Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 39 van de 40 [ 983 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 36, 37, 38, 39, 40  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[Centraal] Meldingen van rhinopneumonie

 
Profiel   

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-21 11:27 



 
Profiel   

[VN] Geval van EHV-1 vastgesteld aan de Belgische grens .

Niet bij mij in de buurt, maar voor wie in regio Antwerpen woont wel van belang!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 22:23 



 
Profiel   

Pensionstal de snippervlucht in Doorwerth heeft helaas besmettingen.

[VN] Rhino-uitbraak vastgesteld op pensionstal in Doorwerth

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-22 15:21 



 
Profiel   

Ik las het al.... Maar een uurtje vandaan waar mijn veulen in de opfok staat. Bah.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-22 15:49 



 
Profiel   

In een stal in Zoutleeuw (Vlaams Brabant België) is er rhino uitgebroken.

Het artikel vermeld 2 dode paarden, maar ik weet uit directe bron dat het er inmiddels al meer zijn.

https://equnews.be/overig-nieuws/rhino- ... lie-prouve

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 15:34 



 
Profiel   

Tancreda4 schreef
Wat fijn idd!

Hier in de buurt ook een stal (stallen?) waar het is, maar die zijn er nog niet zelf mee naar buiten gekomen. Ik vind het echt schandalig.


Bij ons in de buurt schijnen ook 2 stallen het hebben maar geen van 2 die het meld.
Ik vind dat ook schandalig. Is toch een kleine moeite.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 16:22 



 
Profiel   

Ik dacht dat stallen meldplicht hadden?
Vandaar toch ook die registratie van uw stallen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 18:18 



 
Profiel   

Nee is helaas nog steeds geen meldplicht op.
Er is nu wel een website waar een da of eigenaar het kan melden ( paardengriep.nl)

Bron LTO
https://www.lto.nl/lto-paardenhouderij- ... astgesteld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 19:35 



 
Profiel   

https://www.kwpn.nl/nieuws?itemId=NewsI ... 745udb4a2Y

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-23 07:04 



 
Profiel   

Droes is geen rhino.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-23 07:49 



 
Profiel   

Ohh sorry , zou ff snel snel _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-23 07:56 



 
Profiel   

Was er geen rhino vastgesteld in Friesland ?

Dit bericht kwam ik tegen :

Per direct zijn wij genoodzaakt onze stal ( en de stichting) te sluiten tot nader bericht!! ❗️❗️❗️

Tot onze grote verbijstering hoorden wij al dat er stallen in Friesland na een uitbraak van de neurologische variant van Rhino niet op slot zijn gegaan. Dit heeft tot een uitbraak geleid bij meerdere locatie's.

Wij zijn er behoorlijk boos om dat andere stallen niet hun verantwoordelijkheid kunnen nemen. Meerdere stallen hebben daarop uit preventie hun stal gesloten om te voorkomen dat hun paarden besmet kunnen raken.

Omdat de getroffen locaties gewoon nog met hun paarden naar wedstrijden zijn geweest geven wij ook het advies even niet met je paard naar wedstrijden te gaan.

Wat houd het nu voor onze stal en stichting in?

* Wij houden voorlopig geen open middagen meer.
* Onze klanten, verzorgers en vrijwilligers vragen wij niet op andere stallen te komen.
* Gasten even niet mee te nemen.
* Als er een behandelaar langs moet komen, even in overleg hoe we dat nu weg zetten.
* Voor bezoek zijn wij helaas gesloten.
* Helaas gaan mijn route behandel dagen er ook voorlopig eerst uit tot mijn spijt. Hiermee verliest de stichting inkomen. Maar ik ga voorlopig niet naar andere locatie's ivm de kwetsbaarheid van onze doelgroep.

Op onze stal staan zeer kwetsbare paarden, graag beschermen wij onze paarden. Bedankt voor het begrip!

Deze maatregelen gelden tot nader bericht!

#update!

Gezien ik veel vragen krijg over waar noem ik de regio's die bevestigd zijn doordat mensen er ook echt staan of via een arts rechtstreeks hebben gehoord. Of Sein.

* Regio tussen Franeker en Bolsward
* Regio tussen Drachten en Drente
* Harlingen

Vermoeden Leeuwarden

Wat ik mij af vraag is waarom stallen niet zelf de openheid geven. Je kan er immers vaak niks aan doen. Vermoeden bij de belangenverenigingen is dat men bang is voor sluiten of anders en daarom een ziek geval snel inslapen en afvoeren (niet in deze situaties bekend). Recent heeft de nvwa aangegeven dat met met de IR registraties de uitbraak van ziektes ook beter gemonteerd kan worden in belang van de volksgezondheid. Ik kan begrijpen dat bedrijven bang zijn voor wat voor maatregelen er genomen moeten worden bij een uitbraak. Is dit dus een fijne communicatie geweest? Zelf wil ik dolgraag weten (ivm ons onderzoek in onze branche) wat de beweegredenen waren van het niet melden. Dient de sector dan de veiligheid te horen dat er geen massale euthanasie plaats hoeft te vinden bij een uitbraak?

Op mijn bericht krijg ik enorm veel vragen. Ik hoop met de update de meesten zo goed als kwaad beantwoord te hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-23 11:32 



 
Profiel   

Dit is nogal een vaag bericht zo, want waar komt dit vandaan? Waar en wanneer is dit bericht geplaatst? En deze persoon meldt enkel dat er Rhino heerst en daarom op slot gaat of geeft ze aan dat er Rhino op haar stal heerst?

Dit is miz paniekzaaierij in het ‘originele’ bericht en omdat het onduidelijk is waar het vandaan komt nogal suggestief voor heel de regio.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-23 12:59 



 
Profiel   

Er is bij haar GEEN Rhino. Zei gaat op slot omdat ze kwetsbare paarden heeft staan.
Verder krijg je nergens duidelijkheid over waar het precies is. Nergens een bevestiging niks -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-23 13:24 



 
Profiel   

Het is allemaal er vaag, ik woon zelf in Friesland en kreeg al door dat er in Franeker geen wedstrijden waren dit weekend en paar dagen geleden.
Rhino heb ik nog nergens bevestigd gezien alleen gehoord dat het heerst in Bolsward, arum, Harlingen, Franeker, Sexbierum, tzum .
De wedstrijden hebben ze afgelast met samenspraak van een dierenarts.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-23 13:31 



 
Profiel   

Briiet schreef
Het is allemaal er vaag, ik woon zelf in Friesland en kreeg al door dat er in Franeker geen wedstrijden waren dit weekend en paar dagen geleden.
Rhino heb ik nog nergens bevestigd gezien alleen gehoord dat het heerst in Bolsward, arum, Harlingen, Franeker, Sexbierum, tzum .
De wedstrijden hebben ze afgelast met samenspraak van een dierenarts.


Dit heb ik inderdaad ook gelezen op de Facebook site van de desbetreffende rijvereniging

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-23 15:06 



 
Profiel   

Maar hier heeft niemand iets aan omdat er nergens een bevestiging is én het is tegen de regels van het topic.
Kijk, ik juich bewustwording alleen maar toe, maar met vage berichten zoals diegene waarmee het topic omhoog is gehaald kan men weinig anders dan speculeren en dat staat me tegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-23 15:36 



 
Profiel   

Ik woon ook in Friesland. Regio waar het om gaat. Heb ook het bericht van deze rijvereniging gelezen. Ook een aantal stallen in de buurt die uit voorzorg dicht zijn voor bezoek.

De manege van mijn dochter gevraagd die kwam ook met bovenstaande plekken.

Maar op internet kan ik verder niets vinden.
Heel vreemd.
Ik ben maar voorzichtig voor de zekerheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-23 15:54 



 
Profiel   

... ik zie het probleem niet zo.

