Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Jeuk, wat kan het zijn?

 
Profiel   

Hallo bokkers,
Ik en de da weten niet wat het kan zijn. Dus misschien hebben jullie goede tips.

New forest pony 19 jaar oud, word recreatief mee gereden. 24/7 buiten met schuilstal en onbeperkt toegang tot hooi. Ongeschoren maar geen extreem dikke vacht.

Voeding: hartog luzerne, pavo vital en sinds 6 weken pavo 18+.

Pony heeft sinds een maand ongeveer symetrisch kale open plekken op zijn billen, over zijn lichaam overal jeuk en sinds 2 weken kale plekken op zijn hoofd.

Wat is er tot nu toe gebeurd:

DA laten komen, volgens haar geen luizen, vlooien of mijten.
Deken (bucas smartex) moest af ivm lucht aan de huid. Wassen met betadine om de 2 a 3 dagen. DA heeft hem een spuit gegeven tegen de jeuk, dit heeft niks gedaan.

Na de betadine behandeling waren de wondjes dicht en rustig maar de jeuk bleef.

Weer contact gehad met de DA en deze gaf aan toch te behandelen voor luizen ondanks ik niks vind op de huid. Om het uit te sluiten.

Ik ben sinds een dag gestopt met de pavo 18+ omdat ik dacht dat pony daar misschien een allergie op heeft. Dit moet ik uiteraard even afwachten.

Ikzelf heb gedacht aan rainrot maar daar past jeuk weer niet bij.

Heeft iemand nog tips??
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 21:51 



 
Profiel   

Krijgt hij wortels of iets anders waar veel suikers in zitten? Dat kan ook jeuk veroorzaken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 22:08 



 
Profiel   

Nee. Hij krijgt alleen voor het rijden een snoepje. Verder probeer ik qua snoep of wortels op te letten

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 22:19 



 
Profiel   

Ik lees mee. Hier precies t zelfde tot bloedens toe.
Da voor een raadsel en wijzelf.
Van vlas afgehaald en op stro, van stro naar zaagsel niks hielp.
Van al het voer af en alleen hooi, ook geen verschil. Zo ook gewassen en behandeld voor luis en mijt. Krabsel gedaan geen uitkomst.
Om de paar dagen wassen geen effect.
En ook ingespoten door de da, ook geen effect. We zijn al een jaar aan het tobben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 22:20 



 
Profiel   

Schimmelinfectie?

Dan wassen met imaverol.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 22:20 



 
Profiel   

ClaudiaHS schreef
Schimmelinfectie?

Dan wassen met imaverol.

Vergeten te melden, ook dit al geprobeerd

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 22:21 



 
Profiel   

Spaansepony schreef
Ik lees mee. Hier precies t zelfde tot bloedens toe.
Da voor een raadsel en wijzelf.
Van vlas afgehaald en op stro, van stro naar zaagsel niks hielp.
Van al het voer af en alleen hooi, ook geen verschil. Zo ook gewassen en behandeld voor luis en mijt. Krabsel gedaan geen uitkomst.
Om de paar dagen wassen geen effect.
En ook ingespoten door de da, ook geen effect. We zijn al een jaar aan het tobben.

Oh dit geeft niet veel hoop. Vind de jeuk zo erg voor hem. Ik hoop dat jullie snel een oorzaak vinden

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 22:22 



 
Profiel   

Yenni schreef
ClaudiaHS schreef
Schimmelinfectie?

Dan wassen met imaverol.

Vergeten te melden, ook dit al geprobeerd


Een schimmelinfectie KAN heel hardnekkig zijn en lang duren voor het weg is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 22:28 



 
Profiel   

mijne krijgt jeuk van luzerne, ook een NF trouwens ( van 27) , van mee soorten voer trouwens. Krijgt nu mijten muesli voor sobere rassen en vitamine en dat gaat wel goed

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 22:29 



 
Profiel   

Hij krijgt al een 3kwart jaar luzerne.

Schimmelinfectie heeft hij 2 jaar geleden ook gehad.. dus daar zou hij voor beschermd moeteb zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 22:46 



 
Profiel   

Ik hoor regelmatig dat paarden jeuk krijgen van Pavo voer. Dus ik duim mee dat het daar aan ligt en het binnenkort vanzelf weg trekt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 22:48 



 
Profiel   

Is de omgeving waar het paard staat ook behandeld op mijt? Want alleen het paard behandelen heeft niet zoveel zin, dan is het zo weer terug.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 22:57 



 
Profiel   

Lopen er kippen bij? Zou dan ook bloedluis kunnen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 23:05 



 
Profiel   

Daar dacht ik ook aan inderdaad. Heb een soortgelijk verhaal achter de rug met mijn draver, en dat bleek na verschillende behandelingen de oorzaak. En zelfs nu op stal de kippen al een maand of vijf weg zijn, moet ik de omgeving nog steeds behandelen wanneer het warmer wordt. De eitjes/neten kunnen zelfs na zo'n lange tijd nog uitkomen. Het komt niet meer tot schuren tot bloedens toe, maar we zijn er hier wel extra alert op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 23:23 



 
Profiel   

marley93 schreef
Daar dacht ik ook aan inderdaad. Heb een soortgelijk verhaal achter de rug met mijn draver, en dat bleek na verschillende behandelingen de oorzaak. En zelfs nu op stal de kippen al een maand of vijf weg zijn, moet ik de omgeving nog steeds behandelen wanneer het warmer wordt. De eitjes/neten kunnen zelfs na zo'n lange tijd nog uitkomen. Het komt niet meer tot schuren tot bloedens toe, maar we zijn er hier wel extra alert op.


Precies.

Dat is heel hardnekkig en lastig te bestrijden. Ze zitten in kieren van hout en overleven daar.
Zijn ook minuscule beestjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 23:31 



 
Profiel   

Sinds 6 weken pavo 18 plus, sinds een maand overal jeuk. Misschien zit er iets in de pavo 18 plus waar je paard allergisch op reageert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 23:36 



 

Jetta schreef
Sinds 6 weken pavo 18 plus, sinds een maand overal jeuk. Misschien zit er iets in de pavo 18 plus waar je paard allergisch op reageert.

Daar zit behoorlijk wat eiwit in, sommige paarden reageren daar op met jeuk.
Persoonlijk ben ik geen PAVO fan als je paard jeukerig is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 23:40 



 
Profiel   

Jetta schreef
Sinds 6 weken pavo 18 plus, sinds een maand overal jeuk. Misschien zit er iets in de pavo 18 plus waar je paard allergisch op reageert.



Ik ga hierin mee.
Ben je meteen overgestapt naar de 18+ of heb je het eerst nog met het voer gemengd die je daarvoor had?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 00:04 



 
Profiel   

ChristinaROD schreef
Jetta schreef
Sinds 6 weken pavo 18 plus, sinds een maand overal jeuk. Misschien zit er iets in de pavo 18 plus waar je paard allergisch op reageert.



Ik ga hierin mee.
Ben je meteen overgestapt naar de 18+ of heb je het eerst nog met het voer gemengd die je daarvoor had?

Ik heb het rustig opgebouwd

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 00:27 



 
Profiel   

Dus jullie zouden evengoed behandelen tegen luis ondanks dat ik niks zie zitten? En van het pavo voer af?
Ik wist niet dat paarden daar jeuk van kregen.


Geen kippen in de buurt trouwens

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 00:29 



 
Profiel   

marley93 schreef
Daar dacht ik ook aan inderdaad. Heb een soortgelijk verhaal achter de rug met mijn draver, en dat bleek na verschillende behandelingen de oorzaak. En zelfs nu op stal de kippen al een maand of vijf weg zijn, moet ik de omgeving nog steeds behandelen wanneer het warmer wordt. De eitjes/neten kunnen zelfs na zo'n lange tijd nog uitkomen. Het komt niet meer tot schuren tot bloedens toe, maar we zijn er hier wel extra alert op.


Als de nacht temp wat hoger word een potje roofmijten bestellen en in mooie verstopplekjes van de luis strooien

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 00:33 



 
Profiel   

https://www.paardoptimaal.nl/luzerne/Het kan weken of maanden duren voordat een dergelijke reactie optreedt. Ook als je paard al geruime tijd luzerne krijgt en ineens jeuk heeft, zou dit nog steeds aan het voer kunnen liggen. Je kunt dit controleren door het voer dat luzerne bevat tijdelijk niet te geven en te kijken of de jeuk stopt. Als deze stopt kun je de conclusie trekken dat je paard reageert op luzerne – mits je niet meerdere dingen aangepast hebt. Als dit het geval is, is stoppen met luzerne voeren ook de enige manier om de jeuk te stoppen. Zalfjes en supplementen gaan dat niet oplossen omdat het van binnenuit komt. Als je paard jeuk blijft hebben kun je verder zoeken naar een andere oorzaak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 00:40 



 

Yenni schreef
Dus jullie zouden evengoed behandelen tegen luis ondanks dat ik niks zie zitten? En van het pavo voer af?
Ik wist niet dat paarden daar jeuk van kregen.


Geen kippen in de buurt trouwens


Veel paarden krijgen jeuk van PAVO

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 01:31 



 
Profiel   

Ik zou bij het voer beginnen, alleen nog de vitaminebrok geven en de rest weglaten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 11:07 



 
Profiel   

snorkel1986 schreef
marley93 schreef
Daar dacht ik ook aan inderdaad. Heb een soortgelijk verhaal achter de rug met mijn draver, en dat bleek na verschillende behandelingen de oorzaak. En zelfs nu op stal de kippen al een maand of vijf weg zijn, moet ik de omgeving nog steeds behandelen wanneer het warmer wordt. De eitjes/neten kunnen zelfs na zo'n lange tijd nog uitkomen. Het komt niet meer tot schuren tot bloedens toe, maar we zijn er hier wel extra alert op.


Als de nacht temp wat hoger word een potje roofmijten bestellen en in mooie verstopplekjes van de luis strooien


Wij sprayen altijd royaal veerust op het hout, dat werkt afdoende voor de uitgekomen beesten. En dat herhalen we dan iedere cyclus zeg maar. Wel als de beesten buiten zijn, natuurlijk :+
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 11:14 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen