Dunne zool en onregelmatig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Red_ottb
Berichten: 78
Geregistreerd: 07-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-22 07:00

Kinke schreef:
inderdaad Elisa. Want je kunt wel vaker bekappen, maar als dat de enige 'oplossing' is verandert er niks.
Ik denk ook dat je met 'de hoeven groeien naar de zijkant' flaren bedoelt.
Begin anders eens te lezen in dit topic:
[BEH] [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4


Ik bedoel inderdaad “flaren”.

Red_ottb
Berichten: 78
Geregistreerd: 07-12-22

Re: Dunne zool en onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-22 07:03


Red_ottb
Berichten: 78
Geregistreerd: 07-12-22

Re: Dunne zool en onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-22 07:12

Afbeelding
Afbeelding

Minerals 3 scoops (=150gr) per day - eerste foto
Hood food 1 scoop per day (=30gr) - tweede foto

Red_ottb
Berichten: 78
Geregistreerd: 07-12-22

Re: Dunne zool en onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-22 07:17

Afbeelding
Afbeelding

Hij krijgt 4x scoops wheathen chaff morning and evening
2x scoops hi gain true gain morning and evening

Ik heb hem nu van de hi gain afgehaald omdat hij momenteel niet wordt bereden.

Hij krijgt verder dus onbeperkt grassy hay.

Red_ottb
Berichten: 78
Geregistreerd: 07-12-22

Re: Dunne zool en onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-22 07:22

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En nog wat fotos die ik vandaag door kreeg van het longeren. En de laatste foto van voor ik vertrok op vakantie - daar kun je zijn Huidige conditie ook wel goed zien.

_Mary

Berichten: 82
Geregistreerd: 28-06-06
Woonplaats: Limburg

Re: Dunne zool en onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 08:35

Paard is kreupel en ze (laten) hem zo rond jagen? Is voor geen enkel paard goed.
Hij heeft een goede/ rijke voedingstoestand, maar helaas weinig topline dus wat weinig bespiering op de bovenlijn (zadel past?).

_Mary

Berichten: 82
Geregistreerd: 28-06-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 08:38

Red_ottb schreef:
Hier nog iemand verstand van rubberen matten? Ik had deze website gevonden

https://www.flaneurequine.com.au/flooring

Welke zou het beste zijn voor mijn paard voor buiten dus?


Paard moet de hele dag rustig kunnen bewegen in een kudde op een geschikte ondergrond, niet op matten stilstaan.

_Mary

Berichten: 82
Geregistreerd: 28-06-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 08:49

Red_ottb schreef:
Ik ga me in de hoefschoenen verdiepen. Zijn hoeven zijn het afgelopen jaar erg zacht geweest door de zware regenval hier maar nu durf ik dat denk ik wel aan.

Mijn hoefsmid kent dit paard ongeveer 2 jaar maar de vorige eigenaar was een penny pincher en Wilde er vooral niet teveel aan besteden. Mijn smid zegt dat zijn hoeven zijn verbeterd sinds hij van mij is maar was alsnog geschrokken van de fotos (rx).

Hij heeft gezegd dat met pensioen gaan het beste is maar andere mensen hebben weer een andere mening.


Oké, dan klinkt jou smid heel redelijk.
Ik denk dat je heel veel geld kan spenderen voor dit paard maar of het nog een bruikbaar rijpaard wordt is de vraag.
Je kunt wél heel veel verbeteren in zijn levenskwaliteit en samen heel veel plezier mee hebben als je hem ziet als vriend en samen dingen gaat doen die nog wel kunnen.
Bijvoorbeeld Warwick Schiller Attuned Horsemanship

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dunne zool en onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 09:59

Ja ik ben ook verbaasd, hij was toch kreupel?

De platvoeten kunnen ook komen door de gekantelde hoefbenen/ hoefbevangenheid. In dat geval oppassen met corrigeren want dat kan een HB aanval uitlokken.

Ik denk dat het verstandig is als je je gaat inlezen in het hoefbevangenheid topic TS want bij zo'n paard kan 1 foute beslissing zijn leven kosten.

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Dunne zool en onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 10:08

Red_ottb schreef:
Sintara schreef:
Het materiaal van de hoeven lijkt gewoon bar slecht, bros niet stevig enzovoorts. Meestal komt dat toch door ongeschikt voer en verkeerde belasting in de hoef zelf. Opzichzelf is 10mm zool niet eens zo gek namelijk


Wat geeft jouw de impressie dat zijn hoeven bros zijn? Ze zijn dit jaar juist zacht geweest. Ik kon ze vaak bijna indrukken en heb met iodine ze sterker en harder gemaakt. Nu La Niña vertrokken is en de zon is wedergekeerd ben ik daarmee opgehouden.

Zijn andere Hoef heeft 8mm dikte. De DA zei dat dit erg dun is?

De reden waarom ik denk dat zijn hoefmateriaal slecht is van kwaliteit is omdat hij bijvoorbeeld wel genoeg zool heeft in mm maar deze duidelijk niet doet wat het moet doen en hij er daarom gevoelig op is.
Ook heeft hij allemaal scheurtjes in de hoefwand op de foto (niet de ex foto)

Red_ottb
Berichten: 78
Geregistreerd: 07-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-22 10:20

_Mary schreef:
Paard is kreupel en ze (laten) hem zo rond jagen? Is voor geen enkel paard goed.
Hij heeft een goede/ rijke voedingstoestand, maar helaas weinig topline dus wat weinig bespiering op de bovenlijn (zadel past?).


Paard was kreupel maar na een aantal dagen liep hij weer goed. Dit is nu juist het probleem… on and off slight lameness.

Hij staat inderdaad op rust maar onze paddocks zijn Helaas Klein (weinig grond hier in sydney.. ik weet uiteraard dat dit niet ideaal is en vandaar mijn dilemma om hem te verplaatsen met het gevolg ik hem dus niet elke dag kan zien (2 uur rijden)

Hij loopt momenteel weer goed en heb mijn stalgeboorje gevraagd hem mee naar de bak te nemen 1x per dag. Some rent hij rond. Soms niet. Hij wordt absoluut niet opgejaagd.

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dunne zool en onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 10:21

Dan kun je beter gewoon alleen rechtuit stappen met hem, en vooral goed monitoren of hij weer kreupel wordt na beweging of juist beter wordt door beweging.

Red_ottb
Berichten: 78
Geregistreerd: 07-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-22 10:23

Ik pak zo even mijn laptop erbij, Dan kan ik wat uitgebreider reagsren en meer toelichting geven. Typt lastig op de telefoon met English autocorrect

Red_ottb
Berichten: 78
Geregistreerd: 07-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-22 11:59

Elisa2 schreef:
Dan kun je beter gewoon alleen rechtuit stappen met hem, en vooral goed monitoren of hij weer kreupel wordt na beweging of juist beter wordt door beweging.


De paddocks die wij hebben zijn niet groot genoeg voor hem om zijn energie echt kwijt te kunnen. Normaal gesproken wordt hij dus 5x per week gereden voor 20 minuten. Dat is nu uiteraard niet aan de orde.

Als hij niet wordt bereden krijgt hij het op een gegeven moment in zijn bol en wordt hij lastig met het binnen halen s'avonds. Ik heb hem om deze reden van zijn Hi Gain Tru Gain gehaald - hij krijgt nu alleen chaff en hooi.

Dat neemt niet weg dat hij af en toe zijn energie moet kwijt kunnen en vandaar dat we hem 1x per dag mee nemen naar de bak. Meestal gaat dat goed en loop ik daar 20 minuten met hem rond. Soms gaat het anders en wil hij graag even rond rennen. Dat mag hij van mij aan de longeerlijn zodat hij geen gekke sliding stops maakt.

Red_ottb
Berichten: 78
Geregistreerd: 07-12-22

Re: Dunne zool en onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-22 12:02

De andere optie die ik daarom overweeg is om hem van deze plek te verhuizen naar een grote paddock met andere paarden. Hier zou hij dan lekker zijn eigen gang kunnen gaan en uiteraard meer beweging krijgen. Als in, hij kan dan lekker grazen, af en toe een sprintje trekken etc.

Dit betekend wel dat hij minimaal twee uur van mijn huis zal staan en ik dus geen dagelijkse controle heb op zijn welzijn. Dit vind ik dus lastig omdat ik dan niet weet hoe het met hem gaat. Ik zal er uiteraard voor zorgen dat ik de beste plek kan vinden maar je bent dan toch afhankelijk van iemand anders.

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Dunne zool en onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 12:06

Het is me niet helemaal duidelijk wat het betekent dat de hoefbevangenheid oud is. Hoe lang is het geleden? Hoe ver is de hoef daarvan herstelt? De kreupelheid kwam daar niet uit voort?

Een paard dat recent hoefbevangen is geweest kun je idd beter niet op een cirkel laten bewegen. Daarmee kun je een nieuwe kanteling forceren.

Red_ottb
Berichten: 78
Geregistreerd: 07-12-22

Re: Dunne zool en onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-22 12:11

Afbeelding
Hier nog een foto van doen ik hem net had..

Red_ottb
Berichten: 78
Geregistreerd: 07-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-22 12:11

Verder over zijn kreupelheid...

Hij is dus af en aan kreupel, niet stokkreupel, maar heel licht. Het is af en toe lastig te zien maar ik ken hem nu door en door en heb het vaak goed in de gaten.

Dan gaat hij weer op rust en een dag of twee later loopt ie weer prima. Dit is dus het probleem. Veel mensen hebben het probleem dus niet gezien (als in de vorige eigenaren). Ik heb dus aan de bel getrokken en RX laten maken en daar zijn deze resultaten uitgekomen.

Mijn smid wist dat zijn hoeven slecht zijn. Dat is niet abnormaal voor OTTBs maar dat de resultaten zo slecht waren had niemand verwacht. Ook de laminitis was een surprise.

Ik ben me ook bewust van zijn schrale topline. Hier wordt met training hard aan gewerkt. We doen veel overgangen en side passing. Alles om hem op zijn achterhand te krijgen.

Ik heb in een jaar tijd al 4x de zadelmaker erbij gehad. Dit omdat hij eerst enorm was aangekomen, maar na een hoefzweer weer was afgevallen, daarna weer is aangekomen etc. Ik heb die zadelmaker er liever een keer teveel bij dan te weinig.

Hij wordt ook elke 8 weken behandelt door een osteopaat trouwens. Om zijn rug los te houden etc.

Ik probeer het allemaal volgens het 'boekje' te doen. Maar zoals ik eerlijk aangaf, dit is mijn eerste echte paard. Soms zijn die meningen verwarrend - het zou makkelijker zijn als iedereen dezelfde mening zou hebben haha.

Ik heb dit paard gekocht voor de lol. Als in, lekker samen rijden, buiten rijden, aantutten, af en toe een springlesje. That's it. Ik vraag me nu echter af of dat nog haalbaar is. Het paard voor mij is een huisdier voor het leven en als ik hem met pensioen moet doen dan is dat zo. Ongeacht de kosten. Maar... het moet wel haalbaar en eerlijk zijn naar hem toe uiteraard.

Red_ottb
Berichten: 78
Geregistreerd: 07-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-22 12:13

capopjekop schreef:
Het is me niet helemaal duidelijk wat het betekent dat de hoefbevangenheid oud is. Hoe lang is het geleden? Hoe ver is de hoef daarvan herstelt? De kreupelheid kwam daar niet uit voort?

Een paard dat recent hoefbevangen is geweest kun je idd beter niet op een cirkel laten bewegen. Daarmee kun je een nieuwe kanteling forceren.


Ik denk dat de DA bedoelde dat de hoef op dit moment niet verder kantelt?

Zijn cellulitis is nu denk ik twee maanden geleden.

Cirkel misschien inderdaad geen goed idee?

Ik ben morgen terug van vakantie, dan kan ik hem zelf 2x per dag 20 minuten aan de hand stappen. Wellicht heeft hij dan ook minder behoefte om af en toe een sprintje te trekken.

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dunne zool en onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 16:52

Nouja dat hij een sprintje wil trekken is wel begrijpelijk en belangrijk voor ze. Maar wordt hij steeds kreupel na het beweging geven? Dat is een belangrijke vraag.

In hoeverre is het hoefbeen gekanteld? Wat zei de DA daarover? Door de cellulitis zijn er veel afvalstoffen vrijgekomen die waarschijnlijk de hoefbevangenheid veroorzaakt hebben.

Was hij daarvoor ook al af en aan kreupel? of is dat daarna ontstaan?

Red_ottb
Berichten: 78
Geregistreerd: 07-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-22 01:24

Update:

Hij heeft vandaag nieuwe schoenen gekregen $550 lichter.. het zijn bar schoenen waar de hielen dikker zijn dan de tenen. Hij staat dus eigenlijk op hakken . Daar in is silicon gegaan. Even afwachten hoe dit gaat…

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hij heeft gisteren ook zijn eerste pantazon injection gehad.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9315
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Dunne zool en onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 02:14

Gevaarlijk om hier op bokt advies te vragen.
Belangrijk is vooral dat je smid samenwerkt met je dierenarts. Zij kunnen samen zien in hoeverre iets wel of niet gecorrigeerd kan worden dmv de röntgen. Om de bloedjes hier goed op gewicht te houden krijgen ze voer hoog in eiwit en vooral vetten. Zelfs zonder arbeid krijgen ze dan gewoon voldoende topline. Verder zou ik vooral eens overleggen met de da om rechte stukken te rijden als hij niet kreupel is. Dus weinig bakwerk vooral veel recht toe recht aan en kijken hoe dat gaat. Uiteraard ook op buitenrit gewoon netjes recht laten lopen en met stelling en buiging de bochten om etc.
Maar het belangrijkste laat de mensen die ervoor geleerd hebben, je hoefsmid en da dus samenwerken.

Red_ottb
Berichten: 78
Geregistreerd: 07-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-22 21:14

kyrkelover schreef:
Gevaarlijk om hier op bokt advies te vragen.
Belangrijk is vooral dat je smid samenwerkt met je dierenarts. Zij kunnen samen zien in hoeverre iets wel of niet gecorrigeerd kan worden dmv de röntgen. Om de bloedjes hier goed op gewicht te houden krijgen ze voer hoog in eiwit en vooral vetten. Zelfs zonder arbeid krijgen ze dan gewoon voldoende topline. Verder zou ik vooral eens overleggen met de da om rechte stukken te rijden als hij niet kreupel is. Dus weinig bakwerk vooral veel recht toe recht aan en kijken hoe dat gaat. Uiteraard ook op buitenrit gewoon netjes recht laten lopen en met stelling en buiging de bochten om etc.
Maar het belangrijkste laat de mensen die ervoor geleerd hebben, je hoefsmid en da dus samenwerken.


Bedankt voor je reactie. Wat krijgen jouw paarden dan precies te eten? Ik ben wel benieuwd in hoeverre dat verschilt met wat mijn paard nu krijgt.

De trails hier bestaan uit steenachtige grond met veel grote keien dus die vermijd ik even. We hebben Gelukkig wel een enorme rijbak (gebruikt voor de polo sport) dus daar kan ik wel mooi rechtuit rijden.

Hoefsmid en DA werken inderdaad goed samen. Hoefsmid was er ook bij toen de diagnose werd gesteld .

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dunne zool en onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 09:52

Merk je verandering/ verbetering door de ijzers?

different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 10:15

Red_ottb schreef:
Update:

Hij heeft vandaag nieuwe schoenen gekregen $550 lichter.. het zijn bar schoenen waar de hielen dikker zijn dan de tenen. Hij staat dus eigenlijk op hakken . Daar in is silicon gegaan. Even afwachten hoe dit gaat…

[ [url=m/cJJCBX.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/H8MBMD.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/mE1qM7.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ZHiZ3G.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hij heeft gisteren ook zijn eerste pantazon injection gehad.



Ik lees je topic vluchtig, maar waarom heb je de springschoenen om z'n kogels zitten?