[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leo

Berichten: 50134
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 16:20

Best Friends?

Hier ook op een graasmasker met kleinere opening gegaan nu. Ik vond hem met de grazemore nu ook net even te handig worden. :o
Wel echt een nadeel dat deze kap zwart is..

xLiez

Berichten: 1894
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 16:47

Jildau schreef:
Mijn paard draagt sinds hij bevangen is geraakt een graasmasker. Die van Harrys Horse met de grote neusgaten. In het begin viel hij goed af maar het staat nu eigenlijk beetje stil terwijl er nog wel wat af mag. Ik heb het idee dat hij zich iets te goed kan redden met dit masker want hij vreet gewoon door. :D

Wat is een vergelijkbaar betaalbaar graasmasker met een kleinere opening? Volgens mij is de opening van het QHP masker net zo groot.


Ik heb die van best friends van paardeerlijk, wel die met grotere neusgaten. Hier eten ze echt een stuk minder mee!

Jildau

Berichten: 9408
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 16:51

Top dan bestel ik die! Hij is nog steeds wat te dik vind ik terwijl we momenteel veel met hem kunnen doen vanwege het weer. Als het straks weer herfst / winter wordt zal de beweging wat minder worden dus wil eigenlijk dat hij wel echt z'n kilo's kwijt raakt voor we de "slechte" periode weer in gaan.

Best Friends deluxe halster is onderweg!

xMarizka
Berichten: 449
Geregistreerd: 25-09-16
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 23:11

Jildau schreef:
Mijn paard draagt sinds hij bevangen is geraakt een graasmasker. Die van Harrys Horse met de grote neusgaten. In het begin viel hij goed af maar het staat nu eigenlijk beetje stil terwijl er nog wel wat af mag. Ik heb het idee dat hij zich iets te goed kan redden met dit masker want hij vreet gewoon door. :D

Wat is een vergelijkbaar betaalbaar graasmasker met een kleinere opening? Volgens mij is de opening van het QHP masker net zo groot.


Ik heb nu die van Best Friends (PaardEerlijk) met rond gaatje onderop, vind alleen dat de neus niet echt vrij is :\

Foto van de site
De openingen zitten meer voor op de neus dan bij de neusvleugels :')
Afbeelding

Jildau

Berichten: 9408
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 23:17

Ik las dat dit er nu bij staat:

"Vernieuwd: extra ruime openingen bij de neusgaten voor gemakkelijke ademhaling."

Dus hoop dat dat meer is dan op jouw foto..

Nabol
Berichten: 12
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 23:23

Saaams schreef:
MarjanB schreef:
Ja hier ook de neus kapot door de tiewraps dus bij agradi even een neopreen onderlegger besteld en dat werkt super gelukkig


Ja inderdaad.
Hier neus en kin.
Niet open, wel geschaafd.
Maar roze huidje. Ook niet handig natuurlijk.

Die thinline onderleggers besteld en die waren echt ruk. Dat werkt niet.

Ik heb van waldhausen, met klittenband. Heb er stuk of 6, als ze nat zijn geworden, dan wissel ik ze om voor droge.


Welke onderleggers van Waldhausen gebruik je precies? En waar kan ik die bestellen ?

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 07:54


Josien_

Berichten: 9009
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 08:29

Goede! Ik moet ook even kijken naar onderleggers.
Ik had er een oud hoofdstelbontje onder gedaan, maar dat zorgde ervoor dat ze hem heel makkelijk af kreeg.
Met vliegenmasker eronder scheelt ook veel.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 10:51

Ik was heel tevreden over de best Friend. De neusgaten zijn niet heel groot, maar wel groot genoeg. Ik merk tenminste geen ander rare dingen bij de ademhaling op.

Maar dat gezegd hebbende ben ik nu wel toe aan een nieuwe:Afbeelding

Ze heeft het masker zo in elkaar gedrukt dat het gat nu 2 cm hoog is en 4 cm breed.
Dus nu mooier ik ook weer opzoek naar iets nieuws. Wat niet makkelijk is want ze heeft er al heel wat binnen een half seizoen of paar weken gesloopt.

manzano

Berichten: 23938
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 11:34

Jildau schreef:
Ik las dat dit er nu bij staat:

"Vernieuwd: extra ruime openingen bij de neusgaten voor gemakkelijke ademhaling."

Dus hoop dat dat meer is dan op jouw foto..


Ik vond het enorm tegen vallen. Hij ligt daarom nog steeds in de kast en paard loopt nog met z'n Harry's Horse. Dat is al benauwd genoeg met die warmte

Jildau

Berichten: 9408
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 12:29

manzano schreef:
Jildau schreef:
Ik las dat dit er nu bij staat:

"Vernieuwd: extra ruime openingen bij de neusgaten voor gemakkelijke ademhaling."

Dus hoop dat dat meer is dan op jouw foto..


Ik vond het enorm tegen vallen. Hij ligt daarom nog steeds in de kast en paard loopt nog met z'n Harry's Horse. Dat is al benauwd genoeg met die warmte


Hmmm oliebol.. Nou dan gaat ie of retour of ik moet kijken of ik het zelf groter kan maken.

xMarizka
Berichten: 449
Geregistreerd: 25-09-16
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 16:13

Jildau schreef:
Ik las dat dit er nu bij staat:

"Vernieuwd: extra ruime openingen bij de neusgaten voor gemakkelijke ademhaling."

Dus hoop dat dat meer is dan op jouw foto..


Helaas niet die ik heb (tweedehands)
Mijn zus kocht de deluxe vorige week bij paardeerlijk en die ziet er precies zo uit..

Ik had gehoopt dat de opening in het masker meer richting de neus zou zitten want voorop heeft weinig zin :')

xMarizka
Berichten: 449
Geregistreerd: 25-09-16
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 16:16

Jildau schreef:
manzano schreef:

Ik vond het enorm tegen vallen. Hij ligt daarom nog steeds in de kast en paard loopt nog met z'n Harry's Horse. Dat is al benauwd genoeg met die warmte



Hmmm oliebol.. Nou dan gaat ie of retour of ik moet kijken of ik het zelf groter kan maken.

Ja ik twijfel ook al aan de zijkant een extra opening te maken, maar dan rafelt het wel sneller vrees ik. Dat gebeurde bij mijn hh ook die heb ik ook groter gemaakt

Spenk
Berichten: 21775
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 16:17

Rafelig kan je voorkomen door het even te smelten met een aansteker de rand

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 23:06

Helaas is mijn haffie ontploft in de week dat ie vrij was tijdens mijn vakantie.
Ik ben benieuwd: hoeveel trainen jullie je paarden/ponies? Ik lees en hoor zo veel tegenstrijdige adviezen. De dierenarts zegt minstens elke dag ene uur rijden waarvan 30 min draven. En de ander zegt, om de dag rijden want 1 rustdag hebben ze nodig. Het zijn even 2 uitersten.
Ik zit met mijn paard nog in opbouwfase omdat hij tussen Januari-mei op rust heeft gestaan. Heb nu dit schema:
Ma- vrij
Di- longeren dubbele lijnen 25 min (10 draven)
Woe- rijden 30 min (15 min draven)
Do- lange lijnen stap (30 min)
Vrij- rijden 30 min
Zat - wandelen bos 60 min
Zon- rijden/ buitenrit 60 min
Schiet dit wel op in een afval schema?
Hij staat overdag van 8-17 uur op een paddock waar hij helaas bijna niet op beweegt. Ik ben al zoekend naar andere meer passende huisvesting met tracks, maar zo eenvoudig is dat niet. En ik heb een hele fijne stal nu.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 00:18

Op een track beweegt een haflinger meestal ook veel minder dan gehoopt hoor ;)
Ik probeer elk van mijn paarden minimaal 3x per week te laten werken. ‘Werk’ betekent een uur dressuur waarvan minimaal 30 min draf+galop, een half uur longeren (excl. in/uit stappen) of een buitenrit van minimaal 2 uur (hoofdzakelijk stap).
Als ik alle tijd zou hebben, zou ik liefst een 3/4 keer per week dressuur rijden, 1 of 2 dagen actieve wandeling met conditietraining en 1 dag een uur stappen aan de hand. Maar helaas moet ik ook werken en heb ik er 2 staan dus zulk schema lukt niet.

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 06:32

Op een track beweegt hij waarschijnlijk al wel meer dan op een enkele paddock.

Wat goed helpt is stappen. Lange stukken (minimaal 1,5uur, liefst langer) net boven het arbeidstempo. Als je dat een paar keer per week kunt doen en de rest baktraining kom je alleen heel eind. De rustdag is alleen noodzakelijk als je aal flinke krachttraining (= flink dressuur of springen bijvoorbeeld) hebt gedaan, zodat de spieren kunnen herstellen. Vrije beweging is dan welgoed. Of wandelen aan de hand bijvoorbeeld.

Leo

Berichten: 50134
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 07:18

Een track nodigt sowieso meer uit tot bewegen. Als je het goed indeelt, doen ze dat idd ook (bijvoorbeeld hooi goed verspreiden in netjes langs de track, waterpunt weer wat verder etc.

Hier ook nietzo te tevreden over het zwarte Best Friends masker. :o wat een verschil met de grijze (grazemore) qua luchtigheid en helaas had mijn ruin na 2 dagen flinke schuurplekken op zijn kaak ondanks bescherming.
We hebben de grazemore weer gerepareerd en die mag vandaag weer om.

Jildau

Berichten: 9408
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 07:24

Leo schreef:
Een track nodigt sowieso meer uit tot bewegen. Als je het goed indeelt, doen ze dat idd ook (bijvoorbeeld hooi goed verspreiden in netjes langs de track, waterpunt weer wat verder etc.

Hier ook nietzo te tevreden over het zwarte Best Friends masker. :o wat een verschil met de grijze (grazemore) qua luchtigheid en helaas had mijn ruin na 2 dagen flinke schuurplekken op zijn kaak ondanks bescherming.
We hebben de grazemore weer gerepareerd en die mag vandaag weer om.


Jammer dat mijn paard juist een graze less nodig heeft. :D Hij komt vandaag binnen dus zal 'm testen!

Leo

Berichten: 50134
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 07:25

Die van mij ook, zo vervelend :')

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 08:26

Marigo schreef:
Helaas is mijn haffie ontploft in de week dat ie vrij was tijdens mijn vakantie.
Ik ben benieuwd: hoeveel trainen jullie je paarden/ponies? Ik lees en hoor zo veel tegenstrijdige adviezen. De dierenarts zegt minstens elke dag ene uur rijden waarvan 30 min draven. En de ander zegt, om de dag rijden want 1 rustdag hebben ze nodig. Het zijn even 2 uitersten.
Ik zit met mijn paard nog in opbouwfase omdat hij tussen Januari-mei op rust heeft gestaan. Heb nu dit schema:
Ma- vrij
Di- longeren dubbele lijnen 25 min (10 draven)
Woe- rijden 30 min (15 min draven)
Do- lange lijnen stap (30 min)
Vrij- rijden 30 min
Zat - wandelen bos 60 min
Zon- rijden/ buitenrit 60 min
Schiet dit wel op in een afval schema?
Hij staat overdag van 8-17 uur op een paddock waar hij helaas bijna niet op beweegt. Ik ben al zoekend naar andere meer passende huisvesting met tracks, maar zo eenvoudig is dat niet. En ik heb een hele fijne stal nu.


Wat voer je hem? En hoe voer je?
En buiten de paddock, op stal?

Mijn haflinger moest ook afvallen, helaas door HB en door een slechte rug kan ik weinig lichamelijke arbeid aanbieden want dan krijg ik andere problemen.

Wij rijden max 1x per week 1.5/2 uur voornamelijk stap. Verder 1x longeren (20 minuten) en 1x wandelen aan de hand (alles tussen 45 minuten en 2 uur).
Verder overdag in de paddock met 3.5 kg hooi in een slowfeeder net (nauwelijks beweging).
In de avond/nacht op stal met 3 kg hooi in een slowfeeder net en in de ochtend krijgt ze 1.5 kg los in de stal.

Ik heb het hooi langzaam wat opgevoerd (eerder kreeg ze minder) omdat ze blijft afvallen. Het kan dus wel zonder beweging. Maar hier dus zonder gras, hooi afgewogen, alleen wat supplementen en een vitamine korrel.

Hoodie
Berichten: 313
Geregistreerd: 15-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 09:02

Leo schreef:
Een track nodigt sowieso meer uit tot bewegen. Als je het goed indeelt, doen ze dat idd ook (bijvoorbeeld hooi goed verspreiden in netjes langs de track, waterpunt weer wat verder etc.

Hier ook nietzo te tevreden over het zwarte Best Friends masker. :o wat een verschil met de grijze (grazemore) qua luchtigheid en helaas had mijn ruin na 2 dagen flinke schuurplekken op zijn kaak ondanks bescherming.
We hebben de grazemore weer gerepareerd en die mag vandaag weer om.


De best Friends gaf bij mijn paard ook erge schuurplekken op de kin en kaak. Hij liet ook wel weten dat ie m niet lekker vond zitten, deze kreeg hij er constant af en binnen no time kon ik m weggooien.
Thinline werkt hier goed icm een los halster voor 24/7. Een wat strakker halster probeert ie ook eraf te halen :+
Het is eigenlijk het tegenovergestelde van wat je zou denken/doen..

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 13:17

Ik heb vandaag als vervanging voor mijn best friend masker een pferd im blick graasmasker binnen gekregen. De neusgaten daarvan zijn een stuk groter. Halster en masker is ook een heel stuk lichter. Weet niet precies hoe het leer zich gaat houden, maar dat gaan we zien. Heb een leren dieetplaat er bij genomen. De gaatjes daarvan zijn gelukkig een heel stuk kleiner dan de gewone. Van mij hadden die 2 lange gaten meer aan de zijkant niet gehoeven. Maar ik vermoed dat dat ook gedaan is voor lucht.

Leo

Berichten: 50134
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 13:21

Ik ben er inmiddels ook achter wat de schuurplekken veroorzaakt. Ik heb beide maskers (zelfde maat!!) nooit naast elkaar gehad, maar de zwarte Best Friend heeft een extra diepe kort. Dat schuurde enorm langs zijn kaak, en verklaart waarom de grijze nooit schuurplekken of irritatie met dragen heeft gegeven. Ook is de grijze qua openingen veel luchtiger.
Afbeelding

(De grijze heb ik een extra bandje aan genaaid destijds om een neusflapje om te doen om zijn roze neus te beschermen).

De zwarte krijgt hij niet meer om, zoveel is duidelijk -O-

xMarizka
Berichten: 449
Geregistreerd: 25-09-16
Woonplaats: Joure

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 13:38

Hierbij mijn niet zo blije pony met zijn best friends.
Gister toevallig afgekregen toen ik kwam, geen idee voor hoelang. Baal daar altijd wel even van.. nu beter afgesteld dus hopelijk houdt hij hem om
Afbeelding