Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 43 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Karakter paard veranderd in het najaar

 
Profiel   

jillaroo schreef
Ik zou ook even kijken naar de mogelijkheid van zand in de darmen. Dat is typisch een herfstkwaal, paarden gaan zand likken of kort gras met wortels en al eten. Het is altijd erger als het koud of nat wordt om wat voor reden dan ook... En zand in de darmen doet zeer! Kijk anders even op https://www.zandkoliek.nl


Ze krijgen standaard elke 6 weken een zandweg kuur.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-22 15:59 



 
Profiel   

Dreamboy schreef
jillaroo schreef
Ik zou ook even kijken naar de mogelijkheid van zand in de darmen. Dat is typisch een herfstkwaal, paarden gaan zand likken of kort gras met wortels en al eten. Het is altijd erger als het koud of nat wordt om wat voor reden dan ook... En zand in de darmen doet zeer! Kijk anders even op https://www.zandkoliek.nl


Ze krijgen standaard elke 6 weken een zandweg kuur.


Dat zegt helaas ook niet alles. Kijk sowieso even naar de dosering, want wil een kuur wat doen dan moet je er veel van geven. (meer dan meestal op de verpakking staat)

Andere tips zijn al gegeven. Ik benadruk graag nog een keer een fijne stal met een bodembedekking. Veel paarden vinden dat wel lekker om op te slapen nu alles zo nat er koud wordt. Een deken op kan inderdaad ook al verschil maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-22 16:12 



 
Profiel   

Dreamboy schreef
jillaroo schreef
Ik zou ook even kijken naar de mogelijkheid van zand in de darmen. Dat is typisch een herfstkwaal, paarden gaan zand likken of kort gras met wortels en al eten. Het is altijd erger als het koud of nat wordt om wat voor reden dan ook... En zand in de darmen doet zeer! Kijk anders even op https://www.zandkoliek.nl


Ze krijgen standaard elke 6 weken een zandweg kuur.


Dat zegt helaas ook niet alles. Kijk sowieso even naar de dosering, want wil een kuur wat doen dan moet je er veel van geven. (meer dan meestal op de verpakking staat)

Andere tips zijn al gegeven. Ik benadruk graag nog een keer een fijne stal met een bodembedekking. Veel paarden vinden dat wel lekker om op te slapen nu alles zo nat er koud wordt. Een deken op kan inderdaad ook al verschil maken.[/quote]

Ik ben bekend met het geven van zandkuren. Alle maatregelen die genomen kunnen worden om zo min mogelijk zand binnen te krijgen, zijn genomen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet kan, maar de kans is kleiner. Een warme stal kan ik hem helaas, nog niet, bieden dus hij zal het met de schuilstallen moeten doen. D3 schuilstal die ik nu heb is relatief klein voor hem dus daar ga ik nu geen bodembedekking ingooien met het risico dat hij zich vast rolt. Aan grotere schuilmogelijkheid wordt gewerkt maar ik kan helaas niet toveren. Hopelijk biedt de deken hem alvast wat meer comfort. Hij was daarstraks in ieder geval al een stuk rustiger en kwam direct naar me toe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-22 16:21 



 
Profiel   

Dreamboy schreef
Ik ben bekend met het geven van zandkuren. Alle maatregelen die genomen kunnen worden om zo min mogelijk zand binnen te krijgen, zijn genomen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet kan, maar de kans is kleiner. Een warme stal kan ik hem helaas, nog niet, bieden dus hij zal het met de schuilstallen moeten doen. D3 schuilstal die ik nu heb is relatief klein voor hem dus daar ga ik nu geen bodembedekking ingooien met het risico dat hij zich vast rolt. Aan grotere schuilmogelijkheid wordt gewerkt maar ik kan helaas niet toveren. Hopelijk biedt de deken hem alvast wat meer comfort. Hij was daarstraks in ieder geval al een stuk rustiger en kwam direct naar me toe.


Ok, nou dan blijft er weinig over denk ik. Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-22 17:45 



 
Profiel   

Voor een zandkuur is het minstens 0,5 gram per lichaamsgewicht voor onderhoud en 1 gram per kilo lichaamsgewicht bij een vermoeden van zand. Bij een pony van bijvoorbeeld 400 kilo dus 400 gram per dag bij een vermoeden op zand.

Bij PPID zijn er verschillende symptomen, dit is een korte online test: https://www.ppid-check.nl/

Een bloedtest doen om het uit te sluiten is altijd een goed idee! Veel paarden hebben het, maar vaak hebben de eigenaren het niet door en worden klachten als ouderdomsklachten weggeschreven :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-22 17:56 



 
Profiel   

Lastig is dat. Ik herken het wel met mijn merrie. Zeker bij wisselvallig weer is ze boos en dat moet m'n pony ontgelden. Zij heeft wel aangetoonde artrose, en staat onder een deken (en krijgt nu een supplement met duivelsklauw erin) . 100 gram is zij voldoende warm onder met dr al dikke vacht. Verder idd goed in de gaten houden of hij genoeg slaapt. Hier zet ik ze een nachtje binnen als ik merk dat ze niet heeft gelegen. Op stal vind ze niets, maar met heel guur weer vinden ze het wel even heerlijk, al is het maar een paar uur met het hoofd uit de wind. Verder voldoende ruwvoer. En ik heb voor mijn pony een hoekje met haar eigen hooi gemaakt, waar mijn grote merrie niet bij kan. Zo heeft m'n pony altijd haar eigen voer waardoor mijn grote okk niet altijd 'haar' hooi hoeft te delen met de kleine, wat ook wat minder frustratie lijkt te geven.

Verder lees ik mee. Het is bij mijn paard ook wel een gedragsdingetje denk ik, maar probeer mijn best de doen andere dingen allemaal te sluiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-22 19:29 



 
Profiel   

Kidde schreef
Voor een zandkuur is het minstens 0,5 gram per lichaamsgewicht voor onderhoud en 1 gram per kilo lichaamsgewicht bij een vermoeden van zand. Bij een pony van bijvoorbeeld 400 kilo dus 400 gram per dag bij een vermoeden op zand.

Bij PPID zijn er verschillende symptomen, dit is een korte online test: https://www.ppid-check.nl/

Een bloedtest doen om het uit te sluiten is altijd een goed idee! Veel paarden hebben het, maar vaak hebben de eigenaren het niet door en worden klachten als ouderdomsklachten weggeschreven :)


Interessant! Ik heb de test gedaan maar daar komt niets uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-22 19:43 



 
Profiel   

Tancreda4 schreef
Lastig is dat. Ik herken het wel met mijn merrie. Zeker bij wisselvallig weer is ze boos en dat moet m'n pony ontgelden. Zij heeft wel aangetoonde artrose, en staat onder een deken (en krijgt nu een supplement met duivelsklauw erin) . 100 gram is zij voldoende warm onder met dr al dikke vacht. Verder idd goed in de gaten houden of hij genoeg slaapt. Hier zet ik ze een nachtje binnen als ik merk dat ze niet heeft gelegen. Op stal vind ze niets, maar met heel guur weer vinden ze het wel even heerlijk, al is het maar een paar uur met het hoofd uit de wind. Verder voldoende ruwvoer. En ik heb voor mijn pony een hoekje met haar eigen hooi gemaakt, waar mijn grote merrie niet bij kan. Zo heeft m'n pony altijd haar eigen voer waardoor mijn grote okk niet altijd 'haar' hooi hoeft te delen met de kleine, wat ook wat minder frustratie lijkt te geven.

Verder lees ik mee. Het is bij mijn paard ook wel een gedragsdingetje denk ik, maar probeer mijn best de doen andere dingen allemaal te sluiten.


Ze hebben onbeperkt hooi op meerdere plekken. Binnen zetten kan helaas niet. Ik zie hem toch wel regelmatig liggen, zowel in de paddock als in de bak. De grond in de paddock is wel wat harder dan de bak maar heeft voldoende droge plekken. Maar de kou gaat natuurlijk wel in de grond zitten. Persoonlijk denk ik toch wel aan atrose ondanks dat hij niet echt symptomen heeft. Maar ik rij hem natuurlijk al een poosje niet dus hoe het onder het zadel is weet ik niet. Hopelijk bied zijn deken hem wat meer comfort.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-22 19:48 



 
Profiel   

Hij is, ondanks de ontzettend natte nacht, vandaag alweer een heel stuk vrolijker. Het lijkt er dus op dat de deken toch was wat hij nodig had. Een warmere comfortabele deken is in bestelling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 08:21 



 
Profiel   

Mijn merrie heeft precies hetzelfde als jij beschrijft. Ze staat ook 24/7 buiten. Van haar weet ik dat ze artrose in haar si heeft. Ze heeft dit jaar voor het eerst een deken op en ik heb het idee dat het helpt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 11:12 



 
Profiel   

maartje0987 schreef
Mijn merrie heeft precies hetzelfde als jij beschrijft. Ze staat ook 24/7 buiten. Van haar weet ik dat ze artrose in haar si heeft. Ze heeft dit jaar voor het eerst een deken op en ik heb het idee dat het helpt.


Zou zomaar kunnen. Hij voelt zich in ieder geval een stuk beter. Ook heb ik, nadat ik de schuilstal nogmaals opgemeten heb en deze groter is dan ik dacht, toch maar een dikke laag gehakseld stro erin gedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 14:10 



 
Profiel   

Fijn dat je dit deze week hebt kunnen doen. De komende tijd wordt het kouder. Je paard zal je dankbaar zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 20:10 



 
Profiel   

Je zegt dat je paard misschien artrose heeft, maar verder geen klachten heeft. Dan zijn dit je klachten, want een paard die zo verandert, dat zie je vaker bij paarden met pijn. Je zou eens kunnen kijken hoe hij verandert als je hem nu eens 2 weken op pijnstilling zet. Dan kun je kijken of hij terug verandert en als die verandering groot is, dan is het aan jou om daar iets mee te doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-22 15:36 



 
Profiel   

Earth schreef
Je zegt dat je paard misschien artrose heeft, maar verder geen klachten heeft. Dan zijn dit je klachten, want een paard die zo verandert, dat zie je vaker bij paarden met pijn. Je zou eens kunnen kijken hoe hij verandert als je hem nu eens 2 weken op pijnstilling zet. Dan kun je kijken of hij terug verandert en als die verandering groot is, dan is het aan jou om daar iets mee te doen.


Op dit moment doet de deken zijn werk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-22 15:57 



 
Profiel   

Best herkenbaar.

Wij hebben ze altijd 24/7 buiten staan met schuilstal en genoeg droge plekken en onbeperkt hooi.

Mijn oude merrie stond graag buiten en ging niet schuilen. Vanaf haar 27e weer dekens op gedaan. Vond ze ook niet leuk, maar ja. Ze is 29 geworden en ze had al jaren artrose.

Haar zoon heeft ook artrose en redde het gewoon niet zonder deken. Hij is nu 23 en zonder schuilt hij veel. Met deken is hij meer in beweging.Hij schuilt alsnog, dus dat is prima ter afwisseling, maar hij krijgt zelfs eerder een dikkere deken op dan zijn zus bijv.
Nu met de veulens een 2e jeugd begonnen en beweegt zelfs goed en soepel.

Zus is 15 en heeft een veulen van 7 maanden aan de voet. Die staat bij elk spatje onder dak en gaat ook echt heel lelijk doen naar de rest. Naar mij boeit me niet zo, maar naar de andere paarden wel. Zij heeft geen artrose, maar wordt echt bloedchgrijnig van slecht weer.

Haar zoon is 7 maanden en heeft nu een vachtje en ik ga een gezond veulen geen deken op doen, maar hij is wel van die familie en miept dus ook al wat als hij echt een tijdje in de regen heeft gestaan.

Ik kijk wel aan hoe en waar ik het hooi aanbiedt. Dus overdag laat ik ze dan wel rondlopen om hooi buiten te eten en vroeg en laat bieden we onder dak aan en kunnen ze ook wat "bijtrekken".

Die van ons liggen en slapen echt genoeg. Er zijn ook heeeeeeeeeeel veel paarden die juist op stal alleen zonder overzicht niet voldoende tot rust komen en weinig slapen.
Hier is de voorkeur toch echt samen in de bak of op ene droog stuk paddock. Soms slaapt er eentje tussendoor alleen, maar ze kiezen ervoor om samen te slapen en te rusten een aantal keren.
Juist in de bak waar ze goed overzicht hebben op de gehele omgeving.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-22 16:20 



 
Profiel   

Superpony, hier liggen ze ook regelmatig. Soms ligt de een en waakt de ander, soms liggen ze allebei. Hooi hangt / staat op meerdere plekken waaronder de schuilstal. Deze wordt in de zomer wel veel gebruikt maar als het regent staan ze er zelden in. Er ligt nu een dikke laag gehakseld stro in dus hopelijk nodigt dat wat meer uit om erin te gaan staan. In ieder geval is hij niet zo afstandelijk meer sinds hij zijn deken op heeft dus dat houden we er dan maar in deze winter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-22 16:41 



 
Profiel   

Ik heb zelf een tinker met PSSM1. Het gedrag wat je beschrijft herken ik haar wel in. Het narrige/chagrijnige gedrag tegen dr kudde genootjes (is het echt narrig en chagrijnig of zitten er ook depressief gedrag bij?). Het hele nerveuze gedrag. Je hebt zelf al het idee dat hij niet tegen kou op zijn spieren kan, PSSM paarden zijn hier héél gevoelig voor. Die van mij liep echter wel stijf, vooral op de achterhand.

Niet om de PSSM kaart meteen te trekken, maar ik ben zelf ook een jaar op zoek geweest en ik wist alleen de extreme symptomen van deze akelige ziekte (het omvallen, niet meer kunnen lopen, koffie kleurige urine) daarom had ik er nooit PSSM in gezocht. Echter is het lijstje van symptomen zo divers. Een test voor type 1 kost ommenabij 50,- euro. De type 2 test is echter een stuk duurder (350,- geloof ik uit mijn hoofd). Er zijn echter wel ik meen 6 verschillende type 2 varianten. Ik zou eens kijken of je jouw paard in de symptomen herkent en op onderzoek gaan of het veel voorkomt in het ras.

Je zou eens kunnen kijken of je jouw paard erin herkent? Ik zou hem zeker niet op stal zetten, zeker als die gevoelig is op de spieren is beweging echt belangrijk. Maar dit zul je zelf ook wel weten. Hebben ze wel een fijne schuilstal?

Hopelijk voelt die zich snel beter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 03:28 



 
Profiel   

NATASxBAILEY schreef
Ik heb zelf een tinker met PSSM1. Het gedrag wat je beschrijft herken ik haar wel in. Het narrige/chagrijnige gedrag tegen dr kudde genootjes (is het echt narrig en chagrijnig of zitten er ook depressief gedrag bij?). Het hele nerveuze gedrag. Je hebt zelf al het idee dat hij niet tegen kou op zijn spieren kan, PSSM paarden zijn hier héél gevoelig voor. Die van mij liep echter wel stijf, vooral op de achterhand.

Niet om de PSSM kaart meteen te trekken, maar ik ben zelf ook een jaar op zoek geweest en ik wist alleen de extreme symptomen van deze akelige ziekte (het omvallen, niet meer kunnen lopen, koffie kleurige urine) daarom had ik er nooit PSSM in gezocht. Echter is het lijstje van symptomen zo divers. Een test voor type 1 kost ommenabij 50,- euro. De type 2 test is echter een stuk duurder (350,- geloof ik uit mijn hoofd). Er zijn echter wel ik meen 6 verschillende type 2 varianten. Ik zou eens kijken of je jouw paard in de symptomen herkent en op onderzoek gaan of het veel voorkomt in het ras.

Je zou eens kunnen kijken of je jouw paard erin herkent? Ik zou hem zeker niet op stal zetten, zeker als die gevoelig is op de spieren is beweging echt belangrijk. Maar dit zul je zelf ook wel weten. Hebben ze wel een fijne schuilstal?

Hopelijk voelt die zich snel beter.


Het gaat inmiddels, met zijn deken op een heel stuk beter. Denk toch dat hij het gewoon koud gehad heeft.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 07:11 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 43 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen