Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 13 van de 20 [ 498 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 20  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Feedingmaster, ruwvoerautomaat, wie nog meer?

 
Profiel   

Ninx schreef
Hoe gaat het met alle feedingmasters?

Ik was benieuwd op welke instellingen jullie je Feedingmaster hebben staan. Dus hoeveel eet-minuten en hoeveel pauze. En hoeveel kilo per etmaal ongeveer.


Hier 2 grote maat shetten in een paddock met grote schuilstal (4x7), box van 3x4 met rubber matten en dikke laag schoon stro (waar ze onbeperkt van kunnen knabbelen) en 1 feedingmaster.

Ik wil ongeveer tussen de 6 en 7kg per etmaal voeren (dus 3-3,5kg per shet). Ze hebben ook nog 3-4u per dag toegang tot de winterweide, die ingezaaid is met een fructaanarm mengsel. Ze vinden het gras nu niet erg lekker dus het is meer voor het heen-en-weer lopen dan voor het eten.

Ben ook aan het rommelen met de minuten. Ik merk dat met 1 minuut voertijd, ze eigenlijk alleen maar bij de voerautomaat staan te wachten. Ik heb nu de voertijd op 5 minuten en dan 6 minuten pauze, alleen dan kom ik ruim boven de 5kg per shet per etmaal uit, dus de pauze moet nog wat langer. Ik merk wel dat ze op deze manier ook weglopen op het moment dat de automaat op pauze gaat.

Hoe heb jij hem nu staan en wat zou je willen veranderen?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 12:55 



 
Profiel   

Bij mij staat ie nu op 3 minuut eten en 9 minuten pauze komt op ca. 3kg per etmaal uit. Hij staat van 17 uur tot 8 uur op stal.
Dit is wel met minder smakelijk hooi, normaal staat hij op 1 min eten en 10 minuten pauze

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 13:02 



 
Profiel   

Ik krijg mijn feedingmasters aanstaande vrijdag! Kan niet wachten, ben zo benieuwd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 16:06 



 
Profiel   

Super! Ik ben aan het wachten op nieuws wanneer ze aan de mijne beginnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 16:53 



 
Profiel   

Ik ben ontzettend blij met mijn feedingmaster, mijn pony echter iets minder. Zij vindt het nog steeds erg vervelend als het hooi wegzakt en ze er niet bij kan. Ze begon heel erg te schrapen, dus ik heb uit voorzorg een rubberen mat om de feedingmaster gelegd. Het gaat wel steeds wat beter en ik verwacht dat als het straks mooier weer wordt, het alleen maar beter zal gaan. Ik heb hem momenteel op 3 minuten eten en dan 5 minuten wachten staan. Ik ben nog aan het zoeken wat het beste voor haar werkt. Maar mijn pony ziet er al zoveel beter uit! Voorheen was ze altijd helemaal opgeblazen, maar dat is ze helemaal niet meer. Een beetje jammer dat ze zelf nog niet door heeft hoeveel goeds de feedingmaster voor haar doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 12:17 



 
Profiel   

_RobinA_ schreef
Ik ben ontzettend blij met mijn feedingmaster, mijn pony echter iets minder. Zij vindt het nog steeds erg vervelend als het hooi wegzakt en ze er niet bij kan. Ze begon heel erg te schrapen, dus ik heb uit voorzorg een rubberen mat om de feedingmaster gelegd. Het gaat wel steeds wat beter en ik verwacht dat als het straks mooier weer wordt, het alleen maar beter zal gaan. Ik heb hem momenteel op 3 minuten eten en dan 5 minuten wachten staan. Ik ben nog aan het zoeken wat het beste voor haar werkt. Maar mijn pony ziet er al zoveel beter uit! Voorheen was ze altijd helemaal opgeblazen, maar dat is ze helemaal niet meer. Een beetje jammer dat ze zelf nog niet door heeft hoeveel goeds de feedingmaster voor haar doet.


Hoe lang heb je de Feedingmaster nu in gebruik?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 12:23 



 
Profiel   

Ongeveer 1,5 a 2 maanden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 18:56 



 
Profiel   

Het duurde hier een maand of 4/5 tot de grote de feedingmaster niet meer in elkaar probeerde te stampen :+ of ik word er niet meer wakker van dat kan ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 19:48 



 
Profiel   

Eeeum, zo zwaar is dat ding niet, krijgen de paarden dat dan niet op zijn kant of hebben jullie deze verankerd op een of andere manier?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 10:38 



 
Profiel   

Ik zou dan misschien een paar dagen proberen om de eettijd en pauzetijd beide heel kort te maken. Dat ze erbij kunnen blijven staan als hij weer omhoog komt en weer gaat. Dus tijd om een paar hapjes te eten, tijdens het kauwen dat hij wegzakt en floep daar is hij al weer. Heel snel. Tot ze doorhebben dat het een ritme is dat blijft komen. Paarden leren heel snel maar een paard in frustratie of angst kan niet denken dus leren ze ook niks. Gok dat het zo heel snel gedaan is met de frustratie..

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 12:33 



 
Profiel   

Cilianne schreef
Eeeum, zo zwaar is dat ding niet, krijgen de paarden dat dan niet op zijn kant of hebben jullie deze verankerd op een of andere manier?


Je verankert de bak aan de muur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 12:36 



 
Profiel   

Ik ben ook aan het twijfelen om hem aan te kopen maar ik vraag me af of het hooi in de bak nergens tussen/ onder vast geraakt binnenin de bak. Ook stof en zand in de bak, hoe zit het daarmee, is dat makkelijk uit te kuisen onder de plaat waar het hooi op ligt? Ik vind daar geen uitleg over of foto's over.
Alvast bedankt voor de info.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 19:54 



 
Profiel   

Hij is heel makkelijk schoon te maken en stof en zand blijft juist heel goed op de plaat onderin liggen terwijl het hooi wel gegeten wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 23:00 



 
Profiel   

Mijn Shetlanders zijn eindelijk dunner aan het worden (heel langzaam) zonder hongerig te zijn, echt zo fijn! En s ochtends is hooi geven niet meer mijn eerste klusje van de dag omdat ik weet dat ze nog genoeg te eten hebben. Met een net als slowfeeder kreeg ik dat niet voor elkaar, dan aten ze gewoon door

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 23:04 



 
Profiel   

Pauline2cv schreef
Hij is heel makkelijk schoon te maken en stof en zand blijft juist heel goed op de plaat onderin liggen terwijl het hooi wel gegeten wordt.

Bedankt voor je antwoord. En onder de plaat waar het hooi op ligt, is dat ook makkelijk uit te kuisen want hooi en zand kruipt toch ook overal tussen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 08:14 



 
Profiel   

Ik heb vandaag gelukkig mijn FeedingMaster mogen ontvangen. Ik ben er ontzettend blij mee. Ik heb wel jan een mailtje gestuurd omdat ik dikke krassen op mijn bak heb zitten. Opzicht vind ik dit niet zo erg maar ik zou het jammer vinden dat hij hierdoor kwetsbaarder zou kunnen zijn. Ik wil graag van jullie weten hoe jullie de voedertijd en wachttijd hebben ingesteld, en waar jullie dit op gebaseerd hebben. Ik vind dit namenlijk moeilijk te bepalen met het oog erop dat mijn paarden wat moeten gaan afvallen. Is jullie bak trouwens echt bestand tegen schoppen en ruwe paarden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 21:38 



 
Profiel   

Even een andere vraag.

Ik heb de feedingmaster in de stal staan dus mijn pony eet alleen als hij op stal staat.
Hoe doen jullie dat als ze op de weide staan, ik zet hem dan op niet voeren met het idee minder slijtage omdat hij dan niet op En neer gaat.
Blijft hij bij jullie gewoon 'aan' staan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 22:15 



 
Profiel   

Fonzie, ik maak het daaronder eens in de week schoon met stoffer en blik.

KB12, ik durf wel te zeggen dat mijn Gelderse merrie aardig haar best heeft gedaan om de bakken een kopje kleiner te maken O:) maar dat kunnen ze prima hebben.

Spaikey, ik heb er 3 en laat ze gewoon aan staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 00:13 



 
Profiel   

Ik heb de feedingmasters nu sinds afgelopen zaterdagavond in gebruik.
Ik had een systeem wat om de 3 uur een plank met hooi liet vallen. Hierdoor hebben ze wel een beetje geleerd dat ze snel moesten eten want op is weer een tijdje op.

Op wat geschraap over de tralies na hebben ze weinig frustratie laten zien. Het is wel mooi om te zien hoe elk paard wacht en wat voor geduld ze hebben.
Zo loopt mijn Spaanse ruin direct weg als ze naar beneden gaan om elders te zoeken. Hij heeft/had het meeste moeite met de verandering. Werd naar mij toe ook even heel opdringerig en lomp, hij was (en is nog een beetje) zo zoekende.

Mijn fjordenruin is het meest geduldig, hij valt nog net niet in slaap boven de bak omdat hij rustig staat te wachten.

Mijn merrie, rupsje nooit genoeg, eet het vaakst uit de bakken. Voor haar ben ik ook geswitcht van systeem. Zij blijft eten en met ongeveer 2/2,5 uur tussen de voerbeurten in (met het planken systeem) ging ze nog steeds op zoek naar mest en hout om te eten.

Ze moeten dus nog wel wennen, ze zijn zo gewend aan grote porties zo snel mogelijk opeten, maar ik zie ze nog steeds wel regelmatig slapen, staand en liggend.
Ze lopen af en toe een rondje. Ik pas ook nog 1 keer per dag wat passieve fysio toe met netten en hooiballen op verschillende manieren. Ik merk bij mijzelf de meeste rust. Elke 7 minuten kunnen ze 2 minuten eten. Ik zie geen hongerige en zoekende paarden meer, binnen 1 week al. Ben benieuwd hoe ze er over bijvoorbeeld 2 maanden bij staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 14:33 



 
Profiel   

Leuk om te lezen dat ze dus alle 3 hun plan trekken.

Hoeveel heb je er staan?
Voor ieder eentje of eten er ook paardjes samen uit 1 bak?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 15:41 



 
Profiel   

fonzie01 schreef
Pauline2cv schreef
Hij is heel makkelijk schoon te maken en stof en zand blijft juist heel goed op de plaat onderin liggen terwijl het hooi wel gegeten wordt.

Bedankt voor je antwoord. En onder de plaat waar het hooi op ligt, is dat ook makkelijk uit te kuisen want hooi en zand kruipt toch ook overal tussen?


Je kan de plaat kantelen en dan de zooi eronder eruit scheppen. Iets minder handig maar het hoeft ook niet zo vaak

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 21:45 



 
Profiel   

monsera schreef
Leuk om te lezen dat ze dus alle 3 hun plan trekken.

Hoeveel heb je er staan?
Voor ieder eentje of eten er ook paardjes samen uit 1 bak?


Ik heb er nu 3 staan, voor 3 paarden, maar heb een vierde in de schuur staan. Die gaan we komende maand installeren, vanwege een paard in pension die erbij komt. Ik wil voor elk paard een voerplek.

Maar mijn fjord en Spaanse ruin eten vaak samen uit 1 bak.
Ik maakte mij van te voren heel druk hoe ik alles synchroon ging laten lopen, de eerste 3 dagen rende ik ook keihard van bak naar bak om ze op P1 te zetten na het vullen. Maar omdat de ene bak eerder leger raakt dan de andere omdat daar dan maar 1 paard uit eet en een andere bak 2, loopt het na een paar uur allang niet meer gelijk.
Ik was bang dat mijn merrie dan van kist naar kist zou lopen om de rest weg te jagen en alsnog veel te veel zou eten, maar dat is dus niet zo.

Na 24 uur zit er gemiddeld over 3 bakken nog zo'n 5 - 7 kg hooi in. Ik probeer ze tot de 10kg te vullen. Ze staan dus echt niet zonder hooi en dat geeft veel rust.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 08:18 



 
Profiel   

lovelance schreef
monsera schreef
Leuk om te lezen dat ze dus alle 3 hun plan trekken.

Hoeveel heb je er staan?
Voor ieder eentje of eten er ook paardjes samen uit 1 bak?


Ik heb er nu 3 staan, voor 3 paarden, maar heb een vierde in de schuur staan. Die gaan we komende maand installeren, vanwege een paard in pension die erbij komt. Ik wil voor elk paard een voerplek.

Maar mijn fjord en Spaanse ruin eten vaak samen uit 1 bak.
Ik maakte mij van te voren heel druk hoe ik alles synchroon ging laten lopen, de eerste 3 dagen rende ik ook keihard van bak naar bak om ze op P1 te zetten na het vullen. Maar omdat de ene bak eerder leger raakt dan de andere omdat daar dan maar 1 paard uit eet en een andere bak 2, loopt het na een paar uur allang niet meer gelijk.
Ik was bang dat mijn merrie dan van kist naar kist zou lopen om de rest weg te jagen en alsnog veel te veel zou eten, maar dat is dus niet zo.

Na 24 uur zit er gemiddeld over 3 bakken nog zo'n 5 - 7 kg hooi in. Ik probeer ze tot de 10kg te vullen. Ze staan dus echt niet zonder hooi en dat geeft veel rust.


Wat superleuk om te lezen!!
Na verloop van tijd wordt het ook echt steeds relaxter.... ik kan me niet meer voorstellen hoe het was zonder deze apparaten.
Mijn merrie (maagzweer en koliekgevoelig) en mijn ruin (snel te dik) zijn beiden in vorm en hebben geen klachten, voor het paard is het dus echt top. Mijn merrie heeft ook gevoelige luchtwegen, en met deze bak kunnen ze minder wroeten met hun neus in het hooi... en ook dat is heel gunstig!

Die passive Physio dingetjes doe ik ook wel..... zodat er een beetje gerekt en gestrekt wordt naar hoger, verder, lager hangende hapjes

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 08:23 



 
Profiel   

Ik heb uiteindelijk besloten geen feedingmasters aan te schaffen, maar mijn man heeft zelf een aantal hooikisten gemaakt die 8 x per dag open gaan.
Maar ik ben wel wezen kijken bij iemand die er een heel aantal van heeft. Zij heeft ze al langer dan een jaar, ze zijn dus van de eerste lichting, en is er erg tevreden over.
Ik vond het deksel erg makkelijk werken, wel iets zwaar natuurlijk, maar prima te doen. Het hele ding zag er ook degelijk en robuust uit. Die vrouw had oa Friezen, ook jonkies, die niet lichtzinnig ermee omgingen, en de kisten waren allemaal nog heel.
Zij had de kist in de box, maar ook buiten het voerrek geplaatst. En dan had ze de stroomkabel weggewerkt tussen de stelconplaten, in het geultje. Je kan er natuurlijk ook een geultje voor frezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-22 16:08 



 
Profiel   

Mijn Haybutlers staan eventjes op non-actief: mijn merrie staat op boxrust na een koliekoperatie (morgen 2 weken geleden). Mocht ze weer te gulzig worden (is momenteel nogal kieskeurig), verhuis ik er eventueel eentje naar de stal.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-22 16:53 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 13 van de 20 [ 498 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 20  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen