Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 299 van de 314 [ 7832 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 296, 297, 298, 299, 300, 301, 302 ... 314  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] paarden met overgewicht

 
Profiel   

Ja, dan moet ik naar een andere leverancier, ver weg. En ik heb niet genoeg opslag. Beiden een probleem. Nu haal ik het dichtbij in kleinere partijen. Analyse was ook verrassend, want uitgebloeid gras, een week geleden voor het balen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 18:51 



 
Profiel   

Hoi, een vraagje:
Ik heb mijn bijna 16 jarige haflinger bijrijdpaard overgenomen en aan het zoeken wat ik wil qua voer. Dit is wat ze kreeg:
- 3x per dag een hooinet met 3 kilo hooi
- paar handjes pavo natures best
- liksteen die vaak met 1 a 1.5 maand op is
Ze is snel te dik en gevoelig voor hoefbevangen, staat hele jaar in een zandpaddock.

Ik dacht door die liksteen dat ze best wat vitamines en mineralen mist. Ik ben nu de oerbelans gaan voeren erbij, 80 gram. Maar denk dat ze wel wat mist om te kauwen want 80 gram is niet veel. Nu zat ik te denken of om de slueslimix van vitastyle of de fibermix van vitalbix te voeren maar weet het even niet welke van de twee. Vind het toch spannend om iets nieuws te geven. Ik meng de oerbelans nu nog met haar oude muesli, 2 handjes met een schepje gluco balance (hebben nu voordroog, het droge hooi is op) en scheutje lijnzaadolie om te mengen.
Ze staat van ongeveer 9 tot 2 in een zandpaddock, gaat dan naar stal om hooi te eten en gaat er vaak in de middag nog even uit 1 a 2 uur in de paddock en ze krijgt 4 a 5 keer per week beweging.

Ze is best wat afgevallen afgelopen jaren.

[ img ]
Links mei 2020 rechts januari 2021 door het hooi af te wegen en gluco balance te voeren.


[ img ]
Mei 2020

[ img ]
Recente foto van vorige week.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 00:06 



 
Profiel   

Slueslimix is meer een soort muesli. Voor langer kauwen zou ik de fibremix doen. En de muesli van Pavo verder weg laten. Heeft ze helemaal niet nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 00:21 



 
Profiel   

manzano schreef
Slueslimix is meer een soort muesli. Voor langer kauwen zou ik de fibremix doen. En de muesli van Pavo verder weg laten. Heeft ze helemaal niet nodig.


De pavo wil ik ook weg laten als ik een vervangend iets gevonden heb om het kauwen te stimuleren

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 00:23 



 
Profiel   

Ik heb zowel slueslimix als de fibremix staan en gebruik de fibremix met het doel dat jij noemt. Werkt heel goed, zelfs met maar kleine hoeveelheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 00:26 



 
Profiel   

Hier wordt de fibremix niet gegeten. Ik heb de ruwvoermix van pavo voor senioren als ruwvoer. Ik geef de oerbalans met wel een handje natures best anders laten ze het staan en afgelast gewogen hooi 7 kilo per dag en ik probeer nu suikerbalans van vitalstyle en moet zeggen dat ik duidelijk verschil merk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 06:56 



 
Profiel   

Ik zou de haflinger ook even een goede zandkuur geven. Die is te buikig voor de rest van haar lijf. 3 keer hooi per dag in combinatie met weinig actieve beweging overdag en een zandpaddock zijn niet echt de beste ingrediënten voor het voorkomen van zandkoliek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 07:35 



 
Profiel   

Inderdaad een goede zandkuur geven (450gr psyllium per dag voor 10 dagen).
Verder een goede stap om een balancer bij te geven. Ik meng het zelf met Vitalbix Fibermix. Mijn haflinger en shetlander zijn er gek op. Mijn paintmerrie eet het wel, maar dan wel met haar slobber er doorheen. Zo een handje door de brokjes vindt ze niks aan.
Je zou ook Agrobs Alpengrun muesli kunnen geven. Daar zit iets meer smaak aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 07:44 



 
Profiel   

Mijn te dikke merrie is ook erg buikig, dus volgende week komt er weer een zandkuur. Dit heeft ze uiteraard al vaker gehad en dat loste destijds niets op maar het kan ook geen kwaad.
Al ligt het er hier ook aan dat ze met semi-pensioen staat en veel rugbespiering is verloren, waarschijnlijk spant ze haar buikspieren ook niet meer zo aan waardoor je het hangbuik effect krijgt.
Ze stond op onbeperkt warm ruwvoer met vitaminebrok + ruwvoermix en extra eiwitten om de tekorten aan te vullen maar sinds een week hebben we haar toch 's nachts op beperkt hooi apart gezet van de rest. Straks overdag ook weer haar graasmasker op en ze gaat nu weer wat vaker mee wandelen.
Als ze daarna dik blijft zijn mijn ideeën op :Y) .

Heb geen goede recente foto.maar hier een idee.

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 09:13 



 
Profiel   

Daihyo schreef
Inderdaad een goede zandkuur geven (450gr psyllium per dag voor 10 dagen).
Verder een goede stap om een balancer bij te geven. Ik meng het zelf met Vitalbix Fibermix. Mijn haflinger en shetlander zijn er gek op. Mijn paintmerrie eet het wel, maar dan wel met haar slobber er doorheen. Zo een handje door de brokjes vindt ze niks aan.
Je zou ook Agrobs Alpengrun muesli kunnen geven. Daar zit iets meer smaak aan.


Dankje voor je antwoord. Het beste is dus denk die fibramix ipv de sluesli? Maakt het nog uit welke psyllium ik geef of niet? Totaal geen verstand van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 14:25 



 
Profiel   

Hier worden de zaadjes het beste gegeten. De husk plakt te snel samen waardoor het 1 klomp voer wordt.
En dan 1 gram per lichaamsgewicht. Dat zal bij jou dan op ongeveer 450 gram komen.
Slueslimix is ook prima, daar kun je ook nog slobber van maken. Hier aten ze het alleen niet. De fibermix is gehakseld ruwvoer zonder luzerne, daar moeten ze wat meer op kauwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 14:39 



 
Profiel   

Daihyo schreef
Hier worden de zaadjes het beste gegeten. De husk plakt te snel samen waardoor het 1 klomp voer wordt.
En dan 1 gram per lichaamsgewicht. Dat zal bij jou dan op ongeveer 450 gram komen.
Slueslimix is ook prima, daar kun je ook nog slobber van maken. Hier aten ze het alleen niet. De fibermix is gehakseld ruwvoer zonder luzerne, daar moeten ze wat meer op kauwen.


Dan ga ik denk voor de fibermix. Is ook goedkoper, 17 euro tegenover 27 euro. En anders kan ik het ook afwissslen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 15:26 



 
Profiel   

Ik gebruik de fibremix samen met een balancer voor het kauwen. En de slueslimix gebruik ik om slobber mee te maken voor de maandelijkse zandkuur met psyllium.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 16:03 



 
Profiel   

Fibermix werd hier niet gegeten, ik gebruik de slueslimix maar dan maar een oerbalans maatbekertje vol.
Fibermix vond ik ook hele scherpe kleine stukjes bevatten dus ik denk dat ze het daardoor niet fijn vond eten. Voor de slokdarm ook echt niet fijn.

En vergeet niet dat het vooral tussen onze oren zit dat het er smakelijk uit moet zien of we ze 'meer' willen geven omdat het zo weinig lijkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 16:32 



 
Profiel   

Duplo schreef
Fibermix werd hier niet gegeten, ik gebruik de slueslimix maar dan maar een oerbalans maatbekertje vol.
Fibermix vond ik ook hele scherpe kleine stukjes bevatten dus ik denk dat ze het daardoor niet fijn vond eten. Voor de slokdarm ook echt niet fijn.

En vergeet niet dat het vooral tussen onze oren zit dat het er smakelijk uit moet zien of we ze 'meer' willen geven omdat het zo weinig lijkt.


Ja en nee..... het is wetenschappelijk aangetoond dat een goede speekselproductie gezond is voor de hele vertering. Met 3 happen muesli (welke dan ook) is dat veel minder dan bij iets als een ruwvoerproduct.
Ik ben juist van een ander merk overgestapt naar de fibermix omdat hij zo zacht is en mijn oudje deze veel beter eet. Kortom... enorm paard verschillend en kwestie van testen.
Zo werkte Oerbalans voor mijn paard ook niet goed.

Je hebt van Hartog nu trouwens ook de Hartog comfort.... dat is een ruwvoermix (zonder luzerne) met balancer in 1.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 16:42 



 
Profiel   

Bedankt voor de adviezen. Ga zaterdag een pak fibermix halen. Heeft ze toch wat meer om te kauwen dan muesli! Ga ook een zandkuur halen en hopelijk wordt die buik wat minder haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 17:32 



 
Profiel   

Hier krijgen ze 6 a 7 keer hooi per dag totaal 15 kilo voor 1 van 600 kilo en een tweejarige van zo’n 350 kilo. Nu ongeveer een half uur per dag een soort van grazen op een stuk met vrijwel alleen maar kruiden. Alleen als ik de hele dag weg ben dan krijgen ze twee keer een grote hoeveelheid om 24 uur door te komen. Maar dan moet ik wel meer kilo voeren. De grote is snel te dik en de andere is nog maar twee. Qua krachtvoer krijgen een balancer en luzerne. Daar doen ze het goed op. Het is echt wel puzzelen en die grote kan echt chagrijnig worden als ze niet onbeperkt hooi krijgt maar wil dr ook niet meer zo enorm vet hebben -O-

Dit is ze nu wel onbespied ivm drukte van mijn kant
[ img ]
Dit was ze :=
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 22:23 



 
Profiel   

Wel een hele verbetering. Wat spieren al niet doen he. Hier ook 1 die altijd goed in de spieren heeft gezeten en nu 2 jaar stil staat. Is een ruin, maar heeft zo’n holle rug en hangbuik. Puur rug- en buikspieren.

Ik heb eindelijk een modus gevonden met ruwvoer. Ik vul 1x per dag bij. Ze hebben onbeperkt droog en arm hooi. En stro. Eten ze met lange tanden en dat is prima :D
En 1x per dag geef ik in alle netten rijker hooi bij voor eiwit en voedingsstoffen. Vinden ze heel lekker, dus krijgen ze afgewogen en beperkt :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 22:45 



 
Profiel   

Ik ben aan het kijken om voor mijn d pony een thinline graasmasker aan te schaffen, nu ben ik alleen even in twijfel over de maat en de maat van het gat.
Je hebt pony maat (shets en middelgrote ponys)
Of cob (bijvoorbeeld arabier of klein paard)
Ik denk dat ik voor de cob moet gaan maar is er iemand met ervaring? En qua grootte van het gat zou 2.5 goed zijn bij 24/7 weidegang?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 13:15 



 
Profiel   

Jorklo29 schreef
Ik ben aan het kijken om voor mijn d pony een thinline graasmasker aan te schaffen, nu ben ik alleen even in twijfel over de maat en de maat van het gat.
Je hebt pony maat (shets en middelgrote ponys)
Of cob (bijvoorbeeld arabier of klein paard)
Ik denk dat ik voor de cob moet gaan maar is er iemand met ervaring? En qua grootte van het gat zou 2.5 goed zijn bij 24/7 weidegang?


Weet niet of je iets aan onderstaande hebt:

Ik heb maat van het gat: 3 (ik ben zelf heel blijf met de keus. Gaat perfect.
en maat van het masker cob/horse.

Mijn paard is 1.65 en heeft qua maat halster normaal tussen cob en full in. Ze heeft daarbij het graasmasker wel op bijna de meest losse gaatjes van het graasmasker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 15:08 



 
Profiel   

Ik heb voor mijn D pony een maat cob inderdaad

Gat staat hier op 3,5. Op 3 at ze te weinig en stond volledig opgetrokken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 18:57 



 
Profiel   

Iemand hier ervaring met het graasmasker easygrazer van paardeerlijk? Ben aan het rondkijken voor mijn IJslander naar een goed graasmasker. Vind alleen de meeste gelijk zo heftig en zwaar ogen. Ze word snel dik en icm zomereczeem houd ze snel vocht vast bij teveel gras.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 11:55 



 
Profiel   

Ik heb sinds kort het graasmasker van Thinline. Gat op 3 laten zetten, maar hij kan er bijna niks door krijgen. Hij drukt het gras plat. Gat groter maken? Of kwestie van wennen/oefenen? Nu is het wel dubbel frustrerend voor hem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 07:41 



 
Profiel   

Ik heb hem ook sinds deze week marigo, op aanraden van bovenstaand gat op 3 laten zetten voor mijn d pony, in het begin drukte ze het gras ook plat, op een gegeven moment krijgt ze het beter door, ik heb hem nu een paar keer half uurtje om gehad om te laten wennen, uiteindelijk zal ze er 24/7 mee op gras gaan. Volgens mij ligt het er ook aan hoe hoog het gras is, ik merk dat het met wat korter gras wel beter gaat dan met dat lange

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 07:46 



 
Profiel   

Goedemorgen,

Hoe gaat het bij jullie paarden met het graasmasker en het spelen ?
Onze 2 ruinen spelen ontzettend veel en merk toch dat de mond daar een groot onderdeel van is.
Levert dit geen frustratie etc op?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 07:53 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 299 van de 314 [ 7832 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 296, 297, 298, 299, 300, 301, 302 ... 314  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen