[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 13:36

Mine krijgt al jaren geen gras. Heb een microbioom onderzoek laten doen, krijg deze week de resultaten.
Had haar vannacht zonder deken en masker, want de borst was zo kapot. Ze ziet er vandaag beter uit dan gister, dus ik laat de deken nog eventjes af. Kan de borst beter genezen. En als de deken toch niets doet.

Het is niet zo dat de deken de wond op de borst veroorzaakt heeft, ze heeft het kapot gebeten, maar wel precies onder de sluiting. De spuit corticos doet wel iets, icm de hydrocortiderm crème. Vanavond even inventariseren hoe het dan is.

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 14:10

Hannanas schreef:
Plus als ze niet op gras staan dan is de rest van de voeding vaak nog een oorzaak in het hele rad van systemische overbelasting. Het riekt soms een beetje naar mast cel activatie.

Bij de echt erge gevallen is het van belang alles onder de loep te nemen. Is er stress, in welke vorm dan ook. Is er genoeg beweging of juist teveel. Wordt er aan de darmen gedacht (voeding, supplementen, maar ook beweging en behandelingen om eventuele stugge weefsels te laten ontspannen).

En toch ook die antihistamine. Vind het wel verwonderlijk dat in Nederland daar zo weinig mee gedaan wordt. Eigenlijk net als de ranitidine tegen maagzweren, ipv gelijk een scopie en omeprazol, gebruikt men hier cetrizine nauwelijks voor allergie. Of denk aan een plekje creëren met een (plafond)ventilator, onder een overkapping bijvoorbeeld.

Terwijl bovenstaande bokker heeft een goed punt: wat is SME en wanneer is het SME. Genoeg paarden die voldoen aan de symptomen maar “uitgefaseerd” kunnen worden met allerlei maatregelen. Het is zo’n brede groep! Zo breed dat ik soms de behandel-bril van een dierenarts heel erg smal vind (maar dat vind ik wel vaker bij artsen, zowel humaan als veterinair. En dat is geen verwijt, want jemig wat weten artsen al veel. Maar soms mist dan de slag naar verder, naar daar waar nog niet veel ervaring is, naar daar wat ongewoon is).


Ik vind dit wel heel interessant wat je hier uitlegt. Dank daarvoor.

Die cetrizine, heb je daar meer informatie over voor mij? Ik ken het bij mensen tegen hooikoorts, wat gaat het (hopelijk) bij paarden doen? De reactie op de vliegjes verminderen? Gaat het ook jeuk weghalen?

Ik ben nog aan het onderzoeken hoe ik van binnenuit meer kan ondersteunen. Ik hou mijn paard vrij simpel. Hooi en een heel simpel basis brokje. Daar doet ze het goed op qua gewicht en spieren, maar dat wil ik evt. wel aanvullen met iets wat helpt tegen de jeuk reactie. Dat kan een poedertje zijn, maar wellicht is cetrizine ook een optie. Maar ik ken het eigenlijk niet bij paarden, dus ik ben er wel benieuwd naar.

Ze heeft dezelfde hoeveelheid jeuk als ze dagen op het zand staat, als wanneer ze een paar uurtjes per dag lang, droog gras mag grazen. Dus heb ik er voor gekozen om haar die uurtjes gras wel te geven, zodat ze niet in haar uppie op de paddock hoeft.

Marilu
Berichten: 1246
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 14:24

Ik heb dit eens voorgelegd aan mijn dierenarts, of er geen medicatie te verkrijgen was tegen zomereczeem, zoals dat bestaat voor mensen met allergieën.
Volgens hem niet. Maar dan is hij een volgende keer toch teruggekomen met een ervaring waarover een van zijn klanten hem had verteld. Die vrouw waarover hij sprak, gaf in het zomereczeemseizoen elke dag - ik denk, ben niet meer 100% zeker - 10 tabletjes Zyrtec (merknaam van cetirizine) aan haar paard. Daarnaast kreeg het paard ook slechts beperkte weidegang en op die manier had haar paard geen last meer.
Onze dierenarts zag er ook absoluut geen probleem in om dit ook op die manier te doen, die cetirizine te geven. Maar ik moet zeggen, dat ik hier tot op heden geen geschuur meer zie, dankzij een deken én ik spuit dus ook de Happy Skin Buzz Off en de Huidspray. Dus, ik heb het zelf niet getest. Maar het lijkt me sowieso het proberen waard, als andere middelen niet helpen. Het zal enkel even afwegen zijn hoevéél pilletjes je dan moet voeren.

Slmt9

Berichten: 4799
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 15:40

eilleen333 schreef:
Mine krijgt al jaren geen gras. Heb een microbioom onderzoek laten doen, krijg deze week de resultaten.
Had haar vannacht zonder deken en masker, want de borst was zo kapot. Ze ziet er vandaag beter uit dan gister, dus ik laat de deken nog eventjes af. Kan de borst beter genezen. En als de deken toch niets doet.

Het is niet zo dat de deken de wond op de borst veroorzaakt heeft, ze heeft het kapot gebeten, maar wel precies onder de sluiting. De spuit corticos doet wel iets, icm de hydrocortiderm crème. Vanavond even inventariseren hoe het dan is.


Kan het zijn dat ze allergisch is voor het wasmiddel waar de deken mee wordt gewassen?

Mijn man en ik hebben ook erg veel allergiën, waaronder voor veel wasmiddel. Een kwartiertje in bijv kleding of beddengoed met verkeerd wasmiddel en de uitslag is niet te doen.


prugelpiet schreef:
Ik vind dit wel heel interessant wat je hier uitlegt. Dank daarvoor.

Die cetrizine, heb je daar meer informatie over voor mij? Ik ken het bij mensen tegen hooikoorts, wat gaat het (hopelijk) bij paarden doen? De reactie op de vliegjes verminderen? Gaat het ook jeuk weghalen?

Ik ben nog aan het onderzoeken hoe ik van binnenuit meer kan ondersteunen. Ik hou mijn paard vrij simpel. Hooi en een heel simpel basis brokje. Daar doet ze het goed op qua gewicht en spieren, maar dat wil ik evt. wel aanvullen met iets wat helpt tegen de jeuk reactie. Dat kan een poedertje zijn, maar wellicht is cetrizine ook een optie. Maar ik ken het eigenlijk niet bij paarden, dus ik ben er wel benieuwd naar.

Ze heeft dezelfde hoeveelheid jeuk als ze dagen op het zand staat, als wanneer ze een paar uurtjes per dag lang, droog gras mag grazen. Dus heb ik er voor gekozen om haar die uurtjes gras wel te geven, zodat ze niet in haar uppie op de paddock hoeft.


Ervaringsdeskundige hier met veel (serieuze) allergieën. Ik heb cetirizine op onze salontafel staan. Mijn man slikt het zelfs dagelijks (is nu ook aan immunotherapie, derde jaar en geen verbetering). Bij elke eerste indruk van een allergische reactie (of dit nu van eten is of een muggensteek) nemen wij gelijk een tabletje.
Het werkt binnen een uur en maximaal 24 uur.

De vraag bij een eczeempaard is echter: wat is de oorzaak? Is het een allergie voor de muggenbeet? Een stofwisseling die niet goed functioneert? Last hebben van grassuikers?
Eczeem is vaak een overgelopen emmer waarbij de muggenbeten de laatste druppel zijn.
Of Ceterizine dan gaat helpen, twijfel ik aan. Als het geen allergie is, bestrijdt je een symptoom. Neemt niet weg dat het zou kunnen ondersteunen, maar het is denk ik geen wondermiddel.

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 15:56


Hannanas
Berichten: 13015
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 18:56

En dat zo’n artikel dan aangeeft dat het niet werkt, dát bedoel ik dus precies met die smalle bril. Het is van de gekke om zo stellig te besluiten dat het niets doen. Histamine heeft een grote rol bij allergieën en over-reacties. Of je een paard vol in de wei met brok jeukvrij op de cetrizine krijgt, nee natuurlijk niet. Is het een zeer zinvolle aanvulling kan zijn op het hele beleid, tuurlijk wel! Dat is proberen, per paard. Er zijn ook paarden zonder eczeem welke gaan schuren op luzerne of een andere ingrediënt.

@ prugelpriet, het dempt de histamine aanmaak. Histamine speelt een rol bij jeuk en andere allergie klachten zoals benauwdheid, niezen, traanogen, hoofdpijn etc. Denk maar aan hooikoorts bij mensen. Het dempt de over-reactie en daardoor neemt de jeuk ook af (zo lang je cetrizine geeft.

Er zijn verschillende doseringen.
Medisch gezien houden ze dit aan: 0,2-0,4 mg per kg elke 12 a 12 uur. Soms spreekt men ook van 0,1 mg de kg (10 mg per 100kg). Zo zie je dus dat er bijna niet over te doseren valt.

https://www.nemokennislink.nl/publicati ... -allergie/

https://www.dietcetera.nl/intoleranties ... olerantie/

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 01:18

Het wasmiddel kan bijna niet, want het begon pas enkele weken daarna zo erg te worden. De deken is nu af, zaterdag middag dexamethason gespoten, zondag was het wel rustiger. Vanaf morgen over op de prednisolon en ik smeer hydrocortiderm. Het verlicht wel. Alleen schuurt ze nu wel de manen af, maar verder is het redelijk rustig. Ze is ook happy, dus dat is fijn. Dat is het belangrijkste! Zaterdag was ze echt ellendig…

Dus uitslagen van het microbioom onderzoek komen deze week, dus ik kan niet wachten!

De foto’s doen het geen recht:
Maar de oortjes zijn zo, ondanks een stevige vliegen kap met oren
Afbeelding
Gezicht stuk, vooral net onder de oren. Daar is het helemaal dik en warm
Afbeelding
“Singelwondjes” terwijl ze al maanden geen singel aan heeft gehad, maar dat bijt de stuk onder de deken of door de deken.
Afbeelding
En beide schouderbladen zien er al een jaar zo uit. Ook in de winter toen ze geen deken droeg.
Afbeelding
Afkrabsel getest op schimmel, mijt. Negatief maar toch maar behandeld. Hielp uiteraard geen zier…

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 01:38

Ik vind het wel typische plekken. Allemaal waar tuig zit of tegenaan komt. Geen allergie voor materiaal of iets waarmee je in vet of wat dan ook?

Hannanas
Berichten: 13015
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 07:19

Wat ontzettend vervelend!
Is het misschien een gist? Of had je daar ook tegen behandeld? En heb je meer/minder/andere bloeiende grassen/bomen/bloemen rondom staan?

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 11:09

Ik ga hier nu beginnen met de producten van Finecto +, nu eerst de spray en dan het poeder of bvb de kruiden van hilton herbs. Maar dat moet eerst overlegd worden op stal ivm dagelijks toedienen.
Mede omdat we vermoeden dat er mss toch ook mijt aanwezig is.
(Vanwege aanhoudende mok, verdergeen symptomen van mijt, maar ik las ergens dat paarden ook drager kunnen zijn zonder al teveel symptomen of negatieve test)

@eilleen333, je zou ter preventie en ter verlichting van de wondjes ook de Finecto + omgevingsspray kunnen gebruiken?


Als het hiermee fel betert, zou het toch idd ook door mijten kunnen komen. Maar zowieso is het een verzachtend product dat breed ingezet kan worden bij huidproblemen .

Finecto is volledig natuurlijk, je vind veel info online dus dat ga ik jullie hier besparen.

Zou tevens na enige inwerkperiode ook werken tegen knutten en andere steekbeesten.
Ze worden onaantrekkelijk voor allerlei ectoparasieten in ieder geval.

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 11:21

Och Eilleen, wat een drama! Kan me voorstellen dat je je ontzettend k*t voelt zeg. Maar ja, het is zo ongrijpbaar, die jeuk, zo moeilijk uit te vogelen waar het bij haar nou aan ligt.. Gelukkig kijkt ze op foto nog redelijk gelukkig idd. Hopelijk komt er iets uit het microbioom onderzoek en blijft het nu wat rustiger.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 11:23

Waar heb je dat microbioom onderzoek dan laten doen?

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 11:35

Als ik het goed begrijp is ze zelf veearts, dus ik neem aan dat ze het zelf afgenomen heeft en naar een lab stuurt?

Iejoorr

Berichten: 6255
Geregistreerd: 20-05-10
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 16:06

Och jeetje zeg Eilleen! Wat kan je je dan moedeloos voelen he..
Hopelijk heb je snel de uitslag en wordt het nu niet meer erger :(:)

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 20:34

Muze schreef:
Waar heb je dat microbioom onderzoek dan laten doen?

Een vriendin van mij is een bedrijf gestart die dit gaat aanbieden in Nederland. Mone kon mee in de proefronde om te kijken of alle systemen goed werken

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 08:28

werkt ze in Utrecht?
ik weet dat ze daar bezig zijn met onderzoek.
er zijn zoveel factoren die invloed hebben op de darmen, ik weet wel dat een candida infectie ook dat soort rare huid problemen geeft.
hoop wel dat bij jouw pony al het onderzoek gedaan is voor er gestart is met alle medicatie ?

mijn merrie blijft steeds de achterbenen open schuren.
ik gebruik nu skin kalmin en ik moet zeggen dat het lijkt alsof ze wat minder jeuk heeft en de huid is rustiger.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 08:46

Hannanas schreef:
Plus als ze niet op gras staan dan is de rest van de voeding vaak nog een oorzaak in het hele rad van systemische overbelasting. Het riekt soms een beetje naar mast cel activatie.

Bij de echt erge gevallen is het van belang alles onder de loep te nemen. Is er stress, in welke vorm dan ook. Is er genoeg beweging of juist teveel. Wordt er aan de darmen gedacht (voeding, supplementen, maar ook beweging en behandelingen om eventuele stugge weefsels te laten ontspannen).

En toch ook die antihistamine. Vind het wel verwonderlijk dat in Nederland daar zo weinig mee gedaan wordt. Eigenlijk net als de ranitidine tegen maagzweren, ipv gelijk een scopie en omeprazol, gebruikt men hier cetrizine nauwelijks voor allergie. Of denk aan een plekje creëren met een (plafond)ventilator, onder een overkapping bijvoorbeeld.

Terwijl bovenstaande bokker heeft een goed punt: wat is SME en wanneer is het SME. Genoeg paarden die voldoen aan de symptomen maar “uitgefaseerd” kunnen worden met allerlei maatregelen. Het is zo’n brede groep! Zo breed dat ik soms de behandel-bril van een dierenarts heel erg smal vind (maar dat vind ik wel vaker bij artsen, zowel humaan als veterinair. En dat is geen verwijt, want jemig wat weten artsen al veel. Maar soms mist dan de slag naar verder, naar daar waar nog niet veel ervaring is, naar daar wat ongewoon is).


Interessante insteek, ik als mens heb helaas mastcell activitatie maar toch wel weer hele andere symptomen. Nu hoeft dat niets te zeggen want het kan allerlei symptomen veroorzaken.

Probleem met anti histamines is eigenlijk ook dat het alleen symptomen onderdrukt, zeker als er sprake is van mastcell problematiek zijn er nog een legio andere mediatoren die vrij komen. Maar goed, reguliere artsen weten hier al nauwelijks wat van bij mensen, laat staan bij paarden.

Belangrijk is om er achter te komen waar de triggers precies zit en wat de echte oorzaken zijn dat de emmer overloopt. Mastcell activiteit kan ook hand in hand gaan met insuline resistentie, maar de vraag is dan..wat is de kip en wat is het ei? Want door IR kan ook een symptoom zijn van een overbelast systeem en ontstekingen. En andersom houdt het onstekingen in stand dus kan er sprake zijn van een vicieuze circel. Maar wat ligt er onder?

Ik geloof qua medicatie meer in mestcel stabilisatoren, en natuurlijke anti histamines..maar het zijn wederom lapmiddelen die alleen symptomen bestrijden.

Door histamine wat vrij komt bij een allergische reactie raakt de lever ook snel overbelast waardoor het lichaam sneller gaat reageren op "onschuldige" ingredienten zoals bijvoorbeeld vulmiddelen in medicijnen. En een overbelaste lever zorgt ook weer voor meer symptomen etc. etc.

Ben het er dus volledig mee eens dat het belangrijk is om alles onder de loep te nemen maar het is soms enorm moeilijk om achter de oorzaken te komen.

Wat ik begrijp bij ZE is dat als ze eenmaal gestoken worden, de circel van histamine -> jeuk schuren begint en het 6 weken duurt voordat dit weer uit het lichaam is. Als ze weer gestoken worden dan begint het weer opnieuw en zo raakt het hele systeem overbelast.

Slmt9

Berichten: 4799
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 14:52

Elisa2 schreef:
Interessante insteek, ik als mens heb helaas mastcell activitatie maar toch wel weer hele andere symptomen. Nu hoeft dat niets te zeggen want het kan allerlei symptomen veroorzaken.

Probleem met anti histamines is eigenlijk ook dat het alleen symptomen onderdrukt, zeker als er sprake is van mastcell problematiek zijn er nog een legio andere mediatoren die vrij komen. Maar goed, reguliere artsen weten hier al nauwelijks wat van bij mensen, laat staan bij paarden.

Belangrijk is om er achter te komen waar de triggers precies zit en wat de echte oorzaken zijn dat de emmer overloopt. Mastcell activiteit kan ook hand in hand gaan met insuline resistentie, maar de vraag is dan..wat is de kip en wat is het ei? Want door IR kan ook een symptoom zijn van een overbelast systeem en ontstekingen. En andersom houdt het onstekingen in stand dus kan er sprake zijn van een vicieuze circel. Maar wat ligt er onder?

Ik geloof qua medicatie meer in mestcel stabilisatoren, en natuurlijke anti histamines..maar het zijn wederom lapmiddelen die alleen symptomen bestrijden.

Door histamine wat vrij komt bij een allergische reactie raakt de lever ook snel overbelast waardoor het lichaam sneller gaat reageren op "onschuldige" ingredienten zoals bijvoorbeeld vulmiddelen in medicijnen. En een overbelaste lever zorgt ook weer voor meer symptomen etc. etc.

Ben het er dus volledig mee eens dat het belangrijk is om alles onder de loep te nemen maar het is soms enorm moeilijk om achter de oorzaken te komen.

Wat ik begrijp bij ZE is dat als ze eenmaal gestoken worden, de circel van histamine -> jeuk schuren begint en het 6 weken duurt voordat dit weer uit het lichaam is. Als ze weer gestoken worden dan begint het weer opnieuw en zo raakt het hele systeem overbelast.


Ik vind dit wel echt interessant en het was voor mij ook onbekend. Kan je zo van de ene in de andere allergie vallen?
En tot in hoeverre is de verminderde werking van de lever meetbaar? Mijn man heeft standaard een afwijkende leverwaarde, die bij hem nu als norm wordt aan gehouden. Hij heeft ontzettend veel allergieën. Wel benieuwd of daar een link tussen kan zitten.

MarliesV

Berichten: 15188
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 15:06

Mega interessant dames, en ik heb er echt de ballen verstand van.

Maar, mij is aangeraden om Mariadistelzaad te voeren ter ondersteuning van de lever.
Het hele lever verhaal is dus wel iets wat ik eerder heb gehoord.
Om die reden krijgt mijn pony dagelijks 25 gram Mariadistelzaad van PitPit.

DuoPenotti

Berichten: 29454
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 15:13

Mijn paard met pollen allergie was idd geholpen met puur lever, hepato heeft dat nu.

waar inderdaad ook mariadistel in zit. Maar ook artisjok, wat voor mijn merrie het belangrijkste ingrediënt was.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 15:17

Ja het is heel interessant en super complex, in mariadistel zaad zit bijvoorbeeld histamine..als het emmertje al vol zit kan het dus juist zijn dat dit niet verdragen wordt. Het helpt wel met de tweede fase van de leverontgiftiging maar er zijn meer supplementen die dat kunnen doen.

Goed kijken dus of het niet averrechts werkt, als het niet zo is kan het goed werken.

En ja Slmt, daar kan zeker een link zitten tussen de lever en allergieen. Met bloedonderzoek is er het ea meetbaat wbt de lever maar regulier gaat vaak niet diep genoeg. Er moet eigenlijk ook gekeken worden naar de enzymen die histamine afbreken (MAO,DAO en HNMT). Als dat niet goed gaat loopt het histamine emmertje natuurlijk ook veel sneller over.

"Veel mensen met hooikoorts hebben een verstoring van hun leverontgifting (biotransformatie). De acupuncturist heeft het dan vaak over een zogenaamde verstoring in de ‘leverenergie’. De energie die o.m. tot taak heeft om alles in het lichaam goed te laten stromen gaat bij hooikoorts stagneren. Vervolgens kan dit over gaan in ‘leverhitte’ (de brand in de vorm van histamine slaat toe)."

Bron: https://www.natuurdietisten.nl/verzorg- ... ooikoorts/

Zelf heb ik goede ervaring met Chinese geneeskunde, gebruik zelf bijvoorbeeld een chinees kruid wat de lever kalmeert en een hele sterke anti histamine is. Ik heb ook afwijkende leverwaarden die ik met dit kruid weer binnen "normaal" krijg. Het is alleen moeilijk verkrijgbaar, het heet bupleurum.

Slmt9

Berichten: 4799
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 15:58

Ja, die ervaring heb ik dus ook bij mn paard. Bepaalde kruiden die hij kreeg voor de lever werkte op dat moment averechts en hij werd zelfs opnieuw hoefbevangen.
Waarbij de acupuncturist hem wel weer beter kon ondersteunen bij zn lever en de phytonics livercomp voor hem ook erg fijn werkt.

Ik mag oosterse en westerse geneeskunde ook graag combineren.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 16:27

MarliesV schreef:
Mega interessant dames, en ik heb er echt de ballen verstand van.

Maar, mij is aangeraden om Mariadistelzaad te voeren ter ondersteuning van de lever.
Het hele lever verhaal is dus wel iets wat ik eerder heb gehoord.
Om die reden krijgt mijn pony dagelijks 25 gram Mariadistelzaad van PitPit.


Naast de Mariadistelzaad kom ik steeds vaker ook lijnzaad tegen als extra vanwege de Omega 3 ongeveer 80 gram per dag voor een paard van rond de 500 kg. Ik geef hier sinds kort ook die hogere lijnzaadgift bij.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 08:53

Omega 3 werkt ontstekingsremmend dus dat snap ik wel, alleen oppassen met lijnzaad
bij paarden (merries) met hormoonproblemen. Het kan invloed hebben op de hormonen.

Ja dat dus Slmt, het is echt wel een zoektocht wat wel of niet past. Voor ZE is het ook wel een fijne om wat citroenmelisse plantjes te planten. Kost weinig en is een natuurlijke anti histamine.

Slmt9

Berichten: 4799
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 09:00

Toevallig vd week gedroogde citroenmelisse aangeboden.

Ik ga eens zoeken wat er nog meer als natuurlijke histamine te vinden is. Ben zelf inmiddels ook overgevoelig voor veel medicatie (chronisch pijn), waaronder NSAID’s en morfine, bleek niet heel handig na een operatie _O-

Lijnzaadolie geef ik ook vanwege de ontstekingsremmer. Mijn paard heeft eotrh (waaronder ontstekingen aan zn tandvlees), dat is een progressieve aandoening. Bij mijn paard werd het echter beter ipv slechter. Was nog niet eerder voorgekomen. Kan toeval zijn en heb geen wetenschappelijk bewijs dat het door de lijnzaadolie komt, maar ik blijf het voeren.