Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 45 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe lang stalrust na koliekoperatie?

 
Profiel   

Vorige week dinsdag is mijn merrie geopereerd van koliek (verstopping en verplaatsing van de dikke darm). Als er geen onverwachte complicaties optreden (ze had ook een dagje koorts, maar dat kan een virusje geweest zijn), mag ze overmorgen naar huis.

Nu had ik in mijn naïviteit gedacht dat ze dan direct op de paddock mocht, maar als ik even google, zie ik toch wel behoorlijk lange stalrust.

Natuurlijk zal ik overleggen met de dierenartsen in de kliniek en thuis, maar ik vroeg me af hoe lang jullie paarden op stal moesten na een koliekoperatie, en wie het aangedurfd heeft om een paard "te vroeg" buiten te zetten?

Ik zie dat ze nu in de box toch al goed gaat liggen en rollen, en ze gaat ook niet snel uit haar plaat, zeker niet als ze iets te eten heeft, dus als ik de boxrust wat kan inkorten, doe ik dat graag, zeker aangezien ik buiten ruwvoerautomaten heb waardoor ik haar minder lang zonder ruwvoer moet zetten.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 21:49 



 
Profiel   

Hier 2x meegemaakt, minimaal 8 weken stalrust was het advies vd arts. Bij alle twee de nachten op stal en overdag in een kleine paddock van 6 bij 6, uiteraard alleen. Ging uitstekend, ik geloof niet in stalrust bij dit soort dingen(uiteraard wel paard en accomodatie afhankelijk)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 21:52 



 
Profiel   

Ik zou netjes het advies van de kliniek volgen. Als de buikwand scheurt dan heb je grotere problemen. een kliniek heeft er
veel ervaring mee en de meeste mensen die hier gaan reageren hebben er veel minder ervaring mee. Er is een topic van 2 jaar geleden ([MD] Mijn meisje ligt op de OK, duimen jullie mee?) waar verschillende koliek operaties besproken zijn ook met het revalidatie proces. misschien dat je daar nog informatie uit halen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 22:11 



 
Profiel   

Ik zou echt de boxrust aanhouden die de kliniek voorschrijft en niet eigenwijs zijn. Als ze zich op je eigen stal niet rustig houdt in een box, verplaats haar dan naar een andere stal waar veel paarden op stal blijven. Als de peesplaat niet goed dicht gaat, zit je met een groot probleem. Dan kan je een hernia krijgen, met een nieuwe operatie tot gevolg en weer opnieuw die boxrust.
Ook in een box kan je trouwens onbeperkt voeren met een slowfeeder... Dat heeft ze nu vast wel even nodig na zo'n heftige operatie.
Echt, die boxrust in zo'n geval is niet voor niets! Dat een ander geluk heeft met het buiten zetten op een paddockje van 6 x 6 ( of 3 x 3) wil niet zeggen dat jij ook dat geluk hebt.
De mijn moest nog langer boxrust omdat ze er een MRSA bacterie bijgekregen had. Die maakte dus dat het gehechte gedeelte vertraagd genas. Dat kwam uiteindelijk op 3 maanden. Ze mocht zelfs haar box iet uit om de stal uit te mesten...
Sterkte hoor!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 23:42 



 
Profiel   

Mijn veulen is 21 november met 7,5 maand oud geopereerd aan koliek.

Advies; 3 maanden boxrust en wandelen aan de hand. Hoe ga je een veulen vertellen dat hij zich moet gedragen? Nee niet dus… Ik heb hem 2x uit zn stal gehaald maar dat was simpelweg gewoon gevaarlijk..

Hij was écht wild op stal, bokken, steigeren, rennen etc. In overleg met mn arts mocht hij naar buiten op een klein stukje. 1 maal gedaan, hij ging zo uit zn plaat dat ik m weer op stal heb gezet en hem er pas uit haal als het écht mag.. ookal voelen ze zich fit, aan de binnenkant heeft het echt wel meer tijd nodig. Ik heb het dus wel gedaan maar daarna ben ik weer keihard terug gekomen van mn idee :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 00:41 



 
Profiel   

@xsensibel, een veulen is natuurlijk een ander verhaal. De mijne wordt er 20 dit jaar, en is best verstandig (afgezien van haar vraatzucht natuurlijk :( )

Ik heb zopas al een plan bedacht om één van de ruwvoerautomaten op stal te zetten, dus dat maakt het al wat makkelijker als ik dan weer uit werken ben (want zal nog wel eventjes niet op volle rantsoen staan vrees ik, krijgt nu na een week maar heel weinig te eten).

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 04:08 



 
Profiel   

Hele andere situatie maar de mijne had botbreuken in haar ribbenkast en moest ook absoluut minimaal 10 weken op boxeust. Mocht ook niet wild wezen of rennen. Wat ik gedaan heb is de aan stal grenzende paddock ombouwen tot doolhof met korte paden, ik meen 2,5 meter breed, en relatief scherpe hoeken zodat rennen niet interessant was. En helemaal vol met vermaak (aka eten). Vriendjes er naast en ze heeft het 3,5 maand uitgezongen in haar doolhof.

En dat hoeft natuurlijk niet aan een stal vast, kan ook prima in een gewone losse paddock.

Echter zou ik indien mogelijk wel zolang mogelijk aanhouden wat je arts zegt. Mijn paard vond boxeust na 3 dagen wel mooi geweest en is toen begonnen met het onderzoeken van alle ontsnappingswegdn. Inclusief over wanden klimmen, wanden eruit proberen te meppen en personeel klem zetten. Normaal een van de liefste paarden maar ze werd bloedlink.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 09:28 



 
Profiel   

Ik kan het alleen maar met Jet eens zijn... please hou je aan het voorschrift van de kliniek... ik heb nu 2,5 week geleden voor de 2de keer een koliekoperatie laten uitvoeren en ik heb helaas alle ellende gehad met mijn pony van mrsa bacterie, buikwandbreuken, verkleving, tot aan nu zelfs een bypass... je kunt zo’n enorme ellende krijgen als de peesplaat niet netjes geneest....

Na de eerste operatie mocht mijn pony na 3 tot 4 maanden weer voor het eerst buiten op een mini-weitje, maar het zal je verbazen hoe veel gekker ze daar kunnen/willen doen, terwijl de stal net zo groot is en daar gedroeg ze zich keurig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 09:52 



 
Profiel   

bij mij werd 4 mnd aanbevolen, helaas heeft het dier het niet gered. je kan mss ook aan je stal een klein uitloopje doen en dan afwisselen??dan komt het dier iig nog wel buiten voor een frisse neus maar kan t niet gek doen.. kan je afwisselen met paddock en stal. Overigens vind ik het wel bijzonder dat het voor de operatie jouw niet gemeld is, bij mij vroegen ze meteen of mijn paard er een was die een 4 mnd bosrust zou aankunnen.en hebben ze mij echt gewezen op het lange revalidatieproces.
sterkte

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 10:10 



 
Profiel   

Bedankt voor de tips!

Ben vandaag nog eens langs geweest, en als de wonde er morgenvoormiddag goed uitziet, mag ze naar huis!

Ze hebben het maar over een maand boxrust, dat is wel te overzien. En ze mag wel stappen aan de hand, zelfs grazen (heeft al 6 maand geen gras meer gehad sinds haar derde bevangenheid, maar kliniek zegt dat het gras nu erg arm is). Beweging zal sowieso nodig zijn, ze heeft wel wat stalbenen intussen.

@Jet, voor nu lijkt het op de kliniek wel te lukken met onbeperkt hooi, ze laat een deel liggen, maar als ze stilaan weer de oude wordt (en oude eetgewoontes) zal ik dat niet meer riskeren, zeker met haar verleden van hoefbevangenheid (en nee, ze is niet eens insulineresistent). Maar "gelukkig" had ze zoveel overgewicht dat ze zelfs na de operatie nog behoorlijk mooi op gewicht lijkt te staan. Ik kon zelfs geen ribben voelen, laat staan zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 21:58 



 
Profiel   

hwn schreef
Bedankt voor de tips!

Ben vandaag nog eens langs geweest, en als de wonde er morgenvoormiddag goed uitziet, mag ze naar huis!

Ze hebben het maar over een maand boxrust, dat is wel te overzien. En ze mag wel stappen aan de hand, zelfs grazen (heeft al 6 maand geen gras meer gehad sinds haar derde bevangenheid, maar kliniek zegt dat het gras nu erg arm is). Beweging zal sowieso nodig zijn, ze heeft wel wat stalbenen intussen.

@Jet, voor nu lijkt het op de kliniek wel te lukken met onbeperkt hooi, ze laat een deel liggen, maar als ze stilaan weer de oude wordt (en oude eetgewoontes) zal ik dat niet meer riskeren, zeker met haar verleden van hoefbevangenheid (en nee, ze is niet eens insulineresistent). Maar "gelukkig" had ze zoveel overgewicht dat ze zelfs na de operatie nog behoorlijk mooi op gewicht lijkt te staan. Ik kon zelfs geen ribben voelen, laat staan zien.



Het gras is nu absoluut niet arm.
Juist nu zit er zoveel suiker opgeslagen in de korte sprieten die weer willen gaan groeien terwijl het nog niet warm genoeg is.
Pas aub heel erg op daarmee.

Verder met koliek operatie geen ervaring

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 23:11 



 
Profiel   

Wij moesten 3 maanden boxrust met wel stappen opbouwen naar drie keer per dag 30 min en hij mocht ooo in de molen. Kreeg gisteren nog complimenten van de dierenarts over het (niet aanwezig zijn van het litteken)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 23:23 



 
Profiel   

Ik zou je sowieso écht aan je advies van je dierenarts houden. En anders alles in overleg doen. Als er iets fout gaat ben je terug bij af of kan je afscheid nemen

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 00:01 



 
Profiel   

Misschien een andere insteek, ook handig als tip voor medelezers misschien .
Als je paard onrustig wordt in een gesloten box kan je misschien de deur open houden naar de paddock toe, maar met 2 of 3 linten (paard afhankelijk) voor de opening werken.

Ik heb dit moeten doen bij een schuilstal op de weide. In een gesloten box werd de pony knettergek met nat staan van het zich opjagen, zelfs met andere paarden mee binnen (met tralies tussen beide stallen dus elkaar ook kunnen zien en aanraken met de neuzen) . Terug in de wei gezet maar dan in de schuilstal daar 2 linten voor met stroom op. En geen onrust meer gehad.
(pony moest minimaal 2 weken boxrust ivm wonde op bovenbeen)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 07:21 



 
Profiel   

@Art_Ificious, ik denk dat ze zich wel zal gedragen (denk dat mijn andere paarden eerder zullen proberen binnenkomen om bij haar te zijn :) ), maar ze is sowieso een paard dat zelden of nooit rent of uit haar plaat gaat.

Ik zal wel navragen of ik haar in de tussenpaddock (is nog geen 5x10m) mag zetten als ik bijv. uitmest, dan kan ze toch eventjes rondscharrelen.

En ook nog overleggen met mijn dierenartsen thuis, want in de kliniek is het nu een andere dierenartse dan vorige week, en die is wat ouder en mss meer van de oude stempel.

Maar zoals ik al zei: een maandje valt best mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 09:05 



 
Profiel   

Ik vind het wel bijzonder dat de mensen in dit topic die hun paarden recent hebben laten opereren 3 maanden op boxrust moesten en bij die van jou is het advies 1 maand.
Ik zou er dan stiekem toch rekening mee houden dat het langer kan worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 15:31 



 
Profiel   

Is het misschien mogelijk om een soort buitenstal te maken? Dat ze net aan kan scharrelen? Dat zou ik dan ook overleggen met de dierenarts.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 15:48 



 
Profiel   

Bedenk maar even hoe mentaal belastend boxrust is (ook voor jezelf) zonder vertier, want uiteindelijk ben je op alles uitgekeken. Ik zou zelf kosten wat het kost buiten willen hebben. Dan maar klein stukje oid.
Ik heb meegemaakt dat des te langer de stalrust, zelfs na een paar dagen. Des te gekker gaan ze doen buiten. Ook de aller rustigste. En dan zie je pasta’s voorbij komen of verdovende muisjes omdat ze niet normaal kunnen doen.

Tegenwoordig adviseren ze vaak boxrust, misschien goed voor de wondgenezing maar over het algehele welzijn van het paard vind ik het vrij belastend!!

Maar goed.. het jouw paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 15:48 



 

Bralindy schreef
Bedenk maar even hoe mentaal belastend boxrust is (ook voor jezelf) zonder vertier, want uiteindelijk ben je op alles uitgekeken. Ik zou zelf kosten wat het kost buiten willen hebben. Dan maar klein stukje oid.
Ik heb meegemaakt dat des te langer de stalrust, zelfs na een paar dagen. Des te gekker gaan ze doen buiten. Ook de aller rustigste. En dan zie je pasta’s voorbij komen of verdovende muisjes omdat ze niet normaal kunnen doen.

Tegenwoordig adviseren ze vaak boxrust, misschien goed voor de wondgenezing maar over het algehele welzijn van het paard vind ik het vrij belastend!!

Maar goed.. het jouw paard.


Die van mij heeft ruim 2 weken op stal gestaan. Niks aan et handje. Deed niet gek niks. Terwijl ie echt wel uit z'n plaat kan gaan. Zegt dus nog niks.

Ik heb me echter nog nooit aan boxrust gehouden. Gwn op een kleine paddock. Heb gezien dat ie er smerig van word, zich verveelt, vervelend word. Voernijd word erger. Die van mij mocht absoluut niet gek doen. Maar het is nou eenmaal een dier en ik nam er risico en tis goed gegaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 16:03 



 
Profiel   

Fijn dat de operatie goed is gegaan. Blijft lastig, hangt ook van de ingreep ansich af, hoe wat waar locatie en 'afdichten' etc. In overleg met de Da's de boxrust naar buiten verplaatsen op droge(re) momenten. Mits ze zich mag verplaatsen een paar meter. Anders met uitmesten en eerst aan de andere kant (buitenkant) van de box parkeren of andere box ernaast en tegenover en dan uitbouwen.
En als je go hebt.. Dus die middenpaddock van 5x10 door midden met draadje de eerste tijd en paaltjes, slowfeeder en ander 'lekkers' wat mag en waar niet te veel suiker in zit, desnoods 2x per dag kwartiertje beginnen met opbouwen en desnoods aan halstertouw vastmaken binnen die halve paddock op 5x5 meter en dan per keer opbouwen qua tijd, kijken hoe het gaat, wilgentakken erin (als het mag), dan houd je er ritme in en en langzaam losmaken na paar weken of e.d. En die eerste paar keer desnoods vasthouden en erbij blijven. Succes, hangt ook van het paard zelf af :j Mentaal herstel is na x weken ook belangrijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 16:09 



 
Profiel   

Gewoon overleggen. Boxrust wordt vaak aangeraden omdat boxen gewoon nog steeds standaard en ook handig zijn.
Als jouw paard rustig blijft in een 4x4 paddock of stukje wei, dan is dat beter dan rondjes rennen door de stal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 16:49 



 
Profiel   

Ze is intussen een dagje thuis, en doet t wel goed met haar boxrust. Bij het stappen aan de hand is ze braaf, de eerste keren wat explosiever (wat schrikkerig, maar eerder een excuus om te proberen te rennen) maar na een klein sprongetje blijft ze weer netjes bij mij.

Wel moeilijk om haar stalbenen helemaal kwijt te raken, en zal nog moeilijker worden vanaf dinsdag, omdat ik dan weer aan het werk ben (gelukkig ben ik wel thuis vanaf 14u, dus 2x stappen wordt zeker haalbaar).

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 20:41 



 
Profiel   

TS, hou je goed aan het advies van de arts. Dit is er niet voor niets, en in een box is er nou eenmaal minder ruimte om gek te doen. Op een kleine paddock zien ze wellicht de andere een keer gek doen en willen ze toch mee.
Ik had mijn merrie in de kneuzenpaddock na overleg met de dierenarts, 2x8 ongeveer. Die accepteerde het niet en is eruit gesprongen, toen was ik nog veel verder van huis en inmiddels is het mede door die actie de vraag of het nog goed gaat komen.

Voor stalbenen zijn er diverse goede oplossingen in de vorm van stalbandages, tegenwoordig hoef je niet zelf meer te bandageren, maar zijn er hele makkelijke met klittenband. Ik gebruik die van Back on Track.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 22:41 



 
Profiel   

Polly schreef
Ik vind het wel bijzonder dat de mensen in dit topic die hun paarden recent hebben laten opereren 3 maanden op boxrust moesten en bij die van jou is het advies 1 maand.
Ik zou er dan stiekem toch rekening mee houden dat het langer kan worden.


Ik denk dat het ook afhangt van de operatie: bij de mijne is er geen stuk darm weggehaald, enkel dikke darm leeggehaald en weer dichtgemaakt en daarna alles terug op zijn plaats gelegd. Verder ziet ze er prima uit, zelfs iets te energiek aan de hand, terwijl ze normaal een lammetje is, maar ze blijft wel verstandig: na één huppeltje heb ik haar terug bij me. Alleen stappen op de weg werd deze namiddag iets te link naar mijn zin, terwijl ze normaal bomproof is.

@Utixo, de uitgeschreven adviezen van de kliniek zijn duidelijk standaard adviezen. Zo mag ze bijvoorbeeld onbeperkt voordroog, en mag ze na 6 weken weer op de wei, twee zaken die voor haar een no go zijn aangezien ze al 3x bevangen geweest is.

Ik overleg met mijn huidige dierenarts, maar ben bijna zeker dat ze me na minder dan 4 weken al groen licht zal geven voor een kleine paddock. Morgennamiddag komt ze al langs voor een check-up, want dinsdag ga ik weer aan het werk en ik wil haar met een gerust hart kunnen achterlaten. De dierenartse heeft zelf nog op die kliniek gewerkt, en tegelijk kent ze mijn paard ook al een aantal jaren, dus ik vertrouw haar daar wel in (en ik vertrouw ook mijn eigen gevoel, maar ben in dit geval toch liever een klein beetje voorzichtiger).

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-22 17:23 



 
Profiel   

Bij mijn vorige paard, dat aan zandkoliek is geopereerd, was in eerste instantie het advies 6 weken boxrust. Doordat zij er een MRSA-bacterie bij kreeg is dat uiteindelijk 10 weken geworden. Die 6 weken mocht ze totaal niet uit de box, ook niet met uitmesten, niet om te stappen of iets. Die laatste 4 weken mocht ze wel de box uit om 5 meter te lopen naar een poetsplaats tegenover de box. Ik had haar op een andere stal ( andere staleigenaar, 15 km. verderop) geplaatst dan haar normale omdat ze gek zou worden als de andere paarden naar de wei gingen. Hier stonden er altijd minimaal 5 paarden om haar heem op stal en dat ging goed. Bij haar was het advies juist droog hooi, omdat dat beter zand mee afvoert dan voordroog.

De adviezen zijn overal anders, maar je zal jezelf wel voor je kop kunnen slaan als je haar te vroeg naar buiten doet en ze daardoor een probleem krijgt dat met de boxrust voorkomen had kunnen worden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-22 19:23 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 45 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen