Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 42 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Gezonde bron extra eiwitten

 
Profiel   

Hoi,

Mijn haf is deze winter afgevallen. Was ook nodig. Nu is hij mooi op gewicht (zowel dierenarts als osteopaat geven dat aan). Hij mag echter niet meer afvallen. Zijn bespiering is helaas ook afgenomen. Ik voer heel arm hooi, als in: er zit echt niks in. Vooral eiwitten is heel laag. Op moment voerde ik zelf 0,5 kilo mijten Optiform en 0,5 kilo Agrobs Luzernecobs bij plus een balancer om het arme hooi op te waarderen. Ik heb alleen het idee dat het weinig doet.
Wat is nu een gezonde bron van eiwitten om hem bij te voeren? Ik lees veel tegenstrijdige berichten over soja. Daarnaast ook weer veel positieve dingen over erwtenpoeder. Zelf vond ik qua samenstelling de voermeesters Rust en Herstel heel interessant, maar haak dan weer af op ingrediënten.
Iemand tips?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 22:53 



 
Profiel   

Ik geef sojaschroot, vind het een mooie samenstelling van aminozuren en 47% eiwitten. Aminozuren mis ik bij de andere twee die nu volgen. Met sojaschroot hoef je dus niet nog extra aminozuren te geven.

Ik heb nog liggen, Makana lijnzaadcake. Ook redelijk hoog met 30% eiwitten.

Bruine rijsteiwit vind ik ook een mooie met 80% eiwit. Ik weet alleen niet goed hoe de dikke darmen daarmee om gaan. https://www.bulk.com/nl/bruine-rijsteiw ... ngredients

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 22:58 



 
Profiel   

Wel interessante eiwitbronnen! Hoeveel voer je van de sojaschroot?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 23:04 



 
Profiel   

Ik geef 200gr per dag icm 200gr Victorious secret brokjes. Daarmee kom ik samen op een mooie samenstelling van oa eiwitten en aminozuren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 23:10 



 
Profiel   

Ik voer hier Mijten Bodybuilder bij

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 23:25 



 
Profiel   

ik geef ook bodybuilder.
je kunt ook kijken naar coolstance copra.
maar geef anders meer van die luzernecobs die je hebt?
en zou ook even kijken of je sowieso wel aan genoeg vitamines komt,
anders beter een balancer gaan voeren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 07:10 



 
Profiel   

Voer je 500 gram van de Mijten en 500 gram van de luzernecobs, of van allebei een halve schep? In beide gevallen is het niet veel, dus zou ik eerst kijken of je de hoeveelheid van je eigen voer wat kunt ophogen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 07:14 



 
Profiel   

Ik voer de Bergwiesen Mash van Marstall voor extra eiwitten, super fijne slobber! Is ook laag in suiker/zetmeel.

Edit: aanvulling


Laatst bijgewerkt door Eapy op 28-01-22 07:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 07:18 



 
Profiel   

ellepel schreef
ik geef ook bodybuilder.
je kunt ook kijken naar coolstance copra.
maar geef anders meer van die luzernecobs die je hebt?
en zou ook even kijken of je sowieso wel aan genoeg vitamines komt,
anders beter een balancer gaan voeren?



Balancer krijgt ie er al bij :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 07:41 



 
Profiel   

Hilli schreef
Voer je 500 gram van de Mijten en 500 gram van de luzernecobs, of van allebei een halve schep? In beide gevallen is het niet veel, dus zou ik eerst kijken of je de hoeveelheid van je eigen voer wat kunt ophogen.


Ja van beide 500 gram, kilo in totaal per dag. Maar van beide mag veel meer gegeven worden. Omdat hij van lucht al dik werd, was ik wat voorzichtig in de volumes. Maar zal starten met deze eens ophogen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 07:42 



 
Profiel   

Ik geef erwteneiwit of rijsteiwit, zo’n 100 gram per dag en gemicroniseerd lijnzaad , zo’n 80 gram per dag, verder nog extra aminozuren.
Dit wel voor een pssm paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 07:53 



 
Profiel   

Ik gaf ook sojaschroot maar ik kwam er recentelijk achter dat er veel suiker in zit. Ik ben daar echt van geschrokken. Bodybuilder van mijten zit qua suiker ook niet echt laag. Ik zoek dus ook nog. Heb nu luzernebrok van metazoa besteld maar die heeft wel een veel lagere waarde dan soja qua eiwit. Dat erwteneiwitisolaat schijnt dan weer een soort beslagpapje te worden dus hoe ik dat moet voeren zie ik nog niet zo. Coolstance copra heb ik ook maar daar zie ik minder resultaat van dam gehoopt. Heb naast de luzernebrok ook gemicroniseerd lijnzaad besteld als extra vetbron. Hoop dat beiden wat gaan doen. Dus ik lees graag even mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 08:05 



 
Profiel   

Van welk merk voeren jullie gemicroniseerd lijnzaad bij?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 08:11 



 
Profiel   

Shalimar schreef
Ik gaf ook sojaschroot maar ik kwam er recentelijk achter dat er veel suiker in zit.


Waar haal je dat vandaan dan? Bij mijn weten zit er helemaal geen suiker in, lijkt me gezien het proces waaruit het schroot uiteindelijk overblijft ook niet heel waarschijnlijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 08:19 



 
Profiel   

Agrobs Myo Protein Flakes staat hier om ze even iets extra's te geven als het nodig is.
Wel aan te maken met water.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 08:27 



 
Profiel   

Wat ik in mijn grondstoffenlijstje zo zie bevat sojaschroot 10% suiker en 1% zetmeel. Vergelijkbaar met gemiddeld hooi dus.

Meestal begin ik bij paarden (van ±500kg) met 200g sojaschroot (wel eerst 4 dagen 100g), sommige paarden moeten wat meer (de basisbespiering trekt niet helemaal bij), sommige wat minder (als de stal erg naar ammoniak begint te ruiken). Dit is afhankelijk van het paard zelf, van het ruwvoer, de overige bijproducten en de arbeid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 08:28 



 
Profiel   

Shalimar schreef
Ik gaf ook sojaschroot maar ik kwam er recentelijk achter dat er veel suiker in zit. Ik ben daar echt van geschrokken. Bodybuilder van mijten zit qua suiker ook niet echt laag. Ik zoek dus ook nog. Heb nu luzernebrok van metazoa besteld maar die heeft wel een veel lagere waarde dan soja qua eiwit. Dat erwteneiwitisolaat schijnt dan weer een soort beslagpapje te worden dus hoe ik dat moet voeren zie ik nog niet zo. Coolstance copra heb ik ook maar daar zie ik minder resultaat van dam gehoopt. Heb naast de luzernebrok ook gemicroniseerd lijnzaad besteld als extra vetbron. Hoop dat beiden wat gaan doen. Dus ik lees graag even mee.

Ongeveer 10 procent in sojaschroot. Vind je dat veel? Dat zit ook in hooi.

Erwteneiwitten is gewoon poeder dan doe je dus gewoon over het voer of door slobber en eten ze zo op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 08:35 



 
Profiel   

Ik voer erwteneiwit (https://www.bulk.com/nl/erwteneiwitisolaat.html) van bulk

Merk duidelijk resultaat met maar 30 gram per dag. Meng het gewoon door de vitaminekorrel heen, wordt hier heel makkelijk gegeten.

Heb hier voor gekozen omdat die van mij IR is, zo voer je het minste extra en toch wat ze nodig zijn. De DA was hier erg tevreden over dit product en het resultaat.

Andere oplossing die geboden werd was luzerne (veel, 1.5kg/dag!) bijvoeren, maar daar gaat die van mij niet lekker op en het is erg duur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 08:36 



 
Profiel   

Mijn paard krijgt spirulina, bevat ook veel eiwit en nog gezond ook. Ik gaf het voor iets anders maar hij kon ook nog wel wat spieropbouw gebruiken dus ik ben het door blijven geven. De dure equitop myoplast bestaat ook grotendeels uit spirulina. Evt met esparcette daar is een paard op stal goed van opgeknapt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 08:43 



 
Profiel   

lieke2 schreef
Van welk merk voeren jullie gemicroniseerd lijnzaad bij?


Van pure feed, daar heb ik al mijn voer van, dus dat gelijk mee met voerinkopen

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 09:04 



 
Profiel   

Carli Wafer werkt erg goed. Je moet wel dagelijks een volle emmer bij geven.

Zitten geen toegevoegde suikers in. Enkel luzerne en wat Spelt en dat geperst in blokjes.
Je hebt het ook van andere merken maar de crux is niet te zuinig voeren dus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 09:08 



 
Profiel   

Ik lees graag even mee. Van te dik naar oké nu (nou ja, moet niet schraler), maar ook wat minder spier (ouder paard). Ik geef nu mio flakes erbij, maar slechts 2 handjes (droge handjes) want anders moet ze het niet meer...

Verder idd arm hooi onbeperkt, weide hooi beperkt. Balancer en safe and sound voor beetje structuur.

Wordt sojaschroot een beetje makkelijk gegeten?

Luzerne durf ik mijne niet bij te geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 09:34 



 
Profiel   

Die van mij, die de woorden "lust ik niet" heeft uitgevonden :+ eet de sojaschroot graag. Toch ben ik door MarliesV nu benieuwd hoe hij erwteneiwit, (of evt rijsteiwit, moet me nog even verdiepen) zou eten, daar lijk je minder van te hoeven geven. Dat zou voor mij logistiek gezien wel handig zijn, want dat heb je in kleine zakken. Sojaschroot is meteen een zak van 20 kilo, dat zou me een voerton schelen, ik bewaar al mijn voer etc thuis dus best interessant :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 09:45 



 
Profiel   

Sandra_H schreef
Die van mij, die de woorden "lust ik niet" heeft uitgevonden :+ eet de sojaschroot graag. Toch ben ik door MarliesV nu benieuwd hoe hij erwteneiwit, (of evt rijsteiwit, moet me nog even verdiepen) zou eten, daar lijk je minder van te hoeven geven. Dat zou voor mij logistiek gezien wel handig zijn, want dat heb je in kleine zakken. Sojaschroot is meteen een zak van 20 kilo, dat zou me een voerton schelen, ik bewaar al mijn voer etc thuis dus best interessant :)


Mocht je in de buurt wonen, mag je best een paar porties hier ophalen.

Ik koop dit in zakken van 5 kg, dus met 1 zak doe ik 5kg/30gram= 166 dagen
In verhouding dus goedkoop en makkelijk om te geven, het is een schepje poeder (iets klef poeder).

Die van mij eet ook lang niet alles, dingen als kurkuma en zo geprobeerd in het verleden, dat laat ze vrolijk liggen. Maar dit eet ze samen met haar probiotica, Marstall en wat brandnetelblad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 10:01 



 
Profiel   

Sojaschroot is hoo gin eiwitgehalte en wordt in vele paardenvoeders gebruikt om het eiwitgehalte op te krikken.
Persoonlijk ben ik er niet langer een fan van sinds ik een hormonale merrie heb, die ondanks dat haar muesli verder graanvrij was veel te fel werd.
Zelf verkies ik eerder iets met rijstzemelen (rice bran) of een suplement van spirulina en meer luzerne ipv soja.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 10:16 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 42 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen