Welke supplementen vooor diarree?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
evie2333
Berichten: 89
Geregistreerd: 01-03-22

Welke supplementen vooor diarree?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-22 15:43

Heyhoii!

Mijn 5 jarige minipaardje heeft helaas al enorm lang last van diarree. Wormenonderzoek enz al gedaan, dit is het niet. Het probleem ligt dus bij de darmen?

Ik ben opzoek naar iets (supplement, kruiden enz) wat hiertegen helpt. Door pavi is mij de Guthealth aangeraden, hier hoor ik graag wat ervaringen over.

Is zonnebloemolie toevallig ook iets?

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Welke supplementen vooor diarree?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 15:56

Ligt eraan, wat gaat erin?
Gras, hooi, voordroog, kuil, suikerrijk, suikerarm?

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Welke supplementen vooor diarree?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 15:58

Wat voer je nu?

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 16:01

Darmbalans van Vitalstyle? Zelfde idee als GutHealth van Pavo, maar dan met veel minder suiker/zetmeel.

Ik doe nu regelmatig een kuurtje Darmbalans tijdens de overgang van paddock+hooi naar gras. En op het moment ook weer een kuurtje nu met de overgang terug van gras naar paddock... ik merk duidelijk verschil.

Als je paardje ook na zo'n kuur last blijft houden, dan zou ik het alleen toch verder laten onderzoeken.

evie2333
Berichten: 89
Geregistreerd: 01-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-22 16:05

Daihyo schreef:
Wat voer je nu?


Hooi + slobber (weet zo niet precies welke, van pavo) + mineralen brok + energie brok

In de ochtend slobber, avond brokken

We willen in het voorjaar een overstap maken naar paddock paradise

evie2333
Berichten: 89
Geregistreerd: 01-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-22 16:06

mairead schreef:
Darmbalans van Vitalstyle? Zelfde idee als GutHealth van Pavo, maar dan met veel minder suiker/zetmeel.

Ik doe nu regelmatig een kuurtje Darmbalans tijdens de overgang van paddock+hooi naar gras. En op het moment ook weer een kuurtje nu met de overgang terug van gras naar paddock... ik merk duidelijk verschil.

Als je paardje ook na zo'n kuur last blijft houden, dan zou ik het alleen toch verder laten onderzoeken.


Zal eens kijken!

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 18:39

Geef je wel eens psyllium kuurtjes, helpt dat?

evie2333
Berichten: 89
Geregistreerd: 01-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-22 20:53

Sintara schreef:
Geef je wel eens psyllium kuurtjes, helpt dat?


Ja geef ik 1 week per 5 weken (aangeraden door dierenarts na koliek enkele jaren geleden)

Helpt niet zo tegen de diarree

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 21:07

evie2333 schreef:
Daihyo schreef:
Wat voer je nu?


Hooi + slobber (weet zo niet precies welke, van pavo) + mineralen brok + energie brok

In de ochtend slobber, avond brokken

We willen in het voorjaar een overstap maken naar paddock paradise

Dat is wel veel, aan een mini.
Ik zou eens helemaal terug gaan maar de basis: hooi (onverpakt) en vitaminebrokje. Wanneer is de laatste ontworming geweest?
En een kuur bitterkruiden is ook wel een idee om de darmen te herstellen. Deze zijn kant en klaar te koop.
Maar alleen als je zeker weet dat er medisch niets mis is.

RSDICBS

Berichten: 1004
Geregistreerd: 08-03-08

Re: Welke supplementen vooor diarree?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 21:30

Alleen hooi (geen graszaadhooi!) Zonder folie en dan een vitamine brokje erbij is meer dan voldoende. Gras natuurlijk als er nog wat op je weide staat maar geen korte stoppeltjes.

Hier 12 minipaardjes en meer dan voldoende ervaring met verschillende soorten hooi voordroog en brokken om te weten dat de mini buikjes graag zo basic mogelijk eten.

Kathleen_vW

Berichten: 4285
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Re: Welke supplementen vooor diarree?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 21:35

Sowieso is het altijd goed om te onderzoeken waar de dunne mest vandaan komt. Ruwvoer? Worminfectie? Stress? Te korten? Te veel drinken?

Ik heb er ook eentje staan die ondanks goede bloeduitslagen, ontwormen, mestonderzoek, ander hooi etc. dun in de mest bleef. Hem ben ik Black Balance gaan voeren over de brokken, dit is een huismerk van Paardensupplementen.nl. Binnen 2 dagen had hij normale mest.

Marie111
Berichten: 4670
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Welke supplementen vooor diarree?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 21:44

Begin eens met alleen hooi te geven eventueel met een kuurtje Darmbalans.
Als je toch iets van een brokje wil geven, kan ik je Oerbalans aanbevelen.

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 21:58

Het lastige is dat wat bij de een helpt, bij de andere niets doet. Na heel veel geprobeerd te hebben waren bij mij bitterkruiden de omkeer naar goede mest. Maar daarvoor heb ik jarenlang van alles geprobeerd.
Andersom heeft ze ook verschillende triggers voor slechte mest. Zo kan ik er echt geen liksteen in hangen en werkt lucerne ook niet fijn.

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Welke supplementen vooor diarree?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 22:57

Ook ik zou veel simpeler gaan voeren. Onverpakt hooi + vitaminebrok. Slobber en brok bevatten ook veel afvalstoffen.

roekes

Berichten: 753
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 04:01

Ik heb nu sinds een half jaar een mini staan die ook al jaren erg dunne mest had. Hij kreeg verpakt hooi waar jij eerst stond.
Nu hij op onverpakt hooi staat en een handje pavo vital heeft hij al maanden geen dunne mest meer.

Jorex

Berichten: 9936
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Welke supplementen vooor diarree?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 06:40

Ik doe dan altijd een kuurtje psyllium tegen zand bij mijn minis van 5 dagen. Daar wordt de mest altijd weer mooi van bij de mijne

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Welke supplementen vooor diarree?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 07:29

Is het echte diarree, of vooral mestwater? Dat kan ook meehelpen in het zoeken van de oorzaak.

Bij mijn paard helpt goed hooi vaak nog het beste. Bij voordroog heeft ie al gauw dunne mest.
Mestwater kan dan weer duiden op zand in de darmen. Zorg ook dat je, als je psyllium voert, je er genoeg van voert, anders werkt het niet. Minstens 100 gram voor elke 100 kilo per dag.

evie2333
Berichten: 89
Geregistreerd: 01-03-22

Re: Welke supplementen vooor diarree?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-22 08:19

Ze is niet de gezondste en is altijd heel dun geweest. Dit krachtvoer helpt goed, en zonder dit word ze binnen no time weer enorm dun. Ik ben haar nu rustig aan het beleren voor de sulky, en merk dat het bandje erachter haar ook al veel energie kost. Vandaar, ze heeft t echt nodig.

Oorzaak is geen zand, want we voeren dus regelmatig een kuurtje met genoeg, ook geen wormen want onderzoek word regelmatig gedaan.

Zal proberen morgen een foto te maken van haar achterwerk.