Er is geen meldplicht.

Wat ik mij voorstel is dat één of meerdere dierenarts(en) 'anoniem melden'.

Dat wil zeggen dat de naam van het bedrijf niet wordt genoemd
(terecht want dat hoeft allemaal niet)
maar mensen worden verwittigd dat 'rondom Bolsward' etc etc. de diagnose is gesteld.
Het virus gaat rond.
... is misschien al op meer bedrijven dan de dierenarts(en) weten.

En dankzij de mededeling 'dat' er besmettingen zijn,
kunnen we maatregelen nemen.

Prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-23 15:59 



 
Profiel   

Ja waardeloos dat er geen meldplicht is

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-23 17:15 



 
Profiel   

RianneH schreef
Maar hier heeft niemand iets aan omdat er nergens een bevestiging is én het is tegen de regels van het topic.
Kijk, ik juich bewustwording alleen maar toe, maar met vage berichten zoals diegene waarmee het topic omhoog is gehaald kan men weinig anders dan speculeren en dat staat me tegen.


Zolang de stallen het zelf niet melden dan blijft het op speculeren lijken. Maar ik lees op de Facebook site van de regio, dat die aan het overleggen zijn ivm de kampioenschappen volgende week. Dan zal er toch echt iets aan de hand zijn. Anders zouden ze dat niet doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-23 08:24 



 
Profiel   

Om allerlei redenen willen stallen waar een ziekte heerst (rhino, droes, etc) dat niet altijd publiceren.

Misschien onhandig, maar zonder meldingsplicht mag dat en is het hun goed recht.

Ik vind een 'anonieme melding' als in: 'dierenarts(en) melden dat het rhinovirus geconstateerd is in omgeving Bolsward' geen probleem.
In tegendeel, ik vind het nuttig.

En als je al weet welk bedrijf het zou zijn - wellicht is het virus inmiddels ook al op een ander bedrijf, dus de veiligheidsmaatregelen gelden altijd voor laten we zeggen een hele regio.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-23 08:50 



 
Profiel   

Kijk, ik juich een meldplicht of eigenlijk meer het verantwoordelijkheid gevoel om te melden alleen maar toe.
Maar hier een bericht plaatsen waarvan de originele bron en ook datum onbekend zijn, dat vind ik speculeren. Linkje naar een rijvereniging die meldt dat ze wedstrijden opschorten vanwege meldingen van Rhino is prima, maar die heb ik niet in dit topic langs zien komen. Dat is meer mijn probleem, dat er vage berichten langs komen waarin er verschillende regio’s genoemd worden én ook eentje ‘vermoeden’, dat is paniek zaaierij en daarmee haal je Rhino niet uit het hoekje waarin het altijd wordt stil gehouden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-23 09:31 



 
Profiel   

Hierbij de link naar het bericht over Friesland.

https://www.facebook.com/photo/?fbid=6630707053663123&set=a.135903019810258


En hier de vereniging die wedstrijd in Franeker aflast:
https://www.startlijsten.nl/lijsten/194212-kring-tusken-waad-en-klif

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-23 09:42 



 
Profiel   

Heb het bericht op facebook inderdaad ook gelezen. Degene die het daar post is terecht voorzichtig vanwege de kwetsbare paarden die er staan. Ze kan er daarnaast ook niks aan doen dat er weinig onduidelijkheid is. immers als stallen waar het is niet melden kun je niks. De berichtgeving van de regio's komt van Sein waar dit gemeld kan worden.

Zou meldplicht moeten zijn lees ik hier in diverse berichten, maar deze is er niet. Persoonlijk vindt ik het goed dat in het bewuste facebook bericht wel verantwoordelijkheid wordt genomen, namelijk beschermen van je eigen paarden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-23 11:29 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 39 van de 40 [ 983 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 36, 37, 38, 39, 40  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen