eiwit. Toen moesten we heel anders bijvoeren. Meer stro, meer eiwitten, glucobalance.
Nu hebben we hooi laag in de suikers, hoge droge stof en gemiddelde eiwitten. Voor paarden echt heel mooi! En voeren we dus veel minder/armer bij.


Het komt wel allemaal van eigen land. Maar wel uit 2 snedes, dus dan moet ik heel goed opletten wanneer die wissel is. Ik heb trouwens niet het idee dat het hooi heel rijk is, eerder wat schraal. De stalhouder is gewoon een onwijs grote voerder. Die 10 van mij is ongeveer de helft van wat de rest krijgt. Grote paarden krijgen zelfs nog meer.

MarliesV schreef
Veulen84 ik vind het niet gek dat ze met 9.5/10 kg per dag niet afvallen.

De DA gaf hier aan, om af te vallen: 1.5 kg ruwvoer per 100 kg lichaamsgewicht per dag voeren, als je dus 500 kg als streven hebt, zou dat 7.5 kg per dag zijn. Daar zit je royaal boven.
Vitamine korrel er bij en eventueel eiwitten afhankelijk van de hooi analyse.

Kan je een deel van je 'gewone' hooi vervangen door graszaadhooi? Dan hebben ze nog steeds voldoende te eten qua kilo's maar krijgen ze veel minder binnen wat aanzet.

Hier na analyse vorig jaar: 5 kg 'gewoon' hooi en 2.5 kg graszaadhooi per dag. Aangevuld met eiwitten.
Na analyse dit jaar: 7.5 kg 'gewoon' hooi en 1 kg graszaadhooi per dag, geen aanvulling nodig want er zit voldoende eiwit in het hooi dit keer.


Ze vallen juist wel af. Mijn probleem is dat de ene zo abnormaal schrikkerig is. Dat is niks voor haar.

Ik hoef niet lager in hooi. Die 1,5 is gebasseerd op een heel hoog droge stof percentage en ik heb hooi met wel iets blad. Plus 2 keer is wat mijn veearts ooit heeft aangeraden ivm de gevoeligheid voor maagzweren van de oudste.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 11:02 



 
Profiel   

In jouw geval is testen wel super interessant!
Ik merk dat het stro bij ons echt wat toevoegt. Je ziet ook precies wanneer het een koude nacht is of niet. Ze eten dan veel meer stro om warm te blijven.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 11:12 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 272 van de 314 [ 7829 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 269, 270, 271, 272, 273, 274, 275 ... 314  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen