Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 7 [ 161 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Stalgenoot voert haar paard Extreem weinig.

 
Profiel   

Hallo Iedereen,

(Ik weet niet of dit goed staat in deze categorie jullie mogen het verplaatsen.)

Vanavond voor de zoveelste keer was ik in de avond op stal om te rijden. Mijn paardje gaat elke avond op stal en heeft daar haar voer.
Naast onze rijbaan staat een oudere Fjord merrie van 24. Het was 20:00 uur en ze had haar hooi alweer op. Dat betekent dat ze tot de volgende ochtend 08:30 geen eten meer had. Ze heeft een inloopstal en ongeveer en halve rijbaan 20bij20 meter aan weide er aan vast.

Ik heb de eigenaresse gebeld en gezegd dat ik dit echt zielig vind. En dat het grens aan dierenmishandeling. Er kwam een flinke woordenwisseling tussen ons. Haar Fjord krijgt 2 keer per dag een action flexibele wasmand met hooi. Thats it....

Ik heb de staleigenaar gebeld, echter heeft deze de boel gekocht als investering voor de toekomst en totaal geen paardenverstand. Hij vaart op wat wij (stalhuurders) zeggen.

Ik hoor graag of er Bokkers in soortgelijke situaties hebben gezeten en wat ze hierin hebben ondernomen. Mijn stalgenootjes voeren de Fjord gewoon extra. (Misschien dat ze daarom denkt dat het goed gaat, ze is niet mager te noemen.) Alleen als de stalgenoten er niet zijn krijgt de fjord dus nagenoeg niks.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 21:49 



 
Profiel   

Hoe ziet de fjord eruit verder? Ik zou écht niet ongevraagd bij gaan voeren, misschien heeft de Fjord iets. Een of andere allergie, of misschien wordt hij snel dik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 21:55 



 
Profiel   

Heeft ie echt zekersteweten geen sprietje hooi, stro, gras, of takken oid meer te eten als ie z'n hooibak leeg heeft?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 21:56 



 
Profiel   

Sheran schreef
Hoe ziet de fjord eruit verder? Ik zou écht niet ongevraagd bij gaan voeren, misschien heeft de Fjord iets. Een of andere allergie, of misschien wordt hij snel dik.


Fjord heeft alleen erge zomer eczeem. En heeft in het verleden ooit bevangen gestaan. Ze voert extreem voedingsarm hooi van top kwaliteit. Dat krijgt ze dan ook extra.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 21:57 



 
Profiel   

Eatshay schreef
Heeft ie echt zekersteweten geen sprietje hooi, stro, gras, of takken oid meer te eten als ie z'n hooibak leeg heeft?


Nope. Niks om zich warm mee te houden -O- ;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 21:58 



 
Profiel   

UItgaande van 2% lichaamsgewicht aan hooi (1.75% DS, maar dat rekent lastig), fjord van 400kg zou dan 8kg hooi/dag moeten krijgen = 2x 4 kg , dus weeg die mand eens na.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 22:09 



 
Profiel   

Misschien oplossingen bieden? Als de Fjord niet te mager is, snap ik dat ze niet zo maar meer hooi wil voeren, zeker met een verleden van hoefbevangenheid. Ongevraagd (en vooral ook zonder mededeling) voeren vind ik ook niet gepast.
Wat je wel kan doen, is voorstellen om (betere) slowfeeders te gebruiken of het hooi over meer porties verdelen.
En dus duidelijk zijn in wat er door stalgenoten is bijgevoerd, want zo kan je als eigenaar ook geen goed oordeel maken over de voedingsbehoefte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 22:11 



 
Profiel   

noukie12 schreef
Sheran schreef
Hoe ziet de fjord eruit verder? Ik zou écht niet ongevraagd bij gaan voeren, misschien heeft de Fjord iets. Een of andere allergie, of misschien wordt hij snel dik.


Fjord heeft alleen erge zomer eczeem. En heeft in het verleden ooit bevangen gestaan. Ze voert extreem voedingsarm hooi van top kwaliteit. Dat krijgt ze dan ook extra.


Eigen hooi van de eigenaresse?

Of hooi van de stal?

Zomaar ongevraagd bijvoeren zou ik nooit doen! En zéker niet als de eigenaresse van de Fjord zelf haar hooi inkoopt. Want dan zit ze straks aan het einde van de maand ineens zonder hooi....

Als ze bijvoorbeeld uit gaat van 4 baaltjes per week en door jullie bijvoeren gaan er 5 baaltjes per week doorheen, dan klopt de berekening niet meer en dan komt er een moment dat het hooi eerder op is dan gepland.....


Gaat het om "gezamelijk" hooi en zit dit bij de stalling inbegrepen, dan zou ik eerst eens goed overleggen waarom ze zo weinig voert.

Grote kans dat de Fjord al dik wordt van de lucht of dat ze inderdaad vang is voor hoefbevangenheid.

Jullie kunnen nog de optie slowfeeder aandragen, dan kan dezelfde hoeveelheid gevoerd worden, maar is de Fjord er langer mee bezig.

Als er uiteindelijk écht niet mee te praten valt, kan je nog beter de dierenbescherming inschakelen dan zelf zomaar blijven bijvoeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 22:13 



 
Profiel   

noukie12 schreef
Eatshay schreef
Heeft ie echt zekersteweten geen sprietje hooi, stro, gras, of takken oid meer te eten als ie z'n hooibak leeg heeft?


Nope. Niks om zich warm mee te houden -O- ;(


Is het een idee om eens rustig face to face met haar in gesprek te gaan (da's wat anders dan bellen en over dierenmishandeling te beginnen, dat was misschien niet zo'n handige zet...), en te kijken of een andere manier van voeren mogelijk is? Mbv slowfeeders, of misschien dat iemand 's avonds nog wat zou kunnen geven? Plakje stro over de hele wei verdelen is ook nog een optie.
Ongevraagd extra gaan voeren vind ik in ieder geval behoorlijk ongewenst, zeker met een HB-verleden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 22:16 



 
Profiel   

tamary schreef
UItgaande van 2% lichaamsgewicht aan hooi (1.75% DS, maar dat rekent lastig), fjord van 400kg zou dan 8kg hooi/dag moeten krijgen = 2x 4 kg , dus weeg die mand eens na.


Ik denk dat het vooral dan gaat over dat het dier 12 uur zonder hooi staat, als hij het om 20.00 al op heeft en pas om 8.30 weer wat krijgt.

Ts, als de hoeveelheid (zoals hierboven) prima zou zijn, vraag de eigenaresse dan eens of ze het niet in een slowfeeder aan kan bieden. Dat scheelt al wat tijd. En die kan ze misschien ook voor jullie klaar zetten, dat een ander dat savonds nog geeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 22:20 



 
Profiel   

Wow, ik zou als eigenaresse van de fjord hier zo niet blij van worden. Denk je er alles aan te doen (da's een aanname, ik geef het toe) om je fjord en haar issues zo goed mogelijk te managen, gaan je stalgenoten je fjord stiekem bijvoeren en vindt er ook nog een het nodig om je telefonisch bijna van dierenmishandeling te betichten.

Als jullie als stalgenoten dit wat magere voerbeleid van de eigenaresse van de fjord met lede ogen aanzien, ga dan in gesprek met de eigenaresse. En met gesprek bedoel ik een dialoog, waarin je luistert naar elkaars standpunten, daar begrip voor opbrengt en gezamenlijk bekijkt wat er veranderd zou kunnen worden, als er al iets veranderd moet worden.

Mocht dat gesprek op niets uitlopen kan je altijd nog, weer nadat je daarover met de eigenaresse van de fjord in gesprek bent geweest, actie ondernemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 22:24 



 
Profiel   

Het is wel zo dat Fjorden haast al groeien van lucht. Mijn oudje van 22 is ook altijd nog aardig rond en helemaal niet zoveel nodig. Krijgen deze winter ondanks dat ze 24/7 buiten staan ook niks extra's en ze zijn nog dik zat. Zolang de Fjord niet mager is zou ik er niet teveel mee bemoeien hoe zielig het voor je gevoel ook is. Als de Fjord graatmager is dan zou ik er misschien wat van zeggen. Weet wel dat een Fjord eigenlijk altijd honger heeft :')

Zit er weide aan vast met gras begrijp ik uit je verhaal?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 22:31 



 
Profiel   

Oeh, een Fjordenbaasje hier. Het liefst geef ik mijn Fjord ook “maar 8” kilo op een dag maar dan staat ze heel lang zonder dus ik snap heel goed dat een paard dat snel dik wordt lastig te managen is. Ongevraagd bijvoeren is not done. Als ik daar achter zou komen, is de stal of zelfs het dorp te klein.

Ik heb het als volgt opgelost, misschien een tip voor jouw stalgenoot: onbeperkt gedorst hooi in een slowfeeder met maaswijdte 2x2 cm. Ik heb een net van 145 bij 75 cm. Mijn paard doet daar ruim 24 uur mee. Verder krijgt zij 2x 2 plakken weidehooi in een slowfeeder zak met maaswijdte 3x3 cm. Ben heel blij met deze oplossing. Heb ook een HB verleden en recent 4x koliek dus aan de ene kant mag ze niet teveel eten en aan de andere kant mag ze niet zonder staan. Het was echt even puzzelen. Wellicht is dat bij jouw stalgenoot ook aan de orde. Ik zou het gesprek rustig aan proberen te gaan zonder verwijten maar vanuit jouw zorgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 22:40 



 
Profiel   

Hoi iedereen bedankt voor jullie reacties.
Ja, de bedoeling was vooral aangeven hoe verdrietig ik er van word dat het oude fjordje helemaal alleen op haar miniweide met schuil zonder eten staat.
Maar ze is nogal een opvliegerig snel aangevallen persoon.
Het is arm hooi in grote balen ingekocht door een groepje stalgenoten met koudbloeden. (Dat kan niet zomaar op en de andere 2 krijgen onbeperkt eten.)

De fjord ziet er nu goed uit maar dit komt dus doordat ze toch vaak extra hooi krijgt van mensen de afgelopen weken is de eigenaresse veel afwezig geweest en is het door meerderen overgenomen. Daarin is ze gelukkig flink bijgekomen. Haar weide maatje is overleden 27, zwaar ondervoed en had een enorme dekenwond achter de schoft omdat hij zo mager was dat de deken is gaan trekken. Gelukkig ingeslapen. :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 22:49 



 
Profiel   

Ik heb bij haar aangegeven dat ze advies van de dierenarts maar moet gaan opvolgen. Dan laat ik het met rust. Dit is niet oké. Zo sneu.


De tip van de slowfeeder 2x2 ga ik opperen bedankt! Ze heeft nu wel slowfeed netten hoor. Maar zo zoo klein.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 22:53 



 
Profiel   

Ja mijn gulzige dame doet eindelijk even met dr hooi, zo blij mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 22:56 



 
Profiel   

Al zou het hooi genoeg zijn is zo'n 12 uur zonder hooi echt niet oké. Normaal valt iedereen hierover en nu lees ik veel berichten hoe ziet de Fjord eruit enz.
Dat is zeker belangrijk maar ook dat er voldoende eten is in de nacht.

TS misschien niet heel handig om dit via de telefoon te doen, beter een face to face gesprek maar lees net dat stalgenoot dat waarschijnlijk ook niet wil.

Altijd triest dit soort zaken maar aan andere kant is paardje waarschijnlijk ondanks deze manier van voeren wel al redelijk op leeftijd.
Lastig wat je er mee kan als de eigenaar niet wil.
Je kan idd slowfeeder aanraden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 23:03 



 
Profiel   

@ TS ik zou ook niet ongevraagd het paardje gaan bijvoeren, verplaats je eens in de eigenaresse en bedenk hoe jij zou reageren als iemand van stal je belt en je beschuldigt van dierenmishandeling, ben jij dan nog geneigd om jezelf een spiegel voor te houden of ga je vol in de verdediging? Heel eerlijk, als je echt iets wil betekenen voor dit dier zou ik persoonlijk met haar in gesprek gaan en je excuses aanbieden voor het feit dat je gebeld hebt en kijken of je op die manier kan achterhalen hoeveel en waarom ze dit zo voert. Probeer niet met een beschuldigende vinger te wijzen. Dan kun jij aankaarten dat je je zorgen maakt dat het dier zo lang zonder ruwvoer staat en polsen of ze open staat voor een oplossing zoals Anni-Dani hierboven aandraagt.
Ik spreek uit ervaring, ik heb iets dergelijks meegemaakt met een stalgenoot waarmee ik ook nog bevriend ben….zij voerde echt genoeg, maar vulde dus 1x per dag rond 16.00 de slowfeeders van haar paard met een goede hoeveelheid alleen vrat dat paardje alles binnen no time op, als ik ‘s avonds op stal kwam was alles al leeg en stond ze dus tot de middag erna zonder ruwvoer. Het vervelende was ook dat stalgenoten tegen mij mopperden over dat haar paard zo weinig kreeg (het was dus niet weinig maar gewoon snel op) en het niet met haar durfden te bespreken. Ik heb dat uiteindelijk wel gedaan en aangegeven dat dr slowfeeders met een paar uur al leeg waren en dat ik me zorgen maakte om wat dit voor haar paard voor gevolgen kon hebben (maagzweren, verveling, stalondeugden) want de andere paarden kregen 4x per dag ruwvoer, behalve die van haar. Ze vond het een beetje vervelend dat ik erover begon maar heeft uiteindelijk wel een oplossing gevonden: ze krijgt minder in haar slowfeeder en daar gaat ook een plak stro in voor het knabbelen. De rest van haar dagelijkse portie gaat nu in hooitassen met een fijne maas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 23:03 



 
Profiel   

Hier zelf een paard wat snel vreet krijgt buiten zijn hooi via container met net netzo veel als de rest los in een bak en 30/45 min later staat mijn paard zonder.. ook savonds op stal ( woon er bij) mijn paard heeft het op rest nog bergje liggen ( schoonvader voert) die van mij vreet nog bijna 2 plak stro uit hooinet 3,5 er extra bij op.. En nog steeds trek in lekker hooi dus mijn paard stop niet.. dus snel op tja dan maar pech voor mij paard ze is echt dik zat.. en krijgt ruim genoegruwvoer

Dus weegdie bak een x en overleg je dan je zorgen misschien opnieuw.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 23:27 



 
Profiel   

Dus… het paard ziet er ok uit en is verder netjes verzorgd?

Dan… waar bemoei jij je in godsnaam mee? Prima dat je het probeert te bespreken, heel goed zelfs. Maar achter iemands rug bijvoeren, mensen telefonisch uitmaken voor dierenbeul, stiekem hooi gaan nawegen zoals geopperd etc… gaat veel te ver.
Als ik je stalgenoot was, zou ik dezelfde dag nog met klachten bij de staleigenaar staan en bij geen gehoor direct verhuizen (wel nog na jullie paarden ook ‘iets’ bij te voeren, 3 kg brok per paard in 1 keer ofzo als bedankje maar soit dat kan ik maar beter niet zeggen op een forum).

Bij redelijk wat stallen in de buurt hier is 12u zonder eten geen uitzondering. Zie ik dat liever anders? Tuurlijk, maar die paarden leven ook nog. Zelfs met mijn eigen veelvraat lukt het mij niet om een goed gewicht te combineren met <6u zonder hooi.

Als je nog iets wil bereiken… bied je excuses aan en geef een slowfeedernet cadeau. Maar blijf met je tengels van andermans paard af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 01:51 



 
Profiel   

Poekkie schreef
Dus… het paard ziet er ok uit en is verder netjes verzorgd?

