Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 7 [ 163 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Sojaschroot

 
Profiel   

Waar kopen jullie sojaschroot. lk kon het voorheen bij de lokale voerboer halen maar die is er niet meer....
Bestaan er ook kleinere zakken want zomerdag voer ik het eigenlijk niet.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-22 23:13 



 
Profiel   

Jammer dat je zo ver weg zit Daihyo, anders had ik wel interesse gehad.

Mijn vriend heeft van het werk pas een kilo mee kunnen krijgen, heb ik mooi kunnen proberen of ze het lusten.
Aan de mest zie ik gelukkig niets.
En het zal wel wishful thinking zijn dat ik denk het bij mijn ruin wat te zien.
Ze staan nog op gras dus eigenlijk zouden ze daar ook genoeg uit moeten kunnen halen toch? Zeker nu het nog gegroeid heeft?
Maar mijn hooi is arm aan eiwit.
Dus misschien is het ook wel het gras wat hem nu wat anders laat kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-22 08:24 



 
Profiel   

Ik wil het wel opsturen. Voor 20 euro incl. verzenden via DHL mag het weg.
Ze lusten het overigens wel graag. Maar dunne mest is niet de bedoeling. En verder is er niks veranderd + ermee stoppen gaf weer vaste mest.
Ik ga nu esparcette en lijnzaad bijvoeren. Daar geen problemen mee met de mest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-22 09:54 



 
Profiel   

In het gras zit over het algemeen weinig eiwit in deze tijd van het jaar. Misschien als het zeer zorgvuldig bemest is.

Bij sommige paarden zie ik binnen een week de eerste verschillen, bij andere paarden zijn er een paar weken nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-22 09:55 



 
Profiel   

Mocht iemand omgeving Zutphen interesse hebben. Dan heb ik ook nog zo’n 18 kilo staan. Helaas niet meer in de zak maar in een voerton.
Mijn paard ging er helaas ook van schuren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-22 10:16 



 
Profiel   

Ik heb een aantal weken sojaschroot gevoerd, zeker zo'n 150 gram per dag. Het leek aan te zetten, maar pony vertoont nu ook al weken klachten van maagproblemen dus ik ben er maar mee gestopt. Hopen dat het nu ook weer weg trekt. Zegt overigens niet dat het echt de sojaschroot is, maar je weet het nooit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-22 20:55 



 
Profiel   

In het najaarsgras zit juist meer eiwit dan in het voorjaarsgras. Dit blijkt al jaren uit ruwvoer analyses.

Verder twijfel ik om het ook eens te proberen. Voer nu nog luzerne

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-22 20:58 



 
Profiel   

MarjanB schreef
In het najaarsgras zit juist meer eiwit dan in het voorjaarsgras. Dit blijkt al jaren uit ruwvoer analyses.

Verder twijfel ik om het ook eens te proberen. Voer nu nog luzerne

Dan vraag ik me af, reageren de paarden die nu schuren op de eiwitten in het voer/gras?
Indien dit zo is... Wat kan je dan geven als alternatief?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-22 21:33 



 
Profiel   

Twijfel ook een beetje wat het schuren/jeuk betreft.

Mijn pony (32) schuurt wel vaker, maar de vraag of het nu iets erger lijkt en het door sojaschroot komt? Ben sinds 4 okt begonnen en heb echt super langzaam opgebouwd van toen 50 gram naar nu +/- 170 gram. Hij krijgt ook (al jaren) Pavo Vital, en een handje lijnzaadbrokjes, wat het ook kan zijn of mee kan spelen. Daarnaast nog Seniores Priores. En ook nog op 't gras 24/7 buiten. Zal niet lang meer zijn als de herfst straks zijn intrede doet, maar om even aan te geven dat er andere redenen kunnen zijn van het schuren ipv gelijk sojaschroot aan te wijzen als boosdoener. Hou het zeker even in de gaten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-22 20:39 



 
Profiel   

Ik val ook even binnen. Heb een 2,5 jarige, eerder hengst, maar nu sinds woensdag is hij ruin.
168 cm. Nog maar 2 weken bij mij. Toen hij kwam schrok ik een beetje hoe mager hij was.
Eerst met een breed spectrum middel ontwormd. Maandag start ik ook met sojaschroot bij te voeren. Welke hoeveelheid raden jullie aan om mee te beginnen?
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-22 03:46 



 
Profiel   

Zo mager vind ik die er niet uitzien?

Mijn draver, 4,5 jaar oud was volgens de fysio te mager (je kon de ribben zien).
Ik ben bietenpulp gaan voeren met lijnzaadolie en klein beetje maisvlokken en zijn normale voer eronder heen.
Nu ziet hij er zo uit:
Het ontbreekt hem vooral nog aan goede (rug)spieren.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-22 10:15 



 
Profiel   

Equipro schreef
Ik val ook even binnen. Heb een 2,5 jarige, eerder hengst, maar nu sinds woensdag is hij ruin.
168 cm. Nog maar 2 weken bij mij. Toen hij kwam schrok ik een beetje hoe mager hij was.
Eerst met een breed spectrum middel ontwormd. Maandag start ik ook met sojaschroot bij te voeren. Welke hoeveelheid raden jullie aan om mee te beginnen?
[ [url=m/FJeGwN.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik zou bij zo'n jonkie die je net hebt niet meteen met sojaschroot beginnen. Hij is net gecastreerd dat gaat energie schelen. Je weet niet precies wat voer situatie was bij vorige eigenaar.

Ik zou zo een gewoon beginnen met goed hooi en vitaminebrok, kijken wat dat doet, en dan afhankelijk van die resultaten het voer aanpassen

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-22 10:43 



 
Profiel   

Idd die jonge beesten niet overvoeren, goed hooi en vitamine brok of opfok brok en tijd geven. Deze zou ik aankomend jaar gewoon op de wei zetten en nog niks mee doen. Eerst uit groeien

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-22 11:01 



 
Profiel   

Ik wil mijn paard ook sojaschroot gaan bijvoeren. Uiteraard rustig opbouwen. Nu zie ik prijzen voorbijkomen van 16 tot +30 euro voor 20kg. Zit er nog verschil in?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-22 15:42 



 
Profiel   

Ja, die eiwit percentages en het aantal aminozuren. Grever is 47% en van Leeuwen bijv 44%. Vanwege de prijs ben ik overgestapt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-22 16:50 



 
Profiel   

Oh ja logisch natuurlijk. Nu kom je bij van Leeuwen met verzendkosten aan €23.10. Grever is gratis verzending €26. Dan gaan we toch voor de laatste. Ben benieuwd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-22 18:23 



 
Profiel   

Oh dan is die inmiddels ook in prijs gestegen. Ik had in juni 2 zakken voor 39,- gekocht. Grever was toen 2 voor 52,-.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-22 18:31 



 
Profiel   

Misschien voor iedereen die denkt dat soja( schroot) ( GMO of niet) een goede aanvulling is dit artikel eens doorlezen. GMO zou ik sowieso nooit voeren ( en eet ik zelf ook niet! ) maar ook niet GMO is soja geen goed voer. Behalve als je het laat fermenteren.
Ik eet zelf wel soja ( tofu) , maar alleen als het gefermenteerd is.
https://leefbewust.nu/soja-kankerverwek ... dsproduct/

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-22 19:14 



 
Profiel   

Tja het is ook maar net wat je wil vinden op het grote web vol foutieve informatie.... Als ik google op de termen soja en kanker vind ik meer artikelen die juist aangeven dat het juist lijkt te helpen om kanker te voorkomen ipv veroorzaken :+ En dan ook daadwerkelijk wetenschappelijke artikelen, zoals deze recente literatuurstudie https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8931954/

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-22 21:25 



 
Profiel   

Dat klopt maar het neemt hoe dan ook niet weg dat sojaschroot vrijwel altijd GMO is en dat het, en dat is al veel langer bekend, het hormoonstelsel beïnvloedt omdat het oestrogeen-gelijke stoffen bevat. Ik voer het in ieder geval niet ( geef dan erwten eiwit poeder als het al nodig is) en eet zelf alleen de, gefermenteerde, non gmo variant.
De vraag is deze is altijd welke informatie er foutief is; die dat het kanker bestrijdt of kanker veroorzaakt. En wetenschappelijk onderbouwd...............daar kan je tegenwoordig ook je vraagtekens bij zetten, jammer genoeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-22 14:57 



 
Profiel   

Maar betreft kanker, geen idee bij soja, maar bij andere dingen is het vaak wel dat een paard te kort leeft om het te ontwikkelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-22 14:58 



 
Profiel   

En buiten alle mogelijke gezondheidsproblemen; het verbouwen van soja is allesbehalve fijn voor het milieu en er worden enorme delen van het regenwoud ( "de longen van de aarde") voor gekapt. Dat geldt overigens voor een groot deel van het veevoer.

Het is te hopen dat een paard te kort leeft maar ik ga het er toch echt niet op wagen want er zijn genoeg paarden met melanomen etc. Er krijgen al veel te veel ( huis)dieren kanker door verkeerd voer............

Het GMO verhaal is ook wel echt een probleem; de sojabonen worden resistent gemaakt voor glyfosaat ( en andere pesticiden) en daarvan is intussen toch echt wel bewezen dat het kankerverwekkend is. Laten we dus maar hopen dat alle paarden die dit als voer krijgen inderdaad te kort leven om kanker te ontwikkelen....................https://www.akkerwijzer.nl/artikel/3673 ... bonen-toe/ en dit is maar 1 artikel wat ik heel simpel terug kon vinden.

Dit is ook een hele fijne; https://www.oneworld.nl/anders/monsanto ... -van-soja/

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-22 17:55 



 
Profiel   

YvonneV schreef
de Sojaschroot die ik voer komt van de firma fuite die ook Action horsefood levert. Hier staat een lijst met dealers. http://www.actionquality.nl/nl/verkrijgen/ Ik denk dat ze als je het ze vraagt ze het kunnen bestellen bij Fuite. Ik betaal 12.50/25 kg


Inmiddels betaal ik 18.95

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-22 19:06 



 
Profiel   

Ik ben blij dat ik het toch ben gaan voeren, ik heb even moeten wachten op de tandarts, want hij maakte proppen van het hooi, en at nog nauwelijks. Hij was wel degelijk te mager onder zijn dikke vacht, door een slecht functionerend gebit tijdens het wisselen.
Het schroot gemengd met seniores priores heeft hem voldoende voedingsstoffen en energie gegeven, en op advies van de dierenarts/tandarts moet ik dit voorlopig zo blijven voeren.

Maddy_Paola schreef
Equipro schreef
Ik val ook even binnen. Heb een 2,5 jarige, eerder hengst, maar nu sinds woensdag is hij ruin.
168 cm. Nog maar 2 weken bij mij. Toen hij kwam schrok ik een beetje hoe mager hij was.
Eerst met een breed spectrum middel ontwormd. Maandag start ik ook met sojaschroot bij te voeren. Welke hoeveelheid raden jullie aan om mee te beginnen?
[ [url=m/FJeGwN.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik zou bij zo'n jonkie die je net hebt niet meteen met sojaschroot beginnen. Hij is net gecastreerd dat gaat energie schelen. Je weet niet precies wat voer situatie was bij vorige eigenaar.

Ik zou zo een gewoon beginnen met goed hooi en vitaminebrok, kijken wat dat doet, en dan afhankelijk van die resultaten het voer aanpassen

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-22 13:19 



 
Profiel   

Hebben jullie paarden wel eens plasproblemen gekregen door het langdurig voeren van sojaschroot?

Mijn ruin heeft nu 2-3 weken een ontsteking aan zijn plasbuis. Die gaat en komt. Woensdag komt de DA opnieuw kijken.
Oorzaak kan ik niet vinden (geen bonen, koker is schoon, niets dik of warm). Hij heeft geen last met plassen of gedragsverandering.
Ik meen eens iets te hebben gelezen over urine icm sojaschroot, dus dacht het misschien in deze hoek te moeten zoeken.

Iemand die hier iets van herkent?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 15:43 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 7 [ 163 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen