Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 5 [ 109 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Overdag niet kunnen eten, schadelijk?

 
Profiel   

Ik heb sinds kort een verzorgpaard die op een pensionstal staat met opzich veel voorzieningen.
Echter staan de paarden nu overdag in een weide die een modderbende is en inmiddels is er geen grasprietje meer te vinden. Ze staan hierin van ong 9.30 tot 15.00 (in de zomer langer), echter worden ze niet bijgevoerd op de weide en staan de paarden voornamelijk bij het hek te wachten tot ze weer naar binnen moeten. Zodra ze binnenstaan krijgen ze hun voer en 1 gevuld hooinet. Snachts krijgen ze eventueel ook nog wat extra hooi indien de eigenaar dit zelf klaarzet. S ochtends krijgen ze hun voer en een pluk hooi voordat ze naar buiten gaan.
Nu heb ik zelf een aantal keer de paarden buitengezet ( weekend is zelfservice) en was bij aankomst al hun hooi op in de stal en weet ik niet voor hoelang al.
Ik ben zelf geen voorstander dat de paarden geen hooi gevoerd krijgen op de weide, maargoed niet mijn paard dus daar heb ik niet zoveel over te zeggen. Maar wat ik mij af vraag is of het schadelijk is voor de gezondheid van de paarden om voor deze periode zo weinig voedsel te krijgen, zeker nu ze met de kou zichzelf moeten warmhouden en mesr energie verbruiken. En is het ook slecht voor de darmen etc.

Ik zou er verder niets aan kunnen veranderen, maar vanuit theoretisch oogpunt vind ik het informatief om hier wat feiten over te weten.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 16:17 



 
Profiel   

Een paard moet ieder uur iets kunnen eten, al is het maar 1 grassprietje om ervoor te zorgen dat het maagzuur de maag niet aan tast en ze maagzweren krijgen. Het hoeft niet veel te zijn. Ze hebben natuurlijk wel voldoende droog ruwvoer nodig om zichzelf goed warm te kunnen houden. Vaak merk je het wel aan de onrust in de kudde of ze genoeg te eten krijgen of niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 16:19 



 
Profiel   

[ img ]

Dat is zéker niet goed, paard moet eigenlijk nooit zonder wat te knabbelen staan. Een paar uur is eigenlijk al te lang.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 16:22 



 
Profiel   

Ja, dat kan zeker kwaad, precies om de reden die hierboven al staat. En ik vind het extra kwalijk dat ze dus zowel overdag lang zonder ruwvoer staan als snachts. Want zo'n hooinet zal de avond meestal ook niet halen verwacht ik...

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 16:24 



 
Profiel   

afgezien van het lichamelijk slechte, vind ik het voor tussen de oren ook echt niet kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 16:24 



 
Profiel   

Bedankt voor jullue reacties, dit bevestigde mijn vermoedens al. Zelf zou ik persoonlijk ook niet voor deze stal kiezen, maar ik zou bovenstaande informatie eens kunnen aankaarten bij stalgenoten/eigenaren.
Zelf dacht ik ook, waarom niet een groot hooiruif in de weide plaatsen.

Is het ook mogelijk dat paarden hier koliek van kunnen krijgen of heeft dit weer andere oorzaken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 16:29 



 
Profiel   

Kinke schreef
afgezien van het lichamelijk slechte, vind ik het voor tussen de oren ook echt niet kunnen.


Ja dit geeft mij ook dubbele gevoelens of ik bij deze stal wil blijven om te verzorgen. Voor de mensen zijn al deze voorzieningen wel fijn, maar voor het paarden welzijn natuurlijk niet. Het heeft iets treurigs...

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 16:31 



 
Profiel   

Koliek zou zeker ook kunnen omdat de darmen te weinig te doen hebben voor een langere periode, maar ook omdat ze bijvoorbeeld toch nog grassprieten zoeken en daarbij teveel zand binnen krijgen. Of verstoppingskoliek als ze wel op stro staan, teveel stro eten verstopt de boel. Eerlijk, vaak ligt op dit soort stallen het percentage koliekers, maagzweren en paarden met vage klachten vrij hoog maar met name op grotere stallen lijken klanten simpelweg niet beter te weten (en misschien krijgen ze niet altijd alles mee), en lijkt men het normaal te vinden.

Hoewel ik het heel erg goed vind dat je het aan wil kaarten, houd je wel serieus rekening met de mogelijkheid dat je daarna niet meer welkom bent op stal? Vaak vinden eigenaren dat niet zo leuk namelijk. Zolang de meeste klanten onwetend zijn en blijven, kunnen zij met zo min mogelijk werk hun stal runnen. Als klanten allemaal wakker worden en moeilijk doen...ik vind het top hoor, mensen moeten eens leren wat hun paard nodig heeft. Maar bedenk wel of je het ervoor over hebt want een verzorgster wegsturen is makkelijker dan het beleid veranderen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 16:36 



 
Profiel   

Ik heb het laatst al voorzichtig aangekaart bij de eigenaar van mijn verzorgpaard, en zij was het ook wel met mij eens. Maar vond ook de voorzieningen die ze daar heeft wel weer fijn...
Ik ben zelf sowieso denk ik wat meer voorstander van het 24/7 buitenhouden van paarden met schuilstal. Ik weet dat er wel meer verzorg paarden in mijn regio zijn, dus mocht ik uiteindelijk echt niet welkom zijn vind ik dat niet erg, maar op zo'n manier wil ik het niet naar ze overbrengen. Meer aankaarten en wellicht meedenken in oplossingen. Mocht het voor mij echt niet goed blijven voelen denk ik toch uit mijzelf te vertrekken op termijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 16:45 



 
Profiel   

Zo zonde & triest dat de meeste mensen nog steeds voorzieningen voor zichzelf belangrijker vinden dan welzijn van het paard :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 16:49 



 
Profiel   

Staar je niet blind op de diervriendelijkheid can 24/7 met schuilstal. Dat is echt hard in de winter en best wel veel paarden gaan er helemaal niet zo goed op.

Neemt niet weg dat dit ook niet ideaal is. Bij mijn vorige stal vond ik ook dat ze te weinig hooi kregen in de ochtend. Ik loste dat op door grasbrok en grasmix bij het ontbijt bij te voeren zodat ze met een volle maag (en overwegend ruwvoer) de wei in ging. Nu heeft ze 24/7 beschikking over ruwvoer dus dat is nu niet meer aan de orde

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 16:59 



 
Profiel   

pluisje88 schreef
Staar je niet blind op de diervriendelijkheid can 24/7 met schuilstal. Dat is echt hard in de winter en best wel veel paarden gaan er helemaal niet zo goed op.

Neemt niet weg dat dit ook niet ideaal is. Bij mijn vorige stal vond ik ook dat ze te weinig hooi kregen in de ochtend. Ik loste dat op door grasbrok en grasmix bij het ontbijt bij te voeren zodat ze met een volle maag (en overwegend ruwvoer) de wei in ging. Nu heeft ze 24/7 beschikking over ruwvoer dus dat is nu niet meer aan de orde


Ben ik ook met je eens, mijn eigen pony wilde vroeger ook gewoon snachts op stal, had het snel koud etc. Dus bedoel ook niet dat uiterste. Maar in ieder geval iets meer afgesteld op de natuurlijke behoefte van het paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 17:02 



 
Profiel   

Tjaa je hebt schuilstallen en schuilstallen.. Of inloopstallen.. Is maar net ook hoe je het indeeld en aanpakt :)

Die van mij staan volledig wind / regen / sneeuw vrij als ze willen met vrijheid tot buiten. 3.5 kant is dicht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 17:51 



 
Profiel   

Klinkt niet ideaal inderdaad. Er zijn wel paarden die erg beperkt moeten worden in hun eten, en dat is lang niet altijd makkelijk maar dit lijkt mij voor geen enkel paard geweldig.
Goed dat je dat ook ziet. Misschien kan het paard in elk geval bijvoorbeeld een fijnmaziger net krijgen zodat hij er langer mee doet?

Wel sneu, typisch een stal waarbij de paarden alleen maar naar binnen willen, waarvan mensen gaan zeggen zie je wel, ze willen op stal! Terwijl het net zo goed gewoon honger is.

24/7 buiten vindt de mijne trouwens heerlijk! Maar puur de nacht op stal is opzich ook niet slecht hoor voor de meeste paarden. Als verder in elk geval wel aan hun behoeften wordt voldaan

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 18:12 



 
Profiel   

Wat triest voor die diertjes… :n

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 18:54 



 
Profiel   

Poeh ik ben meestal een van degene die denkt ‘valt wel mee’ maar dit is echt te weinig. Een pluk hooi in de ochtend en dan de blubber in kan echt niet. Als ze nou een goede berg hooi kregen ‘s ochtends was het wellicht nog enigszins acceptabel (alhoewel het dan ook wel te lang is), maar ze krijgen dus eigenlijk maar 1 pluk hooi en een hooinet? En de paarden die geluk hebben dat de eigenaar bijgeeft krijgen wat meer? Dat is echt veel en veels te weinig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 19:41 



 
Profiel   

van half tien tot 3 uur smiddags is 5,5 uur.
dat is net op het randje dat ze zonder voer kunnen staan.
vind ik dan.
4 uur vind ik nog helemaal prima en acceptabel als er niet extra gevoerd word in de groep.
die 5,5 zou ik wel de max vinden…
heb eerder wel vaak zo gestaan hoor,paarden kregen 3x per dag een plak hooi.
stonden ook wel veel langer dan 5,5 uur zonder eten en dan de nachten op stal en als ze dan op stro stonden was prima,dan vrat die van mij dat wel op.
maar ooit op zaagsel gestaan en dan hadden ze echt honger smorgens.

mooiste zou zijn dat als je in die tijd tussen half tien en 3 uur dat paard er in het midden uit kunt halen,het nog even wat hooi kunt laten eten en daarna weer terug zetten?
dan staat het niet zo lang zonder.

zijn de paarden ook mager dan?
als ze allemaal dik en rond zijn dan komt er blijkbaar toch genoeg in

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 20:05 



 
Profiel   

ellepel schreef
van half tien tot 3 uur smiddags is 5,5 uur.
dat is net op het randje dat ze zonder voer kunnen staan.
vind ik dan.
4 uur vind ik nog helemaal prima en acceptabel als er niet extra gevoerd word in de groep.
die 5,5 zou ik wel de max vinden…
heb eerder wel vaak zo gestaan hoor,paarden kregen 3x per dag een plak hooi.
stonden ook wel veel langer dan 5,5 uur zonder eten en dan de nachten op stal en als ze dan op stro stonden was prima,dan vrat die van mij dat wel op.
maar ooit op zaagsel gestaan en dan hadden ze echt honger smorgens.

mooiste zou zijn dat als je in die tijd tussen half tien en 3 uur dat paard er in het midden uit kunt halen,het nog even wat hooi kunt laten eten en daarna weer terug zetten?
dan staat het niet zo lang zonder.

zijn de paarden ook mager dan?
als ze allemaal dik en rond zijn dan komt er blijkbaar toch genoeg in


Maar of ze mager zijn of niet zegt ook niks over wat het verder met de gezondheid doet op den duur, stress, andere mentale klachten of problemen zoals maagzweren..
5.5 uur is ook eigenlijk voor het mooie al te lang..

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 21:23 



 
Profiel   

En het doet ook wat met gedrag tegen elkaar als ze zo lang zonder ruwvoer staan

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 21:28 



 
Profiel   

Een paard mag maximaal zes uur zonder eten. Langer kan maagzweren veroorzaken

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-22 00:39 



 
Profiel   

Ik zou me er ook zorgen op maken dat ze op hun relatief lege maag dan krachtvoer krijgen. Da's ook neit ideaal. Als ze dan toch krachtvoer krijgen zou je dat liever hebben op een vollere maag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-22 01:00 



 
Profiel   

De paarden zijn niet mager, maar zijn vooral koudbloedrassen. Mijn verzorgpaardje is wel wat ieliger, vind hem ook niet echt happy ogen. Ben daar ook nog maar sinds kort en hij heeft regelmatig diaree, volgens de eigenaar gevoelige darmen. Het gedrag van de paarden onderling is wel oke, af en toe stoeien ze wat maar van wat ik zo zie is dat ze allemaal rustig bij het hek staan, beetje plukken aan elkaar maar niet vervelend gedrag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-22 01:33 



 
Profiel   

pluisje88 schreef
Staar je niet blind op de diervriendelijkheid can 24/7 met schuilstal. Dat is echt hard in de winter en best wel veel paarden gaan er helemaal niet zo goed op.

Neemt niet weg dat dit ook niet ideaal is. Bij mijn vorige stal vond ik ook dat ze te weinig hooi kregen in de ochtend. Ik loste dat op door grasbrok en grasmix bij het ontbijt bij te voeren zodat ze met een volle maag (en overwegend ruwvoer) de wei in ging. Nu heeft ze 24/7 beschikking over ruwvoer dus dat is nu niet meer aan de orde


Want elke 24/7 stal of plek is hetzelfde?? Er zijn heeeeeeeel veel verschillende pensionstallen en heeeeeeeeeeeeel veel hele slechte pensionstallen. Als je 1 24/7 plek hebt gezien zijn ze allemaal zo?

In Nederland is de winter helemaal niet hard voor paarden. De dagen dat het waait en regent moeten ze goed kunnen schuilen, droog kunnen staan en liggen en evt een deken op. Maar in Nederland wordt het niet te koud voor paarden. En daar kan je dus dekens voor opleggen als een paard bijv gevoelig is op de rug of het lijf.

Daarnaast zijn er heeeeeeeeeeeeel veel traditionele stallen waar paarden uren rondjes staan te draaien in een box EN veel te weinig hooi krijgen en of slechte kwaliteit. Dat is pas hard en zeker heel ongezond.

Heel veel 24/7 plekken kiezen juist bewust voor 24/7 paarden buiten houden, zorgen voor beschutting en schuolmogelijkheden, leggen droge plekken aan en denken juist wel goed na over voldoende goed ruwvoer.

TS, je hebt je antwoorden al, maar buiten het aantal uren om dat de paarden niet kunnen eten, gaat er ook verveling toeslaan, kunnen ze vervelend worden naar elkaar, zand binnen krijgen etc etc.

Een gesprek met stal en andere stalgenoten is belangrijk. Geven mensen zo weinig omdat ze bang zijn voor te dikke paarden of gaat het om de prijs?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-22 03:06 



 
Profiel   

Geloof me, ik heb het geprobeerd op een perfecte 24/7 plek. Mooie inloopstal, verharding, rubber matten, stuk stalbedekking erin.. Beide paarden deden het slecht en wilden echt heel erg graag naar binnen. Mager, chagrijnig en oververmoeid. Inmiddels staan ze in de slechte maanden snachts op stal en ze zijn allebei veel en veel happyer. Ze willen savonds als ik kom ook echt heel erg graag naar binnen. En dat ligt echt niet aan het krijgen van eten, want ze hebben buiten 24/7 hooi, net als binnen. Ze hebben buiten gras en alle ruimte van de wereld. Een stabiele kudde en ze krijgen als ze snachts buiten blijven ook gewoon net zo hun krachtvoer als binnen. Toch willen ze als het vies weer is liever binnen staan. 24/7 is niet heilig. Net als nachten op stal of veel binnen. Kijk naar je paard. Dat is alles wat ik zeg. In de zomer zijn ze perfect happy buiten, en ben ik dankbaar voor de vele uren die ze buiten mogen zijn. In de winter gaan ze snachts op stal vanaf de dag dat ze zelf aangeven dat ze binnen willen blijven. Iedereen blij. Ik zie heel veel paarden die niet echt blij zijn met 24/7 buiten. Een deel zal het er goed op doen maar het is geen heilige graal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-22 07:28 



 
Profiel   

pluisje88 schreef
Geloof me, ik heb het geprobeerd op een perfecte 24/7 plek. Mooie inloopstal, verharding, rubber matten, stuk stalbedekking erin.. Beide paarden deden het slecht en wilden echt heel erg graag naar binnen. Mager, chagrijnig en oververmoeid. Inmiddels staan ze in de slechte maanden snachts op stal en ze zijn allebei veel en veel happyer. Ze willen savonds als ik kom ook echt heel erg graag naar binnen. En dat ligt echt niet aan het krijgen van eten, want ze hebben buiten 24/7 hooi, net als binnen. Ze hebben buiten gras en alle ruimte van de wereld. Een stabiele kudde en ze krijgen als ze snachts buiten blijven ook gewoon net zo hun krachtvoer als binnen. Toch willen ze als het vies weer is liever binnen staan. 24/7 is niet heilig. Net als nachten op stal of veel binnen. Kijk naar je paard. Dat is alles wat ik zeg. In de zomer zijn ze perfect happy buiten, en ben ik dankbaar voor de vele uren die ze buiten mogen zijn. In de winter gaan ze snachts op stal vanaf de dag dat ze zelf aangeven dat ze binnen willen blijven. Iedereen blij. Ik zie heel veel paarden die niet echt blij zijn met 24/7 buiten. Een deel zal het er goed op doen maar het is geen heilige graal.


JOUW paarden dus.

Niet alle paarden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-22 07:53 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 5 [ 109 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen