Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Pavo FibreBeet + ?? & voedingsmethodeadvies gezocht

 
Profiel   

Hi iedereen!

Foxie is vandaag bij de osteopaat geweest een heeft een andere voeding aangeraden zodat ze wat beter op gewicht kan komen. Ze is schraal en loopt wat achter in de spieren. zij raadde de FibreBeet aan van Pavo en de LifeForce ELITE als supplement. Nou zag ik op de site van Pavo het volgende staan:

"Tip: vul vitaminen en mineralen aan!

Pavo FibreBeet valt onder de categorie ruwvoer en bevat geen toegevoegde vitaminen en mineralen. Voer je alleen Pavo FibreBeet naast je overige ruwvoer? Dan is aanvulling van vitaminen en mineralen aan te raden, bijvoorbeeld met Pavo Vital of de Pavo DailyFit koeken.
"

Ik heb nog nooit mensen gehoord over een vitaminen toevoeging bij een slobber. wat zouden jullie doen met deze combi? Ik zie door het bomen het bos niet meer.


Laatst bijgewerkt door Euridicey op 28-01-22 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 19:53 



 
Profiel   

Mijn ruin krijgt er ook pavo 18 plus bij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 20:07 



 
Profiel   

Volgens mij is fibrebeet een combi van een soort grasbrok met bietenpulp, want fibrenuggets zijn een soort grasbrokken en speedybeet is bietenpulp en fibrebeet is daar een combi van.

Het is een ruwvoermix die je kan voeren als aanvulling op je ruwvoer.

Ik voer het ook in combi met pavo vital voor de vitaminen en mineralen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 20:07 



 
Profiel   

Ja klopt idd! ben dus opzoek naar iets wat erbij kan voor de vitamintjes :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 20:09 



 
Profiel   

Nog een vraag, voermomenten:
Het liefste geef ik het voer zelf, maar ik kom niet 2x per dag op stal of op hetzelfde moment elke dag.
opties zijn dus:

- Staleigenaar geeft, maar dan overzie ik het niet, ze kan dan wel 2x per dag krijgen
- Ik geef zelf, maar dan krijgt ze 1x en het niet op hetzelfde moment of gelijk met de andere paarden op de stal, maar dan is er wel 100% garantie dat ze alles krijgt met de juiste hoeveelheid

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 20:15 



 
Profiel   

CoRiNa1983 schreef
Volgens mij is fibrebeet een combi van een soort grasbrok met bietenpulp, want fibrenuggets zijn een soort grasbrokken en speedybeet is bietenpulp en fibrebeet is daar een combi van.

Het is een ruwvoermix die je kan voeren als aanvulling op je ruwvoer.

Ik voer het ook in combi met pavo vital voor de vitaminen en mineralen.



fibrebeet is een combi van Bietenpulpvlokken (< 8% suiker) / Luzerne / Sojahullen GMO / Lijnzaad / Rietmelasse / Fenegriek


er zit dus geen grasbrok in :)

als je wilt weten wat je er bij moet geven dan staat dat er gewoon bij:
Pavo FibreBeet valt onder de categorie ruwvoer en bevat geen toegevoegde vitaminen en mineralen. Voer je alleen Pavo FibreBeet naast je overige ruwvoer? Dan is aanvulling van vitaminen en mineralen aan te raden, bijvoorbeeld met Pavo Vital of de Pavo DailyFit koeken.

lees even goed alle info op de site?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 20:25 



 
Profiel   

Dankjewel ellepel, ik had het zelf ook gelezen en gekeken naar de genoemde opties. Ik doelde meer op mensen die het of voerden of andere vitamine additieven gebruiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 20:27 



 
Profiel   

Wat voer je verder?

Je zal altijd je ruwvoer moeten aanvullen met een vitaminebrokje. Fibrebeet is fijn spul maar het is ruwvoer dus inderdaad aanvullen.

Ik heb een poosje in de winter steeds fibrebeet gegeven met pavo vital.

Als ik het nu geef voer ik geen vitaminen bij want die haalt die al uit de brok en muesli die standaard zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 20:35 



 
Profiel   

Zelfde doel hier; paardje mag meer vulling hebben.

Ik voer fibrebeet en van vitalbix slobber, active+ en daily complete.

Wat betreft de voermomenten, als ik 's middags kom maak ik de bakjes bietenpulp klaar en zet die dan voor de stal, zodat het stalpersoneel dat 's ochtens kan geven. De slobber maak ik vóór het rijden/longeren en dan kan ze die na het werken in de stal eten. Muesli + vitaminebrok krijgt ze een bakje van als ik weer vertrek naar huis. Alles in totaal 2x dus :)


Laatst bijgewerkt door Prima2Donna op 28-01-22 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 20:46 



 
Profiel   

Dat is een heleboel! Ik zit even te rekenen aangezien het advies is om niet meer dan 2kg krachtvoer per keer te geven. Het voedingsadvies op de site is heel breed. Van 100gr/100kg lg tot 1kg/100kg lg. Waar baseer jij de hoeveelheid op?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 20:48 



 
Profiel   

Ik geef hier mijn oudje van 28 jaar Fibrebeet, Pavo 18+, Daily Plus en Pavo Vital, naast onbeperkt hooi, waar hij nog wel wat van weg krijgt, maar dat zal vast niet veel meer zijn. Van ongeveer maart tot november/december staat hij ook op de weide overdag.

Wellicht een beetje ten overvloede voor jouw paard (lees: Wellicht, maar dat weet ik niet), maar ik ben blij met alles dat mijn oudje nog opneemt. :)

Ik geef het hier meerdere keren per dag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 20:49 



 
Profiel   

Toen mijn paard zeer dringend moest aankomen, kreeg hij 4x 1 volle schep droog gewogen fibrebeet per dag. Het zet echt ontzettend uit, dus ik zou zelf niet meer geven dan dat per keer. Dat is natuurlijk persoonlijk. Dat vulde ik aan met Pavo vital (vit en mineralenbrok). Daarnaast onbeperkt ruwvoer en overdag in een volle weide.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 20:51 



 
Profiel   

Euridicey schreef
Dat is een heleboel! Ik zit even te rekenen aangezien het advies is om niet meer dan 2kg krachtvoer per keer te geven. Het voedingsadvies op de site is heel breed. Van 100gr/100kg lg tot 1kg/100kg lg. Waar baseer jij de hoeveelheid op?

Ik geef (droog) 500gr fibrebeet, 750mL slobber, 150gr active+ en 100gr daily complete per dag. Beetje gekeken wat er op de zakken staat aan voedingsadvies voor een paard van 500kg en uitproberen wat het beste werkt. Zo gaf ik bijvoorbeeld eerst een periode 250gr fibrebeet en 500mL slobber, maar ze kwam nog niet lekker aan daarvan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 20:51 



 
Profiel   

boven op de 500gr fibrebeet geef je nog meer krachtvoer? Een additief voor vitaminen en mineralen snap ik, het klinkt alleen zo veel nu?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 20:53 



 
Profiel   

Nou ja, veel is het niet. De dagelijkse dosering Pavo vital is voor een gemiddeld paard een klein maatbekertje van zo’n tien centimeter hoogte. Dat is echt niet te vergelijken met de hoeveelheden die je moet geven van krachtvoer. Ik vind 't zelf altijd echt een muizenhapje := Ik zie zelf de fibrebeet als ruwvoervervanger (of nou ja, dat is het ook haha). Daar zit verder geen energie of vitaminen of mineralen in. Dat laatste zit wel weer in de vital (balancer), maar als je dus nog energie wilt aanvullen omdat je paard in het werk staat, voeg je krachtvoer toe.


Laatst bijgewerkt door beegee op 28-01-22 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 20:55 



 
Profiel   

slobber, active+ en daily complete is toch geen supplement? die bedoelde ik meer. Vital idd niks :p

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 20:56 



 
Profiel   

We kunnen eigenlijk geen advies geven als we niet weten wat je merrie eet.

Wat krijg je merrie nu voor voer?
En wil je de fibrebeet en elite als extra gaan geven of is het de bedoeling dat het totale menu veranderd?

Dus: wat en hoeveel ruwvoer krijgt je merrie en welke en hoeveel krachtvoer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 20:57 



 
Profiel   

Slobber is slobber, daily complete is zeg maar de Pavo vital maar dan van vitalbix. Dus dat er active+ gevoerd wordt kan ik me goed voorstellen hoor. Mijn paard krijgt momenteel Pavo vital, fibrebeet (gewoon omdat ie dat lekker vindt) en sportbrok. De vital omdat ik van de sportbrok niet genoeg geef om aan de dagelijkse vitaminen en mineralen te komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 20:58 



 
Profiel   

Foxie krijgt nu kuil over dag, precieze kg weet ik niet, maar ik weet wel dat het genoeg is.
Verder krijgt ze een mysterieuze brok waar ik de verpakking niet van kan vinden, maar het ziet eruit als een simpele volledige krachtvoer gemixt met Herbs and Fibre van equifirst. (Opmerkingen over dat ik het niet weet graag voor je houden, om deze hele reden ben ik hier ook mee bezig)

Ik wil het complete menu veranderen. Herbs en Fibre heeft weinig eiwitten en dat andere ken ik niet. Verder wil ik het liever zelf geven ipv de staleigenaar het laten doen.
Ik zoek dus een volledig complete krachtvoeding menu. Ben ondertussen lekker aan het researchen en kom al een eind op weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 21:02 



 
Profiel   

Euridicey schreef
boven op de 500gr fibrebeet geef je nog meer krachtvoer? Een additief voor vitaminen en mineralen snap ik, het klinkt alleen zo veel nu?

Nja het zijn allemaal spullen van vitalbix dus zonder toegevoegde zooi enzo. Verder krijgt ze 3x per dag hooi en een mini beetje brok van stal zodat ze niet overgeslagen wordt. Dit is echt niet veel hoor, zijn kleine bakjes muesli als het allemaal is afgewogen. Daily complete is vitaminebrok (beegee legt het goed uit) waar ze veel van mogen hebben en active+ geef ik wat van omdat die net een beetje extra geeft voor tijdens het rijden. Mijn paard is overigens 158cm en rond de 500/600kg schat ik. Wel vrij schraal nog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 21:18 



 
Profiel   

Fibrebeet is geen krachtvoer maar ruwvoer.
Dus als je er iets doorheen wil voeren voor de benodigde vitaminen en mineralen, hoef je die hoeveelheid niet mee te tellen.
Dit reageert in het maagdarmkanaal gewoon vergelijkbaar als je kuil dat die ook krijgt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 22:04 



 
Profiel   

Fibrebeet is inderdaad een ruwvoer en geen krachtvoer.

Dit zou je zelf kunnen voeren. De Pavo vital is een vitsminebrokje zou je dan klaar kunnen zetten en door je stalhouder kunnen laten voeren. Dan krijgt je paard ook wat als de rest wat krijgt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 01:33 



 
Profiel   

Ik geef nu een ruim jaar Fibrebeet gok ik zo. Mijn paard staat vrij sober en heeft niet tot nauwelijks krachtvoer nodig, dus ik gaf eigenlijk altijd een klein schepje Fibrebeet waarin ik de supplementen kon doen (voor longen en hoeven). Ik gaf daar zoals meerdere hier Pavo Vital bij voor de vitaminen en mineralen. Eigenlijk deed hij het daar al super op. Voor het idee deed ik er een handje brokjes van stal doorheen voor een klein beetje energie (verwaarloosbaar) en alleen bij intensieve Veluwe weekenden kreeg hij daar een beetje extra van. Nu na de verhuizing naar een andere stal heb ik dat handje brokken vervangen door de Pavo 18 plus. Heb het door elkaar gemengd (want maar één ton op stal) en daar lijkt hij het ook goed op te doen. In principe moet je natuurlijk op het oog gaan voeren (snel aankomen is minder voer, afvallen is meer voer). De eiwitten in de fibrebeet zijn top om het schrale eraf te halen en om spieropbouw te ondersteunen bij intensieve arbeid. De vital geeft daarbij alle vitamines die nodig zijn en wat je daarnaast nog bijvoert is puur ondersteuning qua energie en eventueel aankomen. De verhouding daarin vinden is waarschijnlijk even zoeken. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 02:50 



 
Profiel   

Mijn paard wat te mager staat krijgt 2x 1 kg fibrebeet ( droog gewogen )
Daarnaast 2x 500 gram gastro+ en 2x 500 gram draversbrok per dag.

In totaal dus 2 voer momenten.

De merrie die niet zoveel mag hebben krijgt 2x 200 gram speedibeet + half bekertje pabo vital

Het ligt dus echt aan je paard en je kunt altijd aanpassingen maken gedurende de maanden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 08:57 



 
Profiel   

ik dank iedereen voor alle tips en eigen ervaringen! ik ben er uit! Wat een gedoe ook. Vandaag ben ik gaan babbelen met een voedingsdeskundige in de winkel en heb een plan.
huidige krachtvoer nog even aanhouden, fiberbeet erbij geven en dan uiteindelijk over op een sportbrok.

Hartstikke bedankt iedereen!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 20:16 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen