Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 4 [ 92 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Plaats een nieuw onderwerp

Pony kan niet tegen brokken. En nu?

 
Profiel   

Inmiddels is het voor mij al wat meer helder hoe of wat. Ook mede dankzij jullie! Voor nu is het:
- Meer gaan trainen (opbouwend) en hem extra beweging geven. Dat wilt die zelf graag ook. Hij houd van trainen, dus dat komt wel goed! Mocht men daar nog tips voor hebben qua juiste hoeveelheid bewegingen etc. hoor ik het graag! Hij staat niet voor de kar. Hier zijn we wel mee bezig om hem daarvoor op te leiden (onder begeleidig).
- Geen brokken meer. De Metazoa brokken gooi ik vanavond nog weg want durf het ook niet meer aan de rest van de kudde te geven. Was er van de week met een mini mini handje weer mee begonnen. Niet bij hem, die is van de brokken af, maar wel bij zijn kudde maatjes, maar na de verhalen krijgen die het ook niet meer.
- Alles goed uitzoeken en op een rijtje zetten hoe of wat.
- Liksteen met vitaminen/mineralen zoeken. Iemand die daar nog een goede van weet om ze in de tussen tijd een beetje op weg te helpen?

Elcid: Dat is ook wel heel heftig zeg! Snap helemaal dat je de metazoa gelijk hebt weggedaan. Hier gaat de metazoa ook weg. Die gooi ik vanavond nog in de container (heb het voer thuis staan). Komt er bij de pony's niet meer in.
Hooicobs heel even snel naar gekeken en daar zit ook nog best veel suiker in als ik het zo zie? Maar ga mij er sowieso eens goed in verdiepen.

MyChoice: Ook heftig zeg! Ging dat ook weer over toen je stopte met voeren?

Lynn_Nikita: Nee, nog niet geprobeerd, maar zie in een reactie boven jou dat het ook weer slecht af te raden is.

Caatje: Die ga ik ook zeker dan even op het lijstje zetten! Dank je wel!

Hilary: Nog niet. Staat wel op de planning om inderdaad een allergie/bloedtest/PPID test etc af te laten nemen bij de DA. Zodat we zeker weten hoe of wat. Ook idd vanwege wat uit er uit de Mihealth scan en naar aanleiding van jullie tips. Dus dat komt sowieso op de planning te staan en in orde! En van daaruit verder kijken.
Van gras af is hier geen optie. Dan moet ik verhuizen als die van het gras af moet en omdat ik voor de volle 100% zeker weet dat zijn reactie van de brokken kwam en niet van het gras staat verhuizen nog lang niet op de planning. Moest hij ooit om wat voor reden dan ook vanwege gezondheid niet meer op gras kunnen verhuizen we uiteraard, maar voor nu nog lang niet aan de orde.
Daarnaast liep hij zodra ik stopte met het voeren van de brokken gelijk weer stukken beter en had alleen nog hulp nodig om weer beter in zijn vel te zitten. Na twee weken waren alle klachten ook weer weg.
Voor nu krijgt hij in ieder geval geen brokken meer. En krijgt alleen wat hij nodig heeft en ik schroef zijn training omhoog (wel opbouwend natuurlijk). Hij loopt verder gelukkig gewoon zuiver en goed. Is weer helemaal zichzelf. Moeten er wel weer even in komen met de training, maar zodra dat weer helemaal goed zit kunnen we echt weer lekker aan de slag. Hooguit nog even het juiste schema voor onszelf zoeken.
Dank je voor de tip van de balancer. Ga ik zeker ook even naar kijken! Echt heel fijn dat jullie allemaal zo mee denken!

BM_Stables: Allergietest wil ik inderdaad laten doen! Want dat het van de brokken komt daar ben ik zeker van. Ook omdat hij het nu gewoon weer goed doet (houd hem wel in de gaten natuurlijk). Hooi laten testen wil ik ook nog doen.

hij zegt intussen nog even hallo en wilt laten zien dat hij heel druk was met spelen met Frodo vandaag! We waren aan het werken in vrijheid en meneer gebruikte spelen met Frodo als uitweg om niet aan het werk te hoeven :') No worries. Na het spelen moest die gewoon weer aan het werk en was het uit met de pret :D .
Hij is degenen die bovenop Frodo springt.
Frodo is de hengst van de kudde. hij de ruin:

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-22 19:45 



 
Profiel   

Hebben jullie dan wel eens aan de Heucobs van St. Hippolyt gedacht. Super goed product tegen een zeer gezonde prijs

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-22 21:37 



 
Profiel   

Ik denk dat het echt belangrijk is om eerst de suikers uit je ruwvoer te bekijken. Het is heel goed dat je de suikers van een brok bekijkt, maar in verhouding eet je paard veel meer ruwvoer, dus een te hoge suikerwater daarvan is onderaan de streep veel belastender voor zijn systeem dan die van de brok of balancer.

Het klopt dat je suiker en zetmeel gehaltes bij elkaar mag optellen, soms zijn balancers laag in suiker maar hoog in zetmelen en is het dan nog geen goed idee om het te voeren.
Maar het is het allerbelangrijkste om eerst eens te kijken naar wat de ingrediënten zijn. Want veel producten die hier genoemd worden bevatten ontzettend veel graan. Dan kunnen de suiker en zetmeel gehaltes nog zo laag zijn, graan is even zo (en misschien wel meer) belastend voor het verteringsysteem van je paard. Zorgt voor een verstoorde PH en heeft een toxisch effect.

Mocht je je paard écht duurzaam willen herstellen/onderzoeken zou ik allereerst je hooi laten testen en een goed bloedbeeld laten doen.
IR, leverwaardes (liefst in NaF laten prikken, serum geeft nog wel eens een vertekend beeld) en je inlezen over KPU en EMS.
Helemaal terug naar de basis, een balancer voeren met organische mineraalverbindingen (equilin en vital van pavo zijn de weinige die dat hebben, vloeibare vitamine van heltiehorse zijn ook prima) en zo ‘meuk vrij’ mogelijk. Zo min mogelijk bewerkte producten.
Een klein beetje grasbrok, een kruidenmix met volledige kruiden en een goede balancer zijn echt voldoende. Nu heeft jouw paard waarschijnlijk wel een therapeutisch voerplan nodig, maar je kunt pas gericht stappen gaan ondernemen als je antwoorden hebt in bijvoorbeeld een bloedbeeld en/of urine test. Tot die tijd is het vooral proberen, wat ook prima is natuurlijk, maar dat kost waarschijnlijk meer tijd.

De kans dat er PPID speelt is klein, je zou acth waardes kunnen laten prikken maar verhoogde ACTH waardes betekenen niet per definitie PPID. Je spreekt dan van pseudo PPID, waarbij de waardes wel verhoogd zijn maar niet veroorzaakt worden door een tumor in de hypofyse. En de meeste dierenartsen zijn wel vrij willig op het voorschrijven van prascend en dat is echt zonde als daar de oorzaak niet ligt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-22 23:41 



 
Profiel   

Mallow schreef
Ik denk dat het echt belangrijk is om eerst de suikers uit je ruwvoer te bekijken. Het is heel goed dat je de suikers van een brok bekijkt, maar in verhouding eet je paard veel meer ruwvoer, dus een te hoge suikerwater daarvan is onderaan de streep veel belastender voor zijn systeem dan die van de brok of balancer.

Het klopt dat je suiker en zetmeel gehaltes bij elkaar mag optellen, soms zijn balancers laag in suiker maar hoog in zetmelen en is het dan nog geen goed idee om het te voeren.
Maar het is het allerbelangrijkste om eerst eens te kijken naar wat de ingrediënten zijn. Want veel producten die hier genoemd worden bevatten ontzettend veel graan. Dan kunnen de suiker en zetmeel gehaltes nog zo laag zijn, graan is even zo (en misschien wel meer) belastend voor het verteringsysteem van je paard. Zorgt voor een verstoorde PH en heeft een toxisch effect.

Mocht je je paard écht duurzaam willen herstellen/onderzoeken zou ik allereerst je hooi laten testen en een goed bloedbeeld laten doen.
IR, leverwaardes (liefst in NaF laten prikken, serum geeft nog wel eens een vertekend beeld) en je inlezen over KPU en EMS.
Helemaal terug naar de basis, een balancer voeren met organische mineraalverbindingen (equilin en vital van pavo zijn de weinige die dat hebben, vloeibare vitamine van heltiehorse zijn ook prima) en zo ‘meuk vrij’ mogelijk. Zo min mogelijk bewerkte producten.
Een klein beetje grasbrok, een kruidenmix met volledige kruiden en een goede balancer zijn echt voldoende. Nu heeft jouw paard waarschijnlijk wel een therapeutisch voerplan nodig, maar je kunt pas gericht stappen gaan ondernemen als je antwoorden hebt in bijvoorbeeld een bloedbeeld en/of urine test. Tot die tijd is het vooral proberen, wat ook prima is natuurlijk, maar dat kost waarschijnlijk meer tijd.

De kans dat er PPID speelt is klein, je zou acth waardes kunnen laten prikken maar verhoogde ACTH waardes betekenen niet per definitie PPID. Je spreekt dan van pseudo PPID, waarbij de waardes wel verhoogd zijn maar niet veroorzaakt worden door een tumor in de hypofyse. En de meeste dierenartsen zijn wel vrij willig op het voorschrijven van prascend en dat is echt zonde als daar de oorzaak niet ligt.

Zetmeel is dan ook een soort van suiker of hoe moet ik dat zien? En vanwaar dat graan zo belastend is voor het verteringsyteem van een paard? Vraag het puur uit interesse en om bij te leren!
Nu zou er volgens de ingrediënten lijst van metazoa timothee geen graan in moeten zitten als ik de lijst zo bekijk.

Op het moment van het voeren van de brokken kreeg hij nog geen hooi. Alleen gras en brokken. We zijn pas in december begonnen met het voeren van hooi en de klachten begonnen in november en waren met twee weken ook weer helemaal weg. Toen was hij alweer helemaal beter en van de brokken af.

PPID is idd wat ik echt als aller laatste ga testen. Als het nodig blijkt te zijn, maar staat wel uit voorzorg op het to do lijstje.
Ik ga nu sowieso komend voorjaar/zomer eerst eens kijken hoe hij het zo doet op wat er nu al is aangepast en wat er nog aangepast/getest gaat worden. Brokken seizoen is hier toch bijna afgelopen. In het voorjaar en zomer krijgen ze eigenlijk al geen brokken. Het is puur in de herfst/winter dat ze brokken krijgen om ze net dat beetje extra te geven om ze er goed door heen te helpen.
Terwijl ze geen brokken krijgen kan ik rustig alles gaan onderzoeken
.
En moet, toegegeven ook weer even sparen na alle behandelingen die al geweest zijn (voor spoed is er een grotere spaarrekening, maar dat is echt bestemd voor spoed zeg maar).

Eerste test die ik sowieso wil gaan doen is een allergietest. Zodat ik gerichter kan zoeken en gerichter kan kijken met voedingsdeskundigen.
Hooi testen staat ook nog op het to do lijstje.
Komt op het moment ook zoveel op mij af dat ik er echt even een keer rustig voor moet gaan zitten en rustig moet gaan kijken wanneer ik wat inplan.

Vital van pavo deed hij het helaas ook niet goed op. Kan niet precies zeggen waarom, maar de hele kudde reageerde daar niet goed op. Die heb ik toen ook niet lang door gevoerd.

Je geeft wel hele fijne informatie met stof tot nadenken! Zeker qua ingrediënten van voer! Zou je anders via PB een lijst in willen sturen met ingrediënten die ik liever niet in voer/brokken heb? Of hier in het topic mag ook zodat andere mensen dat ook kunnen zien. Laat die keuze aan jou over!
Echt. Elke keer wanneer ik denk alles te weten over voer leer ik weer zoveel bij!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-22 00:07 



 
Profiel   

Ik voer zelf de balancer van Je paard gezond en fit met organische Vitamine E. Zij hebben een brok vorm, maar ook een granulaat (al zie ik die nu even niet staan).

https://www.jepaardgezondenfit-webwinkel.nl/Webwinkel-Category-27981213/Balancer-Brok-Plus-Melassevrij.html

Je zou ook kunnen kijken naar Puur P of Puur G van Okapi.
https://purehorse.nl/product/mineraal-puur-p/

https://purehorse.nl/product/mineraal-puur-g/

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-22 01:57 



 
Profiel   

https://denkenoverpaarden.nl/2020/12/05 ... 01-13-pdf/
Op deze lijst staat voer waar geen ingrediënten inzitten die storend zijn voor de darmflora! Sommige zijn wat beter en makkelijker te verkrijgen dan andere, maar goed dit geeft je wel een richtlijn. Hier staat ook bij welke ingrediënten je liever uit het voer houd

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-22 02:08 



 
Profiel   

Ppid zou ik op zijn leeftijd niet zo snel aan denken. Pssm wel.
Geeft ook die klachten.
Allergie test zou ook mijn eerste keuze niet zijn.
Wel het hooi testen idd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-22 07:24 



 
Profiel   

Kaatje: Dank je wel voor de tips! Ga ik zeker naar kijken.

BM_Stables: super bedankt voor de lijst. Die ga ik vandaag zeker even doorkijken en doorlezen.

Duopenotti: Juist. Pssm dat was hem! Haal die twee elke keer door elkaar. Ga deze week sowieso even contact opnemen met de DA en overleggen. En van daaruit alles op een rijtje zetten en kijken wanneer ik wat inplan. Komt goed!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-22 08:19 



 
Profiel   

Ik denk dat het vooral interessant is om te bekijken waarom hij het niet goed doet op voer wat eigenlijk juist gezond is. Veelal zie je bij paarden die een verstoorde darmbalans (of verder in het systeem ook) hebben dat het echt even duurt voor ze de ‘gezonde’ stofjes herkennen.
Je kan het een beetje zien als mensen die ongezond eten, die krijgen steeds meer behoefte aan nog zoeter en nog zouter, terwijl het lijf dat niet dient. Zo werkt het voor paarden eigenlijk ook.
Met allergieën is dat een beetje vergelijkbaar, een allergie is een gevolg van iets wat daar onder ligt. Je kunt zeker bekijken of hij allergieën heeft maar het is veel interessanter om te kijken waarom hij tekenen heeft van eventueel allergieën.
Klachten als jeuk, hoesten, kortademig, mestwater etc vinden vaak (let op; vaak, echt niet altijd) ook hun oorsprong in een langere tijd verstoring of verkeerde belasting van het systeem.
Als je paard echt IR heeft is het sterk af te raden hem (de eerste periode zeker) op het gras te zetten.
Meten is weten :) als je graag wilt sparren over voedingsadvies of vragen hebt mag je me mailen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-22 08:44 



 
Profiel   

Mallow schreef
Ik denk dat het vooral interessant is om te bekijken waarom hij het niet goed doet op voer wat eigenlijk juist gezond is. Veelal zie je bij paarden die een verstoorde darmbalans (of verder in het systeem ook) hebben dat het echt even duurt voor ze de ‘gezonde’ stofjes herkennen.
Je kan het een beetje zien als mensen die ongezond eten, die krijgen steeds meer behoefte aan nog zoeter en nog zouter, terwijl het lijf dat niet dient. Zo werkt het voor paarden eigenlijk ook.
Met allergieën is dat een beetje vergelijkbaar, een allergie is een gevolg van iets wat daar onder ligt. Je kunt zeker bekijken of hij allergieën heeft maar het is veel interessanter om te kijken waarom hij tekenen heeft van eventueel allergieën.
Klachten als jeuk, hoesten, kortademig, mestwater etc vinden vaak (let op; vaak, echt niet altijd) ook hun oorsprong in een langere tijd verstoring of verkeerde belasting van het systeem.
Als je paard echt IR heeft is het sterk af te raden hem (de eerste periode zeker) op het gras te zetten.
Meten is weten :) als je graag wilt sparren over voedingsadvies of vragen hebt mag je me mailen!

Wat interessant zeg! Dat is inderdaad ook de reden dat ik deze week nog even contact ga opnemen met de DA en te overleggen/te zien wat hun zeggen en hun ervaring daarin is en welke vervolgstappen zij aanraden.
Want het blijft nog steeds apart dat hij er ineens zo'n reactie op kreeg en de rest niet.
Ik weet van zijn moeder dat die gevoelige darmen heeft. Zij heeft inderdaad veel last van diarree, maar dit is eindelijk goed onder controle. Na lang zoeken gevonden wat het juiste is voor haar om haar weer op weg te helpen naar een gezond darm/maag systeem. Ze zit beter in haar vel dan ooit te voren. Met genoeg praatjes voor tien :D .
Dus wellicht dat hij het toch ergens geërfd heeft van haar en ik dat nooit in de gaten heb gehad tot nu toe. Ondanks dat zijn drollen gewoon goed zijn.
En wat een lief aanbod, dank je wel! Heb je website open staan dus grote kans inderdaad dat je mijn mail vanzelf in je inbox zit!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-22 09:04 



 
Profiel   

Darmen zijn het brein van het lichaam :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-22 09:08 



 
Profiel   

Ja zeker, veulens krijgen in de buik (grotendeels) de darmgezondheid van de merrie mee. Het is daarom vanuit fokkerij oogpunt ook altijd zo interessant dat er zo’n grote focus ligt op de hengsten (of hengsten van moederskant) terwijl een merrie veel bepalender is voor de gezondheid van het veulen.
En ook als veulens na de geboorte de mest van kuddegenoten eten is het ook goed om
gezonde mest neer te leggen. Dat kan echt bijdragen.

Daar heb je nu niets meer aan, dat begrijp ik :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-22 09:24 



 
Profiel   

Daihyo: Grappige is dus dat mijn diëtist gisteren precies hetzelfde zei omdat ik ook met darmproblemen zit (zo baas zo pony he haha). We alles qua voeding al aangepast hebben bij mij, maar ik heel gevoelig ben voor stress/prikkels en dat slaat bij mij ook gelijk op de darmen. Dat was erg interessant om te horen! Ging ook een wereld voor mij open.

Mallow: Wat interessant! Wel goed om te weten ook. Voor hem heb ik er idd niets meer aan nu, maar zijn moeder is wel drachtig op moment van haar nieuwe veulen dus ben heel benieuwd straks of dat veulen straks dan een betere darmwerking heeft dan hij omdat we het bij zijn moeder nu veel beter onder controle hebben.
Denk dat het bij hengsten dan vooral zo is omdat ze daar naar de bouw en veelal prestaties kijken? En hoe ze fokken? Tenminste.
En de focus bij merries veelal ligt om die te verbeteren? Dat is wat ik uit veel berichten haal online. Kan er naast zitten hoor. Correct me if I'm wrong :D .

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-22 09:45 



 
Profiel   

Om jullie toch even op de hoogte houden (en voor mij ook fijn om later nog eens terug te kunnen lezen)!
Er is van alles gebeurd in de afgelopen maanden, maar paar weken terug is de dierenarts geweest voor controle en bloedonderzoek. Eerste poging ging niet zonder slag of stoot. Iets met een hele boze pony :') . Moesten de eerste poging uiteindelijk stop zetten en en een nieuwe afspraak maken.
2de keer met 2 dierenartsen en een praam ging het gelukkig goed en hadden we bloed.

We hebben hem uiteraard getest op cushing etc en gelukkig heeft hij dat allemaal niet en kunnen we dat uitsluiten!
Wel bleek hij een lichte lever ontsteking te hebben. Daarmee vielen heel veel puzzelstukjes op zijn plek. O.a. waarom zijn vacht best slecht is en hij de laatste paar weken ook maar weinig energie had en vooral veel en graag lag te rusten/slapen en eigenlijk ook niets meer met mij wilde doen en erg op zichzelf was.
Gisteren heeft hij zijn laatste medicatie gekregen en sinds vandaag krijgt hij een supplement om zijn lever te ondersteunen. Ik vermoed, heel stiekem, dat de lever waarschijnlijk voor de problemen rondom de brokken heeft gezorgd.
Maandag heb ik sowieso nog weer telefonisch overleg met zijn dierenarts en wil ik dat ook eens voorleggen bij de DA. Evt dat ik het van zijn lever nog verder laat onderzoeken mits DA en ik dat beiden nodig vinden.
In juni komt ze opnieuw terug voor controle en bloedonderzoek (dit laatste word ook weer met 2 dierenartsen gedaan).

Vandaag kreeg ik na het geven van zijn supplement het mooie cadeau dat een van de merries dol graag wilde spelen en mijn pony er voor het eerst in weken weer in mee ging! Nog niet als vanouds en het koste hem overduidelijk nog wel energie, maar hij wilde zooooooo graag en zag zelfs wat vrolijke bokjes van hem! Dat was al zo fijn om te zien <3 .
Betrapte mijn pony en de hengst er van de week ook al op dat ze weer wat aan het klieren waren <3 .

Omdat hij van de winter, ondanks wintervacht, rillend in de kou/regen heeft gestaan zit ik er wel over te denken komende winter een deken bij hem op te doen zodat niet al zijn energie naar het warm houden gaat. Hij had het afgelopen winter nog best zwaar namelijk, maar daar moet ik mij nog even wat meer in verdiepen of dat wel heel verstandig is en ook even overleggen met de dierenarts.

Nog even 2 foto's. De eerste foto is van vandaag. De 2de is van januari. Natuurlijk. Zomer/wintervacht geeft al een verschil, maar toch ben ik heel blij te zien dat hij nu wel duidelijk beter in zijn vel zit.

Uiteraard ben ik mij er van bewust dat hij nog veels te dik is, maar gezien we op het moment alleen nog maar mogen stappen/wandelen van zijn DA qua training en al de rest alleen maar mag wanneer hij het zelf aanbied is afvallen op het moment nog niet hoogste prioriteit en ook niet eerlijk tegenover hem.
Staat wel op de planning voor zodra hij weer helemaal gezond is :j .

Zijn we er? Bij lange nog niet, maar voorzichtig aan zitten we op de goede weg!

Wellicht dat ik er hier een volg topic van maak zodat het proces een beetje bijgehouden kan worden.

Vandaag

[ img ]

Januari 2022

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 23:37 



 
Profiel   

Ben benieuwd hoe hij de winter is doorgekomen. Hier zelf uiteindelijk pony laten testen op allergie en timothee is hier dus 1 van de (12!) triggers die eruit kwam, ook oa. italiaans raaigras, brandnetel en smalle weegbree... In de meeste balancers en grasbrok zit timothee, kreeg altijd equifyt herbs en zupa en pavo vital, allemaal fout nu :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 09:19 



 
Profiel   

sunny43 schreef
Ben benieuwd hoe hij de winter is doorgekomen. Hier zelf uiteindelijk pony laten testen op allergie en timothee is hier dus 1 van de (12!) triggers die eruit kwam, ook oa. italiaans raaigras, brandnetel en smalle weegbree... In de meeste balancers en grasbrok zit timothee, kreeg altijd equifyt herbs en zupa en pavo vital, allemaal fout nu :(

Wat balen zeg! Dat gaat nog een flinke puzzel worden voor jou om het juiste voer te vinden. Is een goede voedingsdeskundige evt iets die mee kijkt? Zodat je weer een beetje goed op weg geholpen word? Is Rozenbottel anders evt een idee?

Asfaloth is tot mijn grote verbazing de winter echt goed door gekomen! Wel met dekens moeten werken zodat zijn energie in verder herstel gaat ipv in zichzelf warm houden en dat was echt de beste keuze die ik ooit voor Asfaloth heb gemaakt. Had ik achteraf gezien veel eerder moeten doen, maar ja. Dat is pas achteraf. Vanmiddag nog even zien hoe hij de vele regen is door gekomen, maar gisteren zag hij er nog fit uit en was nog mooi droog onder zijn deken.

Qua voer stond hij uiteindelijk op Ruwvoermix van Fytalgras, vitamine poeder van Vitortho en een klein beetje slobber om de poeder door heen te mengen. Zodat die het ook op at.
24/7 op gras en krijgen ook hooi bijgevoerd.
Helaas is meneer een beetje eigenwijs (Je bent een Shetlander of je bent het niet :') ) en begon hij op den duur de voor geschreven supplementen van de voedingsdeskundige te weigeren. Wat ik ook probeerde. Asfaloth moest het niet.
In goed overleg met zijn voedingsdeskundige uiteindelijk besloten geen supplementen meer te geven. Want wanneer ik iets aanschaf is het maar de vraag of Asfaloth het überhaupt op wilt eten. Zonde geld ook. Dat het tot eind zomer goed is gegaan met supplementen geven mag een wonder heten. Zo kieskeurig is hij.
Uiteindelijk kreeg ik een paar maanden geleden ook het idee had dat Asfaloth spanning op de maag bleef houden door wat ik hem al sinds de zomer standaard gaf en heb ik hem ook van de ruwvoermix, vitortho en de slobber gehaald en ben alleen Rozenbottel gaan geven en warempel. Meneer voelt zich beter dan ooit!
Of wel. Dit voorjaar/deze zomer word het gras en kruiden. Kijken hoe hij het daar op doet en van daaruit even verder puzzelen en als die het op gras en kruiden goed doet is dat ook helemaal prima :j . Gelukkig heb ik al iemand gevonden die gespecialiseerd is in kruiden en mij hier bij helpt.

Even ter vergelijking.
Dit was Asfaloth vorig jaar. Begin maart. Geen deken op. En we hadden net de 3 stormen achter de rug (Dudley, Eunice en Franklin uit mijn hoofd). Mentaal was hij op, had last van stress en ik vermoed dat hij hier toch ook al last had van de lever ontsteking, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.:



En dit is Asfaloth dit jaar. Eind maart. Ruim een jaar lang keihard gewerkt om hem er weer bovenop te krijgen.
Voor de 2de keer weer wat galop passen tijdens het trainen. Note. Ik weet waar alle verbeter punten liggen. Vergeet alleen niet. Asfaloth heeft er letterlijk een jaar uitgelegen door zijn gezondheid en begin januari pas groen licht gekregen van o.a. zijn hoefsmid om het trainen rustig weer op te bouwen. Asfaloth was er toen ook pas klaar voor om het trainen op te bouwen. Eerder niet.
Het feit dat die een poging tot galop wilde doen en er echt weer plezier in heeft was voor mij al zo onwijs bijzonder dat het mij even niet uitmaakte hoe hij het probeerde. Hij wilde uit zichzelf de galop aanbieden! Dat vond ik al knap!
Voedselbeloning krijgt Asfaloth overigens ook niet meer en daarin lijken we nu ook onze draai in hebben gevonden. Hij heeft daardoor ook echt meer rust in zijn hoofd tijdens de trainingen. Beloon hem uiteraard wel, maar dan puur met stem en kriebels/knuffels.


Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 10:05 



 
Profiel   

Dank je voor je uitgebreide update. Ja ik heb een voedingsdeskundige waar ik les van heb en een kruidendeskundige die aangaf dat de grasbrok die ik voerde niet goed was voor dit paard. Nu uit de allergietest snap ik pas waarom, die timothee dus.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 18:07 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 4 [ 92 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen