Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zinzi_jewel

Berichten: 8801
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 10:28

xSCWx schreef:
@zinzi waar zie je 20kg staan? Als ik kijk bij “bestel nu” en dan “extra informatie” staat er 2 kilo. 20 kilo zou wel logischer zijn maar dat staat er niet…

Ja lastig met dat schrikken. Misschien magnesium proberen bij te geven?


Te snel gelezen misschien.
2 kg is wel erg duur

Wiwabalia

Berichten: 4693
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 14:03

Voor degene die het intressant vinden;
Mijn merrie krijgt nu al een tijdje de oerbalans en gaat hier erg goed op. Ze had nog weleens een vieze kont maar sinds ze op de oerbalans staat nooit meer en glimt je tegemoet.

Helemaal tevreden hier. :)

manzano

Berichten: 23928
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 16:23

Ik ben van de oerbalans aan het overstappen naar Fibra Balancer anti-itch. Voer nu nog 50/50, dus nog te vroeg om er wat van te zeggen. Zie deze balancer hier nog niet echt voorbij komen. Zijn er meer mensen die het voeren?

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 16:27

Ik ben overgestapt op Equilin, maar dat is wel erg duur voor twee paarden en twee pony's. Ik voerde V2000 maar merkte het laatste jaar toch wat tekorten. Met het aanvullen van losse supplementen en kruiden ben ik ook wel een aardig bedrag kwijt dus eens kijken of Equilin wel volstaat zonder toevoegingen. En dan de balans opmaken.

Wiwabalia

Berichten: 4693
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 17:26

Jessix schreef:
Ik ben overgestapt op Equilin, maar dat is wel erg duur voor twee paarden en twee pony's. Ik voerde V2000 maar merkte het laatste jaar toch wat tekorten. Met het aanvullen van losse supplementen en kruiden ben ik ook wel een aardig bedrag kwijt dus eens kijken of Equilin wel volstaat zonder toevoegingen. En dan de balans opmaken.


Ik hoop dat die van jou het blijven eten, mijn merrie liet het na een tijd staan.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 17:38

Ik heb de immuno al eens eerder gegeven aan één van mijn paarden. Dat ging toen goed, maar we gaan het zien. Het zit bij mij sowieso tussen de Alphengrün muesli of mash verstopt, dus tot nu toe even ze alle toevoegingen altijd wel gewoon op.

Oretha

Berichten: 3428
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Op de rug van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 11:22

Kan ik iemand hier nog blij maken met Horse First Vital multivitaminen drank voor paarden. Is te koop bij de paardendrogist.
Heb 2 dichte flessen die ik niet gebruik, zonde dat het blijft liggen. PB maar bij interesse.

Ik lees trouwens in dit topic vaak dat je speedibeet of fibrebeet kan voeren om je paard aan te laten komen. Tegelijkertijd is dit voer suiker en zetmeel arm en ook geschikt voor sobere rassen.

Kan je dit voer nu wel of niet geven aan paarden die te snel dik worden?

manzano

Berichten: 23928
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 11:28

Het is bedoeld voor paarden die moeilijk aankomen..... dus ik zou niet weten waarom je zoiets wil voeren als je paard snel dik wordt. Dan lijkt het me overbodig.

Juniores
Berichten: 288
Geregistreerd: 18-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 11:44

Wij geven speedibeet ook bij aan een oudje die moeilijk op gewicht blijft. Zou het niet zo snel aan m'n jonge paard geven die snel dik wordt.

Echter als ik er zo over na denk is het misschien wel geschikt om wat mineralenbrokjes door te mengen i.v.m. laag in suikers en zetmeelarm?

manzano

Berichten: 23928
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 11:46

Dan zijn er wel andere opties denk ik die minder aanzetten (cavalor fibrebeet, Vitalstyle Slueslimix heb ik toevallig zelf staan)

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 11:48

Zo heb ik het niet geleerd. Bietenpulp is suikerarm en een buikvuller, een ruwvoervervanger. Toen mijn paard ondervoed was, werd zijn buik bol van de vulling en hij kwam geen gram aan. Het voordeel van bietenbulp is dat een klein beetje (50gr) al veel uitzet, dus je hoeft er maar weinig van te voeren om toch veel massa te hebben.

De fibrebeet is degene met ook luzerne? Dat is mooi voor de spieren, maar ook daar worden ze niet dik van qua vet.

Oretha

Berichten: 3428
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Op de rug van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 12:58

Slmt9 schreef:
Zo heb ik het niet geleerd. Bietenpulp is suikerarm en een buikvuller, een ruwvoervervanger. Toen mijn paard ondervoed was, werd zijn buik bol van de vulling en hij kwam geen gram aan. Het voordeel van bietenbulp is dat een klein beetje (50gr) al veel uitzet, dus je hoeft er maar weinig van te voeren om toch veel massa te hebben.

De fibrebeet is degene met ook luzerne? Dat is mooi voor de spieren, maar ook daar worden ze niet dik van qua vet.



Dit dacht ik ook altijd. Maar omdat vaak gezegd wordt dat het goed is om je paard aan te laten komen, ga ik dus twijfelen

Wiwabalia

Berichten: 4693
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 15:18

Ik gebruik idd fibrebeet om de spier opbouw te bevorderen en dat doet bij mijn paard wat het moet doen, ze komt er verder niet van aan.

manzano

Berichten: 23928
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 16:21

Pavo zelf schrijft:
Pavo FibreBeet bestaat uit Pavo SpeediBeet (snelwekende, ontsuikerde bietenpulp) verrijkt met eiwitten uit luzerne. Het is uitermate geschikt om paarden die behoefte hebben aan extra energie en eiwit te ondersteunen, zónder ze heet te maken. Pavo FibreBeet is ontwikkeld als risicoloze dikmaker voor paarden, ideaal voor paarden met een conditieachterstand, maar ook zeer geschikt voor (sport)paarden met een arme bespiering.


Ik heb er in ieder geval goede ervaring mee met m'n bejaarde pony om haar wat extra's te geven om op gewicht te komen na ziekte.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 16:50

Ik kan dat van risicoloze dikmaker zo niet vinden. Wel dat ze voller worden, maar dat interpreteer ik als voller in bespiering.
Dit geeft ook wel het verschil aan:
https://www.pavo.nl/advies/wat-is-het-v ... peedibeet/

Maar het komt eigenlijk neer op wat ik al zei. Speedibeet is buikvulling, fibrebeet is buikvulling met eiwitten. Eiwitten gaan als eerste naar de bespiering en wordt een paard dus voller van. Krijgt een paard nog meer eiwitten, dan zal het wel aan kunnen zetten. In de fibre zit ook maar 11% eiwitten. Dan moet je dus behoorlijk veel voeren en dat doe je sowieso niet met een paard dat dik wordt van lucht lijkt me.

manzano

Berichten: 23928
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 17:05

https://www.pavo.nl/advies/bietenpulp-voor-paarden/
Hier stond het....

Ik heb geen idee verder. Ik volg je redenering wel hoor, maar mijne was enorm dun en ribbig door ziekte. Door de Speedi en Fibrebeet werd dit veel beter en is ze weer super mooi rond. Ze is verder met pensioen, dus spieren trainen doet ze niet meer (en dat zit ook niet echt op de ribben, dan zou je meer hebben bij ingevallen achterhand ofzo). Dus hoe het precies zit kan ik ook niet helemaal verklaren.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 17:23

Ah, een apart artikel. Op de productpagina zelf staat het niet :+
De eiwitten zelf gaan naar de bespiering toe, dus juist voor paarden die niet in training staan is het zinvol om eiwitten bij te voeren. En spieren zitten overal, ook tussen je ribben :D
Eiwitten worden zelfs geadviseerd bij afvallen omdat je er een langer verzadigd gevoel van houdt!

Maar goed, lang verhaal kort: bij een paard die al te dik is zie ik geen gevaar van bietenpulp mengen met een vitaminebrok of een psylliumkuur oid.

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 19:58

Ik ben wel benieuwd waarom degenen die een vitaminebrok voeren icm extra eiwit, waarom jullie dat voeren ipv een muesli/brok die naar mijn idee financieel voordeliger zijn dan een balancer icm lucerne of een fibrebeet?

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 20:01

Ik kom goedkoper uit met een balancer + eiwitten. En de meeste muesli/brok zit voor mijn paard teveel suiker/zetmeel in en moet ik kilo’s van voeren.

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 20:12

Als ik 3 kg brok zou voeren zou dit te veel energie voor mijn paard zijn (hoeft niet verder aan te komen) en zou hier (meestal) veel te veel suiker/zetmeel in zitten wat niet gezond is en waar hij onhandelbaar van wordt.

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 20:21

Helder, dank voor de reacties

manzano

Berichten: 23928
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 20:47

Met name vanwege de energie inderdaad. Ze krijgen wel een handje muesli die bijna geen suiker/zetmeel heeft voor het idee, maar verder hebben ze het niet nodig.

Wiwabalia

Berichten: 4693
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 22:23

Mijn merrie is extra vatbaar voor einschuss door een achterbeen waar wat littekenweefsel in zit. Hier heeft ze verder geen last van als ze zo suikerloos mogelijk gevoerd wordt (in combinatie met overdag buiten). Als één van die twee niet in orde zijn, word het been al snel dikker. Ook is ze erg sensibel en “wakker” van zichzelf, dus ook dat speelt mee.

Doe verder wel alles met haar, ze word fanatiek gereden dus heeft wel alles nodig.

uudje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 15:18

Wiwabalia schreef:
Voor degene die het intressant vinden;
Mijn merrie krijgt nu al een tijdje de oerbalans en gaat hier erg goed op. Ze had nog weleens een vieze kont maar sinds ze op de oerbalans staat nooit meer en glimt je tegemoet.

Helemaal tevreden hier. :)

Ja oerbalans is heel fijn. Alleen erg jammer dat het zo enorm duur is geworden.

Wiwabalia

Berichten: 4693
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 15:25

uudje schreef:
Wiwabalia schreef:
Voor degene die het intressant vinden;
Mijn merrie krijgt nu al een tijdje de oerbalans en gaat hier erg goed op. Ze had nog weleens een vieze kont maar sinds ze op de oerbalans staat nooit meer en glimt je tegemoet.

Helemaal tevreden hier. :)

Ja oerbalans is heel fijn. Alleen erg jammer dat het zo enorm duur is geworden.


Als je een zak hebt van 25 kg en je geeft 80 gram per dag kost het je 16eu ong. pm

De zak aanschaffen kost idd geld, maar je doet er zo onwijs lang mee, ik vind dat zelf prettig. Dan hoef ik niet elke maand weer te bestellen.

Uiteraard ben ik begonnen met wat kleinere verpakkingen om te kijken of het goed gegeten werd enz.