Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SharonIndezz
Berichten: 4693
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 21:20

Mijn paard krijgt nu sinds een week ulcergold, wat mij opvalt is dat hij niet meer zoveel gaapt… wel lijkt ie juist meer de voerbak vast te pakken dan eerst.. :( zie ik iets over het hoofd?

Hij krijgt nu : ochtend halve schep Havens Gastro + handje fibermix. Avond het zelfde, dit op aanraden van de dierenarts.

Dan krijgt ie als ik of bijrijdster er is, een schep Fibrebeet + Sojaschroot en 150 ml. Lijnzaadolie. Supplementen hoef ik (nu) niet te geven van de dierenarts, dat werd dubbelop.

Verder overdag op de weide, en op stal altijd hooi, + stro om t knabbelen, iemand nog tips?

MRIIIS

Berichten: 5362
Geregistreerd: 19-11-05

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 21:34

Stro kan ook irriterend werken.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 21:43

Zachter hooi proberen en geen stro meer?

SharonIndezz
Berichten: 4693
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 21:44

MRIIIS schreef:
Stro kan ook irriterend werken.


Ja dat las ik net ergens idd.. heb niet het idee dat ie stro eet, aangezien die op stal onbeperkt hooi heeft… dierenarts heeft ook niks gezegd over het op stro staan… vind het heel moeilijk om nu te bedenken wat het beste is voor hem, zoveel meningen en ervaringen te lezen

SharonIndezz
Berichten: 4693
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 21:45

Nouvel schreef:
Zachter hooi proberen en geen stro meer?


Hooi is super zacht wat we nu hebben, geen harde stengels ertussen etc.

MRIIIS

Berichten: 5362
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 21:52

SharonIndezz schreef:
MRIIIS schreef:
Stro kan ook irriterend werken.


Ja dat las ik net ergens idd.. heb niet het idee dat ie stro eet, aangezien die op stal onbeperkt hooi heeft… dierenarts heeft ook niks gezegd over het op stro staan… vind het heel moeilijk om nu te bedenken wat het beste is voor hem, zoveel meningen en ervaringen te lezen


Ja het is echt lastig idd. Die van mij at haar hele stal leeg dus staat nu op vlas en dat gaat goed.

Krijgt ie ook sucralfaat? Heb je ook gescoopt?

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 22:33

De fibermix kan ook irriterend werken

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 23:07

Chesss schreef:
De fibermix kan ook irriterend werken


Dit is totaal niet mijn ervaring. Het is zo ongeveer de zachtste ruwvoermix die er bestaat.

Phonix
Berichten: 1092
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 23:16

Mijne is ook weer narrig. Als ik terugdenk is het begonnen toen ze weer op strooi ging. Zou het dat kunnen zijn?

SharonIndezz
Berichten: 4693
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 08:21

Chesss schreef:
De fibermix kan ook irriterend werken


Die is super zacht…. Die heb ik gekozen ipv luzerne

SharonIndezz
Berichten: 4693
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 08:22

Phonix schreef:
Mijne is ook weer narrig. Als ik terugdenk is het begonnen toen ze weer op strooi ging. Zou het dat kunnen zijn?



Hopelijk valt het mee met jou paardje

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 19:08

SharonIndezz schreef:
Chesss schreef:
De fibermix kan ook irriterend werken


Die is super zacht…. Die heb ik gekozen ipv luzerne


Nee dat kan maar sommige paarden kunnen ook deze niet hebben

Phonix
Berichten: 1092
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 08:32

Mijne gaat vandaag terug op vlas. Ik kan niet vinden waarom strooi irriterend kunt zijn. Zouden jullie een link kunnen delen waar ik er over zou kunnen lezen?

henshem
Berichten: 1128
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 11:53

Over stro heb ik geen linkje maar het is in mijn ervaring niet zacht dus kan het de maag irriteren.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 17:23

Stro is een tarwe product = gluten. Er is een verband tussen glutenallergie en maagzweren en darmproblemen. De glutenallergie test is afgelopen jaar aanzienlijk verbeterd, je zo eens kunnen informeren (bij Utrecht).

Phonix
Berichten: 1092
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 22:15

Oh wow, dit wist ik helemaal niet. Maar als ik kijk naar mijn paard en hoe heftig ze hebt gereageerd om weer op stro te staan, dan zou dit wel een heleboel verklaren.

Marsie2
Berichten: 151
Geregistreerd: 07-02-15

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 09:52

Herkennen jullie specifiek gapen na het rijden als een symptoom van maagzweren? Of kan dit ook iets anders betekenen zoals informatie verwerking? Ik weet wel dat gapen in het algemeen vaak gelinkt wordt aan maagzweren, maar ik bedoel nu alleen gapen na het werk. Hoe denken jullie daarover?

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 16:33

Voor de liefhebber ik heb net op bokt markt een advertentie geplaatst heb nog pot 250 gram mastic horse treatment paar schepjes uit, misschien iemand die interesse heeft

MRIIIS

Berichten: 5362
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 17:44

Marsie2 schreef:
Herkennen jullie specifiek gapen na het rijden als een symptoom van maagzweren? Of kan dit ook iets anders betekenen zoals informatie verwerking? Ik weet wel dat gapen in het algemeen vaak gelinkt wordt aan maagzweren, maar ik bedoel nu alleen gapen na het werk. Hoe denken jullie daarover?


Ja dit herken ik wel.

SharonIndezz
Berichten: 4693
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 18:03

Ik herken het gapen ook… mijn paard krijgt nu 2 weken ulcergold, en gaapt niet meer

marijkiiii

Berichten: 1026
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Overijssel

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 20:42

Kleine update: lyme lijkt hier (in ieder geval een deel van) de oorzaak van terugkerende klachten te zijn. Hoe dan ook blijft dat hier een beetje aanmodderen ben ik bang, van die besmetting is natuurlijk allang chronisch..

Phonix
Berichten: 1092
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 21:02

Mijne staat weer in de clinic en krijgt morgen octhend een scopie. Ze is zichzelf niet meer, wat ik heel vervelend vindt om te zien.

Hoop echt dat er iets uit komt morgen. Weet iemand hoe lang het duurt om biopt terug te krijgen?

Ferera

Berichten: 452
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 10:01

Mijn merrie fleur heeft afgelopen maandag een scopie gehad en heeft helaas maagzweren. Ze heeft nu een kuur van drie weken omeprazol en sulcrafaat en dan daarna weer een scopie maken om te kijken of de behandeling zijn werk doet en wat verder nodig is om haar weer goed te krijgen.
Dit stond in het verslag over de zweren: net boven margo plicatus in squameus gedeelte van de maag 2 speldenknop grootte irritatieplekjes graad II. Thv de pylorus 2 duidelijke zweren met lokale zwelling van het slijmvlies.

Ik mag haar geweekte luzernebrok geven en bietenpulp i.v.m. de pectine en calcium wat daar in zit naast haar hooi maar eet dit erg slecht. Ik wil erg graag wat Fenegriek doorheen doen zodat het wat aantrekkelijker wordt voor haar maar ik vraag me af of dit niet extra belastend is voor haar maag? Ik lees dat het bij humaan gebruik kan zorgen voor een opgeblazen gevoel en brandend maagzuur. Hebben jullie misschien ervaring met het geven van fenegriek bij een paard met maagklachten?

Ook ben ik op zoek naar een zachte luzerne om haar brokjes straks weer mee te mengen maar de merken die ik ken hebben allemaal harde stengels. Geven jullie luzerne bij? En zo ja, van welk merk?

Een stalgenoot gaf mij een handje Hartog Hartog Complete care Senior om te proberen, dat vind ik wel heel zacht en Fleur at het gelijk op (ze is een heel kieskeurig paard) zou dat eventueel ook kunnen?

Ik gaf haar Vitalbix vitaminebrokjes en dat mixte ik met Agrobs Alphengrun mix en Mijten Optiform maar dit laat ze staan. De dierenarts vind het een goed idee om over te gaan op Havens Gastro+. Hebben jullie daar ook ervaring mee?

Sorry voor alle vragen, Fleur is al bijna 10 jaar bij mij en heb dit nog niet eerder meegemaakt bij haar. Ik ben bang dat door het afspenen van haar veulen in oktober 2021 en een verhuizing in maart 2022 haar geen goed hebben gedaan. Ik vind het zo sneu en voel me zo ontzettend schuldig tegenover haar. ik hoop dat jullie adviezen en tips hebben.

SharonIndezz
Berichten: 4693
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 13:49

Hoi! Wat vervelend dat ze zweren heeft,

Ik voer de fibermix van Vitalbix bij in plaats van luzerne, mijn paard vind dit smakelijk, en het is erg zacht, misschien is dat wat voor je?

Phonix
Berichten: 1092
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 16:11

Ik voer ook de fibremix. Heb hartig probeert maar dat luste ze niet.

Mijne heb vandaag weer scopie gehad. Bovenin schoon, maar onderin heftige wat duid op IBD. Krijg de uitslag van de biopten en gluten allergie test begin volgende week.