Stalgenoot voert haar paard Extreem weinig.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 14:42

Mijn Haflinger krijgt ook de helft minder hooi en brokken als mijn andere paard.Anders groeit hij dicht.

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 14:45

Kuggur schreef:
noukie12 schreef:
Maar ze is nogal een opvliegerig snel aangevallen persoon.

Nadat je haar, zoals je in de OP vertelt, gezegd hebt dat de verzorging van haar paard grenst aan dierenmishandeling?
Goh wat raar...


Nou dit idd.
Serieus, waar bemoei je je mee..
Ik zou woedend zijn als ik de eigenaresse vd fjord was.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 14:51

noukie12 schreef:
De fjord ziet er nu goed uit maar dit komt dus doordat ze toch vaak extra hooi krijgt van mensen de afgelopen weken is de eigenaresse veel afwezig geweest en is het door meerderen overgenomen. Daarin is ze gelukkig flink bijgekomen.

Maar hoe moet de eigenaresse dan weten dag het dier te weinig krijgt? Want ze ziet er dus goed uit nu. Logica van de eigenaar: op dit voer gaat het goed, dus ik moet zeker niet meer gaan geven, want dan is het teveel.

Dus of aangeven dat je bijvoert (wat overigens echt een no go is het bijvoeren vind ik), zodat eigenaar daarop kan anticiperen, of stoppen met het bijvoeren en dan ziet de eigenaar vanzelf dat ze terugvalt.

noukie12
Berichten: 355
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-22 14:52

Poekkie schreef:
Dus ze heeft momenteel nu slowfeeder netten?


Nee, gewoon grote rechthoekig hooinet. Met grote maas.

Anoniem

Re: Stalgenoot voert haar paard Extreem weinig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 15:01

Het is een fjord. De meeste groeien van lucht. Misschien kan deze ook wel niet meer hebben dan dit. De eigenaresse zal er een goeie reden voor hebben. Ik zou er niet blij van worden als iemand zich er mee gaat bemoeien.

Sesamzaadjes
Berichten: 12
Geregistreerd: 10-11-21

Re: Stalgenoot voert haar paard Extreem weinig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 15:02

Niet jouw paard, niet mee bemoeien.

Oftewel, Not your monkey,not your circus.

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 15:03

ja en in het verleden dus hoefbevangen geweest begrijp ik. dus ook logisch dan dat het beestje eiwit arm hooi krijgt.... net teveel en ze staan weer met pijn.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 15:06

Mijn fries van 21 krijgt ook niet extreem veel buiten zijn hooi om, dit krijgt hij onbeperkt. Hij is nu eindelijk zo ver dat hij niet meer continu staat te eten, maar ook tussenpozen dat hij even wat anders doet dan eten. Buiten het hooi om krijgt hij een vitaminekorrel met wat luzerne. Dat is het, hij staat er goed dik op, zelfs nu hij in de winter geen deken op heeft en niet meer op de wei komt. Ik moet echt goed moeite doen om zijn ribben te voelen.
Het is altijd droevig om te zien dat een paard niet voldoende zorg krijgt, echt heel veel meer dan dat zeggen tegen de eigenaar is denk wel het enige. Het paard krijgt eten-drinken en kan droog staan dat is voor de wet voldoende. Er zal dan ook niet zomaar ingegrepen worden als er een melding van wordt gemaakt.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 15:18

noukie12 schreef:
Hoi iedereen bedankt voor jullie reacties.
Ja, de bedoeling was vooral aangeven hoe verdrietig ik er van word dat het oude fjordje helemaal alleen op haar miniweide met schuil zonder eten staat.
Maar ze is nogal een opvliegerig snel aangevallen persoon.
Het is arm hooi in grote balen ingekocht door een groepje stalgenoten met koudbloeden. (Dat kan niet zomaar op en de andere 2 krijgen onbeperkt eten.)

De fjord ziet er nu goed uit maar dit komt dus doordat ze toch vaak extra hooi krijgt van mensen de afgelopen weken is de eigenaresse veel afwezig geweest en is het door meerderen overgenomen. Daarin is ze gelukkig flink bijgekomen. Haar weide maatje is overleden 27, zwaar ondervoed en had een enorme dekenwond achter de schoft omdat hij zo mager was dat de deken is gaan trekken. Gelukkig ingeslapen. :(

Als je mij belt en me zonder uitleg te vragen zegt dat wat ik met mijn paard doe grenst aan dierenmishandeling dan zou ik ook ietwat opvliegerig zijn. Ik denk dat je daarmee ook elke mogelijkheid tot een rustig gesprek hebt verpest overigens.

Fjord ziet er goed uit dus bemoei je niet.

Manden wegen, echt waar? Blijf met je tengels van andermans spullen af, beest ziet er goed uit. Zolang dat niet veranderd gewoon laten.

en poekkie, sorry, maar jouw bericht vind ik ook overdreven... Wraak nemen op de dieren omdat de eigenaren je irriteren is het laagste van het laagste. Ongeacht de reden. Ze hebben hun baas ook niet gekozen.

noukie12
Berichten: 355
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-22 15:26

eilleen333 schreef:
noukie12 schreef:
De fjord ziet er nu goed uit maar dit komt dus doordat ze toch vaak extra hooi krijgt van mensen de afgelopen weken is de eigenaresse veel afwezig geweest en is het door meerderen overgenomen. Daarin is ze gelukkig flink bijgekomen.

Maar hoe moet de eigenaresse dan weten dag het dier te weinig krijgt? Want ze ziet er dus goed uit nu. Logica van de eigenaar: op dit voer gaat het goed, dus ik moet zeker niet meer gaan geven, want dan is het teveel.

Dus of aangeven dat je bijvoert (wat overigens echt een no go is het bijvoeren vind ik), zodat eigenaar daarop kan anticiperen, of stoppen met het bijvoeren en dan ziet de eigenaar vanzelf dat ze terugvalt.



Precies. Maar ik voer niet bij... mijn stalgenoten voeren bij.
Ik heb haar alleen gebeld, in alle emoties.
Ik ga haar vanmiddag weer bellen om excuses te maken. Ik was te emotioneel gisteren avond, ik heb het puur opgenomen voor het paardje. En te weinig gedacht aan haar overtuigingen en gevoel.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 15:29

Ik weet dat je het goed bedoelt, en het is fijn dat jullie de paarden in de gaten houden, maar zoals ik zei kan zomaar bijvoeren écht niet, je kunt het paard er ziek mee maken. Je actie van het bellen was ook niet handig. Ik heb er zelf helaas ervaring mee vanaf de andere kant. Ik had mijn paard een tijdje op een stal staan waar ik niet zoveel invloed had op het eetpatroon - in de zomer was ze prima en in de winter erg moeilijk op gewicht te houden. Ik deed er van alles voor en uiteindelijk verhuisde ik ook met mijn paard toen dat mogelijk was - hij zou dichterbij komen te staan en ik kende die stal nog van vroeger - die was perfect. De vrouw die het veulen van mijn paard had gekocht zou hem gaan bijrijden. Maar toen ik daar aankwam werd ik door haar uitgemaakt voor dierenmishandelaar, hoe dúrfde ik zo met mijn paard om te gaan, ze zouden me moeten aangeven, ik gaf niks om dat paard. Ik vond het zo vreselijk. Dat paard was álles voor mij en ze had geen idee waar we doorheen waren geweest. Het is nu acht jaar geleden en ik kan er nog steeds van gaan huilen, ik vond het zo vreselijk dat iemand mij ervan beschuldigde niet om mijn paard te geven. Ik ben daar toen huilend weggelopen en later teruggekomen, geprobeerd het uit te leggen, tegen dovemansoren. Als ik huilde zou het wel waar zijn geweest.
Vlak daarna weer verhuisd naar een heerlijke stal waar we nog een heel fijn jaar samen hebben gehad, ik en mijn paard.

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 15:48

Sesamzaadjes schreef:
Niet jouw paard, niet mee bemoeien.

Oftewel, Not your monkey,not your circus.


Als je echt denkt dat iemand zijn dier zorg ontzegt of verwaarloost dan moet je zeker wel bemoeien. Maar niet door eigen rechter te gaan spelen.

@ts: goed van je dat je je excuses gaat aanbieden. Hopelijk accepteert ze die en ziet ze in dat onhandig was maar uit een goed hart komt.

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 15:51

capopjekop schreef:
Sesamzaadjes schreef:
Niet jouw paard, niet mee bemoeien.

Oftewel, Not your monkey,not your circus.


Als je echt denkt dat iemand zijn dier zorg ontzegt of verwaarloost dan moet je zeker wel bemoeien. Maar niet door eigen rechter te gaan spelen.

Dat vind ik ook.

Bemoeien hoeft niet slecht te zijn. Maar het is idd wel de manier waarop.
De tips van een goede slowfeeder net is denk ik wel de oplossing.
Maar het valt niet mee van die te snel dikke paarden altijd met ruwvoer te hebben staan.
Sommige vreten elke spriet stro zelfs op.

noukie12
Berichten: 355
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Zwolle

Re: Stalgenoot voert haar paard Extreem weinig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-22 16:59

Gebeld en mn excuses aangeboden voor de emoties die meespeelde. Ze begon gelijk over dat ze wel genoeg voert.
Haar aangegeven dat ik wel bij mijn standpunt blijf dat 12 uur zonder eten heel erg slecht is voor de gezondheid van een paard. De communicatie liep weer mis helaas.
Ik heb het met een stalgenoot besproken en binnenkort komen we even bij elkaar. Omdat meerdere stalgenoten de fjord extra hooi geven, blijft ze er steeds bovenop komen. En denk de eigenaresse dat het goed gaat.
Het is dubbel maar het moet stoppen. Niemand gaat meer (ongevraagt) voeren, de fjord zal dan wel hard achteruit gaan.
Misschien is dat nodig om haar ogen te openen.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Stalgenoot voert haar paard Extreem weinig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 17:00

Dat vind ik een goede en dappere stap van je, Noukie. Ik snap dat het lastig is, maar het is echt juist.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 17:01

meggiemeg schreef:
Mijn fries van 21 krijgt ook niet extreem veel buiten zijn hooi om, dit krijgt hij onbeperkt. Hij is nu eindelijk zo ver dat hij niet meer continu staat te eten, maar ook tussenpozen dat hij even wat anders doet dan eten. Buiten het hooi om krijgt hij een vitaminekorrel met wat luzerne. Dat is het, hij staat er goed dik op, zelfs nu hij in de winter geen deken op heeft en niet meer op de wei komt. Ik moet echt goed moeite doen om zijn ribben te voelen.
Het is altijd droevig om te zien dat een paard niet voldoende zorg krijgt, echt heel veel meer dan dat zeggen tegen de eigenaar is denk wel het enige. Het paard krijgt eten-drinken en kan droog staan dat is voor de wet voldoende. Er zal dan ook niet zomaar ingegrepen worden als er een melding van wordt gemaakt.


Dus jou paard staat eigelijk te dik? Niet iedereen wil een te dik paard en is daarom ook niet bereid onbeperkt te geven. Dat is iets anders dan niet voldoende zorg geven.

@ Ayasha… dat mag jij vinden… ikzelf zou alvast mij niet zonder slag of stoot laten wegpesten, zeker niet door mensen die aan mijn paard zitten. Een kat in het nauw maakt rare sprongen… advies aan TS en de stalgenoten die bijvoeren dat er best wel eens gevolgen voor hun eigen dieren kunnen zijn wanneer ze niet van die van een ander kunnen afblijven.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 17:02

noukie12 schreef:
Gebeld en mn excuses aangeboden voor de emoties die meespeelde. Ze begon gelijk over dat ze wel genoeg voert.
Haar aangegeven dat ik wel bij mijn standpunt blijf dat 12 uur zonder eten heel erg slecht is voor de gezondheid van een paard. De communicatie liep weer mis helaas.
Ik heb het met een stalgenoot besproken en binnenkort komen we even bij elkaar. Omdat meerdere stalgenoten de fjord extra hooi geven, blijft ze er steeds bovenop komen. En denk de eigenaresse dat het goed gaat.
Het is dubbel maar het moet stoppen. Niemand gaat meer (ongevraagt) voeren, de fjord zal dan wel hard achteruit gaan.
Misschien is dat nodig om haar ogen te openen.


Top! Beste beslissing!

noukie12
Berichten: 355
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-22 17:04

Sheran schreef:
Dat vind ik een goede en dappere stap van je, Noukie. Ik snap dat het lastig is, maar het is echt juist.


Ik heb nooit zonder vragen extra gevoerd, en heb het vaak met lede ogen aangezien. Dat trok ik gisteren niet meer. Nu blijkt pas hoeveel ze eigenlijk werd bijgevoerd.
Wat ik nu hoor van de andere stalgenoten.

Het is alleen super sneu dat het over de rug van een paard moet gaan.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 17:05

Poekkie: ik vind het wel heel vreemd en schokkend dat je in een vete tussen jou en je stalgenoten hun paarden erbij wil betrekken... die hebben er toch niks mee te maken? Het zijn levende wezens...

Kabayo

Berichten: 13985
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 17:07

Mizora schreef:
Kabayo schreef:
3kg biks geven is geen vergifting... kijk maar eens bij menig trainingsstal...


3kg biks ineens geven is wel degelijk een grote kans op vergiftiging. Op trainingsstallen gaat dat (eigenlijk) altijd verdeeld over meerdere voerbeurten.

Ik zou maar eens bij meerdere stallen gaan kijken. 6 kilo per dag is niet iets bijzonders.. helaas

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Stalgenoot voert haar paard Extreem weinig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 17:10

6kg per dag is niet hetzelfde als 3kg ineens. 3x 2 scheppen is niet gebruikelijk al komt het wel voor, de meeste gaan voor 2x2 scheppen of 3x1 schep. Samen met 2 plakjes hooi en wat stro dat namelijk voor de meeste paarden voldoende om op gewicht te blijven (nee, ik ben het niet eens met een dergelijk voerbeleid). 2x3 scheppen zie je eigenlijk nooit gegeven worden. Ik ben op allerlei stallen in zuid-holland, noord-holland en gelderland geweest. Misschien friesland anders is.

Kabayo

Berichten: 13985
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 17:11

Mizora schreef:
6kg per dag is niet hetzelfde als 3kg ineens. 3x 2 scheppen is niet gebruikelijk al komt het wel voor, de meeste gaan voor 2x2 scheppen of 3x1 schep. Samen met 2 plakjes hooi en wat stro dat namelijk voor de meeste paarden voldoende om op gewicht te blijven (nee, ik ben het niet eens met een dergelijk voerbeleid). 2x3 scheppen zie je eigenlijk nooit gegeven worden. Ik ben op allerlei stallen in zuid-holland, noord-holland en gelderland geweest. Misschien friesland anders is.

Ik heb bij meerdere stallen gezien dat ze ineens 3 kilo krijgen. Niet verdeeld dus

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Stalgenoot voert haar paard Extreem weinig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 17:15

Dan lopen ze daarmee een sterk verhoogd risico op koliek. Maar dan nog zijn die paarden eraan gewend, terwijl het in deze situatie gaat om paarden zonder krachtvoer, wat het risico nog veel groter maakt, veroorzaakt door vergiftiging door sterfte van de darmflora (die volledig ingesteld is op ruwvoer bij paarden die geen krachtvoer krijgen normaal).

AnnemiekvM

Berichten: 8247
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 17:18

Lastige situatie. Overvoeren is gevaarlijk, zeker met hb. Maar te weinig is ook slecht. Fijn om het met een stalgenoot te bespreken. Jammer dat de stalhouder er niets aan doet. Hopelijk komen jullie eruit.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 17:28

noukie12 schreef:
Gebeld en mn excuses aangeboden voor de emoties die meespeelde. Ze begon gelijk over dat ze wel genoeg voert.
Haar aangegeven dat ik wel bij mijn standpunt blijf dat 12 uur zonder eten heel erg slecht is voor de gezondheid van een paard. De communicatie liep weer mis helaas.
Ik heb het met een stalgenoot besproken en binnenkort komen we even bij elkaar. Omdat meerdere stalgenoten de fjord extra hooi geven, blijft ze er steeds bovenop komen. En denk de eigenaresse dat het goed gaat.
Het is dubbel maar het moet stoppen. Niemand gaat meer (ongevraagt) voeren, de fjord zal dan wel hard achteruit gaan.
Misschien is dat nodig om haar ogen te openen.



Dat is helaas…. Wel het beste!

Dan ziet ze het zelf!

Want door het bijvoeren van jouw stalgenoten, zonder dat ze het weet… denkt ze dat haar fjord het goed doet. Of zelfs krijgt het nog minder omdat ze weer wat te dik is…. En hier wordt de fjord ook weer de dupe van!