Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 34 van de 44 [ 1076 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37 ... 44  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Weer zo'n psyllium-topic

 
Profiel   

Charmaine schreef
Mijn merrie houdt niet van die zaadjes tussen dr tanden...Krijg het er echt niet in hoor....


Probeer dan eens alleen de husk. De mijne vinden de zaadjes ook niet tof, maar de husk eten ze droog zo op.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-23 16:15 



 
Profiel   

Ben erg blij. Gaat met 1/4 emmer slobber zo naar binnen (500 gram psyllium) :D

Ondanks dat ik de brokjes voor niks heb gekocht toch wel blij dat ik dit topic tegen kwam.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 22:29 



 
Profiel   

We hebben slechts 3 paarden, maar dan kom je alsnog op een beste hoeveelheid psyllium voor één kuur... Dankzij jullie tips heb ik besteld bij Horseflex. €179,70 voor 25 kg psyllium en een flacon lijnzaanolie (puur om boven de 200 euro te komen). Ik blijf het best veel geld vinden voor 2 kuurtjes, maar de dierenarts is een stuk duurder...

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 11:24 



 
Profiel   

Een poos geleden had ik via de dierenarts een grote pot psylliumzaad ontvangen. Ik kreeg er een maatbekertje bij en op de doos stond dat het maatbekertje gevuld met psylliumzaad 100 gram was. Inmiddels heb ik een 25kg-zak via Horseflex besteld en al een aantal zandkuren gegeven. Vorige week bedacht ik me dat ik nooit heb gewogen of dat maatbekertje echt 100 gram weegt met psyllium. Niet dus :+
Heel suf, nu heb ik al zeker 4 zandkuren gegeven met veel te weinig zaadjes. Bekertje woog gevuld 60 gram. Dom van mij natuurlijk maar vanaf nu geef ik de goede hoeveelheid. Hoop dat het werkt want ik verdenk mijn paard wel van zand in de darmen.
In ieder geval een tip aan allen: weeg het altijd na :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 15:21 



 
Profiel   

Ik heb sinds kort mijn bijrijdpaard overgenomen en ze staat het jaar rond op een zandpaddock. Ze heeft bij de vorige eigenaar 2 jaar geleden koliek gehad en heeft toen een zandkuur gekregen van subli. Nu wil ik haar weer een zandkuur geven en twijfel tussen deze twee:

- psyllium mash van vitalbix. Lijkt mij makkelijk omdat je het als een slobber kan geven of
- psyllium zaadjes van horseflex.

Ze krijgt zelf qua voer van mij vitamine brok met 2 handjes fibermix voor het kauwen. Kan ik daar dan gewoon de zaadjes doorheen doen of niet?
Ze weegt rond de 550 kilo volgens mij dus dan zou ik van de zaadjes 550 gram moeten voeren toch voor een week als ik het goed heb begrepen?
Iemand die mij advies kan geven aangezien dit allemaal nieuw is voor mij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-23 11:05 



 
Profiel   

Als je paard het eet ben ik gewoon fan van pure zaadjes. Ik doe altijd 0,5 a 1 gram per kilo paard(bij mij is dat dan 350 a 650 gr zaadjes)

Mijn paard eet ze gewoon met z'n muesli mee. Dus ik verdeel het in zijn voerbakjes, ongeveer 200 gram 2x daags.

Als uit het mestonderzoek veel zand komt geef ik rond de 600 gram per dag. En dat dat 7 dagen lang elke maand

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-23 13:59 



 
Profiel   

Dat zou volgens deze tabel niet genoeg zijn bij teveel zand

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-23 14:04 



 
Profiel   

Hebben jullie eigenlijk ervaring met de husk van paard natuurlijk?

Die zou je minder hoeven geven.

https://www.paardnatuurlijk.nl/nl/psylliumhuskpu.html

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-23 17:31 



 
Profiel   

Wel ervaring met husk, maar dan vooral dat ze het nog moeilijker eten. Ik voer daarom de gewone zaadjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-23 22:24 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Hebben jullie eigenlijk ervaring met de husk van paard natuurlijk?

Die zou je minder hoeven geven.

https://www.paardnatuurlijk.nl/nl/psylliumhuskpu.html


Ja wij geven die. Wij hebben ook moeilijke eters er tussen zitten, maar door het klaar te maken zoals in de beschrijving op de verpakking staat gaat het er wel goed in.
Ik voer het met Vitalbix Nutrimash, een slobber. Ik maak eerst de slobber klaar, niet al te nat, dan de husk erbij en daarna nog wat extra water erbij als ik de husk er goed doorheen heb geroerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-23 23:47 



 
Profiel   

Vandaag nog weer een dierenarts gesproken. Hij gaf aan dat eigenlijk de enige manier om geen zandkoliek te krijgen is het voorkomen dat paarden zand binnen krijgen. Hij zei dat ie in de winter dagelijks een paard had die met zandkoliek stond. Voldoende hooi en voorkomen van zand inname was eigenlijk het beste. Voor mij aan huis prima te realiseren maar kan me voorstellen dat het lastig is als je paard in pension staat en de voorwaarden daar niet ideaal zijn..

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-23 03:13 



 
Profiel   

Dank je wel lorette en Ingrid.
Denk dat ik dan maar eens begin met weinig bestellen :D


Hier staan ze niet op een kale wei, ook niet in de winter. Maar ook niet super lang, dat ook weer niet.
Toch komt er bij mijn merrie volgens de test veel zand uit.
Of er dan veel blijft zitten is de vraag natuurlijk. Maat heb me al vaak afgevraagd hoe komt ze er aan?
En heeft mijn ruin het ook en zie ik het daar niet?

Laatst gaf iemand de verklaring, bij een harde stortbui spettert er zand omhoog. Ook in een gewone wei.
En dat zit dan ook op de bovenkant van het gras want spettert wel 10 cm hoog en zo eten ze zelfs in een wei zand.
Dus voorkomen zal erg moeilijk worden.

Verharden van hooi plekken lijkt me in een paddock wel een noodzaak idd.
Maar als ze daar met natte voeten zand op lopen ook dan weer niet te voorkomen.

Maar idd alle beetjes helpen

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-23 07:49 



 
Profiel   

Bij ons eten ze nooit wat buiten de hooibak ligt en voorheen (toen de hooibakken verhard stonden), liepen ze daar ontzettend veel zand op. Bij ons is het grootste probleem dat ze inmiddels erge zin hebben in gras, maar dat ons land (kleigrond) nu voor het mooie te nat is om ze in de wei te zetten. Elk sprietje is onweerstaanbaar en dat gaan ze soms - ondanks de hoeveelheid hooi - onder de omheining door proberen te plukken. Ik ben bang dat dit de meeste zandopname veroorzaakt bij ons thuis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-23 09:05 



 
Profiel   

Zand binnen krijgen helemaal voorkomen lijkt me best lastig. Hier eten ze in principe niet van de grond en worden ze op de stenen of in een net gevoerd. Maar er valt altijd wel wat op de grond en met kort gras plukken krijgen ze ongetwijfeld wat binnen.

Ik las laatst ergens dat lijnzaad ook zou kunnen werken als zandkuur, dat is goedkoper en zou je minder van moeten geven dus nu maar eens lijnzaad met psyliumslobber gecombineerd als zandkuur.
Ik weet niet of het helpt maar de paardjes zien er goed uit en kunnen de vetten in de verhaarperiode wel gebruiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-23 11:28 



 
Profiel   

Ja kopje lijnzaad ongekookt las ik ook op een site van een dierenarts. 1 per dag en dat juist elke dag op af en toe 1 week niet.
Dat heb ik hier pas geprobeerd van wat ik nog had staan voor mijzelf en dat gaat er met smaak in.
Maar zou dat voldoende zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-23 11:53 



 
Profiel   

Hier is het bij mijn jongste ook onmogelijk te voorkomen. Die gooit ten eerste regelmatig zijn voerbak om in de zand paddock en vreet het dan vanaf de grond. Ten tweede eet ie alles wat los en vast ligt in de paddock aan blaadjes/takjes etc terwijl er gewoon twee hooinetten hangen in hun stal. Dus ja die neemt gewoon meer zand op dan mijn nette eter die gewoon hooi uit een net gaat staan eten. Mijne vinden de psyllium van bulk niet te eten trouwens. -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-23 12:26 



 
Profiel   

Ik heb eerder al een paar keer in het topic geplaatst dat ik het advies kreeg 100 gram ongekookt lijnzaad toe te voegen aan het dagelijks rantsoen en maandelijks een psyliumkuur. Dus zeker een aanrader.

En ook hier het duidelijke advies: voorkom zandopname dus van het zand af is de beste remedie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-23 22:16 



 
Profiel   

Beetje een stomme vraag :+ Ik wil mijn paard psyllium voeren maar sta op stal zonder weegschaal. Is er toevallig iemand die weet hoeveel ongeveer 500 of 550 gram is in een gewone welkoop voerschep of vitalbix voerschep? Van de hele bruine zaadjes

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-23 09:57 



 
Profiel   

Ik heb gewoon de keukenweegschaal meegenomen 1 keer :') het was een flinke hoeveelheid :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-23 09:59 



 
Profiel   

Ik zou thuis even de goede hoeveelheid afwegen en dan kijken of je een maatbeker of glas of potje hebt staan dat de goede inhoud heeft. Iets dat je thuis kan missen, dan neem je die mee naar stal en weet je in ieder geval zeker dat je altijd de juiste hoeveelheid hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-23 10:06 



 
Profiel   

Ja is ook de bedoeling, maar ga net een paar daagjes weg met de paarden en wilde eigenlijk graag al beginnen. Dus ik dacht misschien heeft iemand het toevallig recent gedaan. Ik meen me te herinneren dat het iets meer dan een halve grote voerschep was, maar weet het eventjes niet zeker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-23 10:13 



 
Profiel   

Ja klopt, een niet te krappe helft van een grote voerschep is een halve kilo

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-23 10:25 



 
Profiel   

Sintara schreef
Ja klopt, een niet te krappe helft van een grote voerschep is een halve kilo


Dit idd

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-23 11:22 



 
Profiel   

Mijn voorraad is weer op. Is er ergens nog een goede actie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-23 11:47 



 
Profiel   

Charmaine schreef
Mijn merrie houdt niet van die zaadjes tussen dr tanden...Krijg het er echt niet in hoor....

Ik krijg de eerste keer 0,5 gr/kg lichaamsgewicht erin, zo'n 250 gram.
En daarna eet die minstens een week om de zaadjes heen.
Als ik het dan een paar dagen niet geef, dan wil die er nog wel eens aan beginnen, maar vaak niet tot het eind opeten.

En als het plakkerig wordt, dus in slobbervorm, eet die het sowieso niet.

Best lastig wel...

Ik voer wel regelmatig pure lijnzaad, dat gaat er wel in als lekkernij.
En probeer dan af en toe toch maar zoveel mogelijk psyllium ook erin te krijgen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-23 11:51 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 34 van de 44 [ 1076 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37 ... 44  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen