Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 22:37

ellepel schreef:
gemaakt van water uit de beringzee?
ja ik weet niet, ik ga vaak even googlen met dat soort producten omdat ik wil weten wat het is en wat het doet,word het vaker gebruikt….en kom bar weinig info tegen,alleen van het merk heltie zelf.
en ik vraag me dan echt af of er echt in zit van wat ze zeggen.


Vind ook nergens echt wat terug hoor dus ben ook wel wat sceptisch..

xSCWx
Berichten: 7058
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 23:57

Marigo schreef:
Laatst las ik op Instagram een post van een -peut/-paat over dat Vitalbix schadelijk is en dat je beter Okapi Puur P of Marstall Force kunt nemen als balancer. Om achter de reden te komen moest je wel eerst de cursus voeding aanschaffen ;) Maar nu vroeg ik me toch af of de kenners hier daar iets zinnigs over kunnen zeggen ? Wat zit er in Vitalbix wat slecht zou kunnen zijn?

Ik weet niet of het slecht is, wel weet ik dat mijn paard er erg kijkerg/vervelend van werd. Ik had een proefzakje voor ongeveer een week, en na die week was het ook weer over.

Ik voer nu marstall force en daar ben ik tevreden over (maar hou altijd oren en ogen open voor nog wat beters)

Ik voer ook sojaschroot, ik koop dat bij van Leeuwen. Je doet echt lang met zo'n zak. Mijn iele paard komt er onwijs mooi van aan, krijgt echt body nu.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 08:35

Ik ben zeker voorstander van gezond mogelijk voeren van je paard. Maar mocht je paard daarop niet goed doen en dan toch het ‘verkeerde’ voer nodig hebben dan geef ik het ook gewoon.. alleen dan niet in de hoeveelheid wat op verpakking staat maar waar hij goed op doet.

Goed naar je paard kijken dat is het belangrijkste. Het is goed dat we bewust bezig zijn met wat we in ons paard stoppen..

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 17:15

Overigens werden de bikkels van subli genoemd.
Kan iemand wat nuttigs over de waarden zeggen?
Ik voer niet continue een balancer bij, voer juist heel afwisselende ruwvoer producten en kruiden/ planten ( en magnesium en vitamine e).
Maar sporadisch geef ik wel balancers. Nu zie ik dat deze niet enorm hoog ( ook niet heel laag hoor) in suikers meer zit.. als handje leken ze mij ook nog wel gemakkelijk… iemand nuttige ervaringen?

Lizenlotte
Berichten: 405
Geregistreerd: 17-01-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 19:17

Vitalbix heeft proefzakken met genoeg inhoud voor een week? Waar koop je die? Ik kom nl alleen 250 grams zakjes tegen wat ongeveer de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is voor een pony van 400 kilo.. :-(

xSCWx
Berichten: 7058
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 23:34

Lizenlotte schreef:
Vitalbix heeft proefzakken met genoeg inhoud voor een week? Waar koop je die? Ik kom nl alleen 250 grams zakjes tegen wat ongeveer de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is voor een pony van 400 kilo.. :-(

Ik had een paar proef zakjes, weet niet meer precies hoeveel maar nog geen kilo bij elkaar in ieder geval. Maar zie ook dat ik er te weinig van heb gegeven :+ dus dan doe je er wel een week mee :')

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 20:35


chery

Berichten: 1842
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 17:41

Ok ik weet het even niet meer. Ik wil dolgraag een vitamine/mineralen brokje geven, maar mijn paard doet moeilijk.

Pavo zit luzerne in en daar wordt ze kijkerig van.
Marstall en agrobs eet ze met lange tanden.
Nu vitalbix timothee laat ze ook weer liggen.
Proefzakjes oerbalans kijkt ze niet naar om.

Het enige wat ze lekker vind is hartog comfort.
Maar daar heeft ze best veel van nodig en is onhandig klaar zetten om te voeren.
Ze krijgt dit er nu wel bij voor het kauwen een paar handjes.

Soms denk ik weleens ik stap over op een gewone muesli die laag is in suiker en zetmeel.
Ze moet heel sober gevoerd worden, want ze heeft neiging tot te dik worden.

Iemand nog een idee?

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 17:59

Er zijn heel veel soorten vitamine brokjes

cavalor heeft ook vitamine brokjes, florian, super fit horse,metazoa

Mischien eens proefzakjes aanvragen. Of wat ik doe vitamine korrel geven met wat gezonde meusli hooguit 500 gram. Dan proeven ze de bitamine brokjes niet zo. Anders vind ik (licht er aan welk merk je geeft) maar ook heel karrig handje wat je geeft. En mijn paarden krijgen omdat ze het nodig hebben ook nog andere suplimenten en dan kan ik iet met bijv 75 gram pavo vital mengen dan eten ze het ook niet

chery

Berichten: 1842
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 18:02

plutolover schreef:
Er zijn heel veel soorten vitamine brokjes

cavalor heeft ook vitamine brokjes, florian, super fit horse,metazoa

Mischien eens proefzakjes aanvragen. Of wat ik doe vitamine korrel geven met wat gezonde meusli hooguit 500 gram. Dan proeven ze de bitamine brokjes niet zo. Anders vind ik (licht er aan welk merk je geeft) maar ook heel karrig handje wat je geeft. En mijn paarden krijgen omdat ze het nodig hebben ook nog andere suplimenten en dan kan ik iet met bijv 75 gram pavo vital mengen dan eten ze het ook niet

Ben benieuwd naar de gezonde muesli.
Welke is dat?

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 18:21

Je hebt de Victorious Secret, die is zonder luzerne en eet mijn moeilijke eter goed.
De Pavo daily fit is zonder luzerne en eet mijn moeilijke eter ook heel goed (die koeken).

Je paard gezond en fit is er ook nog zonder luzerne, at die van mij ook goed, maar hij doet het gewoon het beste op de Victorious.

Mijn paard lust zn poeder (vit e) niet, daarom doe ik er 200gr Havens Gastro of Pavo 18+ door. Beide 22% s+z, maar met 200gr vind ik dat niet zo spannend en gaat alles er in elk geval in.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 19:13

chery schreef:
plutolover schreef:
Er zijn heel veel soorten vitamine brokjes

cavalor heeft ook vitamine brokjes, florian, super fit horse,metazoa

Mischien eens proefzakjes aanvragen. Of wat ik doe vitamine korrel geven met wat gezonde meusli hooguit 500 gram. Dan proeven ze de bitamine brokjes niet zo. Anders vind ik (licht er aan welk merk je geeft) maar ook heel karrig handje wat je geeft. En mijn paarden krijgen omdat ze het nodig hebben ook nog andere suplimenten en dan kan ik iet met bijv 75 gram pavo vital mengen dan eten ze het ook niet

Ben benieuwd naar de gezonde muesli.
Welke is dat?


ik meng het nu met cavalor fiber force, maar je kan ook kiezen voor agrobs, of sleulsimix van vitalstyl. allemaal prima producten om wat bij te geven. en dan gewoon mengen met een vitamine korrel hoef je ook niet zo veel kilo's meulsi te geven.

simpel grasbrokje van hartog kan ook dacht dat metazoa ook grasbrokjs heeft. Pavo heeft fiber nuggets maar moet je weken. En zo heeft pavo nog wel wat 'gezonde meusli's'

ik kijk veel op voervergelijk.nl nu is deze site niet helemaal up do date ( zijn we wel mee bezig dacht ik) maar heb je wel een beeld

en net wat slmt9 zegt. Stel je hebt een meusli met wat suikers en zetmeel maar je geef daar heel weinig van is dat ook niet erg wel in combi met een vitamine korrel anders komen ze alsnog hun vitamine 'te kort'

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 19:25

Freyr schreef:
Heeft iemand ervaring met die vitaminekorrel van Florian?

Mijn paard krijgt voor de rest onbeperkt voordroog en een volle schep seniors priors in de winter per dag.


Lekker late reactie, maar ik voer sinds een tijdje Florian. Heel tevreden over! Mooi spul, paard eet het graag en doet het er goed op. Bijkomend voordeel is dat je heel lang doet met een zak :D Ik doe er wel een handje Fibre grass bij voor 'opvulling'.

chery

Berichten: 1842
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 19:36

Bedankt voor de reacties. De sluesli zat ik ook aan te denken. Ik ga daar proefzakjes van bestellen.
Stel dat ze de balancer dan nog laat liggen, is de sluesli alleen dan ook voldoende?

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 20:12

chery schreef:
Bedankt voor de reacties. De sluesli zat ik ook aan te denken. Ik ga daar proefzakjes van bestellen.
Stel dat ze de balancer dan nog laat liggen, is de sluesli alleen dan ook voldoende?


niet die van vitalstyle daar zit expres geen bijgevoegde vitamine/miniralen in omdat die bewust is gemaakt voor naast de oerbalans van vitalstyle

Wat je ook kan doen als je 'weinig' van voer af weet (wat helemaal niet erg is) je voer laten uitmeten door horsecomplete.nl of paard optimaal of een een andere goede voedingsdeskunndige. Ik weet wel 1 en ander af maar kan mezelf geen voedingsdeskunige noemen want elk paard heeft zijn eigen behoeftes.

er is tegenwoordig heel veel op de markt. Een middagje in voer verdiepen kan ook goed helpen want jij kent je paard het beste.

chery

Berichten: 1842
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 13:28

De daily fit is ook een goede optie! Die kan ik dagelijks geven en voor erbij een handje slueslimix als de andere paarden ook gevoerd worden.
Iemand enig idee of deze 2 producten ook aan jaarlingen gegeven kan worden?

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 13:38

Ik geef ook de dailyfit, mijne is ook zo’n moeilijke eter en kan ook heel heet worden op bepaalde vitaminesupplementen. Ik breek de koek door 2en en doe in elk van haar etensbakjes een helft (ze krijgen hier 2x per dag gevoerd, dus 1 koek per dag is 1 helft per bakje). Die helft breek ik nog wel door 4en, voor de zekerheid.

Merrie doet het er al jaren goed op! Het is echt de enige die ze wil eten.

chery

Berichten: 1842
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 13:52

Eapy schreef:
Ik geef ook de dailyfit, mijne is ook zo’n moeilijke eter en kan ook heel heet worden op bepaalde vitaminesupplementen. Ik breek de koek door 2en en doe in elk van haar etensbakjes een helft (ze krijgen hier 2x per dag gevoerd, dus 1 koek per dag is 1 helft per bakje). Die helft breek ik nog wel door 4en, voor de zekerheid.

Merrie doet het er al jaren goed op! Het is echt de enige die ze wil eten.


Dar klinkt goed!

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 17:16

Uitmeten of berekenen geeft ook geen garanties. Ik heb mooi hooi, wel wat hoog in suiker. Uitgebreide analyse laten doen en berekend welke balancer hier het beste bij past. Dat was de Vitalbix DC Timothee. Dus die krijgen ze nu een maand. Helaas staan er nu 2 van de 3 zand te likken. Dus nu een zandkuur, even een tijdje vloeibaar silicium en weer terug naar de Agrobs Naturmineral. Die vond ik op papier niet zo mooi passen, maar deden ze het wel goed op. En het oog is voor mij toch echt leidend :D

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 18:28

Oog is zeker leidend. En het is Ind kijken waar je paard beste op doet.

Maar met meten of er. Goed voedingsadvies van onafhankelijke kan soms wel inzichten geven naar wat voor gezonde voeding op de markt is, daar aan hand kan je kijken wat je zelf beste bij je paard vind passen enz

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 18:32

Ja dat sowieso. Ik ben erg pro voedingsadvies :D
Maar de praktijk kan dus wel afwijken. Maatwerk is het sleutelwoord zeg maar.

Zinzi_jewel

Berichten: 8800
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 20:47

wendy1987 schreef:
wendy1987 schreef:
Als ik dit zo lees is vitalbix misschien juist iets voor die van mij.
Geef nu vital van pavo..

En ze mag best iets wakkerder zijn soms..

Zou dat ook goed passen bij een eczemer? En zit er dan nog veel verschil in timothee of lucerne?

Of toch gewoon beter bij pavo blijven?



Wat zouden jullie in deze doen? Moet bijna weer een nieuwe zak namelijk en de vitalbix moet ik bestellen, die hebben ze volgens mij niet in de buurt..



Een eczemer zeker geen lucerne geven 9 van de 10 gaat harder schuren van lucerne .

wendy1987

Berichten: 6925
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 20:52

Ik geef dr nu idd de timothee..
Maar de mijne gaat niet persee van luzerne gelijk erger schuren hoor.. ja als ik t veel geef maar de kleine beetjes in brok gelukkig niet..
Ze reageert op combi van suikers,eiwitten en vliegen. Echt vliegen ook. Dus niet alleen knutjes.

Zolang ze geen vers gras krijgt gaat t redelijk gelukkig nu al aantal jaar.
Nu vooral jeuk van de zwarte vliegen op dr benen..

Maar voor nu, gaat ze best goed op de vitalbix.. nu de 2e of 3e zak mee bezig

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 21:07

Ik heb vorige week ook 2 zakken Vitalbix breed and Grow gehaald voor onze hengstveulens en ons jonge spul. Geven jullie verder nog iets bij? Die paar 100gr die ze krijgen lijkt zo weinig, en ik weet dat dat simpelweg gewenning is maar toch ben ik niet zeker van mijzelf haha.
De jonge dieren (2/3 jaar) krijgen er wel nog 200gr Sojaschroot bij, zal een beetje bietenpulp voldoende zijn om erbij te doen?

Zinzi_jewel

Berichten: 8800
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 11:49

wendy1987 schreef:
Ik geef dr nu idd de timothee..
Maar de mijne gaat niet persee van luzerne gelijk erger schuren hoor.. ja als ik t veel geef maar de kleine beetjes in brok gelukkig niet..
Ze reageert op combi van suikers,eiwitten en vliegen. Echt vliegen ook. Dus niet alleen knutjes.

Zolang ze geen vers gras krijgt gaat t redelijk gelukkig nu al aantal jaar.
Nu vooral jeuk van de zwarte vliegen op dr benen..

Maar voor nu, gaat ze best goed op de vitalbix.. nu de 2e of 3e zak mee bezig


Is ze ooit getest op lyme ?
Mijn Gelderse merrie had jaren enorme jeuk . Na veel zoeken kwamen we erachter sluimerende lyme . Dat behandeld regulier met veel AB en later alternatief om organen op tw schonen .
Jeuk is pakken en pakken minder geworden ook de zwarte vlieg liet haar daarna met rust !