ervaring met kijkoperatie bij darmproblemenen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maartje0987
Berichten: 97
Geregistreerd: 12-10-21

ervaring met kijkoperatie bij darmproblemenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-22 10:47

Mijn paard heeft al een tijdje een zere buik. Er zijn al diverse onderzoeken gedaan en veel is al uitgesloten alleen de oorzaak is nog niet gevonden. Wat we al hebben gedaan: echo diverse organen, foto buik, bloedonderzoek, echo baarmoeder en eierstokken, maagscopie, insuline opnametest. Nu wil de kliniek een kijkoperatie doen. Zijn er mensen die dit ook hebben laten doen bij hun paard en is daar wat uitgekomen.

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 10:23

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik zou het alleen laten doen bij een kliniek die er veel ervaring mee heeft. Ik ging er even naar zoeken en kwam bij dit artikel terecht: https://demorette.be/wp-content/uploads ... oscopy.pdf . Bij zo'n kliniek zou ik het wel laten doen, die hebben er zo te lezen al langere tijd ervaring mee, doen het dus regelmatig en zien dan ook al snel afwijkingen. Ik zou er erg op letten dat het niet bij een kliniek gebeurt die er geen of nauwelijks ervaring mee hebben.

Sterkte ermee hoor, het is heel rot als je paard zoiets heeft en er niet goed de vinger op te leggen is, wat er mis is.

maartje0987
Berichten: 97
Geregistreerd: 12-10-21

Re: ervaring met kijkoperatie bij darmproblemenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-22 15:08

Bedankt. Ik ga het artikel ff lezen. Hopelijk reageert er nog iemand die er wel ervaring mee heeft.

Plausibel
Berichten: 118
Geregistreerd: 07-01-22

Re: ervaring met kijkoperatie bij darmproblemenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 15:14

Is het niet wijs om een goede osteopaat naar je paard te laten kijken om er mogelijk achter te komen waar de blokkade zit?
De organen hangen zeer nauw samen met de zenuwen die door het ruggenmerg lopen en een goede osteo kan achterhalen waar die blokkade zit. Iedere wervel (zenuwen) is verbonden met hun eigen orgaan of regio in het lichaam. Zo kan worden achterhaald waar het precies zit.
Wellicht is zoiets minder ingrijpend dan een kijkoperatie?

Joysieee

Berichten: 1321
Geregistreerd: 12-05-12
Woonplaats: Delfgauw

Re: ervaring met kijkoperatie bij darmproblemenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 10:18

Geen ervaring met een kijkoperatie, maar bij mijn paard, met vergelijkbare klachten en ook heel veel zoeken, blijkt het probleem te zijn dat hij een glutenallergie heeft.
De dierenarts in Utrecht was oplettend en wilde hierop testen toen uit alle andere onderzoeken eigenlijk weinig kwam, maar paard wel duidelijk niet goed was. Hij werd toen inderdaad positief getest. Inmiddels zijn we 2 weken aan het behandelen... het wordt een lang proces, maar de vooruitzichten zijn niet heel slecht.
Wellicht is dit voor jou ook nog een optie om te doen. Dat is een stuk minder ingrijpend dan een kijkoperatie.

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: ervaring met kijkoperatie bij darmproblemenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 10:55

Hier ook een pony met een glutenallergie. Hij is super geholpen door Eric Laarakker.

Hij had een tijd dat hij iedere dag koliek had... Nu godzijdank niet meer. We zijn wel 2 jaar aan het zoeken geweest...