Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 55 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paardnatuurlijk bekapcursus

 
Profiel   

Hi bokkers!

Ik ga morgen de cursus bekappen volgen van paardnatuurlijk. Ik ga dit topic gebruiken als logboek en om mensen te leren kennen die het ook gedaan hebben cq nog gaan doen!

Ik heb gisteren al dit slowmotion filmpje gemaakt van de gang van mijn pony in stap en draf, dit om straks mooi te kunnen vergelijken. Zover ik van dit filmpje kan zien landt ze op dit moment nét op de laatste miliseconde op haar hiel, dus daar ben ik blij mee!

Ook lijkt onze huidige hoefsmid in ieder geval de hiel en toonlengte goed te doen! Hij is namelijk vorige week donderdag geweest, dus ze zijn op dit filmpje precies een week na bekapping.

Ik zal vanavond nog foto’s maken van de hoef en stand zoals in het boek beschreven, ook weer ter vergelijking op een later moment.

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-23 12:43 



 
Profiel   

Helemaal niemand die deze cursus gaat doen of al gedaan heeft?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-23 15:58 



 
Profiel   

Ik heb de cursus niet gedaan maar ben wel opzoek naar een cursus voor het bekappen van hoeven. Ben daarom erg nieuwsgierig hoe jou deze cursus bevalt :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 12:43 



 
Profiel   

Ik volg even mee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 12:59 



 
Profiel   

Ik heb de cursus van paard natuurlijk jarenlang gegeven, echter het boek is nu bijna 20 jaar oud en de hele cursus is eigenlijk aan een update toe.
Er zijn inmiddels een hoop nieuwe inzichten bij gekomen, de wereld staat niet stil.
Uiteindelijk ben ik een eigen cursus gaan geven omdat er geen discussie mogelijk was over het updaten van het materiaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 13:06 



 
Profiel   

Ik heb hem dus bij Arabesk gedaan destijds. Zal inmiddels wel een jaar of 15 geleden zijn.
Ik heb het heel lang zelf gedaan met af en toe een bekapper erbij.
Sinds een half jaar een vaste bekapper. Dus nu doe ik alleen nog wat licht vijl werk om de schoenen passend te houden.
Wel leuk is dat mijn bekappe erg tevreden is, paard heeft mooie voeten die goed onderhouden zijn.

Dus Arabesk is een goede instructrice +:)+

Wel zou ik graag weer eens een cursus doen ter opheldering en wat meer verdieping.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 13:52 



 
Profiel   

Arabesk, ze gaven ook tijdens de cursus aan dat het boek op sommige punten niet meer actueel is, dus dat is super!
Gisteren was het dan zover dat mijn pony sinds de vorige bekapbeurt wat “kunstmatige slijtage” kon gebruiken :D
Ze was super braaf, maar ik was na haar voorhoeven bekaf! Pfoe wat een zwaar werk, meer qua proberen secuur te werken en haar hoeven stil te houden en haar niet in de weg te zitten dan qua kracht.

Helaas vergeten een voor foto te maken, maar dit was toen ik bezig was met een hoef:

[ img ]
[ img ]

En klaar met mijn touch-up voor die dag, ik wilde niet teveel doen:

[ img ]

Ze vond het wel gezellig zo <3
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 14:30 



 
Profiel   

En sinds ik het woord natuurlijk over uitgehaald heb krijg ik duidelijk een andere doelgroep over de vloer :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 23:12 



 
Profiel   

Ik ben ooit ook begonnen met de bekapcursus bij Spirithorses. :j maar dat is alweer lang geleden.
Veel plezier met blijven leren en met bekappen. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 23:53 



 
Profiel   

Arabesk schreef
Ik heb de cursus van paard natuurlijk jarenlang gegeven, echter het boek is nu bijna 20 jaar oud en de hele cursus is eigenlijk aan een update toe.
Er zijn inmiddels een hoop nieuwe inzichten bij gekomen, de wereld staat niet stil.
Uiteindelijk ben ik een eigen cursus gaan geven omdat er geen discussie mogelijk was over het updaten van het materiaal.


Ik heb de cursus een paar jaar geleden bij jou gedaan!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 00:04 



 
Profiel   

Staat je hoofjack niet te hoog voor je pony? Ziet er een beetje oncomfortabel uit zo met dat voorbeentje…

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 00:33 



 
Profiel   

Libera schreef
Staat je hoofjack niet te hoog voor je pony? Ziet er een beetje oncomfortabel uit zo met dat voorbeentje…


Dat dacht ik ook meteen ja. Het ziet er naar uit op de foto. Ik moet zeggen dat ik het jammer vind dat je het niet gewoon bekappen of een bekapbeurt noemt. Door het kunstmatige slijtage te noemen neem je in mijn ogen niet helemaal serieus wat je aan het doen bent. Je bekapt je paard, En dat is van levensbelang voor een gezond en happy paard. Minder dan dat is het niet.

Als je wilt bekappen dan is het in mijn ogen zaak om te beginnen met schone hoeven zodat je kunt zien wat je aan het doen bent.dat is nu absoluut niet het geval. Desnoods met een emmer water en een borstel.

Als je niet genoeg doet richt je net zo veel schade aan bij je paard dan als je te veel doet dus neem bekappen vooral serieus. Goed weten wat je aan het doen bent en km maken onder controle van een ervaren iemand is een must daarin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 06:23 



 
Profiel   

Ik vind wat hier door ""Pluisje"" werd gezegd heel belangrijk en zeker ook correct.
Te weinig of te voorzichtig of te ..... is altijd te veel of te weinig en is dus ook even verkeerd en even fout. En zoals ook aangegeven is is het belangrijk om een zekere routine in je werk te verkrijgen en dat kan enkel na zoals ook reeds gezegd is vele km maken (vele keren dit werk uitvoeren) en als eigenaar van één enkel paard dat je idd met veel liefde en met goede bedoelingen wil gaan zelf bekappen is het eigenlijk gewoon onmogelijk om die routine op te bouwen want je doet het werk dus veel te weinig keren om die ervaring op te bouwen.
Dit is geen verwijt maar zeker toch iets waar je ook aan moet denken, je bent dus nooit een ervaren professional
.
pluisje88 schreef
Libera schreef
Staat je hoofjack niet te hoog voor je pony? Ziet er een beetje oncomfortabel uit zo met dat voorbeentje…


Dat dacht ik ook meteen ja. Het ziet er naar uit op de foto. Ik moet zeggen dat ik het jammer vind dat je het niet gewoon bekappen of een bekapbeurt noemt. Door het kunstmatige slijtage te noemen neem je in mijn ogen niet helemaal serieus wat je aan het doen bent. Je bekapt je paard, En dat is van levensbelang voor een gezond en happy paard. Minder dan dat is het niet.

Als je wilt bekappen dan is het in mijn ogen zaak om te beginnen met schone hoeven zodat je kunt zien wat je aan het doen bent.dat is nu absoluut niet het geval. Desnoods met een emmer water en een borstel.

Als je niet genoeg doet richt je net zo veel schade aan bij je paard dan als je te veel doet dus neem bekappen vooral serieus. Goed weten wat je aan het doen bent en km maken onder controle van een ervaren iemand is een must daarin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-23 22:55 



 
Profiel   

pluisje88 schreef
Libera schreef
Staat je hoofjack niet te hoog voor je pony? Ziet er een beetje oncomfortabel uit zo met dat voorbeentje…


Dat dacht ik ook meteen ja. Het ziet er naar uit op de foto. Ik moet zeggen dat ik het jammer vind dat je het niet gewoon bekappen of een bekapbeurt noemt. Door het kunstmatige slijtage te noemen neem je in mijn ogen niet helemaal serieus wat je aan het doen bent. Je bekapt je paard, En dat is van levensbelang voor een gezond en happy paard. Minder dan dat is het niet.

Als je wilt bekappen dan is het in mijn ogen zaak om te beginnen met schone hoeven zodat je kunt zien wat je aan het doen bent.dat is nu absoluut niet het geval. Desnoods met een emmer water en een borstel.

Als je niet genoeg doet richt je net zo veel schade aan bij je paard dan als je te veel doet dus neem bekappen vooral serieus. Goed weten wat je aan het doen bent en km maken onder controle van een ervaren iemand is een must daarin.


Dat laatste, die bekapcursussen zijn vaak funest voor de gezondheidheid van de hoeven en benen. Hoefsmid is niet voor niets een jarenlange vakopleiding waar de hoefsmeden heel erg veel km's maken onder toezicht van een ervaren hoefsmid. Als iemand het echt heel erg perse graag zelf wilt doen dan zou ik aanraden om het iedere bekapbeurt te laten controleren door de hoefsmid met echte opleiding, diploma en ervaring.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-23 07:36 



 
Profiel   

En dat is dus echt onzin Elisa. Maar dat verschilt per persoon. Ik deed het al deels zelf onder toezicht van mijn hoefsmid aangezien mijn paard moeilijk de benen hoog kan houden en dan soms ineens heel akelig kan doen. Toen mijn hoefsmid stopte in mijn regio ivm emigreren was ik heel verdrietig want ik stel hoge eisen aan mijn hoefsmid. Het was zijn idee dat ik het zelf ging doen dus ik heb curussen gevolgd bij verschillende mensen en doe het al een jaar of 3 zelf.

Als mensen voor het eerst bij mijn paard komen vragen ze altijd wie mijn hoefsmid is en of die gene nog klanten aanneemt. Bekappen is eigenlijk verrassend makkelijk als je er een beetje gevoel voor hebt. Als je kritisch op jezelf kunt zijn op dat je recht en zorgvuldig bekapt (daar gaat het vaak mis) dan is het echt niet moeilijk. Meteen na de eerste cursus heb ik gezegd jammer dat ik dit niet 10 jaar eerder heb gedaan. 10 jaar lang ellende gehad om een goede smid te vinden. De meeste hoefsmeden bekappen een paard voor ijzers. Als je hem zonder ijzers wilt houden dan hebben ze daar last van. Menig keer een kreupel paard van gehad. Zo erg dat ik op het punt stond daarvoor mijn vorige paard te laten inslapen. Tot ik een andere smid vond en na twee bekappingen liep hij weer super.

Sinds ik het zelf doe nooit een pas kreupel geweest, geen flare en los in het lijf. Je bekapt ook veel vaker. Namelijk na 3 a 4 weken is het bij die van mij alweer hard nodig dus de hoeven blijven mooier en het verschil kleiner.

Daarbij trek je mijn post behoorlijk uit context want als je goed had gelezen had je gelezen dat dat niet is wat ik bedoel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-23 07:46 



 
Profiel   

Wat mij betreft mag per direct het staatsdiploma hoefsmederij terug .
Zoveel wildgroei aan “ hoefsmeden “. Mensen weten niet meer wie ze moeten geloven of waar ze goed aan doen.

Het is en blijft een VAK. Nagels knippen kan iedereen. Maar een getraind oog hebben voor onderliggende structuren, de verbindingen daar tussen en de effecten op het gehele lijf wordt in dit soort cursussen niet of onvoldoende onderwezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-23 07:51 



 
Profiel   

pluisje88 schreef
En dat is dus echt onzin Elisa. Maar dat verschilt per persoon. Ik deed het al deels zelf onder toezicht van mijn hoefsmid aangezien mijn paard moeilijk de benen hoog kan houden en dan soms ineens heel akelig kan doen. Toen mijn hoefsmid stopte in mijn regio ivm emigreren was ik heel verdrietig want ik stel hoge eisen aan mijn hoefsmid. Het was zijn idee dat ik het zelf ging doen dus ik heb curussen gevolgd bij verschillende mensen en doe het al een jaar of 3 zelf.

klanten aanneemt. Bekappen is eigenlijk verrassend makkelijk als je er een beetje gevoel voor hebt. Als je kritisch op jezelf kunt zijn op dat je recht en zorgvuldig bekapt (daar gaat het vaak mis) dan is het echt niet moeilijk. Meteen na de eerste cursus heb ik gezegd jammer dat ik dit niet 10 jaar eerder heb gedaan. 10 jaar lang ellende gehad om een goede smid te vinden. De meeste hoefsmeden bekappen een paard voor ijzers. Als je hem zonder ijzers wilt houden dan hebben ze daar last van. Menig keer een kreupel paard van gehad. Zo erg dat ik op het punt stond daarvoor mijn vorige paard te laten inslapen. Tot ik een andere smid vond en na twee bekappingen liep hij weer super.

Sinds ik het zelf doe nooit een pas kreupel geweest, geen flare en los in het lijf. Je bekapt ook veel vaker. Namelijk na 3 a 4 weken is het bij die van mij alweer hard nodig dus de hoeven blijven mooier en het verschil kleiner.

Daarbij trek je mijn post behoorlijk uit context want als je goed had gelezen had je gelezen dat dat niet is wat ik bedoel.


Maar jouw verhaal vind ik wat anders, jouw paard heeft moeite met de benen omhoog houden. En je hoefsmid heeft zelfs voorgesteld dat je het zelf kon gaan doen omdat hij weg ging en kennelijk de inschatting maakte dat dit ook kon wbt wel of geen goede of makkelijke hoeven hebben.

Ik heb nog nog geen reguliere smid gehad die er perse een ijzer onder wilde, en ik ben ook niet zo zwart-wit dat ik tegen natuurlijk bekappen ben oid. We hebben lang een smid gehad die het beide deed.

Mij gaat het om dat het echt een vak is, hier zal nooit een smid aan een paard komen zonder jarenlange opleiding. Het gaat niet alleen om hoeven, maar ook om de anatomie van een paard, hoe een paard beweegt etc. Er komt zoveel meer bij kijken. Wat Pareltjes dus ook zegt. En daarnaast zie ik helaas ellende bij veel mensen die zelf bekappen dmv een cursusje. Wil niet zwart/ wit zijn en zeggen dat iedereen het slecht doet oid. Alleen op het hart drukken hoe belangrijk het is dat er zorgvuldig mee om wordt gegaan.

Mijn opa was hoefsmid, oe wat was die streng zeg..maar wel terecht. No Feet, No horse.

Het was niet mijn bedoeling btw om je post uit z'n verband te trekken, kennelijk heb ik deze anders geinterpreteerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-23 08:02 



 
Profiel   

Pareltjes schreef
Wat mij betreft mag per direct het staatsdiploma hoefsmederij terug .
Zoveel wildgroei aan “ hoefsmeden “. Mensen weten niet meer wie ze moeten geloven of waar ze goed aan doen.

Het is en blijft een VAK. Nagels knippen kan iedereen. Maar een getraind oog hebben voor onderliggende structuren, de verbindingen daar tussen en de effecten op het gehele lijf wordt in dit soort cursussen niet of onvoldoende onderwezen.


Mij lijkt het nuttiger als eigenaren allemaal een cursus volgen over hoeven. Niet om het zelf te doen, maar om te leren hoe een hoef in elkaar zit, hoe de hoef werkt, hoe gezonde hoeven eruit zien, welke afwijkingen kunnen optreden (en wat een hoefsmid daaraan kan doen) en hoe je kunt herkennen of jouw hoefsmid goed werk levert.
De hoofnerd cursus bijvoorbeeld, die gaat echt diep. Of van Heleen Davies.

Ik ben uit nood weer zelf gaan bekappen, omdat er gewoon geen goede hoefsmeden meer te vinden zijn (die tijd hebben!). Niet omdat ik het graag doe (ik besteed het liever uit). En zelfs na 20 jaar ervaring bij mij eigen paarden, met regelmatig goede bekappers erbij, stuur ik toch nog vaak een foto naar zo'n goede bekapper om advies/feedback.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-23 08:14 



 
Profiel   

Precies dat callippo. Als ik meer kennis had gehad van hoe het hoort te zijn had ik mijn paard een hoop pijn en ellende kunnen besparen. Ik laat het ook liever doen al kan dat met mijn paard niet. Maar ik ben heel blij dat ik nu kan beoordelen of een smid of bekapper goed werk levert. Geloof me, er zijn weinig smeden die echt goed werk leveren. En die er zijn zitten vol… er is veel leer onder paarden door slechte smeden en bekappers. Ik vind het een must dat je als eigenaar weet wat wel en niet correct is om goede zorg voor je paard te waarborgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-23 08:20 



 
Profiel   

Pareltjes schreef
Wat mij betreft mag per direct het staatsdiploma hoefsmederij terug .
Zoveel wildgroei aan “ hoefsmeden “. Mensen weten niet meer wie ze moeten geloven of waar ze goed aan doen.

Het is en blijft een VAK. Nagels knippen kan iedereen. Maar een getraind oog hebben voor onderliggende structuren, de verbindingen daar tussen en de effecten op het gehele lijf wordt in dit soort cursussen niet of onvoldoende onderwezen.


Ik denk dat je met die opmerking dan weer veel gediplomeerde pedicures tegen de schenen schopt. Zo zie je maar dat het dus allemaal niet zo rechtlijnig is en hoeft te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-23 08:32 



 
Profiel   

Als je interesse hebt.. wat ervaring en aanleg. Zicht op de anatomie van het paard kan het een mooie aanvulling zijn.

Als je er zelf aan begint zou ik goede begeleiding zoeken van een ervaren en bewezen bekapper ( want er lopen ook veel charlatans rond helaas)

Ik heb diverse cursussen gedaan. Maar ik wil mijn werk altijd periodiek laten controleren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-23 08:59 



 
Profiel   

callippo schreef
Pareltjes schreef
Wat mij betreft mag per direct het staatsdiploma hoefsmederij terug .
Zoveel wildgroei aan “ hoefsmeden “. Mensen weten niet meer wie ze moeten geloven of waar ze goed aan doen.

Het is en blijft een VAK. Nagels knippen kan iedereen. Maar een getraind oog hebben voor onderliggende structuren, de verbindingen daar tussen en de effecten op het gehele lijf wordt in dit soort cursussen niet of onvoldoende onderwezen.


Mij lijkt het nuttiger als eigenaren allemaal een cursus volgen over hoeven. Niet om het zelf te doen, maar om te leren hoe een hoef in elkaar zit, hoe de hoef werkt, hoe gezonde hoeven eruit zien, welke afwijkingen kunnen optreden (en wat een hoefsmid daaraan kan doen) en hoe je kunt herkennen of jouw hoefsmid goed werk levert.
De hoofnerd cursus bijvoorbeeld, die gaat echt diep. Of van Heleen Davies.

Ik ben uit nood weer zelf gaan bekappen, omdat er gewoon geen goede hoefsmeden meer te vinden zijn (die tijd hebben!). Niet omdat ik het graag doe (ik besteed het liever uit). En zelfs na 20 jaar ervaring bij mij eigen paarden, met regelmatig goede bekappers erbij, stuur ik toch nog vaak een foto naar zo'n goede bekapper om advies/feedback.


Ik heb dat ook gehad in mijn opleidingen, en ik denk inderdaad wel dat het belangrijk zou zijn als iedere paarden eigenaar zou leren hoe een hoef in elkaar, zit werkt, hoefmechanisme, waar alles voor dient en hoe het er uit hoort te zien etc. En zo te kunnen herkennen hoe een gezonde voet er uit hoort te zien.

Het probleem van te weinig (goede) hoefsmeden hoorde ik ook al van mijn smid. Hier zijn er veel gestopt in de buurt omdat het werk te zwaar en slopend is en veel mensen komen daardoor in de problemen. Ik snap best dat mensen dan noodgedwongen zelf iets moeten doen..maar een echt goede ontwikkeling vind ik het niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-23 08:00 



 
Profiel   

Ik denk dat een hoop hoefsmeden een probleem gaan krijgen als paardeneigenaren leren hoe hoeven eigenlijk werken :D Ik zie meer paarden belabberd op hun hoeven staan dan goed, zeker onder 'traditionele' smeden. Ik heb zelf de cursus bij Heleen Davies gedaan en bekap met goedkeuring van mijn hoefsmid zelf. Mijn paard heeft er absoluut baat bij dat ze nu regelmatig even iets bijgevijld kan worden :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-23 08:05 



 
Profiel   

JudithGigi schreef
Ik denk dat een hoop hoefsmeden een probleem gaan krijgen als paardeneigenaren leren hoe hoeven eigenlijk werken :D Ik zie meer paarden belabberd op hun hoeven staan dan goed, zeker onder 'traditionele' smeden. Ik heb zelf de cursus bij Heleen Davies gedaan en bekap met goedkeuring van mijn hoefsmid zelf. Mijn paard heeft er absoluut baat bij dat ze nu regelmatig even iets bijgevijld kan worden :)


Dat is ook mijn inzicht na alle gevolgde cursussen :D

Al heb ik onder natuurlijk bekappers ook een aantal dramatische top stukjes gezien ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-23 08:06 



 
Profiel   

Ik heb hem destijds gedaan bij spirithorses, een keer herhaald en nog een versiepingscursus.Ik bekap nu bijna 10 jaar zelf, enkel onze eigen paarden. Eerste jaar meermaals laten controleren, daarna jaarlijks, nu niet meer. Ik raad iedereen aan om het in het begin te laten controleren.

Er zijn vele goede cursussen, denk dat ondanks
dat PN wat verouderd is het nog steeds een prima cursus is. Destijds deden ze bij spirithorses hun eigen ervaringen/verbeteringen toevoegen wat ik juist prettig vond.

@elisa: heb je eerste hand ervaringen van hoeven en benen die kapot zijn gegaan door zelf bekappen na cursus?

Hier in de afgelopen 10 jaar verschillende eigen paarden bekapt: shetlander, draver, haflinger, barock pinto, kwpn. Van paarden die nooit ijzers hebben gehad, tot paarden met hele erge rotstraal en samen geknepen hoefballen, tot jarenlang ijzers gehad. Lopen/liepen (1 verkocht, 1 ingeslapen) altijd goed ook over harde zelfs mennen deed ik blootvoets zonder problemen.

Ik zeg niet dat ik nooit een foutje heb gemaakt (wel eens wat teveel er af gehaald), maar niet structureel. En dan doe ik het de volgende keee niet meer.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-23 08:53 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 55 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen