Terugkomende maagzweren help..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xLV
Berichten: 157
Geregistreerd: 30-05-15

Terugkomende maagzweren help..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-22 18:48

Hallo allemaal,

Helaas heeft mijn merrie kort geleden lichte koliek gehad wat duiden op maagzweren..
het is ook echt een terugkerend probleem de laatste tijd.. 4x kort achter elkaar.
Het is wel bekend bij mijn merrie dat als zij veel gaapt al een teken kan zijn van maagzweren..

Mijn merrie staat met schuilstal 24/7 buiten en flinke uitloop.. onbeperkt ruwvoer, heeft paar maatjes erbij staan, iedere dag vers schoon water. Mijn merrie krijgt de hoeveelheid krachtvoer die ze mag hebben. Krijgt Vitalbix daily complete en lucerne ervan. Ik weet het gewoon niet meer.. was geschrokken dat ik gebeld werd dat mijn merrie lichte koliek verschijnselen ineens vertoonde. Ze staat nu aan de Omeprazol en gaat weer beter met haar..

Het is lastig want wil gewoon dat het goed met haar blijft gaan en het in balans blijft..

Wat zijn jullie ervaringen?

Julia
Berichten: 24743
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 18:53

Geef je luzerne of luzernebrok? Bij maagzweren nooit gehakselde luzerne voeren. Dit is te hard/stekelig en kan de maagwand verder beschadigen, waardoor je deze vicieuze cirkel niet doorbreekt. Je kunt wel luzernebrok geven. Het calciumgehalte in de luzernebrok kan het maagzuur wat meer neutraliseren waardoor de zweren beter kunnen genezen.
Sterkte!

xLV
Berichten: 157
Geregistreerd: 30-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-22 18:56

Julia schreef:
Geef je luzerne of luzernebrok? Bij maagzweren nooit gehakselde luzerne voeren. Dit is te hard/stekelig en kan de maagwand verder beschadigen, waardoor je deze vicieuze cirkel niet doorbreekt. Je kunt wel luzernebrok geven. Het calciumgehalte in de luzernebrok kan het maagzuur wat meer neutraliseren waardoor de zweren beter kunnen genezen.
Sterkte!


Bedankt voor je bericht en daar heb ik zeker iets aan :-).
Ik heb gehakselde lucerne.
Welke lucerne brok raad je aan?

Mvg

Niqui

Berichten: 2158
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 19:12

Wat vervelend dat de maagzweren steeds terugkomen. Wij hadden voorheen een pony die dat had. Er is een langlopend topic op Bokt waar je heel veel informatie kan vinden.

Omeprazol werkt inderdaad goed en moet je vaak langere tijd geven en langzaam afbouwen. Een kuurtje van een week is helaas niet voldoende. Daarna is het belangrijk dat je goed op de voeding let.

Onbeperkt ruwvoer is daarbij het allerbelangrijkst. Eigenlijk moet je paard nooit helemaal zonder staan, omdat het maagzuur bij een lege maag bij een paard erg inwerkt. Maar dat geef je al zie ik.

Verder zijn brokken niet aan te raden bij maagzweren. Die kun je ook weglaten als je een vitaminebrokje geeft. Sowieso is het beter als je zo weinig mogelijk zetmeel en suiker voert. Ik voerde naast de vitaminebrokjes speedybeet, omdat bietenpulp pectine bevat dat de maag beschermt bij maagzweren.
Laatst bijgewerkt door Niqui op 26-01-22 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

xLV
Berichten: 157
Geregistreerd: 30-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-22 19:14

Niqui schreef:
Wat vervelend dat de maagzweren steeds terugkomen. Er is een topic op Bokt waar je heel veel informatie kan vinden. Omeprazol werkt inderdaad goed en moet je vaak langere tijd geven en langzaam afbouwen. Een kuurtje van een week is helaas niet voldoende. Daarna is het belangrijk dat je goed op de voeding let.

Onbeperkt ruwvoer is daarbij het allerbelangrijkst. Eigenlijk moet je paard nooit helemaal zonder staan, omdat het maagzuur bij een lege maag bij een paard erg inwerkt.

Verder zijn brokken niet aan te raden bij maagzweren. Die kun je ook weglaten als je een vitaminebrokje geeft. Sowieso is het beter als je zo weinig mogelijk zetmeel en suiker voert. Ik voerde naast de vitaminebrokjes speedybeet, omdat bietenpulp pectine bevat dat de maag beschermt bij maagzweren.



Bedankt voor uw reactie :).
Heb vitamine/mineralen brokje van vitalbix. En neem zeker uw tips ook mee dankjewel!
Mijn merrie heeft wel aanleg om dik te worden dus bietenpulp lijkt me niet zo goed denk ik

Niqui

Berichten: 2158
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Terugkomende maagzweren help..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 19:24

Ik heb nooit het idee gehad dat onze pony dik werd van bietenpulp. Ik was nieuwsgierig en ben even gaan googlen.

Op de website Voervergelijk lees ik dat bietenpulp juist geschikt is voor paarden die snel dik worden omdat het langzame energie bevat. http://www.voervergelijk.nl/fabels-en-f ... ls%20haver.

Sky_As

Berichten: 4703
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Terugkomende maagzweren help..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 19:36

Train/rijdt je ook met haar?

Riviera87
Berichten: 413
Geregistreerd: 05-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 19:47

Hoe lang geef je de kuur want bv gastrogard moet je officieel 1 maand elke dag de volle dosering en dan nog 2 weken een halve dosering of om de dag dacht ik geven (pin me niet vast op de dosering dit anders even checken bij de fabrikant van het product of in de spc terugzoeken). Maar als de kuren korter zijn dan krijgen de zweren niet genoeg tijd om te genezen. Als je de kuur lang genoeg hebt gegegeven is het zoeken naar de oorzaak van de zweren, enig idee waar ze van zouden kunnen komen?

xLV
Berichten: 157
Geregistreerd: 30-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-22 19:51

Riviera87 schreef:
Hoe lang geef je de kuur want bv gastrogard moet je officieel 1 maand elke dag de volle dosering en dan nog 2 weken een halve dosering of om de dag dacht ik geven (pin me niet vast op de dosering dit anders even checken bij de fabrikant van het product of in de spc terugzoeken). Maar als de kuren korter zijn dan krijgen de zweren niet genoeg tijd om te genezen. Als je de kuur lang genoeg hebt gegegeven is het zoeken naar de oorzaak van de zweren, enig idee waar ze van zouden kunnen komen?


Weet ik niet zo goed helaas zit helaas in quarantaine (corona haha).. en gelukkig heeft de staleigenaresse goed gehandelt en geeft mijn pony Omeprazol. Zul je altijd zien als je er zelf niet bij bent haha! Maar zal nog eens vragen hoelang die kuur is.
Verder denk ik dat het ligt aan dat ze hooi uit een hooibak krijgen en niet in slowfeeding? Ze krijgt verder normaal onbeperkt ruwvoer.. mijn dametje wil weleens graag gulzig eten

Niqui

Berichten: 2158
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 19:58

Stress kan ook maagzweren veroorzaken. Kan je paard last van stress hebben?

xLV
Berichten: 157
Geregistreerd: 30-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-22 20:02

Niqui schreef:
Stress kan ook maagzweren veroorzaken. Kan je paard last van stress hebben?


Dat kan zeker. Het is ook echt een dametje en wil graag “dominant” ogen maar is super lief haha! Nou zijn ze pas verhuist en denk misschien ook dat het lang duurt voordat ze eenmaal gewend zijn misschien? Is ong 3 maanden geleden de verhuizing
Ze zijn van een niet fijne goede plek naar een fijne goede plek verhuist wat beter bij ze past.

Niqui

Berichten: 2158
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Terugkomende maagzweren help..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 20:07

Een verhuizing brengt vaak veel stress mee voor paarden. Dat kan soms lang duren hoor voordat ze helemaal gewend zijn.

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Terugkomende maagzweren help..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 08:02

Maagzweren hebben omeprazol nodig om te herstellen zegt mijn veearts. Daarna kan je met goed management proberen te voorkomen dat er weer nieuwe maagzweren ontstaan.

Sinds ik onze pony nu voer via het nieuwe voeren, is zijn buik en darmen tot rust gekomen en hij voelt zich vele malen beter. Verschillende voeren geprobeerd, maar dit werkt voor hem.

Hij krijgt ruim voldoende hooi, een balancer (brokjes) en Comfort basic brokjes equilin speciaal voor paarden met maagproblemenen Nutribeet voor extra eiwitten omdat mijn hooi te weinig eiwit bevat
Alles zit er in wat hij nodig heeft.

Voor meer informatie.
https://www.equilin.eu/product/equilinc ... artpakket/

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Terugkomende maagzweren help..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 08:46

Maak de kuur omeprazole vol, bouw heel rustig af, en zet haar op Mastic Horse. Dat werkt geweldig.
Doe even een poosje rustige dingen met haar.... lekker wandelen, vooral ontspannen.... niet teveel vragen, dat komt wel weer als ze helemaal fit is.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Terugkomende maagzweren help..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 09:15

Omeprazol heeft idd de tijd nodig, de maag moet langere tijd beschermd blijven tegen het maagzuur voor de slijmlaag echt goed kan herstellen. De paarden middeltjes zijn echter vrij prijzig. Een oud stalgenoot had het zo vaak raak met haar paard dat ze uiteindelijk langdurig ook mensen pilletjes gaf, a rennie a day keep de veearts away :D Alleen was dat niet echt rennie (want zit veel zout in) en helaas weet ik het merk niet meer.

Niqui

Berichten: 2158
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 14:11

janouk schreef:
Maagzweren hebben omeprazol nodig om te herstellen zegt mijn veearts. Daarna kan je met goed management proberen te voorkomen dat er weer nieuwe maagzweren ontstaan.

Sinds ik onze pony nu voer via het nieuwe voeren, is zijn buik en darmen tot rust gekomen en hij voelt zich vele malen beter. Verschillende voeren geprobeerd, maar dit werkt voor hem.

Hij krijgt ruim voldoende hooi, een balancer (brokjes) en Comfort basic brokjes equilin speciaal voor paarden met maagproblemenen Nutribeet voor extra eiwitten omdat mijn hooi te weinig eiwit bevat
Alles zit er in wat hij nodig heeft.

Voor meer informatie.
https://www.equilin.eu/product/equilinc ... artpakket/

Janouk, heel interessant. Maar wat is die Nutribeet? Ik kan het niet vinden. Bedoelde je misschien Fiberbeet?

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Terugkomende maagzweren help..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 14:24

Ja je hebt gelijk fibrebeet. Maar het begint met eerst testen van je hooi. Want dat is de basis van de voeding.
En bij deze partij hooi is er te weinig eiwit. Daarom geef ik de fibrebeet erbij. Met equilin overlegd wat te geven.

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Terugkomende maagzweren help..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 15:36

Je kan je hooi testen via pavo.....dan weet je wat je als basis voert aan energie, eiwitten en suikers. Je kan zelfs een test aan vragen met welke mineralen etc in je hooi zitten. Met deze uitslagen kan je zien wat je te kort voert of teveel om daarna het dieet aan te vullen met een balancer en een basic vitamines mineralen brokje.

Tieme
Berichten: 4955
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 16:43

En wat voor een ruwvoer geef je?
Mijn paard doet het bijv slecht op kuil en voordroog wat een beetje nattig is.

Dierenarts en voedingsdeskundige gaven aan dat je een paard met maagproblemen het liefste geen ingepakt ruwvoer geeft. Dus niet wat in plastic zit tenzij het eem tijdje op het land gelegen heeft voordat het ingepakt werd.
Dus het moet goed droog hooi zijn.

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 16:48

xLV schreef:
Julia schreef:
Geef je luzerne of luzernebrok? Bij maagzweren nooit gehakselde luzerne voeren. Dit is te hard/stekelig en kan de maagwand verder beschadigen, waardoor je deze vicieuze cirkel niet doorbreekt. Je kunt wel luzernebrok geven. Het calciumgehalte in de luzernebrok kan het maagzuur wat meer neutraliseren waardoor de zweren beter kunnen genezen.
Sterkte!


Bedankt voor je bericht en daar heb ik zeker iets aan :-).
Ik heb gehakselde lucerne.
Welke lucerne brok raad je aan?

Mvg



Geen, lucerne is sowieso ook vrij zuur naast het scherp is.
Je kan dan beter kiezen voor pavo Daily Plus.
Ook een grassige mix en daarin ook meteen een supplement die maagzuur iets kan neutraliseren.

Gewoon hooi, of maximaal voordroog als ruwvoer. Is ook meer passend over het algemeen.

Je kan daarnaast ook kiezen voor een lichte omeprazol onderhoudskuur in korrels, Abler is vrij goedkoop als je het uit America besteld.
Dit laatste kan je eventueel in overleg met je veearts besluiten (mits je een veearts hebt die er voor open staat als je het af neemt elders :P ik heb gelukkig een hele fijne mee denkende arts die dan ook nee denkt over de dosering).

xLV
Berichten: 157
Geregistreerd: 30-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-22 16:57

Tieme schreef:
En wat voor een ruwvoer geef je?
Mijn paard doet het bijv slecht op kuil en voordroog wat een beetje nattig is.

Dierenarts en voedingsdeskundige gaven aan dat je een paard met maagproblemen het liefste geen ingepakt ruwvoer geeft. Dus niet wat in plastic zit tenzij het eem tijdje op het land gelegen heeft voordat het ingepakt werd.
Dus het moet goed droog hooi zijn.


Die van mij krijgen gewoon hooi niet uit pak :)

xLV
Berichten: 157
Geregistreerd: 30-05-15

Re: Terugkomende maagzweren help..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-22 16:58

Bedankt allemaal voor de goede tips en adviezen!! Ik neem ze zeer zeker mee!! :)

Alik

Berichten: 840
Geregistreerd: 21-02-09
Woonplaats: Twente

Re: Terugkomende maagzweren help..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 17:47

Ik heb het afgelopen jaar ook veel zorgen gehad om maagzweren bij mijn pony.

Qua voer heb ik haar speedibeet, slobber en maagcompositum gegeven. Niet eens hele grote hoeveelheden.In het begin wel maar zodra het beter ging en ze ook weer beter ging eten afgebouwd naar 100 gr droog van beide. De maagcompositum heb ik uiteindelijk ook helemaal afgebouwd.

Daarnaast heb ik haar eerst een korte kuur Omeprazole gegeven zoals ze standaard voorschrijven. Daarna kwam het toch weer terug. Ik kwam erachter dat ze op een paar humane pillen Omeprazole heel goed reageerde wat ik vertaald heb naar kleine beetjes van de Omeprazole via de DA. Ik gaf haar voor 50kg paard per dag. Dat werkte heel goed en is ook financieel makkelijker langer vol te houden.

Toen het allemaal goed leek te gaan heb ik haar ook weer luzerne gegeven en daar ging het weer even helemaal mis. Dat geef ik nu dus maar gewoon niet meer. Ze staat 24/7 buiten op de wei en met nu ook onbeperkt hooi bijgevoerd in een stabiele kudde. En vooralsnog werkt dit allemaal erg goed.

Wanneer we iets gaan doen waarbij we stress verwachten, dan geven we haar d'r dagelijkse portie krachtvoer, muesli, beetje slobber, rode biet en lijnzaadbrokken. En heel soms geef ik ook preventief dan een beetje Omeprazole. Ik heb standaard zo'n spuit in de kast zodat ik altijd kan geven wanneer nodig .

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en succes met de bestrijding !

Julia
Berichten: 24743
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 17:54

c_alsemgeest schreef:
Geen, lucerne is sowieso ook vrij zuur naast het scherp is.
Je kan dan beter kiezen voor pavo Daily Plus.
Ook een grassige mix en daarin ook meteen een supplement die maagzuur iets kan neutraliseren.

Gewoon hooi, of maximaal voordroog als ruwvoer. Is ook meer passend over het algemeen.

Je kan daarnaast ook kiezen voor een lichte omeprazol onderhoudskuur in korrels, Abler is vrij goedkoop als je het uit America besteld.
Dit laatste kan je eventueel in overleg met je veearts besluiten (mits je een veearts hebt die er voor open staat als je het af neemt elders :P ik heb gelukkig een hele fijne mee denkende arts die dan ook nee denkt over de dosering).

Het is rijk aan calcium en magnesium wat juist een beschermende werking heeft. Er zijn meerdere wetenschappelijke onderzoeken die uitwijzen dat luzernebrok een heel geschikt voer is bij maagzweren. Gehakseld inderdaad te scherp, maar geperste brokjes bieden hierbij wel een hele fijne uitkomst.

@ TS, je kunt ook eens De Paard & Gezondheid podcast luisteren. Aflevering 36 gaat o.a. over voedingsmiddelen en maagzweren en aflevering 1 staat geheel in het teken van maagzweren. Wie weet heb je er wat aan!

Annemarievzr

Berichten: 265
Geregistreerd: 01-05-11
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: Terugkomende maagzweren help..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 18:44

Ik zag dat Ninx mastic horse aanraadde. Ik geef dat ook en ben er heel tevreden over!