Herkent iemand dit? Jaarlingetje knikt door koot

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Herkent iemand dit? Jaarlingetje knikt door koot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 18:38

Ik denk dat je het jezelf te moeilijk maakt.
Jaarlingen die keurig nette normale paardenvoeding krijgen, komen niets te kort.
Ik lees nergens over dat deze jaarling met soortgenoten in een groep staat - ik mag toch hopen dat dit wel zo is.
Was dit mijn jaarling, dan stopte ik met piekeren en gooide ik haar gewoon dit voorjaar in een vette weide in een opfokgroep. Ze groeit er wel overheen.

Of niet. Je bent al bij 3 klinieken geweest, die hebben je niet kunnen helpen. Het leven is lang niet altijd niet maakbaar, stuk is stuk. Daar kun je met al je micro-biologische overwegingen helemaal niets aan voorkomen.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 19:14

Titomesquita schreef:
Elisa2 schreef:
Oef ja..dat is niet best zo te lezen:

Putwater
De kwaliteit van putwater is uiteraard afhankelijk van de regio en de diepte van de put. Zandgrond houdt, in tegenstelling tot kleigrond, weinig verontreiniging tegen. Klei filtert heel gestaag het vuil uit het water. Sommige grondsoorten bevatten veel ijzer, kalk, arseen of cadmium. Arseen kan huidveranderingen veroorzaken en zelfs kanker. Cadmium kan schade aanrichten aan de nieren en leidt tot botontkalking. Het is dus zaak om putwater te laten testen voordat je je paard ervan laat drinken. Het mag dan goedkoper zijn om je paard putwater te laten drinken, maar als je hiervoor kiest neem je wel de verantwoordelijkheid op je om regelmatig analyses te laten doen. Ondiepe putten (15 tot 20 meter) leveren vaak een slechtere kwaliteit water op, omdat het percentage nitraat en nitriet hoger is en er vaak sprake is van bacteriologische verontreiniging. Nitraat wordt in de maag gedeeltelijk omgezet in nitriet. Nitrieten ontregelen het zuurstoftransport in het lichaam. Je paard kan hierdoor zuurstofgebrek krijgen. Het is zelfs zo dat nitrieten nitrosamines kunnen vormen, die mogelijk kankerverwekkend zijn.

Bron:
https://paardendomein.nl/blogs/gezondhe ... ard-drinkt

Als dit het is dan is het belangrijk om het weer uit het lichaam te krijgen denk ik. Vergiftigingen kunnen zeker zorgen voor neurologische schade.

oliebol, thx. Hoe zou ik dat best doen? Chlorella, bentoniet?


Ik zou denken aan norit, maar zou dit wel overleggen met de dierenarts.

Die knie op slot is ook wel een goede opmerking. Zou je uit kunnen proberen door haar een pasje achterwaarts te zetten. Als de knie op slot zit dan schiet het zo weer los.

Titomesquita
Berichten: 39
Geregistreerd: 09-07-20

Re: Herkent iemand dit? Jaarlingetje knikt door koot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-22 20:18

Elisa, kan je niet quoten, maar wou nog zeggen dat het putwater gefilterd is met een speciale filter. Er is daarna analyse gebeurd, en die gaf aan dat het water voldoet aan de norm als drinkwater voor paarden, echter, ze hebben niet gezegd dat er niet getest geweest is op zware metalen.
Ook filtert deze filter blijkbaar geen nitraten. Volgens analyse vorig jaar waren de waarden niet te hoog, maar misschien is dit nu anders.
Daarom ga ik nu enkel en alleen nog zuiver water geven, putwater filteren is te ingewikkeld.

Gelukkig geen knie op slot. Is enkel dat ze x benig en overkoot ging staan door neurotoxines.
Norit is denk ik niet goed in dit geval. Neemt ook vitaminen en mineralen weg zegt de apothekeres, terwijl bentoniet en zeoliet dat niet doen.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 20:47

Ik mis in dit verhaal de level lever, is het orgaan die het lichaam helpt met afbraak van alles wat het niet wil hebben. Hoe staat de lever ervoor?

Lotte198
Berichten: 3
Geregistreerd: 24-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 15:15

Mag ik vragen of je jaarling ook knikt in zijn koot als hij loopt?

Mijn veulen heeft dit helaas ook

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Herkent iemand dit? Jaarlingetje knikt door koot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:04

Ik vind dat je dit erg eenzijdig benadert TS.
Een neuro/toxicologische oorzaak zou niet het eerste zijn waar ik aan denk.
Verder mis ik een filmpje van de beweging.
Ook geef je niet aan of je jaarling pijn heeft, want misschien gaat ze zo staan vanwege de pijn?
Ik zou in ieder geval een (hele) goede smid zoeken, die kan in ieder geval corrigeren wat mogelijk is .
En dan inderdaad gewoon de groep in...

@Lotte, ook voor jou: zoek een goede smid. Er is een verschil in overkoot gaan en overkoot staan.

Lotte198
Berichten: 3
Geregistreerd: 24-02-22

Re: Herkent iemand dit? Jaarlingetje knikt door koot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:46

Bij beweging word het erger..... mijn smid is net geweest. Hij zegt er niks aan te kunnen doen. Maar misschien heb je gelijk en moet ik nog een andere smid er naar laten kijken

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Herkent iemand dit? Jaarlingetje knikt door koot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 19:49

Neem eens contact op met de gebroeders Van Nassau, of zoek een goede smid die verbonden is aan een kliniek.

Titomesquita
Berichten: 39
Geregistreerd: 09-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-22 16:15

Lotte198 schreef:
Mag ik vragen of je jaarling ook knikt in zijn koot als hij loopt?

Mijn veulen heeft dit helaas ook

Af en toe wel als veulen, maar nu zie ik enkel door de boot knikken in stilstand.
Het is natuurlijk een erfelijk dingetje, maar wordt getriggerd door bacteriƫn en schimmels.

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Herkent iemand dit? Jaarlingetje knikt door koot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 18:31

Is het verhuizen naar een plek met gewoon stads water en goed hooi en gras niet een betere optie dan bij een bier staan die beschimmeld hooi geeft en putwater? Ik denk dat je dat heel veel geld scheelt en stress.....

Titomesquita
Berichten: 39
Geregistreerd: 09-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-22 11:34

Mer1980 schreef:
Is het verhuizen naar een plek met gewoon stads water en goed hooi en gras niet een betere optie dan bij een bier staan die beschimmeld hooi geeft en putwater? Ik denk dat je dat heel veel geld scheelt en stress.....

Huh??? Ik denk dat iedereen wel eens een baal gehad heeft waar er schimmel in zat. U spreekt hier van twee maand geleden. Er staat nergens dat ik beschimmeld hooi blijf geven. Overdrijven is ook een kunst. Mijn paarden krijgen altijd beste hooi wat ik kan vinden, maar dit jaar zat er bij een partij idd hier en daar schimmel in.
Dat is al heel lang opgelost.
En ik schreef al in de eerste posts dat ik meteen het gefilterd water weggedaan had en stadswater ben gaan geven.
Misschien beter lezen. Dit is mijn eigendom en neen ik ga hier niet weg. Beetje vreemde reactie om voor te stellen om ergens weg te gaan, ipv goed hooi en water te zoeken _O-

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Herkent iemand dit? Jaarlingetje knikt door koot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 18:42

Excuses ik dacht te lezen dat je al vanaf vorig jaar mee bezig was en heb onverhoopt de conclusie getrokken aan de hand van wat er staat dat de locatie waar ze staat niet heeft bijgedragen aan haar gezondheid. Sorry. Dan vooral laten staan ik hoop dat je de oorzaak vindt om haar beter te laten worden.

Marie111
Berichten: 4670
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Herkent iemand dit? Jaarlingetje knikt door koot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 10:12

Wat is stads water?
Is dat Vlaams voor kraanwater?

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Herkent iemand dit? Jaarlingetje knikt door koot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 10:25

Ik ga er vanuit dat er word bedoeld kraanwater ipv bronwater