Dan… waar bemoei jij je in godsnaam mee? Prima dat je het probeert te bespreken, heel goed zelfs. Maar achter iemands rug bijvoeren, mensen telefonisch uitmaken voor dierenbeul, stiekem hooi gaan nawegen zoals geopperd etc… gaat veel te ver.
Als ik je stalgenoot was, zou ik dezelfde dag nog met klachten bij de staleigenaar staan en bij geen gehoor direct verhuizen (wel nog na jullie paarden ook ‘iets’ bij te voeren, 3 kg brok per paard in 1 keer ofzo als bedankje maar soit dat kan ik maar beter niet zeggen op een forum).

Bij redelijk wat stallen in de buurt hier is 12u zonder eten geen uitzondering. Zie ik dat liever anders? Tuurlijk, maar die paarden leven ook nog. Zelfs met mijn eigen veelvraat lukt het mij niet om een goed gewicht te combineren met <6u zonder hooi.

Als je nog iets wil bereiken… bied je excuses aan en geef een slowfeedernet cadeau. Maar blijf met je tengels van andermans paard af.

Dat je het er niet mee eens bent dat mensen zich met jouw paard bemoeien snap ik 100%, maar dan blijf je zelf ook met je tengels van hun paarden af, die kunnen niks aan het gedrag van hun baasjes doen. Vreemde reactie en inderdaad, apart om dit op een forum te zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 02:13 



 
Profiel   

Poekkie schreef
wel nog na jullie paarden ook ‘iets’ bij te voeren, 3 kg brok per paard in 1 keer ofzo als bedankje maar soit dat kan ik maar beter niet zeggen op een forum.


Als je nog iets wil bereiken… bied je excuses aan en geef een slowfeedernet cadeau. Maar blijf met je tengels van andermans paard af.



Wat? Blijf met je tengels van andermans paard af maar je zou zelf alle andere paarden vergiftigen??

3 kg brok is nogal 500 stappen erger dan een plukje hooi.......

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 02:29 



 
Profiel   

Maar kan het paard s nachts ook op de weide? Als dat zo is zie ik het niet als te weinig voeren zeker niet als het paard er goed ziet. En als dat komt door het bijvoeren zijn jullie niet slim bezig geweest. Dan had je haar eerst moeten aanspreken dan kan je ook nog laten zien dat je gelijk hebt.

Maar om te zeggen dat het grenst aan dierenmishandeling terwijl het paard er prima uitziet maak je geen vrienden mee. Als je wil helpen moet je toch een andere benadering zoeken. Maar of dat er nu nog in gaat bij de eigenaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 06:53 



 
Profiel   

Eilatan schreef
Poekkie schreef
wel nog na jullie paarden ook ‘iets’ bij te voeren, 3 kg brok per paard in 1 keer ofzo als bedankje maar soit dat kan ik maar beter niet zeggen op een forum.


Als je nog iets wil bereiken… bied je excuses aan en geef een slowfeedernet cadeau. Maar blijf met je tengels van andermans paard af.



Wat? Blijf met je tengels van andermans paard af maar je zou zelf alle andere paarden vergiftigen??

3 kg brok is nogal 500 stappen erger dan een plukje hooi.......

3kg biks geven is geen vergifting... kijk maar eens bij menig trainingsstal...

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 07:19 



 
Profiel   

tamary schreef
UItgaande van 2% lichaamsgewicht aan hooi (1.75% DS, maar dat rekent lastig), fjord van 400kg zou dan 8kg hooi/dag moeten krijgen = 2x 4 kg , dus weeg die mand eens na.


Dit. Als ik mijn netten vul gebruik ik ook zo'n mand. Ik weet hoeveel ik erin moet doen voor 1 kg. Ik kan er ook gerust 4 kg per mand in krijgen. Dus met 2 manden kan ik er 2 kg in een net stoppen of 8 kg. Zit nogal een verschil in. :=

Die van mij eet zijn hooi ook te snel op om er een halve dag mee te doen, meer hooi wordt ie dikker. En hij eet echt niet als een vreetmonster, maar gewoon rustig. Ik geef stro erbij, zo staat hij niet tot bijna niet zonder eten, zonder dik te worden.

Maar bijvoeren zou ik niet doen. Hoe moeilijk het ook kan zijn.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 07:25 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 7 [ 161 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen