Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 49 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard enkel onregelmatig rechtsvoor - HELP

 
Profiel   

Hey hey,

Even een samenvatting van de situatie, maar eerst wil ik jullie vragen het vriendelijk te houden <3

Sinds eind oktober 2021 begon mijn 5 jarige ruin onregelmatigheid te vertonen. Ik had al een tijdje het gevoel "iets" te voelen, maar ik kon mijn vinger er niet op leggen en er was niets zichtbaar vanaf de grond, dit is bekeken door meerdere mensen, waaronder professionals.

Half oktober is hij gekeurd (klinisch én röntgenonderzoek ex hals/rug) om hem op 1 november over te kopen (lease). In 2019 is hij als 3 jarige op de foto geweest voor het zadelmak maken, waarop een cyste geconstateerd werd en een 3 op zijn straalbeen (zelfde been, rechts voor). Op de foto's van de keuring is de cyste stabiel gebleven (lees onveranderd) en heeft hij in 2.5 jaar tijd geen pas kreupel of onregelmatig gelopen, waarna ik besloot het risico aan te gaan, daar waar ik gigantisch veel om dit paard geef en ik vind dat hij een kans verdiend. Tot een week na de keuring.. het voelde opeens alsof ik fietste op een fiets met een slag in het wiel, een soort knik. Het werd ook zichtbaar, vooral in stap en galop. Mensen om mij heen waren van mening van niet, maar ik ben toch naar de kliniek gereden.

Eerst de standaard onderzoeken: buigproef goed, 1 pas onregelmatig. Longeren op harde en zachte volte: goed, niets zichtbaar. Ik had mijn da al aangegeven dat het enkel onder het zadel te zien was. Opgezadeld: na zo'n 15 minuten werd het zichtbaar, niet kreupel: wel licht onregelmatig. De voet werd uitverdoofd: onderste laag re-voet geen verschil, 2e laag: kreupeler, 3e laag: beter (niet persee rad, ook niet slecht, moeilijk te beoordelen voor mij rijtechnisch omdat het na de 2e laag zo slecht was, echt richting kreupel). Beoordeling: kreupelheid 1 uit 5.

Aanvullend onderzoek: echo re-been (goed) en echo/röntgen hals c6/c7: geen afwijkingen.

Conclusie: kreupelheid door cyste.

Ik ben nu inmiddels 4 maand verder, hij staat inmiddels op orthopedisch beslag (slag in het wiel is weg na rust en beslag, enkel onregelmatig in stap) staat vierkant op ijzers (stond voorheen op 2) ter bevordering van zijn stand, is volledig losgemaakt door de osteopaat (zat vast in zijn bekken gebied) en heeft 2,5 maand op rust gestaan. Inmiddels gaat hij 1x per week mee op buitenrit en mag ik van de osteopaat en da opbouwen.

Nu het raadsel: in stap blijft hij onregelmatig, echter enkel als ik de teugels op maat heb: zodra hij een lange teugel heeft, niets zichtbaar en voelbaar. In draf en galop is hij goed, zowel met lange teugel, als met de teugels op maat en met meer impuls. Onbelast laat hij niets zien, in geen enkele gang en op geen enkele bodem.

Hij laat geen tekenen van pijn zien, hij wil heel graag aan het werk en word enorm down en afstandelijk wanneer hij langere tijd niet onder het zadel mag lopen. Dit is vooral merkbaar hoe enthousiast (en braaf) hij is in het bos (elke zondag), en rond dinsdag/woensdag raakt hij in een dipje die door siddert tot hij weer mee mag. Hij doet leuk mee in de kudde, speelt graag in de wei, toont geen enkel verzet in het rijden en hij geeft geen signalen af van "auw dit doet pijn", voor zover dit zichtbaar en merkbaar is voor mij als ruiter.

Ik twijfel aan de diagnose omdat het klinische beeld naar mijn idee niet klopt met het beeld dat een paard vertoont bij een cyste. Op de rug na, is alles onderzocht. Mijn da gaf aan dat deze kreupelheid onmogelijk is vanuit de rug, echter wijzen oudere topics uit dat dit niet altijd uitgesloten kan worden.

Laat ik voorop stellen, dat zijn welzijn en geluk voor alles staan. Boven mijn sportambities, die ik heb. Ik wil enkel het beste voor hem, en heb slapeloze nachten van het feit dat ik mijn vinger er na al die tijd nog niet op kan leggen en de onzekerheid of hij wel blij en pijnvrij is. Ik ben inmiddels vele, vele medische kosten verder en ben inmiddels radeloos. Ik hoop, dat er iemand is die dit leest en het beeld herkent en wellicht advies heeft.

Ik ben inmiddels gestart met grondwerk waar hij veel plezier uit haalt, wat hij goed doet en waardoor hij meer happy is en zich minder 'verveeld', het is een enorm intelligent en leergierig paard dat graag voor je werkt en zo kan ik toch met hem bezig, zonder hem te belasten. Ook de wekelijkse bosrit gaat goed. Ik durf niet goed in de bak echt te trainen, ondanks dit wel mag, omdat ik bang ben hem "te verpesten"

Ik heb er nog niet voor gekozen het hoefgewricht in te laten spuiten (locatie van de cyste) omdat ik bedenkingen heb bij de diagnose. Dit is wel iets, wat een optie is. Ook is een optie het uitsluiten (of bevestigen) van problematiek in de rug. Verder is hij echt van top tot teen onderzocht. Ik lease inmiddels nogsteeds en heb de koop destijds uitgesteld, ik kan hem niet los laten.

Bedankt voor de moeite om dit te lezen, liefs <3
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 22:51 



 
Profiel   

Dus eigenlijk is het paard nu alleen teugelkreupel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 22:56 



 
Profiel   

Matheno schreef
Dus eigenlijk is het paard nu alleen teugelkreupel?


Het klinkt zo wel heel simpel. Dit lijkt ons sterk, gezien het opspeelt bij de leeftijd van 5.5 jaar en het paard al prestaties heeft geleverd in de sport in de dressuur, springen en cross.

Je zou dan eerder denken dat het ergens in het bewegingsmechanisme zit, maar dan zou het nu toch enigzins moeten verbeteren (wat het niet doet). Het wordt niet slechter, maar ook niet beter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 23:01 



 
Profiel   

patricia2403 schreef
Matheno schreef
Dus eigenlijk is het paard nu alleen teugelkreupel?


Het klinkt zo wel heel simpel. Dit lijkt ons sterk, gezien het opspeelt bij de leeftijd van 5.5 jaar en het paard al prestaties heeft geleverd in de sport in de dressuur, springen en cross.

Je zou dan eerder denken dat het ergens in het bewegingsmechanisme zit, maar dan zou het nu toch enigzins moeten verbeteren (wat het niet doet). Het wordt niet slechter, maar ook niet beter.


Ik wilde het natuurlijk niet bagetalliseren, maar op basis van de huidige klachten zou ik zelf problemen in de rug willen uitsluiten. Dat zou kunnen verklaren waarom het paard wél kreupel is bij het oppakken maar in vrije beweging niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 23:03 



 
Profiel   

Ik wilde het natuurlijk niet bagetalliseren, maar op basis van de huidige klachten zou ik zelf problemen in de rug willen uitsluiten. Dat zou kunnen verklaren waarom het paard wél kreupel is bij het oppakken maar in vrije beweging niet.[/quote]

De da was stellig overtuigd dat dit onmogelijk was. Ik zelf, durf toe te geven dat ik in dit soort kreupelheid en totaal niet thuis ben. Het is ook niet echt tastbaar, en enkel in stap en dat maakt het moeilijk.

In oktober was het wel extreem voelbaar hoor, en minimaal zichtbaar. Dat extreme is er nu vanaf en draf en galop is, of ik moet zeggen, voelt, hij 100% goed en zo oogt hij ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 23:33 



 
Profiel   

Welke DA ben je geweest?

Paard bij ons op stal heeft een soort inspuiting/infuus in de hoef gehad voor de cyste. Hij liep na 3 weken weer loep zuiver. Is dit wellicht bij jouw paard een optie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 23:37 



 
Profiel   

N0a schreef
Welke DA ben je geweest?

Paard bij ons op stal heeft een soort inspuiting/infuus in de hoef gehad voor de cyste. Hij liep na 3 weken weer loep zuiver. Is dit wellicht bij jouw paard een optie?


Hij is bij Arthur geweest (Wierden).

Liep het paard bij jullie op stal verder ook helemaal rad, behalve in stap? Want dat zit me dus wat in de maag, dat het alleen toont belast in stap, niet in andere gangen en niet op de voltes. Dat maakt dat ik nog wat terughoudend was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 06:28 



 
Profiel   

Mijn paard heeft een andere diagnose maar ik herken de klachten precies. Paard was onbelast goed, tijdens het rijden alleen als ik mijn teugels oppakte in draf kreupel. Met lange teugel alles prima. Naar de kliniek gereden en verschillende onderzoeken gedaan met inderdaad ook uitverdoven. Uiteindelijk rontgenfoto's laten maken en ze bleek artrose in het hoefgewricht te hebben. Ik heb ervoor gekozen om haar in te laten spuiten en tot nu toe met succes! Nu is het uiteraard wel een andere diagnose, maar de plek en klachten komen wel overeen (op het feit na dat die van jou in stap kreupelt en die van mij in draf.) Ik zou het daarom toch geen gek idee vinden als het uit het hoefgewricht komt. Mijn dierenarts gaf aan dat dit echt een van de rottigste plekken is om wat te hebben gezien het ontzettend veel belasting draagt voor het paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 06:47 



 
Profiel   

Het zou mij niks verbazen als het van het straalbeen komt. Ik verwacht het eerlijk gezegd niet uit de rug maar echt uit oorzaken rechtsonder. Dus de cyste of het straalbeen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 07:11 



 
Profiel   

Je geeft aan geen afwijkingen te zien op c6-c7, vele dierenartsen zien geen afwijking op c6-c7 omdat daar nog te weinig over bekend is.
Ik zou de foto's nog even opsturen naar iemand die er echt verstand van heeft. Mijn paard zou volgens de dierenarts hier een minimale afwijking hebben, zou ze absoluut geen last van hebben. Toch had mijn paard een hele ernstige afwijking toen ik iemand met verstand van de wervels er naar liet kijken.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 07:34 



 
Profiel   

patricia2403 schreef
N0a schreef
Welke DA ben je geweest?

Paard bij ons op stal heeft een soort inspuiting/infuus in de hoef gehad voor de cyste. Hij liep na 3 weken weer loep zuiver. Is dit wellicht bij jouw paard een optie?


Hij is bij Arthur geweest (Wierden).

Liep het paard bij jullie op stal verder ook helemaal rad, behalve in stap? Want dat zit me dus wat in de maag, dat het alleen toont belast in stap, niet in andere gangen en niet op de voltes. Dat maakt dat ik nog wat terughoudend was.


Dat durf ik niet te zeggen. Je zou eventueel voor een second opinion naar Graafschap in Vorden kunnen. Heb ik zelf hele fijne ervaringen mee, Schelto zag bij mijn merrie meteen waar het vandaan kwam & na een foto van de hals (waar andere DA alleen de benen op de foto gezet hadden), had ik eindelijk duidelijkheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 12:24 



 
Profiel   

Hier dezelfde symptomen gehad in stap, maar ook struikelen in draf bij van hand veranderen. Verder wel rad in draf.

Helemaal nagekeken en bleek volledig in orde. Het bleek toch echt aan mijn manier van rijden te liggen (teugelkreupel en scheef bespierd). Na het veranderen van trainer is het opgelost geraakt.

Ik zeg daarom niet dat er bij jou niks anders aan de hand is, maar wou gewoon mijn eigen ervaring delen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 12:54 



 
Profiel   

Hoe doet hij het bij een andere ruiter? En dan niet 1x laten rijden, maar bijvoorbeeld een week laten trainen?
En dan niet door je eigen instructeur/-trice...
Alleen onregelmatig in stap is vaak een rijtechnisch probleem, de tact is heel makkelijk "verpest".
Zeker omdat hij het alleen doet in stap, met de teugels op maat klinkt mij echt als een rijtechnisch probleempje.
Normaal gesproken kun je een echte (dus pijnlijke) onregelmatigheid/kreupelheid het beste zien in draf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 13:35 



 
Profiel   

Ik heb geen goede ervaringen met cystes, hier paard gehad met een cyste..dit was ook eerst een vage kreupelheid totdat het steeds erger werd en paard gewoon door het been heen zakte en dan een paar passen enorm kreupel was en dan liep hij weer een paar passen goed. Het was een ellende..deze ging heel snel heel hard achteruit doordat de cyste groeide en het niet operabel was. Het gemene was, dat dit paard ook heel erg graag wilde lopen..draven etc. was het ook minder erg dan in stap. Uiteindelijk zorgde een peesblessure aan zijn andere been door waarschijnlijk overbelasting voor een definitief einde.

Ik zou echt alles aanpakken wat je kunt om iets aan die cyste te doen, zeker als het wellicht operabel is en het paard nog jong is. Dan zijn de herstelkansen groter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 13:38 



 
Profiel   

Ik lees even mee omdat mijn paard ook kreupel is, linksvoor maar specifiek alleen op de rechter volte. Verder op de röntgen foto's niks meer te zien en been is ook niet dik of warm dus ik weet ook niet goed welke stappen ik nog meer kan zetten. Nu krijgt hij lazerbehandeling op dat been en wat frequentere bezoekjes van de ostheopaat. Wellicht dat er in dit topic iets voorbij kan komen wat ons ook kan helpen.

Teugelkreupel is een begrip wat ik ook nog nooit had gehoord dus dat ga ik alvast meenemen.

Bedankt voor het delen van je verhaal, ik hoop dat er binnenkort wat meer duidelijkheid voor jou en je paard komt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 13:49 



 
Profiel   

https://correctedressuur.wordpress.com/teugelkreupel/

Het kan, teugelkreupel kun je uitsluiten door er een (no offence) beter ruiter op te zetten.

Ik vind het in dit geval alleen in combinatie met de cyste wat dubieus, echt een kwestie van uitsluiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 14:06 



 
Profiel   

Ik herken het stukje ‘ slag in het wiel’. Bij mijn oude paard zat het probleem destijds wel degelijk in de rug. Ben een keer of vier ( in 11 jaar tijd) bij Rodinde van de kliniek in Vinkega geweest en heb hem zo goed weten te houden icm goed rijden (zo goed als ik kon met hulp van instructie).

Mijn idee: volg je gevoel en blijf zoeken. Ik voelde het ook eerder dan dat het zichtbaar was, alleen wist ik niet wat het was en hoe te handelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 14:16 



 
Profiel   

Anneloes___M schreef
Mijn paard heeft een andere diagnose maar ik herken de klachten precies. Paard was onbelast goed, tijdens het rijden alleen als ik mijn teugels oppakte in draf kreupel. Met lange teugel alles prima. Naar de kliniek gereden en verschillende onderzoeken gedaan met inderdaad ook uitverdoven. Uiteindelijk rontgenfoto's laten maken en ze bleek artrose in het hoefgewricht te hebben. Ik heb ervoor gekozen om haar in te laten spuiten en tot nu toe met succes! Nu is het uiteraard wel een andere diagnose, maar de plek en klachten komen wel overeen (op het feit na dat die van jou in stap kreupelt en die van mij in draf.) Ik zou het daarom toch geen gek idee vinden als het uit het hoefgewricht komt. Mijn dierenarts gaf aan dat dit echt een van de rottigste plekken is om wat te hebben gezien het ontzettend veel belasting draagt voor het paard.


Als allereerst, wat super fijn dat je paard het er goed op doet! Voor mij is het inspuiten ook na alle dingen die ik nu geprobeerd heb, ook echt "het laatste" redmiddel, want het is helaas niet operabel.

Heel bijzonder he, dat wanneer je de teugels aanneemt, het probleem zichtbaar wordt. Waarschijnlijk kunnen ze met een losse teugel beter compenseren.. Dat denk ik teminste.

Het is ook echt een rotplek, bedankt voor je bericht <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 19:05 



 
Profiel   

tirzasarah10 schreef
Je geeft aan geen afwijkingen te zien op c6-c7, vele dierenartsen zien geen afwijking op c6-c7 omdat daar nog te weinig over bekend is.
Ik zou de foto's nog even opsturen naar iemand die er echt verstand van heeft. Mijn paard zou volgens de dierenarts hier een minimale afwijking hebben, zou ze absoluut geen last van hebben. Toch had mijn paard een hele ernstige afwijking toen ik iemand met verstand van de wervels er naar liet kijken.

[ [url=m/U5Ob9P.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat super vervelend dat jou dit is overkomen en wat fijn dat er in een second opinion wel iets uit is gekomen. Ik heb de dierenarts de laatste 3 jaar (gelukkig) voor dit alles niet nodig gehad, maar ik kan wel stellen dat hij echt wel goed aangeschreven staat en het iemand is die er wel echt verstand van heeft :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 19:07 



 
Profiel   

patricia2403 schreef
Anneloes___M schreef
Mijn paard heeft een andere diagnose maar ik herken de klachten precies. Paard was onbelast goed, tijdens het rijden alleen als ik mijn teugels oppakte in draf kreupel. Met lange teugel alles prima. Naar de kliniek gereden en verschillende onderzoeken gedaan met inderdaad ook uitverdoven. Uiteindelijk rontgenfoto's laten maken en ze bleek artrose in het hoefgewricht te hebben. Ik heb ervoor gekozen om haar in te laten spuiten en tot nu toe met succes! Nu is het uiteraard wel een andere diagnose, maar de plek en klachten komen wel overeen (op het feit na dat die van jou in stap kreupelt en die van mij in draf.) Ik zou het daarom toch geen gek idee vinden als het uit het hoefgewricht komt. Mijn dierenarts gaf aan dat dit echt een van de rottigste plekken is om wat te hebben gezien het ontzettend veel belasting draagt voor het paard.


Als allereerst, wat super fijn dat je paard het er goed op doet! Voor mij is het inspuiten ook na alle dingen die ik nu geprobeerd heb, ook echt "het laatste" redmiddel, want het is helaas niet operabel.

Heel bijzonder he, dat wanneer je de teugels aanneemt, het probleem zichtbaar wordt. Waarschijnlijk kunnen ze met een losse teugel beter compenseren.. Dat denk ik teminste.

Het is ook echt een rotplek, bedankt voor je bericht <3


Het is inderdaad echt een rotplek. Valentijn is ingespoten in zijn hoefgewricht en heeft 6 weken op boxrust gestaan. Helaas nog steeds kreupel terwijl er echt niks meer zit. Je wordt er echt heel moedeloos van maar gelukkig nog niet uitbehandeld.

Ik hoop dat bij beide van jullie het gevonden wordt en dat het snel opgelost kan worden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 19:11 



 
Profiel   

patricia2403 schreef
tirzasarah10 schreef
Je geeft aan geen afwijkingen te zien op c6-c7, vele dierenartsen zien geen afwijking op c6-c7 omdat daar nog te weinig over bekend is.
Ik zou de foto's nog even opsturen naar iemand die er echt verstand van heeft. Mijn paard zou volgens de dierenarts hier een minimale afwijking hebben, zou ze absoluut geen last van hebben. Toch had mijn paard een hele ernstige afwijking toen ik iemand met verstand van de wervels er naar liet kijken.

[ [url=m/U5Ob9P.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat super vervelend dat jou dit is overkomen en wat fijn dat er in een second opinion wel iets uit is gekomen. Ik heb de dierenarts de laatste 3 jaar (gelukkig) voor dit alles niet nodig gehad, maar ik kan wel stellen dat hij echt wel goed aangeschreven staat en het iemand is die er wel echt verstand van heeft :')


Ik ben ook bij bekenden dierenartsen geweest, zelfs bij een dierenarts die laatst in de BIT stond over afwijkingen aan c6-c7. Vandaar dat ik het opnoem, er is over c6-c7 gewoon weinig bekend. Hoe het er goed uitziet is per DA verschillend. De foto hier boven is voor de sport goedgekeurd, echter zei de mevrouw die een studie heeft lopen over c6-c7 afwijkingen dat ze heel blij was met deze foto. Niet omdat de wervels er zo hoed uitzagen:+
Deze foto word nu in Amerika gebruikt om DA in opleiding duidelijk de afwijking te kunnen laten zien. Hoe goed je DA is zegt op gebied van c6-c7 mij helemaal niets.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 19:25 



 
Profiel   

Plantje15 schreef
Hier dezelfde symptomen gehad in stap, maar ook struikelen in draf bij van hand veranderen. Verder wel rad in draf.

Helemaal nagekeken en bleek volledig in orde. Het bleek toch echt aan mijn manier van rijden te liggen (teugelkreupel en scheef bespierd). Na het veranderen van trainer is het opgelost geraakt.

Ik zeg daarom niet dat er bij jou niks anders aan de hand is, maar wou gewoon mijn eigen ervaring delen.


En na wanneer ontstonden deze klachten bij jou in het rijden? Wat fijn dat het door training toch goed gekomen is! En geen probleem, ik kan echt wel rijden maar ik ben geen prof ruiter en ik weet en kan ook niet alles, dus dat het aan mij ligt zou ik nooit uitsluiten. Maar ik had hem echt goed voor elkaar en uit het niets, boem it. Maar never say never, ergens hoop ik dat het aan mij ligt :')

Elisa2 schreef
https://correctedressuur.wordpress.com/teugelkreupel/

Het kan, teugelkreupel kun je uitsluiten door er een (no offence) beter ruiter op te zetten.

Ik vind het in dit geval alleen in combinatie met de cyste wat dubieus, echt een kwestie van uitsluiten.


Dit bovenstaande is gebeurd, en hij vertoond dan het zelfde beeld. Het komt pas aan het licht op t moment dat ie meer aan t werk gezet wordt, alsof de lichte vermoeidheid dan zijn klachten doen doorschemeren en hij het 1e deel door de "pijn" /ongemak heen bijt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 19:28 



 
Profiel   

Waar zit de cyste precies?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 19:37 



 
Profiel   

Moeilijk hoor..is hij spier technisch nagekeken? Zit hij ergens vast? Is het op de ene hand erger dan op de andere hand? En knikt hij met z'n hoofd tijdens de onregelmatigheid?

Het een kan wellicht ook het gevolg van het ander zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 20:59 



 
Profiel   

Babootje schreef
Waar zit de cyste precies?


diagnose: sunchondrale botcyste hoefgewricht - en straalbeen: matige kwaliteit


[ img ]

[ img ]


Elisa2 schreef
Moeilijk hoor..is hij spier technisch nagekeken? Zit hij ergens vast? Is het op de ene hand erger dan op de andere hand? En knikt hij met z'n hoofd tijdens de onregelmatigheid?

Het een kan wellicht ook het gevolg van het ander zijn.


Hij knikt niet in arbeid (ook niet zonder overigens). Het is niet persee op een kant, ik rijd nu enkel 1x per week in het bos (anders wordt hij echt dood ongelukkig) en dan hoeft hij enkel rechtuit en dan is het ook. Overigens niks aan de hand in de andere gangen. Oogt ook alsof hij er echt veel plezier in heeft en laat geen tekenen van pijn zien.

Hij wordt standaard 4x per jaar behandeld door de osteopaat, maar heb ellen doorn er bij gehad recent en hij bleek wel goed vast te zitten in zijn bovenlijn. Dit is helemaal los gemaakt en in zijn hele stand is het een wereld van verschil in positieve zin.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 22:48 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 49 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen