Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 44 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Einschuss

 
Profiel   

Cambiar schreef
Is OK, ik ga morgen overleggen met de veearts dat endotrim niet genoeg is
https://aaep.org/horsehealth/lymphangit ... -condition


Emdotrim is een antibioticum. Laat de DA er morgen gewoon zo snel mogelijk naar kijken, hij/zij zal dat beter kunnen beoordelen dan jij verwacht ik.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 18:56 



 
Profiel   

Zodra de koorts gezakt is een lymfedrainage therapeut langs laten komen. Deze kan je paard behandelen en lymfetape aanleggen en je verder advies geven. Als je meer wilt lezen over wat een MLD therapeut doet dan kan je een kijkje nemen op www.equinelymfedrainage.nl

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 18:59 



 
Profiel   

Barb schreef
Zodra de koorts gezakt is een lymfedrainage therapeut langs laten komen. Deze kan je paard behandelen en lymfetape aanleggen en je verder advies geven. Als je meer wilt lezen over wat een MLD therapeut doet dan kan je een kijkje nemen op https://www.equinelymfedrainage.nl

Dank, had dit ook al gelezen

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 21:01 



 
Profiel   

Cambiar schreef
Is OK, ik ga morgen overleggen met de veearts dat endotrim niet genoeg is
https://aaep.org/horsehealth/lymphangit ... -condition


Goed dat je er bovenop zit en al kan starten met antibiotica. Vragen naar resistentie kan zeker geen kwaad. Overigens wordt Einschuss meestal behandeld met een combinatie van antibiotica en ontstekingsremmers - het eerste wat van belang is dat het been weer zo snel mogelijk dun(ner) wordt. In mijn geval was het been zo dik dat er zelfs vochtafdrijvers bij werden gegeven. Dat zal hopelijk niet altijd nodig zijn.

Heeft je paard koorts? Einschuss en koorts gaan altijd samen en er is dan 1 been dik.

Heel veel succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 21:11 



 
Profiel   

Eapy schreef
Cambiar schreef
Is OK, ik ga morgen overleggen met de veearts dat endotrim niet genoeg is
https://aaep.org/horsehealth/lymphangit ... -condition


Emdotrim is een antibioticum. Laat de DA er morgen gewoon zo snel mogelijk naar kijken, hij/zij zal dat beter kunnen beoordelen dan jij verwacht ik.


Ja dat weet ik, deze AB heeft ze 1,5 week terug gekregen.
Ik ben uiteindelijk de eigenaar, dus de uiteindelijke eindverantwoordelijke en moet kritisch blijven om haar zo goed mogelijk te helpen.
Ik ben 1,5 week geleden gestopt met endotrim vanwege haar sinus infectie.
Zoals je wellicht ook wel weet is het nooit goed 2x dezelfde soort antibiotica te geven na elkaar op korte tijd, om de theorie over het overblijven van de sterke bacterien en resistentie.

Mijn veulentje geeft sepsis gekregen toen ze in het water gevallen was, en er zijn een resem van antibiotica getest geweest om haar buiten levensgevaar te brengen.

Ik ga erover praten maar ik vind 2x endotrim kort op elkaar geen goed idee.
Desnoods 2e opinie vragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 21:49 



 
Profiel   

McGregor schreef
Cambiar schreef
Is OK, ik ga morgen overleggen met de veearts dat endotrim niet genoeg is
https://aaep.org/horsehealth/lymphangit ... -condition


Goed dat je er bovenop zit en al kan starten met antibiotica. Vragen naar resistentie kan zeker geen kwaad. Overigens wordt Einschuss meestal behandeld met een combinatie van antibiotica en ontstekingsremmers - het eerste wat van belang is dat het been weer zo snel mogelijk dun(ner) wordt. In mijn geval was het been zo dik dat er zelfs vochtafdrijvers bij werden gegeven. Dat zal hopelijk niet altijd nodig zijn.

Heeft je paard koorts? Einschuss en koorts gaan altijd samen en er is dan 1 been dik.

Heel veel succes!

Is 1e dag dat ik het opmerk, maar viel me idd wel op dat ze enorm lusteloos is.
Ze heeft ook nog maar pas een sinus infectie achter de rug.

Ik ga binnenkort de koorts gaan meten, ik hoop van niet....

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 21:52 



 
Profiel   

Wat een nare situatie zeg! Veel sterkte!

Naast de broodnodige medicatie ben je ook opzoek naar weerstand verhogende middelen. Dat is vaak lange adem en geduld en niet snel geregeld.
Wat je kunt overwegen om dit middels vitamine en mineralen boost te doen: hoog geconcentreerde pasta’s (bijv Vitamin power paste) Maar soms hebben ze ook wel boost om te spuiten. (Hemo 15)
En voor belangrijk deel ontstaat de weerstand in de darmen. Antibiotica breekt goed darmklimaat af. En dan wordt vaak probiotica aangeraden.
Wat ik begreep is Yea Sacc meest effectief voor paarden. Dat zorgt voor een goed darm klimaat en dat alle voedingsstoffen beter opgenomen worden.

Nogmaals sterkte met je paard!


Laatst bijgewerkt door SunnyHorse op 27-03-23 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 22:30 



 
Profiel   

Is er ook een röntgenfoto van het hoofd gemaakt? 50 % van de sinusontstekingen komen bij oudere paarden door het gebit, misschien is de ontsteking niet weg en komen er nu complicaties zoals de einschuss bij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 22:36 



 
Profiel   

Ja dat kan inderdaad ook, ontstekingen kunnen (soms juist mede door antibiotica) naar binnen slaan met alle gevolgen van dien.

Hoe is het vandaag met haar TS?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 07:22 



 
Profiel   

BigOne schreef
Is er ook een röntgenfoto van het hoofd gemaakt? 50 % van de sinusontstekingen komen bij oudere paarden door het gebit, misschien is de ontsteking niet weg en komen er nu complicaties zoals de einschuss bij.

Oei....
Ik ben een paard aan het verkopen om het te kunnen betalen, dan gaat ze binnen. Blijkbaar kost onderzoek tussen 1500 en 3500 euro. Had al een afspraak met Gent. Probleem was dat ze niet op afbetaling konden werken vandaar dat ik nog gewacht had tot ik het geld heb. De snot was weg dus ik dacht dat het nog wel even kon wachten. Maar mijn byikgevoel zegt dat het er nog zit en idd van haar tanden komt. Ze lijkt nog steeds niet OK.
Deze morgen zat de zwelling rond de kogel.
Veearts denkt niet dat het einschuss is maar verstuiking van de kogel, maar wat jij vertelt is duidelijk een ander verhaal.
Ik wou wachten om haar binnen te doen, tot ik het geld heb, maar dit is idd een ander verhaal.
Dank om dit te laten weten!


Laatst bijgewerkt door Cambiar op 28-03-23 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 14:07 



 
Profiel   

Ik denk dat je vooral even pas op de plaats moet maken. Heb je ooit einschuss gezien? Dat is niet echt te missen. Een verdikte kogel is géén einschuss en kan weliswaar een blessure zijn maar is geen enkele reden tot paniek. Heb je een reden om niet op je dierenarts te vertrouwen, zoek er dan een die je wel vertrouwt. Het is echt goed om zelf kritisch te blijven denken maar laat je aub niet gek maken, en ga zeker niet zomaar van alles tegen je dierenarts roepen. Die weten ook wel dat resistentie bestaat en daar houden ze heus wel rekening mee.

Wat bedoel je met wachten met naar binnen doen? Ik denk namelijk wel dat nog half herstellende van een sinusontsteking en mogelijk een beenblessure, dat wat rust en een droge tochtvrije omgeving handig zouden zijn...in ieder geval voor de nacht...

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 14:16 



 
Profiel   

Wat was de conclusie van de dierenarts nu vanochtend?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 14:18 



 
Profiel   

Sintara schreef
Wat was de conclusie van de dierenarts nu vanochtend?

AB geven en na 2 dagen evalueren.
Zwelling op been is quasi niet meer te zien, enkel op de kogel.
Ze moet asap binnen in Gent voor foto van gebit, ik begrijp dat ik hier haast moet in maken.
Als ene aan andere gelinkt is (verdikt been aan gebitsprobleem), is kwestie van actie

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 14:20 



 
Profiel   

Heb nog eens gevoeld en is duidelijk enkel sponsachtig binnenkant

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 14:36 



 
Profiel   

Merelbeke gebeld, weinig waarschijnlijk dat ze bloedvergiftiging heeft omdat ze geen koorts heeft en goed eet.
Eerste stap is bloed nemen. Van daaruit zien of er nog ontsteking zit.
Idd zoals veearts deze morgen zei,,nog 2 dagen evalueren, kan een misstap zijn.
Sinus operatie is geen 2000 euro, dus als ze na bloedtest ontstekingswaarden vertoont, gaat ze a la minute binnen in Merelbeke voor onderzoek en eventuele tandoperatie mocht dit nodig zijn.
1000x dank om mij bij te staan, waren bange momenten voor mij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 14:59 



 
Profiel   

Dan was het geen einschuss denk ik, ter vergelijking..hier staan wat plaatjes: https://www.paardenarts.nl/kennisbank/e ... j-paarden/

Paard die ik ken krijgt het steeds door een chronische naar binnen geslagen mok/ mijtinfectie en dat paard valt dan in twee dagen een paar honderd kilo af met over de 40 gr. koorts. (even ter vergelijking)

Het is in ieder geval goed dat het zakt. Ik ga verder met 0000 mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 15:02 



 
Profiel   

Dit was dus geen einschuss want dat gaat niet zo snel weg. En foto van het hoofd zou ik eerst doen. Dat kost geen kapitalen en misschien is er niets meer aan de hand want dit been lijkt op verstapping en neus uitvloeisel is er niet meer . Dus alles bij elkaar, wacht maar even af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 16:38 



 
Profiel   

Gelukkig geen einschuss, gewoon even afwachten hoe je paard geneest van de verstapping- dan weer verder

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 16:52 



 
Profiel   

BigOne schreef
Dit was dus geen einschuss want dat gaat niet zo snel weg. En foto van het hoofd zou ik eerst doen. Dat kost geen kapitalen en misschien is er niets meer aan de hand want dit been lijkt op verstapping en neus uitvloeisel is er niet meer . Dus alles bij elkaar, wacht maar even af.

Kost 890 euro in Merelbeke
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 20:19 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 44 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen