Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 53 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Volledige ruwvoer vervanger jong paard

 
Profiel   

ja ik weet van een kennis van me die er ook zo eentje had, die is wel gaan eten toen hij in een grote groep kwam met onbeperkt hooi.
net alsof hij toen leerde van oh ja ik moet hooi eten!
maar die moest er ook wel doorheen dat hij geen slobbers meer kreeg,dier zat gewoon daar vol van en had geen trek daardoor.

maar je vraag:
voor jong of oud paard is de ruwvoervervanger hetzelfde.
je kunt kijken naar equifyt zupa
info
https://www.equifyt.com/nl/voedingsadvi ... ragen/zupa
gras of hooicobs.
ik geef de fibernuggets van pavo wel
https://www.pavo.nl/paardenvoer/essenti ... pUQAvD_BwE
of die van marstall
https://www.marstall.nl/product/marstall-wiesen-cobs/

ik heb dan een oudje,die eet ook bijna geen hooi meer.
maar hou ik op gewicht met 3x daags een combi van de zupa,wiesencobs .

gewoon in een speciekuip voeren en niet te nat maken,dan word het echt geen smeerboel
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 13:16 



 
Profiel   

Maar het kauwen op hooi is wel noodzakelijk voor een goed gebit. En de vezels zijn goed voor de darmen.

Ik zou niet volledig voor een vervanger gaan, dan heeft je paard misschien daarna andere inwendige problemen

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 13:40 



 
Profiel   

Castellon schreef
Wat complex.

Heb je al gekeken of je alfalfa in balen kunt krijgen waar je woont? Luzerne is een andere naam voor alfalfa.
Dat is, volgens alle paarden die ik hier ken, het allerallerlekkerste en het is heel (eiwit)rijk.
Dan heb je nog steeds het ruwvoer en de kauwactiviteit en kun je aanvullen met dingen in brokvorm.

Het zou wellicht ook helpen om alfalfa en hooi door elkaar te mixen en hem zo een beetje te 'foppen'. Hier zijn ze er echt, echt heel gek op.


Een jong schraal paard die ik heb gekend was dit inderdaad ook de oplossing. Die mankeerde ook niks, maar vond hooi/voordroog/kuil gewoon niet lekker genoeg. Na mengen met alfalfa (die langere stengels in balen, niet het gehakselde van bv hartog etc) is hij zijn ruwvoer goed gaan eten. En uiteindelijk zijn ze toen steeds minder er doorheen gaan mengen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 13:47 



 
Profiel   

Simbaa schreef
Dank beiden! Bietenpulp eet hij niet zo goed en zowel SP als pulp moeten geweekt worden gevoerd.
Dat heb ik liever niet.
Als er geen alternatieven zijn is het niet anders, maar hopelijk zijn die er wel :)


want hij word vies? dit kan je oplossen door met ofwel in meerdere bakken met minder inhoud vanaf de grond te geven of na het eten schoon maken

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 13:50 



 
Profiel   

Ik begrijp de voorkeur voor ongeweekt wel... niet voor het vies worden :+
Maar ik zou vooral wel echt ruwvoer willen aanbieden ivm het gebit. Als er te weinig kauwbeweging is gaat het gebit van een jong paard echt snel achteruit. Zeker als ze ook nog aan het wisselen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 13:54 



 
Profiel   

Simbaa schreef
Ik reageer zo uitgebreid, maar voor nu even kort.
Hij is helemaal binnenstebuiten gekeerd op de faculteit in Utrecht. Daar zijn wel wat kleine dingetjes uit gekomen maar niets van belang voor het weinige hooi eten. Krachtvoer eet hij heel smakelijk, maar ook traaaaaaaag.

Maagzweer, allergie, tandarts etc etc is allemaal bekeken.


OOk zijn kaak op de foto? En keel/slokdarm bekeken?

Is besproken hoe hij gehouden is en nu wordt? Daar wordt veel te vaak aan voorbij gegaan, zeker bij artsen.
Veranderingen, stress, werk etc kan allemaal invloed hebben.

Als je geweekt voer vies vindt......Wij hebben balkjes aan de wand gemaakt met 2 spleetjes waar we de bakken met beugels in hangen. Die haal je dus altijd weer weg en kan je schoonmaken.
Zeker SP gaat na lang staan snel stinken, dus weken en geven of echt koel/donker en afgesloten zetten tot volgende ochtend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 15:42 



 
Profiel   

Weer een korte reactie i.v.m. tijd. Die alfafa (oid :+ ) klonk zo goed dat ik meteen wat Luzerne ben gaan halen om te kijken of dat wat is. Ik begrijp dat dat hetzelfde is/erg op elkaar lijkt?
Gemengd met de muesli en mais/lijnzaadbrok en drie keer raden... hij eet er keurig omheen. Ik weet niet of ik moet lachen of huilen, want dit zal dan wel gelden voor veel droge ruwvoervervangers.

Voor sommigen hier; gras eet hij wel! Maar dat is nu even niet mogelijk ivm bemesten etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 17:43 



 
Profiel   

Al gecheckt op maagzweren? Als ze last hebben van de maag, laten ze krachtvoer staan, hoeven ze geen lucerne etc., en eten ze heel minimaal hooi. Gras eten ze dan nog wel graag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 18:09 



 
Profiel   

Hoe is zijn mest?

Staat je paard in een groep buiten? Zien eten doet vaak eten.
Ik zou mijn paard niet volledig op lucerne zetten, ook ivm scheve verhoudingen.
Heb je al eens kruidenhooi of 'cavia hooi' uit de fourage handel geprobeerd?
Soms zie je dat de eetlust toeneemt wanneer er meer suiker in het hooi zit. Vers, jong hooi van de 1e of 2e snede eten ze vaak het liefste.
Ik ben qua SP geen fan, mijn paarden worden er druk van maar aankomen doen ze er wel van. Ik geef dan vaak ook maïs(meel) bij.
Sowieso zou ik hem overzetten op een brok hoog in eiwit en vet,een merriebrok bijvoorbeeld. Eet hij wel lucerne brok?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 18:18 



 
Profiel   

Even gek idee misschien, maar kijk eens of hij gestoomd hooi wel wil eten. Dat ruikt namelijk bijzonder lekker. Paarden hier zijn er gek op (ik stoom hier voor 1 paard) en willen er graag van eten.

Verder houd ik mijn merrie, die ook snel schraal wordt, op gewicht met SP. Niet voortdurend, maar eens in de zoveel maanden 1-3 zakken en dan is ze weer mooi op gewicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 18:28 



 
Profiel   

Ik zou beginnen met gehakselde ruwvoersoorten te proberen, bij voorkeur iets met melasse. Het gaat om een sportpaard, dus dat beetje suiker zou ik niet bang voor zijn als hij geen bewezen problemen daarmee heeft.

Vraag vooral ook op stal rond of je een schep gehakseld ruwvoer mag proberen van mensen.

Pavo Daily Plus kan maar is tegenwoordig melassevrij.
Pavo Senior Fiber idem dito, maar is wel luzernevrij en heel zacht. Dat lokt misschien meer.

Pavo Care4Life is wel melassevrij, maar bevat veel kruiden waardoor sommige paarden het erg lekker vinden, het is echter wel tegen een mineralenvoer aan, dus daar kan je maar een gedeelte van het ruwvoer van geven (de exacte hoeveelheid moet ik uitzoeken, voor nu neig ik naar maximaal 0.5kg/100kg lichaamsgewicht mits er geen andere krachtvoersoorten gegeven worden).

Pavo Nature's Best is qua smaak al meer een krachtvoer, maar heeft toch nog 18.5% ruwe celstof, seniores priores zit tegenwoordig op 20%, maar was in het verleden 16.5% dacht ik. Wel ook een maximum van 0.5kg/100kg uit mijn hoofd gezegd en dan geen ander krachtvoer (ik moet mijn rekentool bijwerken met alle voersoorten voordat ik daar harde cijfers voor durf te geven). Bevat melasse en wat granen, zit op 20.5% zetmeel + suiker bij elkaar.

Hartog grasmix is wel echt een gras met melassemengel en kan dus juist heel goed een semi-krachtvoer aanvullen. Wat smakelijker dan gewoon hooi of een ruwvoermengsel zonder melasse, niet zo scherp als een luzernemix. EN de eerste op dit lijstje dat (per pallet geleverd) onder de 1€/kg komt (0.85€/kg zelfs): https://lavor.nl/100/1986-HARTOG-GRAS-MIX-CA-18-KG.html

Havens heeft Havens Mix, maar is weer met luzerne en zonder melasse. Wel wat lijnzaad.
Ze hebben ook Fiber Dice, een mengsel van luzerne en gras en zonder melasse, maar wel met appelstukjes. Deze heb ik voor de cavia's en konijnen wel eens omdat de opname er erg goed van is. Normaal gesproken geen optie omdat het 3x3x3cm brokken zijn en dan paarden te lang zonder staan doordat ze het te vlot opeten, maar als die van jou een nacht over doet, is het een mooie start. Wel wat hoog in calcium, maar dat ligt echt aan die luzerne en is bij meer ruwvoervervangers een probleem. Het hoeft in principe niet geweekt te worden, maar ik zou er bij het uitproberen wel een oogje in het zeil houden. Bij de site van Lavor is deze per pallet net aan onder de 1€/kg.

https://www.paardenvoeders.nl/images/1000x0/etiket-fibre-dice.jpg

Purefeed (bij purepaardenvoeding) is prachtig voer en blijkt behoorlijk goed opgenomen te worden door veel paarden ondanks dat het melassevrij is, maar loopt wel heel erg in de papieren. En ook daar, de Condition mix is waarschijnlijk de beste optie, maar stopt bij 0.6kg/100kg paard zo op het eerste gezicht (i.v.m. het seleniumgehalte).

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 19:13 



 
Profiel   

Morning,

Even een update! Want uitgebreid antwoorden ging even niet, maar heb ondertussen wel veel van jullie suggesties geprobeerd. Helaas word ik er moedeloos van... Alles met luzerne wordt niet gegeten, grassmix Hartog en Pavo Senior Firbe ook niet en zelfs Seniores Priores blijft liggen. Hij vist overal het krachtvoer
Al het krachtvoer eet hij dus wel.
Fibre Beet eet hij ok, nuggets minder. Maar Fibre beet eet hij ook maar tot een bepaalde hoeveelheid en is dus ook geen volwaardige vervanger voor ruwvoer.

Soms zie ik hem wel een half uurtje even hooi eten buiten. Dan eet hij ook smakelijk, maar langer dan een half uur niet. Het is dus niet dat hij het niet lekker vindt heb ik het idee.

Ik hoop vooral dat het land snel klaar is, dit is geen doen.

En thanks nog voor alles suggesties *\o/* <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 08:41 



 
Profiel   

Wat voor hooi geef je? Is het geen optie om een tijdje ander (smakelijker) hooi te geven? Voordroog, wat hoger in suiker, kruidenhooi, fijn of juist grof.
Hier laat mijn jonkie momenteel ook het hooi liggen. Ik heb voor tijdelijk midibaaltjes voordroog gehaald. Heel droog spul. Ze eet het met smaak. Ik geef liever onverpakt hooi, maar heb nog veel liever dat ze iets eet. En ze ziet er ook meteen weer beter uit nu ze veel meer hooi eet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 08:45 



 
Profiel   

Ik heb "toevallig" gister ander hooi gehaald. Wat voordroog en een ander soort baaltje. Sowieso had ik hiervoor ook al wat verschillend geprobeerd, maar dacht het nog maar eens een kans te geven.
Helaas werkt niet. Soms heeft hij wel een volle hap en eet het dan ook smakelijk, maar nooit lange tijd achter elkaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 08:48 



 
Profiel   

Balen :\
Lastig probleem hoor. Hopen dat ze snel de wei op kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 08:49 



 
Profiel   

maar een half uur hooi eten is toch prima?
hier staan ze ook niet non stop te eten, is vaak ook een tien minuten en dan gaan ze even staan wachten .
weet je eigenlijk hoeveel kilo hij wel eet op een dag?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 08:55 



 
Profiel   

Als het frequent was, was het inderdaad prima.
Maar dat is het helaas niet. Het geeft mij vooral aan dat hij het niet vies vindt oid.
Hij eet echt bizar weinig. Laten we het houden op enkele kilo's op een goede dag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 08:57 



 
Profiel   

denk toch wel dat het handig is als je gaat wegen hoeveel het is.
maar ik snap het wel, ken er ook een die heel moeilijk met hooi is.
vinden wij het lekker ruiken dan eet dat paard het niet want het krijgt er buikpijn van.
die moet dus hooi hebben met heel laag suikergehalte.
hopelijk gaat het straks op het gras beter en kun je dan van daaruit wel goed overschakelen op hooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 09:01 



 
Profiel   

Hoe lang probeer je het voer? Soms moeten ze ook wel wennen voordat ze het gaan eten.

Als je gister nieuw hooi gehaald hebt dan zou ik dat zeker de hele week aanbieden. Eten de andere paarden het wel? Wat iemand al eerder zei zien eten doet eten

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 09:11 



 
Profiel   

Als hij een kilo of 4 aan hooi eet, gecombineerd met 3kg vezelrijk krachtvoer (en maximaal 20% zetmeel, bij voorkeur inclusief suiker, maar daar zit wat speelruimte), kom je voor zijn darmgezondheid al een heel eind, zeker als hij op zich de kilos ruwvoer verdeeld over de dag eet, dus niet 6 uur niets eet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 09:52 



 
Profiel   

Simbaa schreef
Als het frequent was, was het inderdaad prima.
Maar dat is het helaas niet. Het geeft mij vooral aan dat hij het niet vies vindt oid.
Hij eet echt bizar weinig. Laten we het houden op enkele kilo's op een goede dag.


Wat doet hij als hij niet eet? Zou daar het probleem/oplossing zoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 10:29 



 
Profiel   

Er worden al goede tips gegeven, maar Pavo Weightlift is nog niet genoemd. Dit is een eiwitrijke aanvullende brok die naast het krachtvoer gegeven kan worden. Kijk anders even op de site van Pavo of dit iets voor je paard zou kunnen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 10:54 



 
Profiel   

Al eens gestopt met krachtvoer, hoe eet ze dan? Is ze niet gewoon ergens verwend met de hoeveelheid lekker voer dan smaakt het hooi ook minder daarna.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 10:56 



 
Profiel   

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat ze in Utrecht allemaal onderzocht hebben (mag ook in pb)... Er moet namelijk een oorzaak zijn dan het slecht hooi eten.
En de oplossing zit dan niet in allerlei soorten hooi etc. Geven.

Wij hebben er ook een keer 1 gehad, die at bijna niks, overal gestaan en onderzocht. Uiteindelijk bij een hele speciale man (dierenarts maar doet ook veel in homeopathie /acupunctuur etc) in België terecht gekomen.... Maar helaas te laat, hij was al te ver heen en na een paar dagen heeft hij hem ingeslapen.

Weet zeker als we een week eerder bij die man geweest waren, dat hij het overleefd had.

Ik zou toch echt even kijken of je achter de oorzaak kan komen. Een gezond paard kan kieskeurig zijn, maar zo kieskeurig dat ze geen ruwvoer eten is echt wel heel apart hoor.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 13:17 



 
Profiel   

Sorry dat ik hier even binnen kom vallen. Zijn PAVO Fiber Nuggets ongeveer hetzelfde als Pre Alpin?

Wat rot en moeilijk TS van je paardje. Sterkte ermee :knuffel:
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-23 10:58 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 53 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen