Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Oerbalans en hoefbevangen gevoelig paard

 
Profiel   

@Mallow: ik ken bokashi als gefermenteerde mest, die je na zes weken of wat is het over het land uitrijdt.
... dus ik snap even niet wat jij bij verpakt hooi bijgeeft.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-23 19:22 



 
Profiel   

Daannvd92 schreef
xxxmh schreef
Bedankt allemaal voor de adviezen. Heb nu de brokjes van oerbelans en dat krijgt ze morgen voor het eerst samen met de gluco balance. We hadden de hele winter mooi droog hooi en dat is nu op en nu hebben we verpakt hooi, naja voordroog en merk meteen een wat hardere manenkam. De hoeveelheid voer is wel weinig qua volume wat ze nu krijgt dan hiervoor. Toen was het een halve schep muesli en nu 80 gram vitamine brokjes. Zal wel zo op zijn of ik moet er nog wat bij gaan voeren maar wat is de vraag?


Voor t volume kan je ook fibermix, lucerne of een andere ruwvoermix bij doen :). Anders stelt t idd bar weinig voor haha.


Heb de fibermix bekeken en ziet er wel goed uit. Denk dat ik daar dan een handje ofzo van pak + de 80 gram oerbelans. Dan heeft ze nog wat te kauwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 19:34 



 
Profiel   

Ik heb even gekeken en twijfel over het volgende voer om het kauwen te stimuleren en de brokjes mee te mengen:

- pavo natures best muesli die ze nu al krijgt
- slueslimix van vitastyle
- fibremix van vitalbix (vind dit wel iets enger omdat het een grassoort is met haar hoefbevangen)

Welke zouden jullie doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 07:39 



 
Profiel   

xxxmh schreef
Ik heb even gekeken en twijfel over het volgende voer om het kauwen te stimuleren en de brokjes mee te mengen:

- pavo natures best muesli die ze nu al krijgt
- slueslimix van vitastyle
- fibremix van vitalbix (vind dit wel iets enger omdat het een grassoort is met haar hoefbevangen)

Welke zouden jullie doen?


pavo; zetmeel + suiker = 20.5%
sluesli; zetmeel + suiker = 8%
fibremix; zetmeel + suiker = 7%

Natuurlijk kijk ik ook naar de ingrediƫnten, maar voor mij is het ook heel belangrijk dat zetmeel en suiker samen onder de 10% zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 08:38 



 
Profiel   

Ik zou zelfs de pabo natures best vervangen door inshape.

Dikke paarden hebben vaak behoefte aan eiwitten voor een vol gevoel en opbouw van spieren.

Sleuslimix is prima.

Beetje ruwvoer mix kan geen kwaad!

Zolang het maar geen kilos zijn.

Reken het zo om.
10 procent suiker en zetmeel is gelijk aan 100 gram per kilo.

Als je paard 10 kilo hooi per dag krijgt, over 24 uur verdeeld, zit daar een kilo (iets minder als je vanuit droge stof berekend) aan suiker en zetmeel in.
Dat is ongeveer 50 gram per uur dan, dat valt in omrekening nog best mee.

Zou je daar een muesli voor zetten van een kg. Zoals natures best, 18 procent. Is dus 180 gram, die ze in een korte tijd moet verteren.

Nu is het wel zo, dat zetmeel langer verteert dan ruwe suikers.

Slueslimix is 8 procent. Dus daarvan een kg droog gevoerd, is natuurlijk maar 80 gram.

Belangrijkste is dat ze haar vitaminen, mineralen en eiwitten binnenkrijgt.

Krijgt ze dat genoeg binnen in haar hooi?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 08:40 



 
Profiel   

maralyn schreef
Ik zou zelfs de pabo natures best vervangen door inshape.

Dikke paarden hebben vaak behoefte aan eiwitten voor een vol gevoel en opbouw van spieren.

Sleuslimix is prima.

Beetje ruwvoer mix kan geen kwaad!

Zolang het maar geen kilos zijn.

Reken het zo om.
10 procent suiker en zetmeel is gelijk aan 100 gram per kilo.

Als je paard 10 kilo hooi per dag krijgt, over 24 uur verdeeld, zit daar een kilo (iets minder als je vanuit droge stof berekend) aan suiker en zetmeel in.
Dat is ongeveer 50 gram per uur dan, dat valt in omrekening nog best mee.

Zou je daar een muesli voor zetten van een kg. Zoals natures best, 18 procent. Is dus 180 gram, die ze in een korte tijd moet verteren.

Nu is het wel zo, dat zetmeel langer verteert dan ruwe suikers.

Slueslimix is 8 procent. Dus daarvan een kg droog gevoerd, is natuurlijk maar 80 gram.

Belangrijkste is dat ze haar vitaminen, mineralen en eiwitten binnenkrijgt.

Krijgt ze dat genoeg binnen in haar hooi?


Bedankt voor de uitgebreide reactie. Ze krijgt 3 keer per dag een net van 3/3.5 kilo hooi. Geen idee wat de waardes zijn van het hooi. Ik geef nu dus de oerbelans omdat ik het idee had dat ze te weinig vitamines en mineralen binnen kreeg.
Dus de pavo valt indd af, nu kiezen tussen de fibermix of de slueslimix. Het is ook alleen maar dat ze iets meer te kauwen heeft. Zal waarschijnlijk niet eens de aanbevolen hoeveelheid geven. Het is gewoon spannend met zo'n paard die er gevoelig voor is haha. Handige van die slueslimix is dat die ook als slobber te geven is als dat een keer nodig is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 11:04 



 
Profiel   

In jouw geval geef ik Agrobs alpenmuesli. Vol met kruiden en zaden en totaal 9% suiker/zetmeel

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 18:20 



 
Profiel   

Ik zou je hooi met stro mengen om de voertijd te verlengen. Eerst je hooi wegen en dan in een kruiwagen mengen met wat stro. Dan eet ze ook minder haar stal leeg.
Ik heb voor jou nog Speedybeet over van Pavo, dat kan je weken en is goed voor de maag en darmen en is een ruwvoer (geen krachtvoer).
Je mag het proberen, het zit in een witte ton met rode deksel, het zijn een beetje grijze vlokken.
Jacardo wil het nu niet meer eten, dus ik denk dat hij het niet nodig heeft.

Je zou ook Fibra als ruwvoer erbij kunnen geven, dat geeft Miranda ook aan Herke en is te koop in Heemskerk.
Jacardo vond dat ook lekker.

Groetjes van Yvonne

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 19:24 



 
Profiel   

beline1 schreef
Ik zou je hooi met stro mengen om de voertijd te verlengen. Eerst je hooi wegen en dan in een kruiwagen mengen met wat stro. Dan eet ze ook minder haar stal leeg.
Ik heb voor jou nog Speedybeet over van Pavo, dat kan je weken en is goed voor de maag en darmen en is een ruwvoer (geen krachtvoer).
Je mag het proberen, het zit in een witte ton met rode deksel, het zijn een beetje grijze vlokken.
Jacardo wil het nu niet meer eten, dus ik denk dat hij het niet nodig heeft.

Je zou ook Fibra als ruwvoer erbij kunnen geven, dat geeft Miranda ook aan Herke en is te koop in Heemskerk.
Jacardo vond dat ook lekker.

Groetjes van Yvonne


Haha wat grappig dat je hier ook zit. Hearke krijgt dezelfde muesli wat Sum ook krijgt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 22:56 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen