Nieuw Gastro+ Havens ervaringen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spenk
Berichten: 21750
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Nieuw Gastro+ Havens ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 19:11

Tenzij de rest ook wel op onverpakt wil :) de weidegenoten van mijn paard kregen hetzelfde.

Maar ik bedoel het niet vervelend! Ik snap ook het lastig is. Maar je gaat een paard niet met poedertjes , kruiden en krachtvoer beter krijgen als de basis verkeerd is. Er zijn nou eenmaal paarden die niet tegen verpakt hooi kunnen.

Zo zit ik zelf tussen 2 kwaden in, paard heeft astma en voor de astma moet die eigenlijk verpakt hooi, maar zijn darmen kunnen niet tegen verpakt hooi :+ , maar de dierenarts vond dat een erger probleem omdat mijn paard eigenlijk continue slecht mest heeft en bij nader inzien ook echt last van de buik door verpakt hooi.

Muze
Berichten: 5262
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Nieuw Gastro+ Havens ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 19:33

Maar ik snap jou ook hoor, absoluut.
Ik zou het ook graag anders zien, maar weet echt niet hoe.
Hooi in onze kudde ( op volpension stal) is verder geen optie, verhuizen ook niet, deze hele omgeving is een drama. Ik word er ook weleens flink moedeloos van..

Spenk
Berichten: 21750
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Nieuw Gastro+ Havens ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 19:35

Ik heb wel de beste ervaring gehad met Haylage Balancer van Naf. Dat is echt voor paarden die eigenlijk niet tegen voordroog kunnen.

Muze
Berichten: 5262
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Nieuw Gastro+ Havens ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 21:34

Maar of dat het is, dat weet ik niet. Ik heb een tijdje Vitalbix gegeven: daarop verbeterde de mest wel degelijk. Nadeel is dat hij zich er op kapot schuurde.

KLC

Berichten: 263
Geregistreerd: 20-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 12:43

Ik heb een pony gehad die steeds wisselende mest had, 1 week goede mest om vervolgens weer een paar dagen echt dunne mest te hebben. Hij had het al toen ik hem kocht en kreeg bij vorige eigenaar verpakt hooi.
Bij mij kreeg hij onverpakt hooi en een balancer, probleem bleef en was ook vaak opgeblazen. Toen Gastro gaan geven en kreeg een totaal andere pony, opgeblazen buik weg, geen slappe mest en hij glimde je tegemoet. Ook veel meer energie maar niet explosief.

Edit. Dit ging om een bijna 2 jarige pony, die ik ook liever op alleen een balancer zag maar dat werkte hiet voor hem.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 15:58

KLC schreef:
Ik heb een pony gehad die steeds wisselende mest had, 1 week goede mest om vervolgens weer een paar dagen echt dunne mest te hebben. Hij had het al toen ik hem kocht en kreeg bij vorige eigenaar verpakt hooi.
Bij mij kreeg hij onverpakt hooi en een balancer, probleem bleef en was ook vaak opgeblazen. Toen Gastro gaan geven en kreeg een totaal andere pony, opgeblazen buik weg, geen slappe mest en hij glimde je tegemoet. Ook veel meer energie maar niet explosief.

Edit. Dit ging om een bijna 2 jarige pony, die ik ook liever op alleen een balancer zag maar dat werkte hiet voor hem.


hoeveel gaf je hem dan als ik vragen mag?

KLC

Berichten: 263
Geregistreerd: 20-05-16

Re: Nieuw Gastro+ Havens ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 20:46

Hij kreeg 250gram, hij woog ook maar 120 kg(minipaard).

Muze
Berichten: 5262
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Nieuw Gastro+ Havens ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 17:47

Tegen mijn “ principes” in heb ik gisteren een zak gehaald.. maar eens zien..

Bielsje

Berichten: 1378
Geregistreerd: 17-09-09

Re: Nieuw Gastro+ Havens ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 18:44

Ik ben erg benieuwd na hoeveel tijd mensen verbetering zagen qua mest, als die er was dan O:)

Ik ben nu een week of 4 over op gastro +, mest werd beter of tenminste, de mest is goed maar voor de mest kwam er vaak mestwater. De mestwater was vrij snel verdwenen na de overstap maar is de dinsdag voor oud en nieuw weer begonnen en hoewel het nu weer afgenomen is, het niet 100% weg.

Ik ben zoveel aan het proberen dat ik een beetje probeer in te schatten wanneer ik kan zeggen of iets wel of niet werkt zeg maar :')

Muze
Berichten: 5262
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Nieuw Gastro+ Havens ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 19:03

Veel veranderd tegelijkertijd? Want dat kan dan lastig zijn..

Bielsje

Berichten: 1378
Geregistreerd: 17-09-09

Re: Nieuw Gastro+ Havens ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 19:49

Nee dat niet, daarom probeer ik een beetje in te schatten hoe lang ik dit moet geven voor ik er een conclusie aan kan hangen en het volgende ga aanpassen :o

Ik doe nu alleen even een vlozaad kuur ernaast.

Muze
Berichten: 5262
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 19:21

Update na een paar weken:
Mest verbeterd, mest ook minder vaak
Rustiger in de omgang, lijkt meer ontspannen
Minder reactie op de maagstreek ( al viel dat al erg mee)
Meer in vorm, minder opgeblazen

Ik heb bijna 2 jaar zo goed als non-stop natuurlijk, graanvrij, melasse vrij en noem het maar gevoerd…
Luzerne leek ook schuur reactie te geven..
Dus ik vond het nogal spannend om dit te gaan geven, want eigenlijk “ heb ik geleerd dat granen niet zo gezond zijn”. Maargoed.. de wereld is niet zwart wit blijkt maar weer

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Nieuw Gastro+ Havens ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 19:28

Mooi he, ik heb dezelfde ervaring. Kan het op papier zo geweldig klinken, maar uiteindelijk zeggen onze paarden toch anders.
Fijn dat het zo goed bevalt!

Mijn paard staat nu 4 weken zonder Gastro. Gaat gelukkig ook nog goed. Mocht dat niet zo zijn, zou ik weer terug gaan.

Jonnekee
Berichten: 752
Geregistreerd: 18-08-07

Re: Nieuw Gastro+ Havens ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 11:45

Ik ben heel erg tevreden over de gastro ik voer zowel de brok als de performance muesli, ik heb een zeikerd met eten maar dit eet hij met smaak

Hieperdi
Berichten: 2537
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 18:52

Ik geef dit topic een schopje.
Ik voer nu naar tevredenheid de purgastro van hoveler. Luzerne en graanvrij. Helaas is het voor mij 40 minuten rijden om het op te halen, het is erg slecht verkrijgbaar hier in de omgeving.

Nu wil ik over gaan op de gastro+ omdat die wel goed verkrijgbaar is. Mijn paard staat er wel flink bij na een hele zomer 24/7 op de wei. Hij is erg buikig en wat opgeblazen. Hoeveel zou ik moeten voeren? 3 kilo per dag vind ik echt teveel, ik voer ernaast ook de pavo vital om vitamines aan te vullen omdat ik nooit de grote hoeveelheid krachtvoer geef.
Het is elke dag wisselend. De ene dag haal ik hem wat opgeblazen van de wei af en de andere dag valt het wel mee. Paard heeft overigens grotendeels met graasmasker gestaan plus magnesium en gluco als ondersteuning voor de suikerstofwisseling. Mest is over t algemeen goed, soms periodes wat stinkende mest of stinkende mestwater maar dat trekt meestal wel na een week weer weg. Heeft soms wat moeite met mesten tijdens het rijden. Met instappen vaak even stilstaan staart omhoog en komt er niks. 5 min later weer stilstaan staart omhoog komt niks.

Paard is 15
Wordt 4 x in de week gereden
1 of 2 keer longeren
Is soms wat gevoelig met aansingelen
Stress gevoelig paard
Dit was hij van het voorjaar
Afbeelding

En nu zo ;(
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zinzi_jewel

Berichten: 8790
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Nieuw Gastro+ Havens ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 21:04

De gastro geeft je voldoende vitamine mineralen bij 1 kg per dag .
3 kg is nergens voor nodig
Mij is opgevallen dat m'n paard snel minder opgeblazen was toen ik begonnen ben Gastro + te voeren

Hieperdi
Berichten: 2537
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 21:16

Zinzi_jewel schreef:
De gastro geeft je voldoende vitamine mineralen bij 1 kg per dag .
3 kg is nergens voor nodig
Mij is opgevallen dat m'n paard snel minder opgeblazen was toen ik begonnen ben Gastro + te voeren

Ja dat dacht ik ook bij de purgastro totdat mijn paard toch ineens zand begon te likken. Na aanvulling van pavo vital hem dat niet meer zien doen gelukkig

Zinzi_jewel

Berichten: 8790
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 21:18

Hieperdi schreef:
Zinzi_jewel schreef:
De gastro geeft je voldoende vitamine mineralen bij 1 kg per dag .
3 kg is nergens voor nodig
Mij is opgevallen dat m'n paard snel minder opgeblazen was toen ik begonnen ben Gastro + te voeren

Ja dat dacht ik ook bij de purgastro totdat mijn paard toch ineens zand begon te likken. Na aanvulling van pavo vital hem dat niet meer zien doen gelukkig


Deze tijd van t jaar en voorjaar vulde ik sowieso aan , vanwege de verharing hebben ze wat meer nodig

Hieperdi
Berichten: 2537
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 21:21

Is inmiddels alweer 2/3 maanden terug dat hij dat deed. Dus ben tegenwoordig beetje voorzichtig ermee als er geen volledige balancer in zit

Onemillion

Berichten: 40
Geregistreerd: 09-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 08:08

Ik haal dit topic even naar boven.

Ik geef mijn paard de gastro + / performance (met hierbij elke dag een schepje ekygard.)
Toen ik hem pas had had hij veel last van zijn maag en nu met deze combinatie gaat het heel erg goed voor zijn maag.
Ik weet niet of het de stress van de verhuis is geweest of zijn maag zelf. Bij de vorige eigenaar kreeg hij draversbrok van havens

Maarrr..
Ik wil hem graag wat bijvoeren, hij is nogal loom en staat ook goed in het vlees..
Ik zoek iets wat energie geeft zodat hij wat meer looplust heeft maar waar hij niet dikker van wordt.
Op verplaatsing loopt hij superfijn maar thuis liever lui dan moe.
Iemand een idee wat ik best kan voeren?

beegee
Berichten: 948
Geregistreerd: 12-02-21

Re: Nieuw Gastro+ Havens ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 08:21

Ik geef mijn paard performance 14 van Havens, dat is energierijke muesli waar ook de gastro+ in zit.

Onemillion

Berichten: 40
Geregistreerd: 09-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 08:25

beegee schreef:
Ik geef mijn paard performance 14 van Havens, dat is energierijke muesli waar ook de gastro+ in zit.


Dat krijgt hij nu , de performance van havens met een beetje extra gastro eronder.
2 grote scheppen per dag en onbeperkt ruwvoer.
(Hij is zeker dik genoeg. )
Ik zoek iets wat hem wat wakker maakt zonder aan te dikken en wat nog eens maagvriendelijk is _/-\o_

beegee
Berichten: 948
Geregistreerd: 12-02-21

Re: Nieuw Gastro+ Havens ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 09:35

Sorry, niet goed gelezen, iets met net wakker en direct aanslaan op het energie-gedeelte :')

Zinzi_jewel

Berichten: 8790
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Nieuw Gastro+ Havens ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 09:38

Ik heb met m'n vorige paard ook lang gezocht naar iets met extra energie .
Maar uiteindelijk was alles van korte duur . Er zijn nu eenmaal paarden die niet onnodig energie verbruiken, was mijn eind conclusie

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 09:50

Zinzi_jewel schreef:
Ik heb met m'n vorige paard ook lang gezocht naar iets met extra energie .
Maar uiteindelijk was alles van korte duur . Er zijn nu eenmaal paarden die niet onnodig energie verbruiken, was mijn eind conclusie


Ik deel deze conclusie :o